
Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 1 

Chapter 5 

The Rise (and Fall?) of the Television Age  

Just as there are serious concerns about the future of newspapers, so 
many believe that in recent decades traditional standards of television news 
and public affairs have come under threat from technolog ical and economic 
developments. The critical factors transforming broadcasting include the 
proliferation of channels on terrestrial, cable, satellite, digital and now 
broadband services, fragmenting the mass audience; the crisis of identity and 
funding facing public service television, which once enjoyed a monopoly 
throughout most of Europe, following the rise of myriad commercial 
competitors; and lastly the more recent technological convergence with the 
digitization and compression of images, sounds and da ta which has produced a 
new multimedia environment breaking down the traditional boundaries between 
telecommunications, the audiovisual industries and computers.  

These trends have affected all OECD countries to different degrees 
although their impact and timing has been strongly mediated by the existing 
communications landscape.  In the Thatcherite 1980s, deregulation and 
privatization had the most profound influence on public service broadcasters 
throughout Western Europe 1. Following the fall of the Berlin Wall, the 
transition to democracy in the early 1990s produced an even more radical jolt 
to public television in Central and Eastern Europe 2. Meanwhile in the United 
States the long-standing rule of the three major networks experienced an 
equivalent coup d’etat, cut down in the 1980s by myriad competitors on cable 
and satellite3. Despite the longstanding contrasts between the commercially 
dominant major networks in the United States and public television in Europe, 
in recent years both have faced a strikin gly similar multiplication of 
outlets and fragmentation of television audiences, raising new concerns about 
the standards of programming.  

As a result of the new multi-channel television environment there is 
apprehension that both the amount and the quality of news coverage of public 
affairs have diminished, so that many countries are experiencing the rise  of 
what has been termed ‘tabloid TV’, ‘soft news’ or ‘infotainment’, headlining 
human interest and gaudy sensationali sm rather than government affairs and 
public policymaking. The rise of the Internet since the mid -1990s, and cross-
media convergence as traditional newspapers and television become easily 
available via the web, adds another lay of complexity to this proces s. 
Previously separate telecommunication, computer and audiovisual technologies, 
with different modes of distribution and regulatory environments, are rapidly 
converging and thereby transforming the nature of the news media 4.  

To evaluate whether these concerns are justified, this chapter focuses 
upon three issues with important implications for the role of the electronic 
media in representative democracies: First, given that most television 
systems have moved towards a ‘mixed model’, combining elements of commercial 
and public service broadcasting, do major structural differences continue to 
differentiate broadcasting systems in OECD countries today ?  Secondly, has 
there been a widespread decline in public service broadcasting of news and 
current affairs, as some fear, following greater competition from commercial 
channels? Thirdly, given the fragmentation of channels and programs that have 
become available in recent decades, does television news continue to reach a 
mass audience or only certain sectors of society like the well educated and 
politically interested? Based on this analysis, the following chapter goes on 
to consider whether use of the Internet seems set to supplement, or replace, 
older forms of TV broadcasting. 

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 2 

Structural Differences in Broadcasting Systems   

Given patterns of transatlantic convergence in recent years, do 
structural differences continue to distinguish television in the US and 
Europe?  From the 1920s until the early 1980s a public service monopoly 
characterized all broadcasting systems in Europe, with the significant 
exceptions of the British duopoly system  (with the heavily regulated but 
commercial ITV established in 1955) and Luxembourg (established from the 
start as a commercial service) 5. In 1980 Western Europe had 36 public and only 
three commercial terrestrial channels (see Table 5.1). Public television also 
predominated in Japan, (NHK), as well as in Canada (CBC) and Australia (ABC). 
Public regulation of broadcasting originated with licensing of ra dio stations 
introduced to avoid chaotic overcrowding of the analog airwaves, given 
technical scarcity of frequencies. Initially conceived as state monopolies, 
like the provision of railroads, telephones or electricity, television was 
seen as part of the public goods the state must provide. In Europe financial 
regulation of radio, and then television, usually fell under the influence of 
traditional postal, telegraph and telephony authorities.  At least until the 
early 1980s the traditional characteristics of public service television 
included six main features 6:  

? ? an emphasis on an ethic of comprehensive access making the same 
services freely available to everyone ;  

? ? comprehensive coverage catering to all tastes and interests , 
including everything from drama and news to sports and education ;  

? ? pluralistic diversity including programming for linguistic, 
ethnic, cultural or political minorities ;  

? ? cultural vocation catering to the national community with local 
arts; 

? ? non-commercialism meaning universality of payment, often through 
license fees; and lastly,  

? ? political independence from government, although the latter 
differs between systems7.  

Three primary types of regulatory authority existed. S ome public 
broadcasting organizations are governed by independent public corporations, 
or quangos, like the British Broadcasting Corporation.  The Corporation for 
Public Broadcasting in the United States also fits this model  as a non-profit 
agency, which distributes a modest government subsidy to help fund PBS and 
National Public Radio, along with private and corporate donors.  

In corporatist systems an independent body, representing the major 
social and political sectors in civil society, regulates public broadcasting, 
such as in Germany, Sweden and the Netherlands. For example German public 
broadcasting corporations are governed by independent broadcasting councils 
at lander level whose members are selected from groups such as political 
parties, business and labour organizations, churc hes, farmers, sports bodies, 
women’s groups, and so on. Parties have a strong influence, and television 
executives and sometimes journalists are selected along proportional party 
lines8.   

Lastly in state-dependent systems, public broadcasting organizations 
were initially tied fairly closely to the government, as in Greece, Italy and 
France, although throughout Europe public broadcasters have become 
increasingly autonomous over the years . In France, for example, 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 3 

Radiodiffusion-Television de France (RTF) was established as a state monopoly 
in 1945 and was closely supervised by the government via the Ministry of 
Information. The medium was only freed from direct government influence after 
reforms that started with the events of May 1968, although controversy a bout 
the role of the appropriate regulatory body of French public broadcasting 
continued until recent years 9.  In Greece, the electronic media served as a 
propaganda tool during non-democratic periods. More recent attempts to 
separate the public media from direct government control have proved 
problematic although the growth of independent private channels in the 1990s 
has created more overall political balance on Greek television 10. 

As late as the 1970s, there remained a captive television audience in 
Europe; viewers in most countries had only one or two public channels. The 
deregulation of the television industry and the expansion of commercial 
channels, eroding the public service monopoly,  occurred fairly rapidly during 
the 1980s in Western Europe, followed by Central and Eastern Europe in the 
1990s11. If we just compare terrestrial channels (excluding satellite and 
cable) in the 17 European countries listed in Table 5.1 from 1980 to 1997 the 
number of public channels rose from 36 to 46 (a significant expansion). But 
during the same period the number of commercial channels surged from 3 to 59, 
to become the dominant type.   By 1997 the only European countries left with 
pure public service television on terrestrial channel s were Austria, Ireland 
and Switzerland, due to some initial financial difficulties in establishing 
viable commercial stations more than public policy restrictions.  

[Table 5.1 about here] 

Cable and satellite stations have expanded rapidly. The market share  
for subscription television (such as cable or satellite services, and direct 
pay TV) has increased at double the rate for television paid for by a 
universal license fee or advertising 12. As shown in Table 5.2, by 1997 half of 
all households in OECD countries had cable or satellite TV, although the 
proportion varies substantially from the most intensively cabled smaller 
urbanized countries like the Netherlands and Belgium, with over 90 percent 
penetration, down to a quarter or less of all households in South ern European 
nations. The predominance of public service monopolies has been broken in 
every country and the major challenge facing public service television today 
concerns its function and role in a multi-channel environment, when these 
stations have lost their traditional hold over the captive audience. There is 
widespread concern that public broadcasters face a crisis of identity, 
finance and organization, which may have particularly serious consequences 
for the informational role of television in democr acy13. 

[Table 5.2 about here on separate page]  

 

Yet Table 5.2 demonstrates that, despite the deluge of commercial 
alternatives, the public channels remain popular; on average across all OECD 
states public channels maintain a 42% share of the television audience.  This 
varies substantially, however, by country. Public television RAI1 and TVE1 
remain market leaders in Italy and Spain, while NRK in Norway and SVT in 
Sweden had most of the best rated shows in the ir countries. In contrast 
public TV has a far smaller share in some other societies such as PBS (3%) in 
the United States and NHK (18%) in Japan 14.  Today OECD states can be 
classified into three major types: those that remain predominately public 
systems (based on an audience share of public channels of 60% and above), 
mixed systems (with a public share of 40-59%) and predominately private 
systems (with a public share of less than 40%). Where we have comparable 
data, today only three OECD nations can be categorized as predominately 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 4 

public (Austria, Denmark and Hungary), eleven represent mixed systems, while 
ten can be classified as predominately private systems. Although these has 
been convergence over the years, nevertheless broadcasting system s continue 
to bear the distinct imprint of their origins with radio in the 1920s, as can 
be seen by contrasting case studies of the continuing public service model 
exemplified by Sweden, the mixed model which has existed for many decades in 
Britain, and the commercial model as developed in the United States.  

 

The Public Service Model of Broadcasting: Sweden  

The Swedish Broadcasting Corporation was established in 1956 as the 
national radio and television monopoly. The corporation was reorganized in 
1979 and again in 1992 so that today there are three separate and autonomous 
state-owned corporations, operating radio, television and educational 
broadcasting services. Sverifes Television operates two national TV networks, 
SVT1 and TVT2. Sveriges Radio runs four national public services, each with a 
distinct profile focusing respectively on talk and news, classical music, 
minority and educational services, youth -oriented music and information, and 
regional stations and network programmes for an older audience. Par liament 
decides the annual level of the license fee paid by every household with a 
television set and allocated to all services. Advertising is not allowed on 
any public services although they can also raise some revenues through sales 
of programmes and technical services, as well as sponsorship. The Swedish 
Broadcasting Corporation includes representatives from various mass 
organizations, such as churches, consumer groups, and unions, and civic 
associations, as well as publisher organizations, representing  a corporatist 
cross-section of Swedish civic society 15.  

Until recently commercial television was prevented by the Radio Act, 
which banned advertising. The first two channels to break the public monopoly 
were TV3 and Filmnet, both established via satellite  in 1987. These were 
quickly followed in 1989 by the American -owned Kanal 5, and in 1990 by TV4, 
the only licensed terrestrial commercial channel in Sweden. By 1997 Swedish 
viewers could therefore access two public and one commercial terrestrial 
channel, while satellite and cable added another six channels paid by 
advertising and four paid by subscription. The Swedish model is therefore 
one, typical of Scandinavian countries, with a monopoly of public television 
until the late 1980s. The ethos of public ser vice broadcasting remains widely 
accepted, meaning the provision of comprehensive programming, with 
considerable emphasis on the provision of news and current affairs, as well 
as a mix of entertainment, culture and education. The last decade has seen a 
radical shake up in the broadcasting environment in Sweden, with the rise of 
a range of commercial alternatives, although public television continues to 
be well supported. The continued popularity of public television is shown by 
the fact that in the mid-1990s SVT1 and SVT2 maintained an average daily 
share of around half the audience. Almost two -thirds of the public feels that 
the license fee is good value for money (at 1476 Skr or $XX per year in 
1996), and 40% are against advertising, with these proportions  slightly 
strengthening in recent years 16.   

 

The Mixed Model of Broadcasting: Britain  

The BBC exemplifies the mixed or ‘dual’ model, characterized by a long 
history of combining public and commercial television within a carefully 
regulated environment17. In Britain, encouraged by the radio manufacturing 
industry, the Post Office established the British Broadcasting Company in 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 5 

1922 as a commercial cooperative, wholly funded by the broadcast license fee 
payable by all citizens who owned radio sets. In 1927 the  private monopoly 
was transformed into a public corporation, as the British Broadcasting 
Corporation, granted a Royal Charter, which ensured the principle of its 
freedom from political dependence on direct parliamentary control. From the 
start, Lord Reith's classic definition of the core responsibility of the BBC 
was to 'entertain, inform and educate' the nation, as a public service 
mediating between parliament and the people, an ethos widely adopted in other 
European countries. Although the predominance of  public television has been 
eroded over the years, these core principles continue to be reflected in the 
ethos and standards guiding public television. The Director General of the 
BBC reports to the Board of Governors, appointed as an independent body, and  
the level of the license fee is reviewed by Parliament at regular intervals. 
The BBC enjoyed a monopoly of broadcasting and as a result regulations held 
broadcasters accountable to ensure the quality and diversity of programming, 
including the universality of service provision throughout the British Isles.  
The first regular public television service was started with the British 
Broadcasting Corporation in 1936, to a restricted audience. Service was 
suspended during the war only to resume (with exactly the  program it was 
transmitting when it left the air) in 1946.  

Commercial competition was introduced relatively early in Britain. 
Independent Television (ITV subsequently termed Channel 3) was established in 
1955 as a federal system of companies e ach serving different regional areas 
within a framework regulated by successive bodies, currently the Independent 
Television Commission18. The ITC allocates franchises for a ten year term 
according to the ‘public interest’, including programming standards such as 
high quality, diversity, original productions, news, regional productions, 
equal opportunities, provision for the disabled, and provision of party 
political broadcasts19. ITC also regulates the content, amount and placing of 
advertisements that can be broadcast. The organization monitors standards and 
complaints, and can impose penalties on broadcasting companies ranging from 
warnings to fines and the revocation of the lic ense. ITV companies aimed for 
a popular audience but also competed with the high journalistic and cultural 
standards established by the BBC.  

This dual system was expanded in 1964 with the establishment of BBC2, a 
second public service channel originally d esigned for minority quality 
programming, followed by Channel 4 in 1992, a second commercial channel also 
designed to cater for minorities, and Channel 5 in 1997, the latter reaching 
a limited audience. Therefore the British system subsidized the BBC wholly 
from the annual license fee paid by all owners of television sets and allowed 
ITV companies to finance their operations from advertising . Channel 4 
received an annual subscription paid by the ITV companies, who then sold the 
advertising for the channel. As a result of these arrangements, instead of a 
free market, competition for advertising revenue was strictly limited. The 
system was designed to ensure a range of quality and popular programming on 
public and commercial channels. Ratings remained one important source of 
rivalry, as much for status as for revenues, but the financial viabili ty of 
each channel did not depend wholly upon their audience share. Cable and 
satellite services have been picking up subscripti ons in recent years, 
especially Sky TV, but despite availability less than one third of households 
subscribe and average audience ratings are well down on this figure. Despite 
some recent changes, mainly due to the evening line -up on ITV following the 
abandonment of News at Ten, the BBC continues to hold an average audience 
share of about 43%.     

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 6 

The Commercial Model of Broadcasting: the United States  

 

The history of broadcasting in the US and Latin America took a 
different route to Europe, with significant consequences for its subsequent 
development20. Regular radio broadcasting started in the United States with 
commercial companies in the early 1920, as in Britain, but local stations 
were funded within a few years by paid ads. Local radio stations had  trouble 
filling all their airtime so they joined together to share programming. The 
market became dominated by the National Broadcasting Company (NBC), the 
Columbia Broadcasting System (CBS) and the American Broadcasting System 
(ABC), sending programs sponsored or produced by advertisers to their 
affiliated stations all over the country.  The main regulatory body to 
allocate frequencies of the airwaves is the Federal Communication Commission 
(FCC), created in 1934. The work of the FCC concerns limiting con centration, 
and laying down some loose guidelines for programming and contents, but it 
remains very weak compared with equivalent European bodies like the British 
ITC. Commercial television built on this network -affiliate structure, with 
the first regular service offered in the late 1940s.  Given increased costs, 
multiple advertisers began paying for programs and the networks took over 
responsibility for their contents. Initially the networks provided only 15 
minutes of news per day, in a straight bulletin format, but this expanded in 
the late 1950s to 30 minutes, inclusive of commercials. The move was prompted 
as a way of saving face for the reputation of the networks, badly damaged by 
revelations about dishonest and rigged quiz shows.  The three major netw orks 
air news at the same slot in the early evening, leaving local stations and 
cable to broadcast news at other times. Facing increasing competition from 
cable and satellite, the audience for network news has steady plummeted; 
reaching 90% of the audience watching TV at that hour in the 1960s down to 
less than half by 1999.  Today the United States has about 11,000 radio 
stations, four national terrestrial television networks, twenty national 
radio networks, 1,000 local television stations and 6000 cable t elevision 
systems21. 

In the United States educational television was started with some 
pioneer stations just after the war, but public broadcasting per se was only 
established on a widespread basis after the Public Broadcasting Act of 1967, 
as what one account termed ‘the under funded afterthought’ 22, by which stage 
the dominant ethos of American broadcasting had already been established.  
Federal, state and local government funds 47 percent of the PBS budget, the 
rest being provided by viewers (23%), corpora te sponsors (15%), and 
foundations (6%). PBS programming is distributed to more than 350 affiliates. 
Unlike in Europe, PBS was established to fill a particular education and 
cultural function, such as children’s programs, music concerts and scientific 
documentaries, rather than providing a comprehensive service covering the 
complete gamut of programs designed for the mass audience. Given this remit, 
not surprisingly, although widely available across the country, PBS is 
watched by a limited audience of aroun d 3 percent of all viewers, although 
the popularity of National Public Radio has been growing in recent years, and 
in the 1998 Pew survey 15% of Americans reported regularly listening to NPR.  

Cable services started to penetrate in the mid -1960s but it was only in 
the 1980s that increased competition from cable and satellite saw a sharp 
erosion in the three major network’s share of the audience, which plummeted 
in combined Nielsen ratings from 61% in 1958 to 26% in 1998. Today over two -
thirds of American homes have cable or satellite access, well above the 
European average. The expansion in competition has led to a host of channels 
with niche marketing, from those specializing only in travel programmes to 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 7 

weather, religion, sport, home shopping or court TV. The multi-channel 
environment has caused a revolution in American news habits. The 1998 Pew 
survey of ‘regular’ use of the news media shows that the most common 
activities, which engage about two-thirds of the American public, continues 
to be reading a daily newspaper (68%) and watching the local evening TV news  
(64%), and the majority (52%) also regularly catch radio news sometime during 
the day23. In contrast, network news has suffered a dramatic hemorrhage of its 
audience; in 1998 only 38% of Americans sai d they were ‘regular’ viewers. The 
fragmentation of cable and satellite stations  has produced a Balkanization of 
the television audience24. To some extent this simply reflects the dispersion 
of the network audience, as people may now find MSNBC or CNBC or CNN on cable 
more convenient for their schedules than  early evening network news. But this 
phenomenon has caused alarm-bells to ring within the major networks25.  

 

The Impact on News and Current Affairs  

Therefore the structure of the television industry in the 1990s has 
moved towards greater transatlantic convergence over the years but 
nevertheless, in a path-dependent model, broadcasting systems today continue 
to bear the imprint of traditions established by radio in the 1920s, with 
marked contrasts in the role of public and commercial television in Sweden, 
Britain and the United States. What are the consequences of changes in the 
structure of the television industry for the availability and contents of 
news coverage of politics and public affairs? There is a general consensus 
that the fragmentation of the airwaves from the growth of channels has had 
profound consequences for broadcasting, although there is little agreement 
about whether these developments have proved positive or negative for the 
diversity of program choices offered to the public .  

Proponents argue that the traditional ethos of public service 
broadcasting ensured a wide range of programming including news, current 
affairs, documentaries, chat shows, drama, games, children’s programm ing, 
soap operas, music, culture and sports. In most European countries until 
recently few channels were available, as in Sweden, but precisely because of 
this monopoly public service broadcasting was regulated to ensure that it 
provided comprehensive programming.  There is widespread concern that the 
expansion of new channels on cable and satellite has reduced the quality of 
broadcasting, because of the emphasis of commercialization on low -cost 
productions, US imports, and repeats. The expansion in the num ber of 
broadcasters has produced a surge in demand for programmes, driving up costs. 
The vacuum on the airwaves has often been met by available low -budget, low 
quality off-the-shelf entertainment, with minimum production values, 
exemplified by imported soaps and sit-coms in Europe, telenovelas and game 
shows in Latin America, and talk shows and tired repeats in the US. In 1998, 
for example, the individual program attracting the single highest audience 
share that year in each country included Jurassic Park in Panama, Miss 
Universe 98 in Venezuela, Father Ted in Ireland, Friends in Australia, and 
Donald Duck in Sweden. If we compare the audience share for the top ten 
programs in 1998 World Cup soccer was included throughout most of Europe and 
Latin America. One third of the programs in the top ten lists were soap 
operas, while half the films ranked in this list were American movies 26.  

The major producers of television shows, including the three major US 
networks and public broadcasters in Europe, are able to re ap the rewards from 
sales of programming to other channels, but they also face rising production 
costs, an erosion of their base audience, and therefore threats to either 
advertising revenues or the level of their license fees. This may produce a 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 8 

‘leveling down’ of broadcasting so that even the public channels abandon 
serious programming on public affairs. The common fear is that more 
television may have expanded consumer choice in theory but reduced the actual 
diversity of contents in practice, the well -known phenomenon of 100 channels 
and still nothing on TV27. As Weymouth and Lamizet encapsulate these fears: “A 
possible and ironic danger for the receivers and users of information in 
Western Europe is that, in spite of the massive increase of capital 
investment, and the equally extraordinary multiplication of media outlets, 
they may well end up with a reduced choice of programme type, as well as with 
a lower quality of information.”28  

This general process may have had particularly serious consequences in 
downsizing news divisions for two reasons; first commercial companies may 
have abandoned anything more than headline coverage of news and current 
affairs in favour of mass-appeal entertainment. Indirectly, this may have 
increased the pressures on public servi ce broadcasters to compete for their 
share of the audience by also going down-market and reducing the amount and 
quality of public affairs coverage. This may have produced a shift from an 
informational function of television, essential to the democratic needs of 
the people, towards ‘infotainment’ and the development of tabloid television. 
Fears have been expressed by the eroding market share of American network 
television news, faced with multi-channel competition from cable and 
satellite stations, which may have increased the amount of soft news focusing 
on human interest29. Of course there is also nothing particularly novel in the 
observation that television news blends information with entertainment; in 
the 1970s commentators like Ed Diamond and David Alth eide deplored the way 
that American news programmes emphasized style over substance and used 
excessive hype to maintain ratings 30. But in the last decade critics charge 
that trends in the economics of television news production and the chase for 
ratings have exacerbated this tendency, so that entertainment values have 
come to predominate on mainstream channels 31. 

Yet has the new environment produced a sharp down-market shift towards 
tabloid television evident in many countries, as popular accounts claim, or 
has it instead produced a diversification of available programming? After 
all, the growth of new satellite and cable channels includes those devoted to 
news and current affairs, such as Sky TV, the BBC World Service and CNN 
International, as well as channels devoted to documentaries about the natural 
world, history and the arts. Compared with previous decades, televising 
national and local legislatures on channels like C -SPAN in the US and the 
Parliamentary Channel in Britain allows the public to see the wor k of their 
representatives at first hand. So has the new broadcasting environment 
reinforced the distinctive mandate of public service television, or has it 
forced these channels to abandon news for more popular fare? 

One way to examine the evidence for this issue is to compare the 
contents of public service broadcasting in 1971, before the rise of 
commercial competition in most European countries, in contrast to programming 
in the mid-1990s. We can use two indicators. The average amount of time 
devoted to broadcasting different categories of programs, like news or 
entertainment, indicates the availability of this type of coverage for the 
audience. This addresses the question, if people want to watch news, is it 
less, or more, widely available on public service channels today? In contrast 
the proportion of time devoted to different types of program mes indicates the 
priorities of the schedulers, and how much news or entertainment people would 
see if they watched only public service television. Arguably the latter 
measure is less significant for the function of public service broadcasting 
in a democracy, since, as argued in chapter 2, what is most important is 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 9 

providing the public with extensive coverage of public affairs. If there has 
been an erosion of the quality of broadcasting in the public service sector 
we would expect to find a reduction in the amount and proportion of hours 
devoted to their ‘informational’ function, notably the provision of news, 
current affairs and documentaries, as well as in educational and cultural 
programming (like music, arts and drama) and, in contrast, a rise in the 
amount and proportion of time devoted to popular entertainmen t and 
advertising.  

[Table 5.3 about here] 

If we compare the contents of public service broadcasting, shown in 
Table 5.3, it is clear that the total number of hours devoted to news and 
current affairs programmes has expanded substantially during the last twenty-
five years, in part because of the greater number of public service channels 
available. In the twenty OECD countries where we have consistent UNESCO data 
the results show that the average number of hours per week of news 
broadcasting on public service television rose in fifteen states, most 
notably in Italy, Poland and Turkey, while the hours were cut in five 
(Belgium, France, Norway, Spain and Sweden). Overall the change from 1971 to 
1996 in OECD countries meant that the amount of time news and curre nt affairs 
were broadcast almost tripled, from 1168 to 3042 hours. This is a massive 
increase, making far more television news available to the audience. At the 
same time, there was an even greater rise in the average time devoted to 
entertainment, which quadrupled during the same period from 1,505 to 6,020 
hours. This expansion was a uniform pattern across all the OECD countries, 
but it was especially marked on Italian, Portuguese and Turkish public TV. 
Overall the growth in the number of public service ch annels, and the total 
hours per day they broadcast, facilitated an expansion in the amount of both 
news and entertainment available, rather than only feeding the public more 
popular soaps, variety shows and sit coms, as some fear.  

[Table 5.4 about here] 

If we analyze the proportion of time devoted to news on public 
television in the countries for which we have comparable data the picture 
looks slightly different (see Table 5.4). In 1996 news and current affairs 
absorbed on average one quarter of all the out put broadcast on public service 
television, as opposed to entertainment (47%), culture (10%), education (8%) 
and advertisements (2%). News and current affairs was particularly prominent 
on public television in Germany, the UK and Finland, with a greater 
entertainment balance in France and Belgium. The proportion seems to have 
dropped most significantly in some of the Scandinavian countries and France, 
which suggests that public TV has changed its balance of coverage most in 
these nations. 

Whether the content of news coverage has also changed in terms of 
subject matter or style remains a matter where we have a wealth of 
speculation but little systematic evidence. As discussed in Chapter 4, 
‘tabloidization’ or ‘soft news’ refers to both stories and formats, an d these 
separate dimensions are often confused. Changing the length or typical 
presentation of news stories, for example, may be completely unrelated to 
changes in their contents. Comparative analysis of the stories shown on 
television news remains limited, with the exception of a study of public 
service news in eight countries by Heinderyckx 32. Systematic time-series data 
comparing the contents of news in OECD nations is unavailable. The separate 
country studies in Europe that are available provide an ambig uous picture of 
trends. One recent review of the available literature concluded that, 
contrary to expectations, news and current affairs programmes on public 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 10

channels have not moved outside of prime time to compete with popular 
entertainment on commercial channels33. Moreover when commercial channels were 
first established they tended to marginalize political news but this is no 
longer the case; for example, in Germany Barbara Pfetsch found that both 
commercial and public channels have increased their politi cal information 
since the mid-1980s: “Our findings show that the similarities in the 
appearance of politics on television in 1993 in public and commercial news is 
the result of an alignment on two levels: private channels caught up with 
public channels regarding the contents of political information, while public 
channels caught up with commercial stations in their presentation formats. 
Eventually these programme strategies will lead to a pretty similar portrayal 
of politics in television news.”34. 

Some studies in Belgium, Sweden and Denmark 35 have reported greater 
sensationalism and ‘soft’ news in television news on commercial channels 
compared with public television, although it remains to be seen whether this 
is changing political coverage as part of a long er-term trend in Europe. It 
is also unclear whether it is commercialization per se which has produced a 
significant ‘tabloidization’ in mainstream TV news bulletins. In Britain, for 
example, most contemporary observers believed that the introduction of 
commercial competition from ITN news in the mid -1950s improved the pace, 
presentation and quality of the rather staid BBC broadcasts at the time 36. By 
1997, campaign coverage on the flagship evening programmes, the BBC  9 O’clock 
News and ITV News at Ten, was very similar in terms of the proportion of the 
evening news devoted to the election (about half of each programme), the 
range of issue v. campaign stories, and positive v. negative balance towards 
each major party37. A study classifying the topics of stories  on the main 
evening news programmes on British television during a six month period in 
the late 1990s found that BBC1’s 9 O’clock News showed a higher proportion of 
‘hard’ news stories about international affairs and policy issues than ITN’s 
News at Ten, but the commercial Channel 4’s 7 O’clock news showed the highest 
proportion of any channel, and the lowest human interest/entertainment/sports 
news38. Rather than a clear-cut public service-commercial division, television 
news in Britain has diversified into separate market segments reaching 
different audiences.  

A glance at the schedules suggests that what does seem to have occurred 
in many countries is increased diversification of news formats or styles, 
with the expansion of vox-pop discussion programmes, 24-hour repetitive 
rolling news, brief hourly news headline bulletins, and infotainment ‘talking 
heads’ magazines, as well as a faster pace of traditional news coverage. None 
of these formats are actually novel, indeed some of these programmes like 
discussion programmes in front of a live audience are among the most 
venerable in broadcasting, but all have become more widely available, 
probably because these types of programmes are relatively cheap to produce.   

One of the distinguishing features of ‘hard’ news is the focus on 
international coverage. To compare differences between private and public 
television sectors more systematically we can examine how European television 
covered the politics of the European Union, drawing on content analysis of 
three key events: the Turin Inter-Governmental Conference (29-30 March 1996), 
the Florence Council (20-22 June 1996) and the Dublin Council II (13 -14 
December 1996). During these events Monitoring Euromedia analyzed coverage of 
the EU and its policies in all regular news and current affairs programs on 
73 television stations in total, almost equally divided between commercial 
(36) and public service (37) channels. (Full details of the methodology can 
be found in the book’s Technical Appendix.) Overall during these events 
Monitoring Euromedia found 1,012 stories referring to the European Union and 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 11

its policies across all 15 EU member states. The content analysis data have 
been summed across all three special events to increase the reliability of 
the results.  

[Figure 5.1 about here] 

 

The results in Figure 5.1 confirm a major difference in European 
coverage by sector: public service television news showed 626 stories about 
the EU, almost twice as many as commercial stations (386).  But at the same 
time there was considerable variation within each sector. Public television’s 
predominance was produced in large part by a few major channels, notably 
Germany’s ZDF, Italy’s RAI1 39, Finland’s TV1, Austria’s ORF2, Britain’s BBC1, 
and Germany’s ARD, in that order. At the same tim e, some of the commercial 
channels also devoted considerable coverage to the events, surpassing many 
public stations, notably Finland’s MTV3, the UK’s ITV and France’s LCI. If we 
can generalize from these results, they suggest that public service 
television does devote more attention to international news, nevertheless the 
proliferation of public and private channels has produced considerable 
differentiation across the airwaves. Some public channels, notably those with 
a stronger cultural or arts orientatio n, provided relatively little coverage 
of EU politics while at the same time the private channels which were news -
oriented gave considerable priority to coverage of Community affairs. This 
implies that news coverage does vary by sector, but the difference is one of 
degree rather than kind. 

 

The End of the Mass Audience for Television News?  

 

Another major concern about the growth of the multichannel environment 
is that television news will become a minority interest, producing a growing 
divide between the information haves and have-nots. Those who are already 
interested in politics will be able to find out more about events, through 
the growth of 24-hour rolling news channels like Sky News, BBC World and CNN 
International, although at the same time those who are uninterested may 
simply tune out from public life. Russell Neuman has suggested that we may be 
experiencing the ‘end of the mass audience’ as we move towards niche markets 
or ‘narrowcasting’ in the new multi-channel and multi-media environment40.  

Despite these fears some news and current affairs programs still rank 
in the top lists of most popular broadcasts with a high audience share year 
after year. This includes 19 heures and Journal televise in South Belgium, TV 
Uutiset Ja in Finland, 20 heures in France, Heute and Tagesschau in Germany, 
the 9 O’Clock News in Ireland, Kveldsnytt in Norway, Tagesschau and Schweiz 
Aktuell in German Switzerland, and 60 Minutes in the US. All of these air on 
public service television, with the exception of 20 heures in France, 19 
heures in Belgium and 60 minutes in the US41. The mainstream news can 
therefore still routinely attract a large audience, in Europe and America, as 
well as large spikes in the event of dramatic breaking news.  

We can examine the social profile of European viewers who regularly 
watch television news in the late 1990s, compared with newspaper, to see 
whether demographic factors predict the audience for television news. 
Regression models based on the Spring 1999 Eurobarometer allow us to examine 
the effects of education, socio-economic status, income, gender, age, left -
right ideology, region, and nationality on regular use of television news. 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 12

The results can be compared with the social profile of newspaper users 
presented in Table 4.3.  

The model in Table 5.5, reporting standardized beta coefficients, shows 
that demographic factors explain little variance in patterns of watching 
television news. The strongest social predictor is age, with older 
generations far more likely to watch, a phenomenon that pre vious studies have 
found to be associated with general patterns of leisure time 42. In addition, 
those who regularly read a newspaper or listen to the radio news are more 
likely to tune in. The regional divide over newspaper use observed in Chapter 
4 was reversed; people in Southern Europe proved more likely to watch TV news 
than those in the North. Some of the national variables remain significant, 
even after controlling for major region, suggesting that broadcasting systems 
and cultural habits continue to play a role in predicting viewing habits. The 
overall pattern suggests that while newspaper users had a clear social bias 
in favour of the more affluent middle class, with the exception of the appeal 
to older viewers, those who saw TV news proved to be a fa r more 
representative cross-section of European society.  

[Table 5.6 about here] 

If we turn to trends over time we can monitor the background of viewers 
in the smaller group of countries (France, Germany, Belgium, the Netherlands 
and Italy) included in EU surveys in 197043, 1980 and 1999. This period was 
selected to allow comparison of television use in 1970 when public service 
television predominated in Europe, compared with the late -1990s, after 
commercial channels had made major inroads into the mass audi ence. If the 
fragmentation of stations and the commercialization of television has 
produced widening disparities between the type of publics who tune in, and 
tune out, from the news this should be evident in this comparison. Similar 
regression models were run as before.  

We have already observed in Table 4.5 that the regular audience for TV 
news (who watch everyday) expanded during the last three decades from half to 
three-quarters of all Europeans. Not surprisingly, the results in Table 5.6 
show that the social profile of who watches the news has widened over the 
same period. Age has always been the strongest indicators of use of TV news, 
there is no trend showing a strengthening of the age gap. Most importantly, 
this suggests a life cycle rather than a gen erational effect in television 
habits. The most plausible reason is that older people usually turn to more 
sedentary television viewing as they have more leisure time and less active 
hobbies. Despite MTV, movie channels, and similar alternatives, younger 
viewers are as likely to watch TV news now as they were in the 1970s. The 
other coefficients show no widening social gap in who watches TV news, if 
anything the reverse pattern: the gender gap and income gap evident in 1970 
had disappeared by 1980. Use of TV news continues to be strongly associated 
with reading newspapers and listening to radio news, suggesting a self -
selecting mechanism at work, and there is a slight strengthening of this 
relationship since the 1970s. More people are therefore using multipl e 
sources of news, supplementing newspapers with TV. There are also some 
important shifts at national level, for example fewer people than average 
used TV news in Italy in the 1970s but this pattern sharply reversed by the 
mid-1990s. Overall the social profile of users provides no support for the 
idea that television news is moving into a specialized niche audience, as 
some fear, rather than continuing to reach a mainstream mass audience in 
Europe. And television news continues to reach the parts of the Eur opean 
public that newspapers fail to reach.  

 [Table 5.6 about here] 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 13

 

The Implications of Structural Change s 

 

Based on this discussion we can conclude that despite gradual 
convergence over the years, major structural differences continue to 
distinguish broadcasting systems in OECD societies. Reading the newspaper, 
watching television, and even surfing the Internet, is likely to prove a 
different experience depending upon the communications environment in 
countries like Sweden, Britain and the United States.  Public service 
television, once enjoying a monopoly in many countries, has moved into a 
multi-channel world but it retains a considerable share of the audience and 
has expanded news and current affairs broadcasting. Television news is far 
more easily available than in previous decades and it continues to appeal to 
a broad cross-section of the public, more so than newspapers or the Internet. 
As discussed in the next chapter, use of the net has grown by leaps and 
bounds in the last few years but outside of S candinavia and the United States 
access remains restricted, although this seems likely to change within the 
next decade. The overall findings tend to reinforce the conclusions of the 
previous chapter, namely that post-industrialized societies have experien ced 
the emergence of what can be termed ‘post -modern communications’, 
characterized by greater diversification and multiplication of news sources, 
which have led towards a richer and more pluralistic news environment.     

The diversification of news sources is a widely observed phenomenon, 
notably the breakdown of public service television monopolies throughout 
Europe, and the end of the predominance of the major networks in the US, due 
to the proliferation of rival services on cable, satellite, digital and  now 
broadband Internet. Many deplore these developments, fearing that new 
technology serves to make older forms of communication redundant, if the 
total amount of mass communication in a society is a zero sum game. There is 
widespread angst in the journalism profession that tried and trusted forms of 
authority are toppling, new ones are not taking their place, and familiar 
institutions like network TV in the US or public television in Europe are in 
a state of flux. Technological and economic change has pro duced a climate of 
uncertainty about the future of old media like newspapers and television.  

Yet in almost every case we find that new media like the Internet tend 
to supplement, rather than replace, the old media of newspapers and 
television.  There may be some trade-offs, for example television surged in 
the 1950s during a decade of declining box -office sales at the movies. Some 
media replace older technologies, such as vinyl records with CDs. 
Nevertheless, this chapter demonstrates that the predominant trend during the 
twentieth century has been one of an expanding range of news media outlets, 
so that now we commonly tend to read newspapers as we also listen to radio 
news in the background, or we catch the CNN headlines online as we also surf 
the net. In short, in post-industrial societies the evidence we have examined 
shows that more sources of news are available at the end of the twentieth 
century than ever before, news consumption has increased, and the audience 
has broadened.  

Most accept that there has been a diversification of news sources. 
Nevertheless, there remains widespread concern that the general trend has 
been towards a down-market popularization and homogenization of news 
standards. This process is believed to have led towards a gradual redu ction 
in quality journalism, replaced by the tabloid press and tabloid TV.  Yet 
rather than moving in a single direction, it seems more plausible to suggest 
that there has been greater diversification in levels and formats of news. So 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 14

at one end of the spectrum there has been an expanding popular audience in 
the US for such chat shows as Oprah, Jerry Springer and Howard Stern, with 
their emphasis on the sensational, celebrities and personal, along with ‘soft 
news’ on news magazines and local news. Yet at th e same time more political 
information has also become available at the ‘quality’ end of the market, 
with serious coverage of international affairs from such sources as C -SPAN, 
CNN and National Public Radio. In Europe, cable and satellite carry music 
videos, porn and violent action movies to a broader audience than ever 
before, but they also facilitate services such as the BBC World Service, Sky 
News and the Discovery Channel, as well as stations devoted to parliamentary 
or public affairs coverage. And the Internet offers an even wider diversity 
of contents, formats and outlets.  

Legitimate concerns remain about the development of niche markets, if 
this exacerbates the division between the information -rich and the 
information-poor. In the 1970s the predominance of network news in the US and 
the evening news on European public broadcasting channels was designed to 
reach a mainstream middlebrow audience. There was often a 'captive' audience, 
because of the limited number of channels. In the 1990s, in contrast, the 
pattern of diverse news outlets designed at a variety of popular and serious 
levels seems likely to cater to the diverse needs of different groups of the 
public.  Some people may prefer to immerse themselves in public affairs, 
other opt to catch two-minutes of radio news headlines on the hour every hour 
between the pressures of shopping, work and children. Some readers want 
serious broadsheet papers while others opt for tabloids. Some surf channels 
while others surf the net. At least in Europe, the main stream middlebrow 
evening news programs reaches more people, and a broader cross -section of the 
public, than in the 1970s. If we accept the assumption that political 
learning is facilitated, or even driven, by prior interest, then the 
plurality of outlets and levels can be regarded as largely healthy for 
democracy. Before we explore the impact of the use of television on party 
campaigns, we must first turn to understand the phenomenon of the Internet 
and its possible consequences for traditional news media and the political 
system. 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 15

Table 5.1: The Number of National Terrestrial Television Channels, Europe and US 1980 -97 

 

Country Public Channels 

 

Commercial Channels  Public Channels Commercial Channels 

 1980 1980 1997 

Austria 2 0 2 

Belgium 4 0 4 

Denmark 1 0 3 

Finland 2 0 2 

France 3 0 3 

Germany 3 0 5 

Greece 2 0 3 

Ireland 2 0 2 

Italy 3 0 3 

Luxembourg 0 4 0 

Netherlands 2 0 3 

Norway 1 0 2 

Portugal 2 0 2 

Spain 2 0 3 

Sweden 2 0 2 

Switzerland 3 0 4 

UK 2 1 2 

US 1 3 1 

Total Number 37 8 46 

Total Percentage 82% 18% 44% 

 Source: Denis McQuail and Karen Siune. Media Policy: Convergence, Concentration and Commerce . London: Sage. Table 3.1.

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 16

 

Table 5.2: Television Indicators OECD Countries, mid -1990s 

 

Country TV 
Sets 
per 
1000 

TV 
Sets 
per 

1000, 

Viewing 
times 
per 

person 
(min.) 

Audience 
shares 

of 
Public 

Channels  

Dominant 
Type 

Audience share 
of the leading 

channel % 

% TV 
Households 
with Cable 

or 
Satellite,  

Year 
regular TV 
broadcasts 

began 

Broadcasti
ng Freedo

Index

 1960 1996 1998 1997  1997 1997  1997

Australia 109 554 194      1956 93

Austria 27 518 142 61.5 Public  ORF2 37.1 75  1956 92

Belgium 68 463 182 25.9 Private    92 1959 95

Canada  714 192      1952 93

Czech Rep 58 534 205 34.3 Private  Nova 53.5 32  87

Denmark 119 592 162 67.0 Public  ETV 39.7 69 1954 90

Finland 21 605 150 47.0 Mixed MTV3 42.0 46 1956 85

France 41 591 193 45.3 Mixed TF1 34.4 20  80

Germany 83 564 188 41.1 Mixed RTL 16.1 84 1952 92

Greece  238 219 8.2 Private ANT1 22.9 0  80

Hungary 10 438 235 62.8 Public  MTV1 45.5 58  77

Iceland  354  43.0 Mixed Sj 43.0 30  92

Ireland 17 411 194 53.0 Mixed RTE1 37.0 43 1961 87

Italy 43 524 216 48.9 Mixed RAI1 23.0 5 1954 75

Japan 73 684 252 26.0 Private NHK 26.0 26 1953 88

Korea, S. 0 337 165       87

Luxembourg 23 387    RTL 58.3 88  92

Mexico 19  255       68

Netherlands  514 162 36.0 Private RTL4 21.3 99 1953 90

NZ 1 521 170       97

Norway 13 460 151 43.2 Mixed NRK1 40.8 57 1957 98



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 17

Poland 14 337 208 53.7 Mixed Polsat 31.0 48  75

Portugal 5 336 157 39.7 Private SIC 48.1 23  85

Spain 8 406 211 51.9 Mixed TVE1 25.8 10 1956 82

Sweden 156 499 144 48.6 Mixed SVT2 27.8 64 1956 92

Switzerland 24 443 159 31.9 Private SF1/TS
R1 

27.0 91 1958 93

Turkey 0 333 235 3.0 Private Kanal 
D 

19.0 11 1972 53

UK 211 516 228 42.8 Mixed ITV 33.5 31 1936 87

US 412 805 238  Private   72 1950 92

G7 32 628 214 41 Mixed  27 39  87

EU15 4 478 183 45 Mixed  33 50   86

OECD Total 8 480 181 42 Mixed  34 49  86

Sources:  

TV Sets per 1000 UNESCO Statistical Yearbook 1998 (Paris, UNESCO) 

Households with Cable or Satellite Television 98 IP Deutschland (www.ip-deutschland.de) 

Audience share of the public channels  Television 98 IP Deutschland (www.ip-deutschland.de) 

Classification of Predominant Public -Private TV based on the audience share of the public channels: 0 -39%= Private dominant, 40
59%=Mixed, 60-100%=Public dominant. 

Year regular TV broadcasts began. Lawrence LeDuc, Richard G. Niemi and Pippa Norris. 1996. Comparing Democracies

Broadcasting Freedom. Derived from Leonard R. Sussman (ed). Press Freedom 1997. Freedom House. (www.freedomhouse.org/Press/Press97
Broadcasting freedom was scaled on the basis of press freedom of laws and practices, political influence over media content, economic 
influence over media content and actual violations of press freedom. The Freedom House score out of 60 was converted into 
where 0= lowest and 100 = highest broadcasting freedom.  Broadcasting freedom scale was then categorized where low thru 59=not free, 
60 through 79 = partly free and 80+ = free.  

 

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 18

 

Table 5.3 Change in the Amount of News and Entertainment Broad cast on Public Television, 1971-96 

 

Country Change in the Numbers of Hours 
of News and Current Affairs 

Broadcasting 1971-96 

Change in the Number of Hours 
of Entertainment Broadcasting 

1971-96 

Australia +931 +42 

Austria +2489 +5105 

Belgium -507 +2321 

Czech Rep +2648 +5848 

Denmark +21 +1391 

Finland +1051 +2474 

France -464 +6448 

Greece +2709 +5324 

Hungary +3412 +2296 

Ireland +592 +4655 

Italy +7300 +12945 

Korea, S. +2751 +5195 

Netherlands +963 +2243 

Norway -115 +1342 

Poland +4195 +3698 

Portugal +2634 +12051 

Spain -238 +2469 

Sweden -1069 +992 

Switzerland +4251 +8315 

Turkey +7259 +14699 

EU15 +1290 +4868 

OECD Total +2041 +4992 

Note: For the full range of categories see Table 5.4.  

Source: Calculated from UNESCO Statistical Yearbooks (Paris, UNESCO) 1971-1998. 

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 19

 

 Table 5.4: Changes in the Proportion of News Coverage in Public Service Broadcasting, 1971 -1996 

Country Total 
hours  

Total 
Hours  

News 
+curren

t 
affairs 

% 

News 
+curren

t 
affairs 

Change 
% 

Enterta
inment 

% 

Ents 
change 

% 

Educ % Educ 
Change 

% 

Culture 
% 

Culture 
Change 

% 

 1971 1996 1996 1971-96 1996 1971-96 1996 1971-96 1996 1971-96

Australia 4,186 6,280 25 9 47 -22 22 20 3 

Austria 4,394 13,779 28 -4 44 22 3 -8 7 -11

Belgium 5,174 5,597 19 -11 53 40 5 -14 6 -3

Canada 3,151 .        

Czech Rep 3,120 15,336 27 -23 39 32 4 -8 17 10

Denmark 1,976 2,956 25 -11 54 43 2 -2 13 -10

Finland 2,756 7,228 30 -11 48 10 7 - 8 3

France 7,982 17,923 13 -22 47 21 1 -20 25 13

Germany . 6,024 36  56    4 

Greece 1,898 11,187 27 6 56 2 4 4 4 -4

Hungary 2,964 11,559 34 14 30 -10 7 -9 7 -2

Ireland 2,860 9,528 14 -12 60 22 6 -8 4 2

Italy 5,720 31,860 28 -1 43 25 5  16 11

Japan 1,523 .        

Korea, S. 4,316 18,596 20 -5 37 -3 18 17 9 -

Luxembourg . 838 43  26  3  10 

Netherlands 4,514 8,578 27 -3 46 8 6 -2 12 9

NZ 3,380 .        

Norway 2,002 3,518 24 -24 52 27 3 -3 8 5

Poland 4,186 15,944 33 5 35 -11 11 -5 8 

Portugal 3,332 21,374 14 -1 61 26 17 11  -

Spain 5,997 7,661 21 -9 63 23 3 2 5 -10

Sweden 4,691 6,668 7 -26 48  10 10 27 27



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 20

Switzerland 8,948 31,827 16 4 40 -9 1 -4 7 -11

Turkey 780 32,684 22 -5 45 7 18 6 10 -5

UK 10,296 21,144 37  33  6  25 

US . 6500 19  36  29  16 

G7  18602 26  26  49  14 

EU15  10800 24  24  51  11 

OECD Total  13042 25   47  8  10 

Source: Calculated from UNESCO Statistical Yearbooks (Paris, UNESCO) 1971-1998. 

US Public Television from PTV Programming Survey Washington DC: Corporation for Public Broadcasting. 

Data for Britain for network (not regional) television estimated from the BBC Annual Report 1997/98. 
http://www.bbc.co.uk/info/report98.  

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 21

 

Table 5.5: Predictors of Use of Television News, EU -15 1999 

 

 Predictors 
of 

Watching 
TV News 

Sig. Operationalization EBVar

DEMOGRAPHICS     

Education -.03 * Age finished full-time education D8 

Gender .02 * Male (1) Female (0) D10 

Age .15 ** In years D11 

Left-Right Ideology .03 * 10 point scale: From left (1) to right (10)  D1r 

Socio-economic status .01  Manual (0)/Non-manual HoH C4 

Household Income .02  Harmonized income scale D29 

USE OF OTHER MEDIA     

Newspaper Use .22 ** 5-point scale    

Radio News Use .11 ** 5-point scale    

Online .01  No (0)/ Yes (1)  

REGION     

Northern Europe -.05  Denmark, Finland and Sweden  

Southern Europe .07 * Italy, Greece, Portugal, Spain  

NATION     

Austria -.06 **   

Belgium -.01    

Denmark .02    

Finland .04    

France -.05 *   

Germany -.03    

Greece .11 **   

Ireland .01    

Italy .07 **   



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 22

Netherlands .02    

Portugal .01    

Spain .03    

Sweden -.06 *   

UK .01    

Constant 3.65    

R2 .12    

N. 16179    

 

Notes: The table reports the standardized beta coefficients predicting use of the news media based on ordinary least squared 
regression models. The dependent variables include a 5 point scale measuring frequency of use of television news, where 5 = ‘everyday 
use’ and 1 = ‘never use’. Sig. P. **>.01  *>.05  

The West European region and the UK are excluded from the categories.  

Sources: EuroBarometer 50.1 Mar-Apr 1999. 

 

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 23

Table 5.6: Models Predicting Viewership of TV News in 1970, 1980 and 1999, EU5  

 

 Predictors 
of TV News 
Viewership 

1970 

Sig. Predictors 
of TV News 
Viewership 

1980 

Sig. Predictors 
of TV News 
Viewership 

1999 

Sig. Operationalization

DEMOGRAPHICS        

Education -.07 ** -.03 ** -.03   Age finished full-time education

Gender .04 ** .01 * .00   Male (1) Female (0) 

Age .16 ** .09 ** .14 ** In years 

Left-Right Ideology -.01  .05 ** .04 * Scale: From left (1) to right (10)

Socio-economic 
status 

.01  -.05 ** .01  Manual (0)/Non-Manual HoH

Household Income .08 ** .01 ** .01  Harmonized income scale 

USE OF OTHER MEDIA        

Newspaper Use .13 ** .21 ** .21 ** 5-point scale  

Radio News Use .01  .16 ** .08 ** 5-point scale  

NATION        

Belgium -.13 ** -.02 * .01   

France -.11 ** -.06  ** -.04  *  

Italy -.18 ** .15 ** .12 **  

Netherlands .01  -.03 * .05 *  

Constant 3.3  3.25  3.65   

R2 .08  .12  .11   

N. 8567  8827  6218   

 

Notes: The table reports the standardized beta coefficients predicting frequency of reading newspapers based on ordinary least squared 
regression models. The dependent variables are the 5 point scales measuring frequency of use of newspaper and television n
= ‘everyday use’ and 1 = ‘never use’. Sig. P. **>.01  *>.05  

The German dummy variable is excluded as a predictor in these models.  

Source: European Community Study 1970; EuroBarometer 13.0 April 1980 weighted for EU6; EuroBarometer 50.1 Apr
EU6. 

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 24

 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 25

Figure 5.1 

Note: Average number of stories per channel covering the Turin IGC Conference, Florence Council and Dublin 
Council II. 

Source: Calculated from Monitoring Euromedia, 1995-97, Brussels: European Commission. 

 

 

Amount of Coverage of EU Meetings by Station

0

10

20

30

40

50

60

V
T4

S
B

S
6

TV
3

V
id

eo
m

us
i

TV
2

M
6

K
a2

Te
le

21
C

an
al

1
E

B
N

C
an

al
+

V
O

O
S

ky
A

N
T1

C
ha

nn
el

4
Ita

lia
1

S
A

T1 TF
1

TM
C

2
R

TL S
ky

TV
1

A
nt

3
R

TL
4

V
TM R
TL

R
E

TE
4

M
E

G
A

Te
le

5
S

IC
TV

4
C

an
al

e5
TM

C
LC

I
IT

V
TV

3

C
an

al
33

A
rte

C
an

al
9

E
TB

S
U

R
TV

G
TV

2
TV

2
B

B
C

2
TV

E
2

B
R

TN
 T

V
1

Te
le

M
ad

rid
Fr

an
ce

3
E

R
2

R
TP

2
TV

2
TV

3
R

TP
1

R
TB

F 
1

TV
1

O
R

F1
Fr

an
ce

2
S

V
T2

TV
1

E
T1

Private TV                                                   Public TV

N
. o

f S
to

ri
es



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial Societies.” (NY: 
Press, Fall 2000) 
 

 26

 

Figure 5.2 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 27

 

                                                
1 Yves Achille and Jacques Ibanez Bueno. 1994. Les televisions publiques en 
quete d’avenir. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.  

2 Patrick O’Neill. 1998. Post-Communism and the Media in Eastern Europe .  
London: Frank Cass. 

3 Penn Kimball. 1994. Downsizing The News: Network Cutbacks in the Nation’s 
Capital. Washington, DC: Woodrow Wilson Center Press.  

4 For a discussion of these global developments see UNESCO. 1998. World 
Communication Report: The Media and the Chall enge of the new technologies. 
Paris: UNESCO Publishing. 

5 It is worth noting that Finland had a commercial channel in 1959 but this 
subsequently became absorbed into the public system, while Italy went 
commercial from 1976 onwards. There are various accounts of recent 
developments in European broadcasting. For a country -by-country overview see 
Bernt Stubbe Ostergaard. 1997. The Media in Western Europe. London: Sage; 
Anthony Smith. 1979. Ed. Television and Political Life. London: Macmillan; 
Anthony Smith. 1980. Newspapers and Democracy: International Essays on a 
Changing Medium. Cambridge, MA: The MIT Press; Philip T. Rosen. 1988. 
International Handbook of Broadcasting Systems . New York: Greenwood Press; 
Roger Wallis and Stanley Baran. 1991. The Known World of Broadcast News. 
London: Routledge; Peter J. Humphreys. 1996. Mass Media and Media Policy in 
Western Europe. Manchester: Manchester University Press; Lynne Schafer Gross. 
1995. The International World of Electronic Media . New York: McGraw Hill; 
James Coleman and Brigitte Rollet. 1997. Television in Europe. Exeter: 
Intellect; Kay Richardson and Ulrike H. Meinhof. 1999. Worlds in Common? 
Television Discourse in a Changing Europe. London: Routledge; Karen Siune and 
W. Truetzschler. Eds. 1992. Dynamics of Media Politics: Broadcasting and 
Electronic Media in Western Europe. London: Sage. 

6 Jay Blumler. 1992. Television and the Public Interest: Vulnerable Values in 
West European Broadcasting. London: Sage. Chapter 2. See also the discussion 
in Michael Tracey. 1998. The Decline and Fall of Public Service Broadcasting . 
Oxford: Oxford University Press. Chapter 2.  

7 Dave Atkinson and Marc Raboy. 1997. Public Service Broadcasting: The 
Challenges of the 21st Century. Paris: UNESCO; Eli Noam. 1991. Television in 
Europe. Oxford: Oxford University Press; Serge Robillard. 1995. Television in 
Europe: Regulatory Bodies, Status, Functions and Powers in 35 European 
Countries. London: John Libby. 

8 Hans J. Kleinsteuber. 1997. ‘Federal Republic of Germany.’ In The Media in 
Western Europe edited by Bernt Stubbe Ostergaard. London: Sage.  

9 Bernard Lamizet. 1996. ‘The Media in France’. In  Markets & Myths: Forces 
for Change in the European Media, edited by Tony Weymouth and Bernard 
Lamizet. London: Longman; Michael Palmer and Claude S orbets. 1997. ‘France.’ 
In The Media in Western Europe edited by Bernt Stubbe Ostergaard. London: 
Sage. 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 28

                                                                                                                                                       
10 See Panayote Elias Dimitras. 1997.‘Greece’. In The Media in Western Europe 
edited by Bernt Stubbe Ostergaard. London: Sage . 

11 Patrick O’Neill. 1998. Post-Communism and the Media in Eastern Europe . 
London: Frank Cass. 

12 European Key Facts: Television 98. IP.   

13 Yves Achille and Jacques Ibanez Bueno. 1994. Les television publiques en 
quete d’avenir. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.  

14 Mediametrie. 1999. One Television Year in the World. 1998 . Paris: 
Mediametrie. 

15 Stig Hadenius. 1992. ‘Vulnerable Values in a Changing Political and Media 
System: The Case of Sweden.’. In Jay G. Blumler (ed). Television and the 
Public Interest. London: Sage. 

16 Karl Erik Gustafsson and Olof Hulten. 1996. ‘Sweden’. In The Media in 
Western Europe edited by Bernt Stubbe Ostergaard. London: Sage . 

17 Asa Briggs. 1985. The BBC: The First Fifty Years. Oxford: Oxford University 
Press; Geoffrey Cox. 1983. See It Happen: The Making of ITN. London: The 
Bodley Head Ltd. 

18 This body was originally called the Independent Television Authority  and 
then the Independent Broadcasting Authority . The ITC came into being in 1990. 

19 Independent Television Commission. Factfile 1997.  London: ITC. 

20 S.W. Head, C.H. Stirling and L.B. Schofield. Eds. 1994.  Broadcasting in 
America: A Survey of Electronic Media . Boston: Houghton-Mifflin. 

21 See Statistical Yearbook of the United States . 1998. Washington, DC: XXXX 

22 For a discussion see William Baker and George Dessart. 1998. Down the Tube. 
New York: Basic Books.  

23 The Pew Research Center for the People and the Press. Media Consumption 
Survey 24 April-11 May 1998. N. 3002. 

24 Richard Davis and Diane Owen. 1998. New Media and American Politics. 
Oxford: Oxford University Press. P.136  

25 Penn Kimball. 1994. Downsizing The News: Network Cutbacks in the Nation’s 
Capital. Washington, DC: Woodrow Wilson Center Press.  

26 Mediametrie. 1999. One Television Year in the World. 1998 . Paris: 
Mediametrie. 



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 29

                                                                                                                                                       
27 Tod Gitlin. 1983. Inside Prime Time. New York: Pantheon; Lance W. Bennett. 
1996. News: The Politics of Illusion.  New York: Longman.  P.15-23.  

28 Tony Weymouth and Bernard Lamizet. Eds. 1996. Markets & Myths: Forces for 
Change in the European Media. London: Longman. P.214. 

29 David K. Scott and Robert H. Gobez. 199X. ‘Hard News/Soft News Content of 
the National Broadcast Networks, 1972 -1987.’ Journalism Quarterly. 69(2): 
406-412. 

30 Ed Diamond. 1982. Sign Off: The Last Days of Television . Cambridge, MA: The 
MIT Press; David L. Altheide. 1976. Creating Reality: How TV News Distorts 
Events. Beverly Hills, CA: Sage; David L. Altheide. 1985. Media Power. 
Beverly Hills, CA: Sage. 

31 See, for example, Neil Postman. 1985. Amusing Ourselves to Death. London: 
Methuen; Neil Gabler. 1998. Life the Movie. New York: Alfred Knopf; James 
McCartney. 1997. ‘News Lite.’ American Journalism Review. June:18-25. 

32 Heinderyckx 

33 Kees Brant and Karen Siune. 1998. ‘Politization in decline?’ In Denis 
McQuail and Karen Siune. Eds. Media Policy: Convergence, Concentration and 
Commerce. London: Sage. 

34 Barbara Pfetsch. 1996. ‘Convergence through Privatization? Changing Media 
Environments and Televised Politics in Germany.’ European Journal of 
Communication. 11(4): 427-51. 

35 L. Canninga. 1994. ‘Eeen vergelijkende analyse van di nieuwscultuur in de 
buitlandse berichtgeving op BRTN, VTM, NOS en RTL.’ Media and Maatschappij. 
4(1); H. Hvitfelt. 1994 ‘The Commercialization of the Evening news: Changes 
in Narrative Techniques in Swedish TV news’. The Nordicom Review. 2: 33-41; 
A. Powers, H. Kristjansdottir and H. Sutton. 1994. ‘Competition in Danish 
Television News.’ The Journal of Media Economics. 7(4): 21-30. 

36 Asa Briggs. 1985. The BBC: The First Fifty Years. Oxford: Oxford University 
Press; Geoffrey Cox. 1983. See It Happen: The Making of ITN. London: The 
Bodley Head Ltd. 

37 Pippa Norris et al. 1999. On Message: Communicating the Campaign . London: 
Sage. Chapter 2. If anything, the BBC produced the most negative coverage of 
the government, not commercial TV news. The abandonment of ITN’s flagship 
News at Ten in 1999 may, however, change the amount of coverage on commercial 
channels in subsequent elections. 

38 McLachlan, Shelley. 1999. ‘Who’s Afraid of the News Bunny? The Changing 
Face of the Television Evening News Broadcast.’ Information and Democracy 
Research Project: Working Paper No.3.  Loughborough, Loughborough University.  



Chapter from Pippa Norris “A Virtuous Circle: Political Communications in Post-Industrial 
Societies.” (NY: Cambridge University Press, Fall 2000) 
 

 30

                                                                                                                                                       
39 All the Italian public television stations gave considerable attention to 
these events, probably because of the location of the Turi n and Florence 
meetings. 

40 Russell Neuman. 1991. The Future of the Mass Audience. Cambridge: Cambridge 
University Press. 

41 Mediametrie. 1999. One Television Year in the World: 1998 . Paris: 
Mediametrie. 

42 See Pippa Norris, John Curtice, David Sanders, Marga ret Scammell and Holli 
Semetko. 1999. On Message: Communicating the Campaign . London: Sage. 

43 The 1970 data is from the European Community Study, the precursor to the 
Eurobarometer series.   


