
Chapter 10 

Marius Dragomir 

Central and Eastern Europe 

European broadcasting has come under fierce criticism in recent years for failing to provide 

a balanced public forum for all political and cultural perspectives and viewpoints. There are notable 

examples  in  Western  Europe  where  public  service  broadcasters  fulfill  their  mission  to  provide 

diversity  and  pluralism  in  their  programming.  In  the  young  democracies  in  Central  and  Eastern 

Europe,  however,  public  service  broadcasting  is  still  heavily  politicized;  every  change  in  political 

power  triggers  immediate  changes  in  the management and governing  structures of public  service 

broadcasters.  Commercial  broadcasting  in  this  region  often  promotes  the  interests  of  the 

broadcasters’  owners,  which  commonly  coalesce  with  those  of  the  political  elites.  In  this 

environment, examples of objective news  coverage  and  solid  investigative  reporting are marginal 

and public service broadcasting can fail to provide balanced information. 

The  chapter  focuses  upon  Central  and  European  television  in  comparison  with  the 

experience of Western Europe.  1 This study describes  the general historical evolution of European 

broadcasting,  as  radio  and  television  in  Central  and  Eastern  Europe  shifted  from  the  old  state‐

controlled model found under communist regimes to dual systems.  The chapter contrasts the public 

broadcasting and commercial sectors in terms of the regulatory and legal framework, organizational 

and management  structure,  audience  share,  and  funding.  The  chapter  also  considers  the main 

challenges  from digitalization  and  technological  convergence. Given  this background,  the  chapter 

then analyzes how far television in the region functions in its gate‐keeping role as a balanced public 

forum, considering evidence  for evaluating  the objectivity of news  reporting on  television  in both 

public service and commercial broadcasting.  Lastly, it also describes the watchdog role of television 

news  in  ensuring  government  transparency  and  stamping  out  corruption.  Overall  the  chapter 

concludes that, despite considerable reform, serious  limits remain on media systems and, far from 

being a balanced public  forum or  independent watchdog of  the powerful,  television  in  the  region 

(especially public broadcasting) continues to favor state interests. 

European broadcasting at a glance 

A historical outline 

The television business in Europe has seen similar, although not simultaneous, development 

in Western,  Central  and  Eastern  Europe.  The  sector  remained  largely  controlled  by  the  state  for 

more  than  half  a  century.  Unlike  other  systems,  such  as  the  U.S.,  the  European  broadcasting 



 2

developed  in  the  past  almost  three  decades on  the  dual  public‐private  pattern  combining  public 

service broadcasting  (increasingly  competing with  the  commercial  sector and often becoming  the 

weaker side) and the commercial broadcasting (controlled by private owners). 

Television  in Western Europe was originally envisaged as a national enterprise  in charge of 

promoting  culture  and  education  and  the  dissemination  of  controlled  political  information.  The 

Reithian motto “to  inform, to educate and to entertain” became  in the early days of broadcasting 

the cornerstone of broadcasting not only  in  the U.K., but  in other Western European nations. The 

first phase  in  the development of broadcasting  in Europe was  the development of  state or public 

service radio and television. The second phase, starting in 1955 when ITV network kicked off in the 

U.K.  was  characterised  by  the  development  of  the  dual  system,  combining  public  service 

broadcasting with  private  television.  The  development  of  the  dual  system  developed  during  the 

1980s  in the rest of Western Europe.    In France, for example, the state monopoly on broadcasting 

saw its final days in 1982 when private players were permitted on the market, however the state has 

continued to play an important role in the regulation of broadcasting. 

In Central and Eastern Europe, broadcasting remained a state propaganda machine until the 

fall  of  the  Berlin Wall  in  1990.  The  post‐communist  countries  in  Europe  saw  a  similar,  however 

delayed,  pattern  of  development.  Soon  after  1990,  post‐communist  governments  in  Central  and 

Eastern Europe began the reform of their national broadcasting systems, which was conducted on 

two  fronts:  first,  the  transformation  of  State  broadcasters  into  public  service  broadcasters  and 

second, the build‐up of a private sector in broadcasting with the opening of the frequency spectrum 

to private players. By 1991,  for example, Slovak Television  (STV)  formally became a public service 

broadcaster and  in  the early 1990s, six private TV operators were  licensed.  In some countries, the 

State would‐be public service broadcaster maintained its hegemony in broadcasting until late 1990s. 

In Hungary, for example, the first private TV operators landed in the country only in 1997. The 1990s 

were marked by a  series of  turbulences,  including media wars waged by emerging political elites 

against  journalists who were  trying  to build an  independent media  sector. At  the  same  time,  the 

process was marred by confusion stemming  from  lack of clear policies or  legal  frameworks, which 

led  in many places  to an explosion of unlicensed broadcasting outlets.  In Poland,  for example, by 

early 1993, 57 illegal television broadcasters operated and only between 1993 and 1997, the major 

nationwide TV broadcasters were licensed. 

Some experts talk about a generic “European” model that was employed in the course of the 

media reform in post‐communist nations, which is based on two components: a private media sector 

complying with domestic  legislation and rules  imposed by national regulators; and a public service 

broadcasting sector, which should be  independent  from the State. The reform of the broadcasting 



 3

sector  in Central and Eastern Europe was  therefore part of a  larger process of “Europeanization”, 

encompassing the instituting of political liberties and building media structures. This process varied 

widely from country to country. Although it affected all of these transitional states, each nation has 

developed its specific broadcasting legislation.2 Further east, in some states that gained in the 1990s 

their independence from the former Soviet Union, such as Uzbekistan or Belarus, we still see some 

unreconstructed hold‐outs of State‐controlled broadcasting systems. 

Audiences and programming 

Television markets  in  Europe  are  experiencing  increasing  fragmentation  of  the  audiences 

due to the entrance of more players on the market and the expansion of the distribution networks. 

However, the bulk of nationwide audience is still concentrated in many markets on the three largest 

channels. Czech Republic, Croatia and France were among the most concentrated markets  in 2006. 

In contrast, the German and Romanian markets were the  least concentrated. Worth noting  is that 

the  Italian market  does  not  appear  so  concentrated  in  various measurements  of  the  number  of 

channels. In reality, if we measure the influence of the two main broadcasting groups in the country, 

public service RAI with its three channels and the private Mediaset group with three channels, Italy 

is  the  most  concentrated  broadcast  market  in  Europe.    Mediaset  is  owned  by  the  Milan 

entrepreneur Silvio Berlusconi, who returned to power as Prime Minister, for the third time, in April 

2008. As he controls also much of RAI, the Italian public service broadcaster, it is safe to say that 90% 

of the Italian media was for almost a decade (except for the period 2006‐2008, when Berlusconi lost 

power) in the hands of a single entrepreneur. 

 [Table 10.1 goes here] 

In general,  in Western European countries, public service  television usually commands  the  largest 

audience on news programs. In Central and Eastern Europe, however, private TV stations newscasts 

tend  to  dominate.  In  2003,  for  example,  only  the  public  service  broadcasters  in  Bosnia  and 

Herzegovina, Croatia,  Italy, Poland, Romania and  the U.K. managed  to  command higher audience 

shares  than  their  private  competitors,  and  since  then,  public  service  broadcasters  in  Croatia, 

Romania and Poland saw their audiences diminish.   

[Table 10.2 goes here] 

Regulation 

Broadcasting regulation in Europe is part of the broader political process. The main rationale 

behind  the  creation of  a  regulatory  framework  in  the  early days of broadcasting was  the  limited 

number of  frequencies. This  “scarcity  rationale”3  called  for public  service broadcasters  to provide 



 4

generalist channels and to ensure universal coverage, with due care for programming for minorities. 

Since the beginning, broadcast regulators were under the influence of political institutions and their 

representatives who were seen as  legitimate representatives of the public. However, the history of 

broadcasting,  mainly  in  the  post‐communist  countries,  was  a  series  of  political  pressures  and 

interference with the work of the regulators aimed at pursuing economic and political interests. 

The main tasks of the broadcast regulators include: 

 Licensing  of  broadcasting  activities  (including  sometimes  setting  of  programming 

criteria and public service obligations in the license contracts). 

 Monitoring how broadcasters  fulfill  the  requirements hammered out  in  legislation 

and license contracts. 

 Enforcement of legal provisions and sanctioning (ranging from warning to fines and 

revocation of the broadcast license). 

In some countries, the broadcast regulators have also some specific tasks such as appointing 

management  bodies  of  the  public  service  broadcasters  and  development  of  media  policy  and 

proposals of laws. Nationwide broadcast regulators regulate all terrestrial broadcasters (nationwide, 

regional and  local) and broadcasters airing  via  cable and  satellite.  In  some  countries,  the  State  is 

directly  involved  in  regulating  the  broadcasting.  In  Estonia,  for  example,  licensing  of  private 

broadcasters and monitoring of their work is carried out by the Ministry of Culture. In the Republic 

of  Macedonia,  until  three  years  ago,  the  Government  was  licensing  broadcasters,  albeit  in 

cooperation with the Broadcasting Council. With the change in  legislation in 2005, the Macedonian 

Broadcasting Council there took over from the Government this task. 

The regulatory frameworks  in Europe consist also of a “technical” component, represented 

by a manager of the frequency spectrum. The influence of technical regulators in broadcasting varies 

from  country  to  country. Usually,  their  involvement  in broadcast  regulation  is minimal,  their  task 

being  to  inform  the  broadcast  regulator  about  available  frequencies  and  to  confirm  to  those 

companies  licensed by broadcast  regulators  the  right  to use a  certain  frequency. With  the  rise of 

new technologies and convergence of technological platforms, there is a tendency to merge the two 

regulators. Such models have been established mostly in Western Europe.4 

The  independence  of  the  regulators  is  central  to  the  health  of  the  broadcasting  sector 

because they are those that shape the market. Legislation almost everywhere guarantees freedom 

of expression and sets obligations on broadcasters to present unbiased and objective  information. 

But how this legislation is implemented depends to a large extent on the regulators who are there to 



 5

monitor any breaches of  legal provisions. However,  in  this process,  regulators are  still  faced with 

harsh pressures, most commonly coming from political and business circles. 

The appointment procedures still leave room for political interference. The Czech Council for 

Radio  and  Television  Broadcasting  (RRTV)  has  its  members  officially  appointed  by  the  Prime 

Minister. But  in practice, the whole process  is  in the hands of the Chamber of Deputies, the  lower 

house of Parliament. Their right to appoint and sack these members makes the regulator a heavily 

politicized  institution, which mirrors  the  political  parties  in  the  Chamber  of Deputies.  The  Prime 

Minister’s final approval is a mere formality. 

The  involvement  of  the  civil  society  organizations  in  the  appointment  procedures  of  the 

regulators was seen as a positive step in diluting the political control over these bodies. In Lithuania, 

a majority of  the  regulator’s members  come  from professional  associations. Nine of  the  thirteen 

members are appointed by professional organizations or groups such as painters, cinematographers, 

writers and journalists. That reduced significantly the opportunity for the Government or Parliament 

to meddle  in  the  regulator’s  internal  affairs. However,  the  civil  society  involvement  can be easily 

hijacked by political power and businesses. In some countries such as the Czech Republic, where civil 

society organizations can nominate members for the regulatory body, political parties have started 

to recruit these candidates to serve their interests. 

Besides political circles,  lobbying of commercial TV stations  is also threatening directly  the 

independence  of  the  regulators.  There  have  been  numerous  cases  of  corruption  involving  the 

broadcasting regulators in Central and Eastern Europe. One of the most notorious such scandals was 

the ‘Rywingate’ in Poland where the National Broadcasting Council was involved in illegally changing 

legal  provisions  to  satisfy  the  interests  of  private media  interested  in  purchasing more  outlet.5 

Legislation generally sets provisions on the conflict of  interest for the regulator’s members, barring 

members of political parties or of Government structures and people  linked with broadcasting and 

broadcasting‐related companies to be appointed on these bodies. Despite such provisions,  in most 

of the cases they are affiliated to various political circles. Rarely, are members of the broadcasting 

councils appointed based on their professional qualifications. 

Public service broadcasting 

Public service television has enjoyed a special place in the European broadcasting landscape, 

being  envisaged  as  a  vital  contributor  to  democracy  and  as  a  constitutive  part  of  the  European 

cultural heritage. Its mission was also to offer an alternative to, and even to raise the standards of, 

commercial  television.6  In  the past decade, however, public  service broadcasting has  come under 

fierce  criticism.  The  European  Commission,  for  example,  has  demanded more  transparency  and 



 6

accountability  in  the  finances of public service broadcasting. The World Trade Organization  (WTO) 

criticized  the  privileged  position  that  public  service  broadcasting  has  been  enjoying  in  terms  of 

funding, which  in many  cases  comes  from  license  fees  imposed  on  households,  or  State  budget 

money.7 

During the mid‐1990s, the monopoly of the former State broadcasters in Central and Eastern 

Europe was  dismantled.  Following  the  entrance  of  private  broadcasters  in  these markets,  public 

service broadcasters have  seen  a  continual,  and  in many  cases  steep, decline  in  their  audiences. 

Despite the deteriorating environment for the public service broadcasting, the concept still gathers 

support.  “The  argument  for  public  service  broadcasting  remains  compelling.  Public  service 

broadcasting is not only a bulwark against commercial trends that, left unchecked, would be likely to 

drive standards further down, reducing the less lucrative strands towards invisibility. It also provides 

essential leverage for raising standards in all program genres.”8 

Governing structures 

Although legally and in theory they are public organizations independent from the State, PSB 

operators  in Central  and  Eastern  Europe have  always experienced harsh politicization. They have 

shown  acute  deficiencies  in  their  governance  structures,  easy  manipulability  of  the  sources  of 

funding and slow reform of their programming to be distinguished from commercial broadcasters. It 

is common for the governing bodies of the public service broadcasters to be filled with people close 

to  the  local  political  elite.  It  has  become  a  norm  that  each  change  in  administration  triggers 

immediate  changes  in  the boards and management of  the public  service broadcasters, which has 

shown that these stations continue to be treated as the fiefdom of the politicians in power. 

The obligations imposed on public service broadcasters are based on three main principles: 

programming  tailored  to  public  service  broadcasting,  impartial  and  accurate  information,  and 

universal access. The PSB programming obligations include: 

 Airing  independent,  accurate,  impartial,  balanced  and  objective  news  and 

information; 

 Ensuring diversity of programming and viewpoints; 

 Broadcasting a  certain proportion of news,  cultural, artistic, educational, minority, 

religious, children’s and entertainment programming; 

 Promoting local culture and values; 

 Producing and broadcasting programs relevant for all the regions in the country; 



 7

 Providing  free‐of‐charge  airtime  for  public  interest  announcements,  such  as 

healthcare, road safety, and urgent messages of state authorities. 

A number of countries impose a set of common obligations on both public and commercial television 

stations,  but  they  vary  significantly.  Public  service  broadcasters  are  required  to  produce  and  air 

cultural and educational programming, programs  for minorities, and  regional news. Public  service 

broadcasters are expected to play a much wider societal role than the commercial stations, including 

promotion of local culture, traditions and values. 

Public  service  broadcasters  are  governed  by  two main  structures.  They  have  on  the  one 

hand a council of governors, which enforces the station’s general policy and oversees the station’s 

budget and activities; and on the other hand, a management board, responsible for carrying out the 

daily  management  of  the  broadcaster.  The  management  body  is  led  by  a  general  director. 

Sometimes, the general director has significant powers, making the position in itself a third layer of 

governing power. There are variations from this model. Czech Television (ČT), for example, also has 

in place a commission that supervises the activity of the council and management and carries out a 

financial audit of the station. Estonian public service broadcaster ETV  is governed by an “external” 

council, which  is  in charge of appointing the station’s management and monitoring their activities. 

The performance of the governing structures is essential in securing the independence of the public 

service  broadcasters  and  the  quality  of  their  programs.  The  appointment  procedure  of  these 

structures has much  in common with those  in place for the national broadcasting regulators. Their 

members are generally pushed through by Parliaments. As a result, PSB governing structures change 

according to the changes in the political power.  In various Central and Eastern European countries, 

the  general  director  plays  a  crucial  role  in  the  governing  equation.  In  some  countries,  such  as 

Romania,  the  director  is  chosen  by  Parliament  and  that  has  obvious  negative  influence  on  the 

station’s independence. Romania is also sporting an oddly dangerous system, according to which the 

station’s  general  director  is  at  the  same  time  the  Chair  of  the  Council  of  Administration,  the 

structure in charge with supervising the station’s management. In other words, the station’s director 

is at the same time the controller and the controlled. 

Who pays the bill? 

The  system  of  funding  public  service  broadcasting  is  also  of  major  importance  for  the 

independence of these stations, which are generally large enterprises with bloated staff. The funding 

of the public service broadcasting is a hybrid model, combining revenues from various sources. The 

most common are the  license fees paid by TV households, State subsidies, and commercial  income 



 8

from  advertising  and  broadcasting  rights.  Some  of  them  also  generate  cash  from  donations  and 

renting technical equipment and other assets. 

The  financing  of  public  service  broadcasters  from  the  State  budget  is  seen  as  the most 

hazardous model as it automatically creates dependence of the broadcaster on the State structures. 

The  license  fee, paid by all owners of TV  sets, was  considered  for  years as  the most appropriate 

model of  financing PSB because  it does not  come directly  from  the  State budget, ensuring more 

financial independence. At the same time, simply imposing a public service television license fee on 

taxpayers  is not sufficient to secure the financial  independence of the public service broadcaster  if 

the  fee  is not  linked with economic  indicators allowing  its  fluctuation  according  to  the  economic 

outlook. In many countries, Parliament or the Government decides when to  increase the fee, using 

this as an instrument of pressure on broadcasters.9  With the exception of France where the license 

fee decreased by 0.1 % between 2003 and 2007, and Switzerland where  it did not change over the 

period,  in all other European countries, the  license  increased by a percentage of between 0.8 %  in 

Denmark to 12.5 % in the Czech Republic. 

[Table 10.3 goes here] 

However, in many countries, there is a decline in paying the license fee due to a combination 

of  factors,  including  deficient  systems  of  collection,  widespread  poverty,  and  the  refusal  of 

householders to pay the fee because they do not see any value for it. In Central and Eastern Europe, 

public service broadcasters have experienced  in recent years serious economic hardships, some of 

them,  such as Macedonian MRT, being on  the verge of collapse.10 The  financial and management 

independence is crucial for the editorial independence of the public service broadcasters. They need 

sound  financing  to  be  able  to  carry  out  investigative  and  news  reporting  and  also management 

structures  that  are  guaranteed  immunity  against  external  pressures.  Public  funding  is  the  basic 

financing model for public service broadcasting due to cultural and political reasons.  Yet the political 

and social acceptance of the license fee may go down where new digital receiver equipment makes 

this model  of  collection  (based  on  the  possession  of  a  radio  and/or  TV  receiver)  problematic.  In 

Poland,  the  Government  wants  to  abolish  the  license  fee  in  2008,  while  in  Slovakia,  various 

economists have called for a referendum to see whether citizens still want to pay the license fee. 

Another problem that public service broadcasters will  face  in terms of  financing  is the  fact 

that the revenue from license fee, despite being the most stable and predictable source of financing, 

remains a static source. It has grown generally, but still does not have a potential to meet the needs 

of the public service broadcaster in the digital market. That makes even more imperative the need to 

establish  a model  of  automatic  indexing  of  the  fee  according  to  the  rate  of  inflation  and  other 



 9

economic indicators. In the Netherlands, for example, the license fee was replaced by a government 

contribution  to  public  service  broadcasting.  This money  is  raised  by  imposing  a  supplement  to 

income tax.  “Realizing the developments in the market (multi‐media, and the change in the media 

value  chain)  public  broadcasters  cannot,  in  the  long  run,  avoid  co‐operation  with  commercial 

companies performing gate‐keeping functions. Thus,  it may be more and more difficult to separate 

public broadcasting from the wholly commercial market and its sources of financing, and to draw a 

clear  line  between  commercial  and  non‐commercial  activities.”11  Nissen  speaks  about  three 

solutions in solving the PSB financing conundrum. They are either to expand the basis for collecting 

the fee to all types of devices able to receive and display public service media, or to abandon the fee 

completely and find a new source of financing, or to change the fee regime to a compulsory “excise 

duty” collected from all households and citizens.12 

Commercial television 

Commercial  television  in  Europe  has  undergone  a  process  of  consolidation  and 

concentration  of  ownership.  Legal  ceilings  on  concentration  of  ownership  have  prompted media 

owners in many countries to resort to various ways of hiding the traces of their ownership in order 

to  escape  legal  requirements  on  their  ownership.  In  Central  and  Eastern  European  countries, 

broadcasters were used by their owners more as a tool of pursuing the political or business interests 

or their owner or their cronies. Lack of transparency on the media ownership is a direct threat to the 

editorial independence of these media outlets. 

In general, commercial television in Europe is sacrificing quality in their desperate search for 

ever‐higher  audiences, which  are  the  engine  of  advertising  spending.  Commercial  TV  stations  in 

Western  Europe  are usually under  some  general obligations  to  serve  the public  interest, but  the 

same cannot be said about the young democracies in Central and Eastern Europe where strict public 

service obligations are not imposed on commercial broadcasters. In general, both public service and 

commercial broadcasters are bound to a legal set of general content obligations such as protection 

of minors,  a  ban  on  incitement  to  ethnic  or  religious  hatred  and  so  forth.13  In  some  countries, 

commercial broadcasters are subject to a set of additional programming obligations stipulated in the 

license agreement. But, otherwise, commercial broadcasters are not imposed distinct public service 

obligations. 

In general, commercial television  is not a reference for  investigative  journalism and quality 

news  programs.  Their main  yardstick  of  success  is  the  size  of  their  audience.  Therefore,  in  their 

effort  to  beef  up  their  ratings  these  stations  increasingly  promote  lowbrow  entertainment  and 

sensationalist newscasts.  In many Central and Eastern European countries, commercial TV stations 



 10

rarely employ self‐regulatory mechanisms and their journalists are often targets of direct or indirect 

pressures. 

The  most  negative  development  in  the  commercial  television  sector,  with  serious 

repercussions mostly  on  their  news  coverage,  has  been  the  steady  concentration  of  ownership, 

which translates  into concentration of  influence that can be used for political, personal, ideological 

or commercial gains.14 Following  the opening of  the Central and Eastern European markets  in  the 

1990s,  several Western  groups  built  large  TV  networks  in  the  region.  The  largest  pan‐regional 

television  operators  in  Central  and  Eastern  Europe  include  the  U.S.  company  Central  European 

Media  Enterprises  (CME), German  RTL Group,  part  of  the Bertelsmann media  conglomerate,  the 

Swedish Modern Times Group (MTG), News Corporation and German ProSiebenSat.1 Media, which 

bought  SBS  Broadcasting  in  2007. With  the  exception  of  a  few  countries,  legislation  commonly 

forbids cross‐ownership between two broadcasters with similar footprints and between print media 

and  broadcasting  media.  However,  in  the  past  decade,  media  owners  have  used  sophisticated 

ownership structures to hide their ownership. One preferred way to do this was registering media 

companies in offshore countries such as Cyprus or in states such as Switzerland where confidentiality 

of ownership  is guaranteed. For years, the real ownership of Romanian and Bulgarian broadcasters 

remained  a  mystery.  Lack  of  transparency  of  media  ownership  hides  conflicts  of  interests  and 

owners’ interference with the stations’ programming.15 

Changing times and new technologies 

The  fast  development  of  new  technologies,  with  digitalization  of  broadcasting  and 

technological  convergence,  is  fundamentally  changing  the media  environment.  The  past  several 

years have seen major shifts in the media archeology. Some analysts in the 2000s have dwarfed the 

importance of the digitalization and the potential of the  Internet  in the media business. But  it has 

become  clear  that  digitalization  does  not  merely  mean  replacing  analogue  production  and 

distribution technology with digital equipment. Digitalization is already altering the workflow in the 

process  of  program  production  and  prompts  for  retraining  of  the  staff  to  respond  to  the  new 

challenges. At the same time, it opens a whole range of new media services to the public. The main 

drive  in  the  dynamics  of  the  broadcast media  is  the  technological  convergence,  which  triggers 

unprecedented changes in the market, regulatory framework and user behavior. 

The market 

The main trend  in today’s media market  is  its  internationalization, with the main actors on 

the media scene becoming  international corporations that go beyond national frontiers. They have 

no  territorial  links  or  cultural  obligations.  The  internationalization  of  the  media  market  is 



 11

accompanied by a sustained process of concentration  in  the value chains of different parts of  the 

media  industry.  Distribution  via  the  old  analogue  terrestrial  networks  was  a  neutral  technical 

function  fulfilled usually by telecom companies  that used to be public corporations, Nissen wrote. 

But  digitalization  is  creating  “a  more  differentiated  value  chain”  comprising  a  new  important 

function, that of gatekeeper. 

 “They  are  the  ones who  control  customer  access  to  content  and  those who make  and 

package  channels.  The  signal  carrying  the  TV  channel  is  encrypted,  compressed  and  packed  in 

bundles (“multiplexes”) and can only be decoded and accessed by users/customers who have paid a 

subscription  to  receive  the channels. Handling  this subscription system  (often called “Subscription 

Management System” or SMS) and the “Electronic Program Guides” or EPGs that are comparable in 

function  to  the  search machines we  know  from  the  Internet  are  two  key  functions of  the whole 

delivery system. Those who are in control of these functions also control to a large extent the whole 

value chain.”16 

Challenges on regulatory frameworks 

Regulation  is  tightly  linked  in  Europe  with  the  State.  The  behavior  of  governments  and 

parliaments in shaping new models of regulation is crucial in the new context. Expansion of satellite 

distribution  covering  cross‐national  territories,  the  increase  in  the  number  of  large  transnational 

media  corporations  and  the  boom  in  the  distribution  of  content  via  the  Internet  created  an 

international market of content, which is already outside the regulation. 

One result of these trends has been more freedom of choice for the viewers and  listeners. 

But it is still questionable whether the new media means, in reality, free choice and more diversity. 

TV  programs  have  become  commodities  traded  by  commercial  companies  in  a  growing market, 

which is in search of completely new business and economic models.  “It is self‐evident that such a 

market will tend to become homogenous,  leaving  little room either for content of an experimental 

character or  for programs catering  for small  language groups, national and regional cultures, all of 

which characterize the European scene.”17 

The  traditional  pattern  of  consuming  television  was  based  on  the  access  to  scheduled 

programs. The digital  revolution  is already  changing  this pattern. With  the use of digital personal 

video recorders (PVR) becoming increasingly popular, consumers of broadcasting are in the position 

of  better  controlling  their  choice.  In  other words,  the  viewers  are  now  in  the  position  to watch 

“what‐when‐and‐how” they want. This change in the pattern of media consumption has led in a very 

short time span to a marked fragmenting and individualization of the audiences. 

 



 12

Where the PSB is going 

The  arguments  in  favor  of  the  public  service media  used  to  be  in  the  analogue media 

environment of a technical and economic nature. The rationale behind the privileged position of the 

public  service  broadcasting  had  to  do  first  with  the  scarcity  of  the  frequency  spectrum.  This 

argument  was  also  the  rationale  behind  the  regulation  of  broadcasting  since  the  inception  of 

commercial broadcasting. At the same time, with a limited number of frequencies up for grabs, the 

argument for creating and maintaining a space for a public service broadcaster that would cater to 

the general public, parts of which could not  find  their programs on commercial broadcasters, was 

compelling.  But  such  arguments  are  becoming  obsolete  as  with  digitalization,  the  frequency 

spectrum is enlarging extraordinarily. Therefore, the arguments for public service media turn now to 

be more value‐based and set root more in cultural policies, Nissen argued. 

In  this new environment,  the public service broadcasting has to reinvent  itself. One of  the 

most important quantitative criteria for its success should be universal reach. They have to reach the 

entire  population with  a wide  range  of  content. Until  now, most  PSBs  based  their  programming 

philosophy on  the  “flow  paradigm” whereby  popular, more  commercial programs worked  as  the 

“lead  in”  to  distinctive  programs  such  as  news,  current  affairs  and  culture.  With  increasing 

interactivity, on‐demand and multi‐channel systems, public service broadcasters will have to create 

schedules that are more distinctive and slash commercial programming. 

Secondly, practitioners argue that public service broadcasters should refocus on the quality 

of  content  and  its  price.  The  governance  structures  of  the  PSB  must  also  be  fundamentally 

revamped. In many countries, especially in Central and Eastern Europe, public service organizations 

are usually linked with the governmental power. With a few exceptions, public service broadcasting 

is coming in many European countries under increased politicization. In explaining this trend, Nissen 

speaks about a change  in the culture and the nature of political communication. Last century print 

media  lost  much  of  their  affiliations  with  political  parties,  becoming  “omnibus  newspapers” 

targeting mass audiences  in a  competitive,  commercial market. That was  seen by political parties 

and governments as a  loss  in  their  system of  communication  to  their constituencies. The political 

codes and behaviors have also seen major changes.  “The strategic, long‐term perspectives based on 

political ideology and formulated in party programs have been toned down and replaced by a more 

tactical way of operation  in day‐to‐day politics.  In  such a  scenario,  the  communicative aspects of 

political  initiatives, both  the message  itself and  its  timing, often have  just as much  importance as 

their material substance.”18 With the segmentation and individualization, public service media have 

to adapt to a completely new model, moving away from collective broadcasting to a model based on 

providing tailor‐made content and services. 



 13

The fate of news 

In this fast changing environment remodeled by the new technologies, two trends dominate 

the news production and distribution. First,  the number of sources of news  is expanding at a  fast 

pace, making access to information much easier than in the analogue world. Secondly, the growth of 

news distributors is accompanied by an unprecedented loss of the value of reference that the media 

had in the analogue world. 

How much these trends do affect the overall quality of news  is at the heart of the debate. 

One school of thought argues that the new media are killing  journalism. Andrew Keen, the  leading 

contemporary  critic  of  the  Internet,  argued  that  the  online  world  transformed  journalists  into 

bloggers. He  calls  the blogosphere a  “rebellion against  the authority of professional  journalists”19 

and  bitterly  criticizes  the  cult  of  the  amateur  that  the  Internet  has  promoted.  In  such  an 

environment,  the  sources  of  news  are  “personalized  networks  of  friends”  that  are  increasingly 

pushing traditional media out of the game. The tradition of balanced reporting, proponents of this 

critical school say, is going to be lost with the unregulated broadcasting via the Internet. 

The opposite opinion  is  that  the  Internet and new  technologies only help  journalism. The 

web  2.0  is  a  viable  platform  for  the  journalism  of  the  future. Moreover,  the  defenders  of  this 

viewpoint  say,  trends  such  as  blogging  and USG  (user‐generated  content)  should  not  be  seen  as 

dangers  to balanced,  impartial, objective  journalism but  rather as a conscience keeping an eye on 

journalism. The expansion of the news production  is also a reaction to the weaknesses and bias of 

the journalism profession, which in numerous occasions performed dishearteningly. 

Between  the  two  opposing  opinions,  other  voices  argue  that  the  digital  era  is  in  fact  a 

redefinition of the economy of the media. The journalism’s monopoly has been shaken and a more 

networked type of journalism was born. There must be made a clear distinction between journalism, 

which is and will remain a profession, and the general communication, which has been made easier 

and more convenient by the Internet. In this environment, the key is finding viable economic models 

as those employed  in the traditional media market are unworkable.  In other words, media have to 

adapt to the new environment shaped by the Internet. Those media companies that anticipated the 

upcoming shifts in the media ecology have already established a strong foot on the new platforms. 

Media gatekeepers and the concept of a balanced public forum 

 What has changed  in  the  functions and  roles of  the news media? The  idea of a balanced 

public  forum, where  journalists  as  gatekeepers  include  all  sectors  and  viewpoints, has  long been 

central  to  the discussion about  the objectivity of news. The  concept  implies  that  the news media 

should reflect all perspectives and points of view  in any major controversy, as well as  including the 



 14

voices  of  a  diverse  range  of  actors,  groups,  and  interests.  In  particular,  in  election  campaigns, 

balanced coverage emphasizes the inclusion and fair treatment of all parties and candidates, so that 

citizens can make  informed choices at the ballot box. Partisan balance of reporting during election 

campaigns  is  only  one  aspect  of  this  broader  phenomenon  but  it  is  particularly  important  for 

democratic governance.  If  the major news agencies are heavily skewed  in  favor of  the  incumbent 

power‐holders, then citizens will lack access to a wide range of independent sources of information 

to evaluate  the performance of  the government and  to assess  the policy proposals of opposition 

parties and candidates. 

 There are two notions of how this process should operate. 20 ‘Internal diversity’ emphasizes 

that  any  specific  media  outlet  should  contain  a  rich  plurality  of  perspectives  and  viewpoints, 

exemplified by including both liberal and conservative commentators in the editorial pages of major 

newspapers,  or  by  devoting  equal  time  in  the  main  TV  news  bulletin  to  the  speeches  of 

spokespersons on either side of a dispute. Alternatively ‘external diversity’ emphasizes the need for 

a plurality of perspectives to be evident across media markets and a wide range of outlets, without 

major restrictions or censorship  limiting freedom of expression. External diversity can be achieved, 

for  example,  by  the  publication  of  a wide  range  of  highly  partisan  newspapers  and magazines  – 

reflecting  all  points  of  view  across  the  political  spectrum  from  anarchist,  communist,  liberal, 

conservative, to the radical right ‐ available on book‐stands and news‐agents, as well as through the 

internet. Each partisan publication can preach to a particular sector, but pluralism  is still preserved 

through  the unrestricted  choice of media outlets.  The  issue of media pluralism  is often  analyzed 

exclusively  in  its  aspect  of  external  pluralism,  related  to  the  effects  of  the  concentration  of 

ownership on editorial policies  and  standards.  Internal pluralism  is equally  important  and,  in  this 

respect, the public service broadcasting in Europe was meant, among other things, to be a corrective 

for market  failure. Therefore, where public service broadcasting  fails  to provide a balanced public 

forum in many Central and Eastern European countries, despite strict obligations through legislation 

to play precisely this role, this has had negative repercussions on public opinion formation. 

In evaluating the degree of  internal or external balance  in  the news on television, content 

analysis methodologies  have  examined  television  news  both  quantitatively  and  qualitatively.  The 

quantitative approach measures  ‘stopwatch’ balance, by weighing  the amount of  time devoted  to 

reporting  about each party,  candidate,  interest  group,  issue, or  spokesperson.21  In particular,  the 

stopwatch concept is applied most strictly during election campaigns by measuring the time devoted 

to particular political parties or candidates in any television news program, or measuring the amount 

of  coverage  aggregated  across  a  particular  TV  station  or  channel. More  exposure,  it  is  assumed, 

provides political actors with a greater advantage during election campaigns.  Stopwatch balance can 



 15

also be applied to assess the proportion of time that other actors are presented in newscasts, such 

as  the  balance  between  the  coverage  of  the  business  sector  and  trade  unions  in  an  industrial 

dispute, or the gender and minority balance in news reports. In politics, the set of topics tackled in 

newscasts  is  analyzed  in  interconnection with  the  issues  attached  to  various political parties.  For 

example, disproportionate coverage of  international security  issues  in the election campaign  in the 

U.K. in 1987 was seen as favoring the Thatcher government.22 

The notion of ‘equal time’ is relatively easily measured and hence widely used by monitoring 

agencies. To be more meaningful, however,  this  simple  indicator needs  to be  supplemented by a 

more qualitative examination of the news’ contents.23   After all extensive coverage can be devoted 

to a party or political  leader, but this can all be heavily critical. A more comprehensive assessment 

needs to include ‘directional’ balance measured by the tone of the reporting, including whether the 

news coverage is regarded as negative, neutral, or positive.24  In theory, news can be categorized as 

impartial  if  stories  include all  relevant  sides  in a  report and by  contrast  it  is biased  if  the news  is 

inadequately critical or if it is overtly partisan. In practice, however, making such judgments is often 

difficult and controversial. 

More broadly still, the notion of balance can also be applied to many other aspects of news 

coverage,  such  as  how  much  soft  versus  hard  news  is  aired  by  TV  newscasts.  ‘Hard’  news 

encompasses  business  and  economy,  consumer  affairs,  education,  environment,  health,  home 

security and crime, international affairs, political party affairs, political affairs, public services, social 

issues.  ‘Soft’  news,  by  contrast,  encompasses  arts  and  culture,  celebrity,  entertainment,  human 

interest, lifestyle, religion, science, sports, women issues.25  

Television news as a balanced public forum 

In  general,  TV  stations  in  Europe  have  been  scrambling  over  the  past  decade  to  find 

innovative, dynamic and frequently sensationalist program formats. There is a tendency to hybridize 

television  formats, mixing news and political debates with  light entertainment. This  is part of  the 

larger  trend of building newscasts on a markedly  tabloid  structure  from where hard  investigative 

reporting  is  being  removed.  In  the  Central  and  Eastern  European  countries,  news  production  is 

under pressure equally from the market and from political agents and owners. All‐news TV channels 

have unfolded at a  fast pace  in  the  region, gaining healthy popularity. With  the appetite  for news 

reaching  new  heights,  news  has  become  the  favorite  genre  on  television.  However,  that  is  not 

translated in most of the cases in solid reporting and high‐quality news production, which are often 

rare commodities. 

Moving away from the State 



 16

Public  service  broadcasters  in  the  Central  and  Eastern  European  countries  have  been 

continuously criticized  for  failing to play their public service role. Their  transformation  from State‐

run  to  public  service  broadcasters, much  influenced  by Western models  and  practices,  has  been 

difficult, with the State and politicians unwilling to  lose their control over these stations. However, 

over the past two decades, public service broadcasters in Central and Eastern Europe have generally 

managed  to  move  away  from  authorities  and  stopped  being  the  mere  mouthpieces  of  the 

incumbent  governments.  At  the  same  time,  commercial  broadcasters  have  come  closer  to  the 

ordinary citizens.26 Most public service television in the region have managed thus to produce more 

impartial programs with an evident distance. 

In general, public  service broadcasters  tend  to devote more  time  to domestic political  life 

and international affairs than commercial TV stations. (See Tables 10.4 and 10.5)  At least half of the 

content  in primetime newscasts on public  service  television  is devoted  in  a  series of Central  and 

Eastern  European  countries  to  domestic  political  affairs  and  international  news.  In  Hungary,  for 

example,  the  national  and  international  political  life  was  covered  on  the  country’s  largest 

commercial  TV  in  2007  in  only  9  per  cent  of  the  total  program  of  the  primetime  newscast. 

Otherwise, domestic political life and international news account on private TV stations for under 40 

per  cent.  There  are  exceptions  such  as  Serbia  where  the  widely  acclaimed  private  station  B92 

devotes  over  50  per  cent  to  such  issues  or  Bosnia‐Herzegovina where  private NTV Hayat  covers 

these topics in over 66 per cent of the primetime newscast’s time.  

(Tables 10.4 and 10.5 about here) 

At the same time, broadcasters have made some progress in producing and airing unbiased 

news  (See  Tables  10.6  and  10.7).  Content  analyses  have  shown  that  both  public  service  and 

commercial broadcasters in a number of countries surveyed in the region take a neutral attitude in 

the  majority  of  their  reports.  27  Some  negative  examples  remain  the  leading  commercial 

broadcasters in Montenegro and the Republic of Macedonia, where 34 per cent and 58 per cent of 

their  news  reports  have  been  catalogued  as  positively  or  negatively  biased,  respectively. Among 

public  service broadcasters,  the worst balance was  found  in Moldova, where  the  country’s public 

service broadcaster was positively biased toward the State and other authorities  in half of  its total 

primetime news programming.  

(Tables 10.6 and 10.7 about here) 

Public service broadcasters 

Although  public  service  broadcasters  in  the  transition  countries  in  Central  and  Eastern 

Europe have managed to move away from the State authorities, they are still far from fully fulfilling 



 17

their  public  service  role  in  creating  a  balanced  public  forum.  In  this  region,  the  tradition  of  the 

communist State control over broadcasting has  left a heavy  legacy on the region’s media. Regimes 

have continued to use these broadcasters to strengthen their power and in the much war‐battered 

former Yugoslavia,  television was a  tool of propaganda and source of  instigation  to ethnic hatred. 

Today,  despite  reforms  of  the  State  broadcasting  behemoths,  the  old  practice  of  acting  as  an 

institution biased in the favor of the State and political power still survive, preventing real progress 

to fully‐fledged public service broadcasters. There can hardly be found in the region a public service 

broadcaster that managed to articulate fully its program structure to fit the public interest. “[…] The 

traditional difference  in news between public and commercial media appears to be  fading,” wrote 

Radenko  Udovičić    based  on  a  content  analysis  study  that  covered  news  in  ten  South‐Eastern 

European countries.28 “It should come as no surprise  that  the market  is gaining  increasing control 

over the media and that  the media  field has been the most attractive  field  for public relations  for 

quite  some  time.  Media  are  controlled  by  a  combination  of  private  ownership,  advertising 

strongmen, elite sources, State pressure and cultural dominance.”29 

The frailties of the news coverage on the public service broadcasters have their roots in the 

days  of  monopolistic  State  television  during  communism.  Critical  stances  on  the  news  during 

communist  State  television  would  never  target  the  Government  or  State  bodies.  In  the  1990s, 

Hungarian public service television MTV was visibly favorable to the Government. Only recently, the 

station made more progress toward impartiality and independence. In general, smaller TV stations in 

Hungary tend to be more biased than the large ones.30 

The  newscast  on  RTS1,  the  first  channel  of  the  public  service  broadcaster  in  Serbia,  has 

traditionally  attracted  the  largest audience, beating  sometimes even popular  soap operas or quiz 

shows aired by commercial stations. The program has equally stirred fierce criticism for failing to be 

a public forum and being more a supporter of the Government and the ruling party. After 2000, RTS 

managed  to  achieve  greater  editorial  autonomy, making  more  efforts  to  promote  pluralism  of 

opinions in its news programming.31 

RTS  is  seen as a promoter of State policies  rather  than an  independent outlet  that would 

serve  first as a public  forum where a wide variety of opinions would  find place. RTS1’s primetime 

newscast is usually “comprehensive” and free of attacks on anyone. However, it still proved a lack of 

professionalism  in  various  instances.  For  example, when  covering  Kosovo,  the Albanian majority‐

populated new  independent State, which used to be part of Serbia, the news  is dominated by the 

preponderant public opinion and prejudices. News reports on this issue include statements by local 

and  international officials and experts. However, the station has repeatedly failed to make room  in 

its news reports for the viewpoint of the Albanian side.32 



 18

One of  the most extreme examples of  a public  service broadcaster blatantly  favoring  the 

authorities  is Moldova.  Public  television  here  is  devoting  the  bulk  of  its  news  coverage  to  the 

authorities, mostly  the  President of  the  country. News  reports  about  irrelevant  appearances  and 

acts of the President, such as opening a tractor station  in a village or addressing Parliament on his 

economic  initiatives,  can  go  as  long  as  six minutes.  At  the  same  time,  the  station  is  constantly 

avoiding covering topics that can put the Government  in a negative  light. Some of the commercial 

stations regularly report on such sensitive issues.33 In Moldova, commercial broadcasters are closer 

to offer an open forum for debate and pluralism of opinions. The station’s first channel, Moldova1, is 

notorious  for  interviewing only officials. There  is  almost no  report  including opinions of  common 

people.  During  electoral  campaigns,  commercial  stations  always  polled  ordinary  people  and 

candidates  for  the mayor’s office  in  the capital Chisinau while Moldova1 has never  run any single 

poll.  Moreover,  the  opinions  of  officials  aired  by  the  public  service  broadcaster  go  on  usually 

unchecked  and  unquestioned.  Moldova1  has  never  included  in  its  reports  the  opinion  of  any 

independent experts or representatives of non‐governmental organizations. 

A  similar  situation was  found  in  Serbia where  private  TVs  rather  than  the  public  service 

broadcaster sometimes fulfill better the role of a balanced public forum. Commercial television B92 

often promotes  civil  society  activism  in  its newscasts,  something  that public  service does not do 

regularly.  

In  most  countries  in  Central  and  Eastern  Europe,  public  service  broadcasters  have  a 

completely different approach  in their news coverage than their commercial peers. Commercial TV 

station Nova TV in Croatia makes its news simpler and easier to understand, while the public service 

station HTV has become known for a more serious approach in presenting the news, which is more 

conservative  and  treats more  weighty  topics.  That  is,  in  the  opinion  of  some media  experts,  a 

guarantee of credibility. In Croatia, when it comes to diversity of topics and actors presented in the 

news,  the  differences  between  the  public  service  broadcaster  and  the  commercial  stations  are 

minor. Croatian public  service TV puts  some more emphasis on  the economic and business news, 

political affairs and public service topics. At the same time, HTV relies more on “official sources” and 

ignores celebrities. This could be explained by  the  fact  that  the public service broadcaster pulls  in 

some 80% of the national audience in news and current affairs programs.34 

In  Western  Europe,  both  public  and  private  broadcasters  fulfill  better  their  role  of  a 

balanced public forum. The largest single group presented on news is the general public, followed by 

political  parties.  In  Italy,  celebrities  are  popular  on  TV  newscasts, while  experts  are more  often 

present on news  in the U.K.   Although a broad range of stakeholders are given access to news, TV 

stations in Western Europe have the tendency to rely rather on political institutions and the general 



 19

public, marginalizing  civil  society organizations  and  interest  groups. More worrying  is  the  gender 

imbalance  in  some Western  European  countries.  The most  frequent  faces  on  newscasts  in  three 

Western  European  countries  (U.K.,  Italy  and  Norway)  covered  by  a  2006  study  are males,  with 

women representing only one fifth of the interviewees in news bulletins.35 

Media watchdogs or lapdogs? 

When  studying  how  television  newscasts  contribute  to  the  creation  of  a  balanced  public 

forum,  it  is  important  to  look also at how  they manage  to play  their watchdog  role. By blatantly 

avoiding certain topics or presenting some issues in a biased manner, due to outside pressures from 

groups of interests or powerful political actors, television cuts the access of certain voices from the 

screens. 

Serbian  station  B92  is  an  example  of  a  private  broadcaster  tirelessly watch‐dogging  over 

powerful  interests.  The  station  follows  a  strict  editorial  policy  focused  on  serving  the  public  by 

creating a space for a wide array of opinions and on covering  issues that other stations do not do. 

B92  is known  for  its solid  investigative  reporting on sensitive  issues such as corruption and crime. 

Founded  in 1989 as a youth radio broadcaster  in Belgrade, B92 expanded  into a multimedia house 

that runs today a regional radio station, a nationwide TV station, a website, and a cultural center. It 

was highly praised  internationally  for  its brave  coverage  and promotion of human  rights. TV B92 

launched  its broadcasting  in 2000.  It has gained  since  then high popularity, becoming  the  fastest 

developing broadcaster in the country.36 

But such examples are rare in Central and Eastern Europe. In the Republic of Macedonia, the 

commercial  TV  station  A1,  the  largest  in  the  country,  was  in  several  instances  promoting  the 

interests of  its owners rather than sticking  to principles of  impartiality and objectivity. The station 

became  known  for  promoting  events  organized  by  the  “Ramkovski  foundation”,  an  organization 

founded by the station’s owner.37 The same could be said about the commercial NTV Hayat in Bosnia 

and Herzegovina, which runs numerous positive reports about various companies. That was seen by 

media observers as concealed advertising. However, any connections with these companies are not 

always easy to prove. 

Newscasts are  increasingly  tabloidized, more markedly on private TV stations. On  the one 

hand,  this  is  triggered by  the public’s  appetite  for  frugal  and  frivolous  topics, which brings hefty 

ratings  to  the  TV  stations,  but  on  the  other  hand, many  television  stations  choose  to  focus  on 

frivolous topics such as cases of domestic violence, petty thefts or celebrity fares  in order to avoid 

reporting  on  sensitive  issues.  Their  coverage  is  becoming  increasingly  apolitical  instead  of  being 

politically neutral. 



 20

In  Romania,  especially  until  2004,  some  of  the  largest  TV  stations,  indebted  to  the  State 

budget after  they  failed  to pay back  taxes,  turned  their newscasts  into  tabloid news programs  in 

order to avoid relevant but controversial issues, which could have triggered controls and harassment 

from the State tax offices or other administration bodies. Romanian commercial TV station Antena1 

constantly  skips  relevant  political,  economic  and  social  issues,  and  rather  reports  in  primetime 

newscasts  about  topics  such  as  a  several‐month‐old  baby  in  the  United  States  who  received  a 

recruitment  letter  from the army or about a cat that traveled 800 kilometers to  find  its masters.38 

Such  news  reports  are  less  common  on  the  Romanian  public  service  channel,  which  leads  its 

newscasts mostly with hard news on politics and foreign affairs, and only at the end of the newscast 

devoting time to trivia. 

It was said hitherto that public service broadcasters have moved somewhat away from the 

State. However, old habits remain  in place and  it  is on public service television that you see more 

positive bias  in  the  coverage of  the State  structures, partly  triggered by  the pressures exerted by 

political power. In contrast, on private television, there is a more marked slant in favor of allies and 

businesses related to the owners of the private TV stations. 

But  there are  cases where all  stations are  the  same when  it  comes  to news  coverage.  In 

Montenegro,  public  service  television  and  commercial  TV  stations  report  similarly  in  primetime 

newscasts on sessions of Parliament and press conferences. Differences are  related mostly  to  the 

manner in which they define their priorities and how they package the reports. What is common for 

both private and public service broadcasters  in this country  is the disheartening  lack of criticism  in 

their  reporting. News  reports  look  rather  like  promotional  reports.  The  public  service  television, 

TVCG is also known for its laudatory tone in covering Montenegro’s State policies.39 

The watchdog function of the media continues to be jeopardized when journalists are often 

subjected  to criminal prosecution based on secrecy or defamation  laws. Such practices have been 

found  in  twenty  European  countries  despite  campaigns  by  international  organizations  for 

decriminalization  of  such  laws.40  Even  in Western  European  countries,  such  as Germany  and  the 

Netherlands,  governments  misuse  the  law  to  protect  themselves  from  incriminatory  evidence 

proving their incompetence. In Ireland, the editor and a reporter of The Irish Times have been sued 

for  refusing  the  orders  of  the  courts  to  disclose  the  source  of  published  information  in  an 

investigative report on corruption surrounding the country’s serving prime minister.41 Recent years 

witnessed  renewed  efforts  by  politicians  to  control  the  media.  “As  the  impact  of  the  media, 

especially  television,  has  grown,  political  leaders  have not  only  grown more  sophisticated, hiring 

“spin doctors” and  trying  to win  the media over with blandishments or privileges. They have also 

grown more intolerant of criticism. The Czech Prime Minister, Mirek Topolanek, accused the media 



 21

of bias against him and  threatened  to enact a new  law  to  curb press  freedom.  In  Slovakia Prime 

Minister Robert Fico branded the media as “the political opposition”.”42 

In  Romania,  setbacks  in  the  country’s  anti‐corruption  campaign  were  linked  to  a  bitter 

infighting within  the media  for and against  the  reformist President Traian Băsescu. The  saga of a 

corruption case in Romania and the manner in which it was handled by the political power show the 

weakness  of  the  public  service  broadcaster  in defending  its  independence. On  10 October  2007, 

Romanian  public  service  broadcaster  TVR  aired  in  its  primetime  newscast  a  video  featuring  the 

minister of  agriculture Decebal  Traian  Remeş  allegedly  receiving bribe  from  a  former minister of 

agriculture,  in  exchange  for  favoring  a businessman  in  a public  tender. The  secretly  filmed  video 

showed  Remeş  accepting  EUR  15,000,  20  kilos  of  sausages  and  100  litres  of  plum  brandy  via  a 

middleman. Following the ruckus provoked by the video, Remeş resigned. He refused to make any 

comments. Instead of criticizing his colleague for what he did, the country’s Prime Minister threw a 

tantrum against TVR for what he called Remeş’s “public execution”. 

The shooting stirred a heated debate, with the director of the station himself saying publicly 

that the video was  illegal and  incorrect because  it breached the presumption of  innocence. Media 

organizations  and  the  broadcast  regulator  said  that  it was  legitimate  to  air  the  video  because  it 

served  the  public  interest.43  The  story  was  followed  by  politicians’  intense  attacks  against  the 

station. TVR’s board  reorganized  the station’s news department  in  two divisions, one dealing with 

news and sports and the other working on research for the news programs. One of the most critical 

journalists  in  the  station,  Rodica  Culcer,  was  given  the  generous  task  to  supervise  the  two 

departments. In reality, the move was aimed at denting the scope of Culcer’s decision‐making. Such 

reorganization  inside State  institutions has been a  typical practice  through which  ruling parties  in 

Romania  managed  to  reduce  the  decisional  power  of  non‐loyal  people.  They  preferred  such 

strategies to other moves, which would have attracted criticism and accusations of censorship. More 

independent journalists were then removed from the primetime newscast to unattractive afternoon 

or night news slots.44 

The interferences of owners into the programming of their TV stations badly hurt the news 

coverage. The private Top Channel in Albania was particularly biased as its owner has also a majority 

stake  in  the  digital  TV  platform  Digitalb.  Top  Channel’s  coverage  sometimes  went  too  far  in 

promoting the  interests of  its owners.  It ran,  for example, a report about a  family with three sons 

who were all paralyzed by a genetically inherited disease. The report did not refrain from saying that 

despite the poverty of the family, the only entertainment for the sick children was the programming 

aired by DigitAlb, which made their parents to buy a DigitAlb subscription card every month.45 



 22

In examining how television news ensures a balanced public forum, it is important to look at 

how the concentration of ownership leads sometimes to narrowing the specter and diversity major 

media  owners.  Opinions  differ  on  how  concentration  of  media  ownership  affects  pluralism  of 

content. Some researchers argue that concentration hinders the free formation of public opinion, a 

basic  principle  of  the  foundation  of  democratic  societies.  Others  argue  that  on  the  contrary, 

concentration of ownership does not have a negative impact on pluralism and diversity in the news 

because  larger  media  conglomerates  are  able  to  invest  in  solid  newsrooms  and  investigative 

reporting. Without money, media outlets will only  resort  to  reproducing or  rewriting wire and TV 

reports, without being able to do  in‐depth reporting. The  larger media holdings become  the more 

they  cut  costs  and  struggle  to maximize  their  bottom  line.  A  trend  that  has  characterized  the 

television market over the past years was the focus on cost reductions, which badly hit the capacity 

of these stations to produce investigative reporting. Solid news coverage and investigative reporting 

are also affected by  the  interests of  the owners  to maintain a healthy  flow of advertising money. 

Owners are afraid that programs that are controversial or too specialized  for a  large audience can 

dent  their sales or audience.   The news coverage and editorial  lines of  these broadcasters  further 

suffer  in  transnational media companies because of  the  lack of  transparency on  the ownership of 

these  outlets.    “The  traditional  link  between  the  owner  of  the media  and  the  audience  served 

created  transparency  (the audience knew who the owner was) and responsibility  (the owner  lived 

“among”  the  audience,  and  could  also be  approached personally). This  link does not  exist  in  the 

transnational media,  or  only  to  a  very  limited  extent.  The  traditional  responsibility  to  serve  the 

audience and enlighten or educate  the public, especially  in  relation  to democratic processes, has 

suffered accordingly. The focus on profits and the corresponding focus on the audience not as the 

public but as consumers have direct consequences on the programming schedules […].”46 

There is then the group of broadcasting owners interested in promoting various political or 

ideological views. The cases abound  in both Eastern and Western European countries.  It has been 

shown,  however,  that  direct  interventions  of  owners  in  the  work  of  journalists  are  rare. More 

worrying is the self‐censorship professed at a large scale by editors and journalists, who avoid raising 

issues that are in conflict with the owner’s views and economic interests. Other studies have shown, 

however,  that  there  is  no  direct  link  between  media  concentration  and  content  diversity  and 

pluralism  in quantitative  terms. The diversity of content  is  influenced by another clutch of  factors 

such as the resources of the media outlet, the size of the market where certain media operate, and 

the  set  of  regulatory  obligations  imposed  on  them.    “Where  commercial  broadcasters  have 

minimum or no positive regulatory obligations there is a distinct lack of programming of high social 



 23

value and an absence of domestic  investment  in programming with a heavy  reliance on  imported 

programs.”47 

In  a  content  analysis  covering  Italy,  the  U.K.,  Norway  and  Croatia,  Ward  identifies  the 

establishment  of  three  tiers  of  broadcasters:  broadcasters  that  have  programming  of  high  social 

value;  established  commercial  broadcasters  with  some  high  social  value  programming;  and 

commercial  broadcasters  whose  schedules  are  essentially  entertainment  and  import‐based 

programs.  Although  the  first  tier  is mainly  represented  by  public  service  broadcasters,  it  is  not 

exclusively  the playfield of public media. The newscasts on public service broadcasters are  largely 

dominated by hard news48, with the U.K. channels boasting the greatest percentage of international 

news coverage unlike  its  Italian peer, RAI, whose  first channel  tends  to  focus on nationally based 

topics. The preferred topics tackled by newscasts are issues related to home security and crime. Only 

U.K.  channels give more prominence  to political affairs.  Foreign affairs, political affairs and  social 

issues are also included in news bulletins on both public service and commercial broadcasters.49 

Conclusions 

Television, which has remained the most  influential medium and source of  information for 

decades, has failed to play a major role  in building a balanced public forum  in Central and Eastern 

Europe. Started as a State enterprise back in the first half of the last century, television broadcasting 

has  developed  in  Europe  into  a  dual model.  The  State  released  its  control  over  broadcasting  in 

Western Europe  in  the 1980s  to  let private broadcasting  kick  in and  compete  in  the market. The 

same we saw in the 1990s in Central and Eastern Europe. 

On  a  positive  note,  over  the  past  decade,  public  service  broadcasting  has made  visible 

progress  toward more  independence  and  balanced  coverage  in  the  news  in  Central  and  Eastern 

Europe. Linked not long ago with the State structures, for which they acted as a mere mouthpiece, 

public service broadcasters have managed to move away to a certain extent from State authorities. 

Another  encouraging  development  in  the  region  over  in  the  past  ten  years  was  a  certain 

professionalization of  the broadcast media, with TV  stations  taking a more neutral stance  in  their 

news  reporting.  Public  service  broadcasters  have managed  to  preserve  certain  distinctiveness  in 

news coverage. They air more serious content, covering more extensively political affairs and foreign 

news,  while  commercial  TV  stations  are  usually  recognized  for  their  trivial  and  sensationalist 

approach in the selection of topics and the manner of coverage. 

On  a more  negative  note,  however,  television  is  still  far  from  building  a  balanced  public 

forum  in  Central  and  Eastern  Europe.  Public  service  broadcasters  are  still  prone  to  favor  State 

institutions  or politicians  in  power.  They  are  confronted with  political  pressures  on  their  boards, 



 24

which are still elected and controlled by the political power. These realities, more difficult to uncover 

and  analyze  scientifically,  have  been  proved  through  investigative  research  in  the  field.  Far  from 

being  concerned  about  its  role  in  the  society  and  obsessed  by  ratings,  audience  and  advertising 

sales, commercial broadcasting has come closer to the ordinary citizen and is sometimes excelling in 

covering  social  issues.  However,  in  most  of  the  cases,  the  news  coverage  on  commercial 

broadcasting  is either aiming at scoring high ratings through tabloid programming or has become a 

mere  tool  for  pursuing  the  personal,  economic  and  ideological  interests  and  ambitions  of  the 

stations’  owners. Despite  a  fragmentation  of  TV  audiences,  television  news  still  attracts massive 

interest, being watched and accessed on a larger number of platforms. Television news still plays an 

important role  in shaping the public opinion.   In this context, much  is expected from public service 

broadcasting. Bolstering public service values  in broadcasting  through  regulation,  financial support 

of  the media  that promote objective and balanced news coverage, and continual efforts aimed of 

professionalization of journalists, are essential for improving the balance in the news coverage. 

 

 



 25

 
Table 10.1: Channel fragmentation index, 2006 

Country  Channel fragmentation

Czech Republic  2706 

Croatia  2394 

France  1832 

Slovakia  1773

Poland  1585 

Slovenia  1570 

Spain  1566 

Serbia  1490

Hungary  1481 

Lithuania  1451 

Italy  1428 

Estonia  1294 

U.K.  1221

Latvia  1016 

Republic of Macedonia  927 

Bulgaria  896 

Romania  893

Germany  792 

Note:  Fragmentation  is measured  by  the Herfindahl‐Hirschman  Index:  Calculations  based  on  the 

market shares of channels. 

Sources:  Thomas  Kirsch.  2007.  Television  2007.  International  Key  Facts,  October  2007.  IP 

International Marketing Committee (CMI). 

 



 26

Table 10.2:  Most watched newscasts, 2006  

Country  Channel Type of channel 

Bulgaria  BTV  Private 

Croatia  HTV1  Public 

Czech Republic  TV Nova Private

Estonia  ETV  Public 

France  TF1  Private 

Germany  ARD  Public 

Hungary  TV2 Private

Italy  Canale 5 Private

Latvia  LNT  Private 

Lithuania  LTV  Public 

Macedonia  A1  Private 

Poland  TVP1 Public

Romania  Pro TV  Private 

Serbia  RTS1  Public 

Slovakia  TV Markíza  Private 

Slovenia  Pop TV Private

Spain  TVE1  Public 

Switzerland  SF1  Public 

Ukraine  Inter  Private 

Source: Marius  Dragomir  and Mark  Thompson  (eds.).  2008.  Television  across  Europe:  Follow‐up 

Reports 2008. OSI research 

 



 27

Table 10.3: Television license fee cost per year, Euros, 2006 

  2006

Denmark  294

Norway  248

Sweden  221

Germany  204

U.K.  196

Slovenia  132

France  117

Croatia  108

Italy  104

Macedonia  64

Poland  49

Czech Republic  44

Slovakia  35

Romania  14

Bulgaria  None

Lithuania  None

Albania  4

Sources:  Thomas  Kirsch/  IP  International  Marketing  Committee  (CMI).  2007.  Television  2007. 

International Key Facts, October 2007; Thomas Kirsch/ IP International Marketing Committee (CMI). 

2006.  Television  2006.  International  Key  Facts,  October  2006;  Thomas  Kirsch/  IP  International 

Marketing Committee (CMI). 2005. Television 2005. International Key Facts, October 2005; 



 28

Table 10.4: Coverage of topics on public service TV  
  Domestic 

political 
life 

World 
affairs

1
 

Country’s 
international 

politics 

Economy 
and 

business 

Culture, art, 
education, 
ecology, 
religion 

Sports Crime  Social 
protection 

and 
healthcare 

Other

Albania (TVSH)  24  13  11 16 18 3 3  7  5

Bosnia & 
Herzegovina 
(BHT) 

24  11  20
2

11 14 0 10  3  7

Bulgaria (BNT)  21  19
3
  7 4 19 3 1  5  21

Croatia (HTV)  23  23  6 8 12 4 ‐  1  23

Hungary 
(MTV) 

19  4  2 8 12 2 ‐  15  38

Macedonia 
(MTV) 

25  17  14 17 11 0 ‐  5  11

Moldova 
(Moldova 1) 

14  12  5 21 21 ‐ ‐  19  8

Montenegro 
(TVCG) 

25  12  17 15 10 9 ‐  2  10

Romania 
(TVR1) 

29  16  0 9 8 8 12
4
  5  12

Serbia (RTS)  8  19  30 8 13 0 ‐  5  17

 

Note: Percentage of total programming hours 

Source: Compiled from Radenko Udovičić (ed.). 2007. TV prime time domestic news ‐ 

monitoring and analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public 

interest. Sarajevo: Media Plan Institute. 

                                                 
1 This includes also reports on war crimes and terrorism. 
2 This includes also reports on war crimes. 
3
 This includes also reports on war crimes and terrorism. 

4
 This includes also reports on justice and internal affairs. 



 29

Table 10.5: Coverage of topics on commercial TV   
 
  Domestic 

political 
life 

World 
affairs 

Country’s 
international 

politics 

Economy 
and 

business 

Culture, art, 
education, 
ecology, 
religion 

Sports Crime  Social 
protection 

and 
healthcare 

Other

Albania (top 
Channel) 

15  10  2 17 6 5 5  9  31

Bosnia & 
Herzegovina 
(NTV Hayat) 

25  21  18
5

9 7 4 1  1  10

Bulgaria (bTV)  17  16
6
  7 4 24 5 2  5  20

Croatia (Nova 
TV) 

24  17  5 6 9 4 ‐  1  34

Hungary  7  2  0 3 12 3 ‐  9  64

Macedonia 
(A1) 

21  11  4 37 7 1 ‐  4  15

Moldova (TV7)  25  3  1 15 15 14 ‐  20  7

Montenegro 
(TV IN) 

16  19  9 20 10 6 ‐  4  16

Romania 
(Antena 1) 

17  6  1 9 13 6 6
7
  7  35

Serbia (B92)  19  17  16 7 10 1 ‐  7  23

Serbia (RUV)  16  2  14 25 11 0 ‐  2  30

 
 

Note: Percentage of total programming hours 

 

Source: Compiled from Radenko Udovičić (ed.). 2007. TV prime time domestic news ‐ 

monitoring and analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public 

interest. Sarajevo: Media Plan Institute. 

                                                 
5 This includes also reports on war crimes. 
6
 This includes also reports on war crimes and terrorism. 

7
 This includes also justice and internal affairs. 



 30

 
Table 10.6: Directional balance on public service TV  

 

  Positive attitude Neutral attitude  Negative attitude 

Albania (TVSH)  11 88  1 

Bosnia & Herzegovina (BHT)  7 91 2

Bulgaria (BNT)  ‐ 100 ‐

Croatia (HTV)  28 60  12 

Hungary (MTV)  5 93  2 

Macedonia (MTV)  31 61  8 

Moldova (Moldova 1)  50 45  5 

Montenegro (TVCG)  46 38  16 

Romania (TVR1)  2 89 9

Serbia (RTS)  24 65 11

 

Note: Percentage of total programming hours 

Source: Compiled from Radenko Udovičić (ed.). 2007. TV prime time domestic news ‐ 

monitoring and analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public 

interest. Sarajevo: Media Plan Institute. 



 31

Table 10.7: Directional balance on commercial TV   

 

  Positive attitude Neutral attitude  Negative attitude

Albania (Top Channel)  0 83  17

Bosnia & Herzegovina (NTV Hayat)  5 93  2

Bulgaria (bTV)  0 100  0

Croatia (Nova TV)  7 83  10

Hungary (RTL Klub)  9 78  13

Macedonia (A1)  11 66  23

Moldova (TV7)  17 75  8

Montenegro (TV IN)  41 42  17

Romania (Antena 1)  7 80  13

Serbia (B92)  9 71  20

 
Note: Percentage of total programming hours 

 
Source: Compiled from Radenko Udovičić (ed.). 2007. TV prime time domestic news ‐ 
monitoring and analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public 
interest. Sarajevo: Media Plan Institute. 



 32

 

                                                 
1 The  focus of this paper  is represented by what we generically call Central and Eastern Europe, a 

cluster of countries which have been studied extensively  in the past five year, although  it does not 

cover the countries of the former‐Soviet Union, except for Moldova where content analysis studies 

have been carried out recently. The study also discusses some Western European broadcast markets 

for comparison. 

2  Marius  Dragomir,  Dušan  Reljić,  and  Mark  Thompson.  (Eds.).  2005.  Television  across  Europe: 

regulation, policy and independence. Budapest: Open Society Institute. 

3 Digital Strategy Group of  the European Broadcasting Union. 2002. Media with a purpose. Public 

Service Broadcasting in the digital era. 

4 France  (the High Council  for Broadcasting, CSA),  Italy  (the Communications Guarantee Authority, 

AGCOM) and the U.K. (Ofcom) are some examples of such a regulation pattern. 

5 ‘Poland’ in OSI/TV Across Europe, pp. 1,097‐1,098. 

6 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 25. 

7 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 22. 

8 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 23. 

9 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 62. 

10 The Macedonian State had  to  inject cash  in  the country’s public  service broadcaster  in 2007  to 

save it from extinction. 

11 Digital Strategy Group of  the European Broadcasting Union. 2002. Media with a purpose. Public 

Service Broadcasting in the digital era. 

12 Christian S. Nissen. 2006.  ‘Public service media  in  the  information society’  (Report prepared  for 

the  Council  of  Europe’s  Group  of  Specialists  on  Public  Service  Broadcasting  in  the  Information 

Society (MC‐S‐PSB); Media Division, Directorate General of Human Rights, Council of Europe.) 

13 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 66. 

14 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 67. 

15 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 69. 



 33

                                                                                                                                                        
16 Christian S. Nissen. 2006.  ‘Public service media  in  the  information society’  (Report prepared  for 

the  Council  of  Europe’s  Group  of  Specialists  on  Public  Service  Broadcasting  in  the  Information 

Society (MC‐S‐PSB); Media Division, Directorate General of Human Rights, Council of Europe.) 

17 Christian S. Nissen. 2006.  ‘Public service media  in  the  information society’  (Report prepared  for 

the  Council  of  Europe’s  Group  of  Specialists  on  Public  Service  Broadcasting  in  the  Information 

Society (MC‐S‐PSB); Media Division, Directorate General of Human Rights, Council of Europe.) 

18 Christian S. Nissen. 2006.  ‘Public service media  in  the  information society’  (Report prepared  for 

the  Council  of  Europe’s  Group  of  Specialists  on  Public  Service  Broadcasting  in  the  Information 

Society (MC‐S‐PSB); Media Division, Directorate General of Human Rights, Council of Europe.) 

19 ‘New Media is killing Journalism’. 2008. Debate at the Frontline Club. London: 2 May 2008. 

20 For a detailed normative discussion of objectivity and diversity see Denis McQuail. 1992. Media 

Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: Sage. 

21 Pippa Norris  and David  Sanders. 1998.  ‘Does Balance Matter? Experiments  in TV News’  (Paper 

prepared for Panel 38‐12 ‘the ABC of Media Effects in British Elections: Agenda, Balance and Change’ 

at the Annual Meeting of the American Political Science Association, Boston 3‐6 September 1998). 

22 William L. Miller, Neil Sonntag and David Broughton. 1989. ‘Television in the 1987 British Election 

Campaign: Its Content and Influence.’ Political Studies XXXVII (4): 630‐650. 

23 Denis McQuail. 1992. Media Performance. London: Sage, pp. 224‐226. 

24 Pippa Norris  and David  Sanders. 1998.  ‘Does Balance Matter? Experiments  in TV News’  (Paper 

prepared for Panel 38‐12 ‘the ABC of Media Effects in British Elections: Agenda, Balance and Change’ 

at the Annual Meeting of the American Political Science Association, Boston 3‐6 September 1998). 

25 Final report on the study commissioned to Mr David Ward by  the MC‐S‐MD “the assessment of 

content  diversity  in  newspapers  and  television  in  the  context  of  increasing  trends  towards 

concentration of media markets” (David Ward, Director, Centre for Media Policy and Development) 

Media Division, Directorate General of Human Rights, Strasbourg, 27 February 2006. 

26 Radenko Udovičić  (ed.). 2007.  ‘Introduction’  in  TV prime  time  domestic news  ‐ monitoring and 

analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public interest. Sarajevo: Media 

Plan Institute, p. 14. 

27 Analyzing bias  in  the news  carries  a  certain  degree  of  subjectivity.  Researching  the  directional 

balance includes analysis of the journalists’ attitude and the stance they take in covering the report 

and at the same time analysis of the tone of the report. 

28 Radenko Udovičić  (ed.). 2007.  ‘Introduction’  in  TV prime  time  domestic news  ‐ monitoring and 

analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public interest. Sarajevo: Media 

Plan Institute, p. 14. 



 34

                                                                                                                                                        
29 Adam Briggs, Paul Cobley. 2005. Uvod u  studije medija  (The Media: An  Introduction). Belgrade: 

Clio. 

30  Péter  Bajomi‐Lázár &  Áron Monori.  2007.  ‘Hungary’  in  Radenko Udovičić  (ed.).  TV  prime  time 

domestic news ‐ monitoring and analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of 

public interest. Sarajevo: Media Plan Institute, pp. 109‐126. 

31 Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 

policy and independence, Budapest: Open Society Institute, p. 25, p. 1359. 

32 Dubravka Valić Nedeljković, Višnja Bačanović. 2007.  ‘Serbia’  in Radenko Udovičić  (ed.). TV prime 

time  domestic  news  ‐ monitoring  and  analysis  of  TV  news  programs  in  10  SEENPM  countries  – 

Indicator of public interest. Sarajevo: Media Plan Institute, pp 197‐230.  

33  IJC Research Center. 2007.  ‘Moldova’  in Radenko Udovičić  (ed.). TV prime  time domestic news  ‐ 

monitoring and analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public interest. 

Sarajevo: Media Plan Institute, pp. 145‐160. 

34 Zrinjka Peruško & Helena Popović. 2006. ‘Content diversity vs. ownership concentration in a new 

media market: the case of Croatia’. 

35  Final  report  on  the  study  commissioned  to Mr  D. Ward  by  the MC‐S‐MD  “the  assessment  of 

content  diversity  in  newspapers  and  television  in  the  context  of  increasing  trends  towards 

concentration of media markets” (David Ward, Director, Centre for Media Policy and Development) 

Media Division, Directorate General of Human Rights, Strasbourg, 27 February 2006. 

36 Dubravka Valić Nedeljković, Višnja Bačanović. 2007.  ‘Serbia’  in Radenko Udovičić  (ed.). TV prime 

time  domestic  news  ‐ monitoring  and  analysis  of  TV  news  programs  in  10  SEENPM  countries  – 

Indicator of public interest. Sarajevo: Media Plan Institute, pp 197‐230. 

37 Vesna Šopar. 2008. ‘Republic of Macedonia’  in Television across Europe: Follow‐up Reports 2008. 

Budapest: Open Society Institute. Retrieved from www.mediapolicy.org. 

38 Manuela Preoteasa. 2007. ‘Romania’ in TV prime time domestic news ‐ monitoring and analysis of 

TV  news  programs  in  10  SEENPM  countries  –  Indicator  of  public  interest.  Sarajevo: Media  Plan 

Institute, pp. 175‐195. 

39 Association of Young Journalists. 2007. ‘Montenegro’ in TV prime time domestic news ‐ monitoring 

and analysis of TV news programs  in 10 SEENPM countries –  Indicator of public  interest. Sarajevo: 

Media Plan Institute, pp. 161‐174. 

40 William Horsley  (ed.). 2007.  ‘Goodbye  to Freedom? A  survey of media  freedom across Europe’. 

Association of European Journalists. 

41 William Horsley  (ed.). 2007.  ‘Goodbye  to Freedom? A  survey of media  freedom across Europe’. 

Association of European Journalists. 



 35

                                                                                                                                                        
42 William Horsley  (ed.). 2007.  ‘Goodbye  to Freedom? A  survey of media  freedom across Europe’. 

Association of European Journalists. 

43  Manuela  Preoteasa.  2008.  ‘Romania’  in  Television  across  Europe:  Follow‐up  Reports  2008. 

Budapest: Open Society Institute. Retrieved from www.mediapolicy.org. 

44  Manuela  Preoteasa.  2008.  ‘Romania’  in  Television  across  Europe:  Follow‐up  Reports  2008. 

Budapest: Open Society Institute. Retrieved from www.mediapolicy.org. 

45 Media Plan  Institute. 2007. TV prime  time domestic news  ‐ monitoring and analysis of TV news 

programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public interest. Sarajevo: Media Plan Institute, 

46 “Transnational media concentrations  in Europe”. 2004. Report prepared by the AP‐MD (Advisory 

Panel  to  the  CDMM  on media  concentrations,  pluralism  and  diversity  questions), Media  Division 

Directorate General of Human Rights Strasbourg, November 2004. 

47  Final  report  on  the  study  commissioned  to Mr  D. Ward  by  the MC‐S‐MD  “the  assessment  of 

content  diversity  in  newspapers  and  television  in  the  context  of  increasing  trends  towards 

concentration of media markets” (David WARD, Director, Centre for Media Policy and Development) 

Media Division, Directorate General of Human Rights, Strasbourg, 27 February 2006. 

48 Ward distinguishes between hard news,  consisting of business and economy,  consumer affairs, 

education, environment, health, home security and crime, international affairs, party political affairs, 

political affairs, public services, social issues; and soft news, consisting of arts and culture, celebrity, 

entertainment, human interest, lifestyle, religion, science, sports, women issues. 

49  Final  report  on  the  study  commissioned  to Mr  D. Ward  by  the MC‐S‐MD  “the  assessment  of 

content  diversity  in  newspapers  and  television  in  the  context  of  increasing  trends  towards 

concentration of media markets” (David WARD, Director, Centre for Media Policy and Development) 

Media Division, Directorate General of Human Rights, Strasbourg, 27 February 2006. 


