
1 
 

Chapter 13 

Arab states 

Lawrence Pintak 

Egypt  is  a  place  where  torture  is  institutionalized.  Human  Rights Watch  calls  the  abuse  of 

prisoners in Egypt “epidemic,”1 Amnesty International says it is “common and systematic,”2 and the U.S. 

State  Department’s  2007  Country  Report  on  Egypt  concluded  that  “police,  security  personnel,  and 

prison guards routinely tortured and abused prisoners and detainees.”3 The country is one of several to 

which  the  CIA,  under  the  now‐infamous  rendition  program,  sent  prisoners  to  be  interrogated  using 

techniques too harsh for the agency’s own operatives to administer.4 

So when two Egyptian policemen were convicted of torture  in  late 2007 and sent to prison,  it 

was a  landmark victory  for human  rights activists.  It was also a  seminal moment  for  the media.5 The 

case, in which Cairo police used a nightstick to sodomize a cab driver in their custody, came to light only 

when Egyptian blogger Wael Abbas posted cell phone video of the assault on YouTube, sparking a media 

feeding‐frenzy  that ultimately  forced  the government  to prosecute  the kind of  conduct  that has  long 

been condoned. 

The mouthpiece tradition 

In the Arab world, media has traditionally been gatekeepers favoring those  in power. Until the 

past decade, all television stations  in the region were owned by governments – “television journalism” 

was  an  oxymoron  –  and most  print media  were  tightly  controlled.  The  extent  of  that  control  was 

evidenced in the fact that when Saddam Hussein’s armies invaded Kuwait in 1990, media in neighboring 

Saudi Arabia waited more than 48 hours before telling the Saudi public, giving the panicked government 

time  to  formulate  its  response.6  It  was  the  equivalent  of  the  French  media  ignoring  a  German 

occupation of Belgium. 

Before the advent of Arab satellite television, the idea that media might drive public opinion in a 

direction other  than  that dictated by  government was  essentially unthinkable, much  less  that media 

would have an agenda‐setting effect  independent  from that of those  in power. The theory of agenda‐

setting as applied to the Arab media thus attracted little scholarly interest, even though the Arab‐Israeli 

conflict served as an important case study for agenda‐setting in the Western7  and Israeli media.8 It was 

not until 2007, for example, that the historical role of the Palestinian media in shaping public attitudes 

toward  the  British  occupation  and  the  early  Zionists was  documented.9    The  few  other  examples  of 



2 
 

research in the field quickly became dated. A study of Saudi media found that while the Saudi media was 

very effective at influencing the international agenda among Saudi civil servants, it had little impact on 

domestic  issues;  but  that  research was  completed  in  1992, well  before  the  advent  of  Arab  satellite 

television.10 Another major study concluded that the print press  in the region was far more  important 

than the electronic media, a notion even the casual observer of the Arab world knows has been turned 

on its head since government broadcasters lost their television monopoly.11  

Much of  the  credit  for  that  turnabout  goes  to  the  emir of Qatar.  In  1996, he  invested  $120 

million and hired much of  the  team  from an  ill‐fated BBC‐Saudi  television venture  to start Al‐Jazeera, 

with  a mandate  to  shake  up  the media  landscape. Make  no mistake:  Al‐Jazeera  is  owned  by,  and 

answerable to, the Qatari government. But the channel was given a very long leash and soon brought to 

the  region’s  television screens a diversity of voices and a kind of questioning  journalism never before 

seen in the Arab world. Its raison d’etre was political and social change, which is precisely why, over the 

past decade, at one time or another its reporters have been thrown out of virtually every Arab country 

and, as of this writing, remain banned from Saudi Arabia.  

The Qatari ruler did not create Al‐Jazeera because he saw himself as the patron saint of media 

freedom – Qatar’s domestic media  remain  firmly under heel – but  rather  to give himself a powerful 

weapon in the struggle for regional influence with his neighbor and erstwhile rival, the House of Saud (It 

was the same reason he agreed to host the U.S. Central Command when Washington decided to shift 

most of its forces out of Saudi Arabia). But the effect was still the same. Arab journalism would never be 

the same.  

Arab  reporters who had  spent  their entire  careers as  little more  than a mouthpiece  for  their 

respective governments were now exposed to a new way of practicing their profession. Many of them 

aspired to emulate their Al‐Jazeera colleagues. This desire to break new ground was particularly evident 

in the newsrooms of the handful of semi‐independent newspapers that began appearing in the region, 

such as Al‐Masri al‐Youm  in Egypt and  Jordan’s Al‐Ghad.  “We  started Al‐Masri  to bring a new, more 

professional  kind of  journalism  to Egypt,”  founder Hisham Kassem  told me.  The  impact of  this more 

aggressive form of journalism quickly became evident. A 2004 study of Egypt’s main government daily, 

Al‐Ahram,  and  Al‐Wafd,  the  official  organ  of  the  opposition  party  by  the  same  name,  found  a  high 

correlation between the agenda of the opposition paper and  its readers and  low correlations between 

that of al‐Ahram and  its readers  (Mohamed 2006). But even those working on government‐controlled 

newspapers and television stations began pushing the envelope. “We want change too,” the editor of a 



3 
 

key government‐owned newspaper said during a closed‐door session of Egyptian editors and journalism 

educators. “We just have to go about it a little differently.” 

Meanwhile,  there was an explosion of new Arab satellite channels. More  than 300  free‐to‐air 

Arab satellite broadcasters now crowd the spectrum, representing every political and social viewpoint, 

from royalists to revolutionaries to religious extremists. Among them are several direct competitors to 

Al‐Jazeera, which means  that  few major  regional events  take place beyond  the glare of  the  television 

lens. And that is a reality governments are slowly learning they cannot ignore.  

Agenda‐setting and (incremental) change 

The intrinsic link between the arrival of pan‐Arab satellite television and shifting public attitudes 

toward  the now‐faltering democracy agenda across  the  region –  the  so‐called “Al‐Jazeera Effect” –  is 

well‐documented.12 One of  the more  interesting  studies  traces a direct  connection between  the pro‐

reform agenda of Al‐Jazeera,  that of  its more conservative, Saudi‐controlled  rival, Al‐Arabiya, and  the 

relative attitudes of their audiences toward questions of political and social change.13  

But media‐fueled aspirations  for  change and  real  change are  two very different  things. More 

than a decade after Al‐Jazeera revolutionized the very nature of Arab political dialogue with its mantra 

of  “The  opinion  –  and  the  other  opinion,”  not  a  single  Arab  ruler  has  lost  his  job  through  popular 

pressure. Political  control  remains  a  family  affair.  In  three of  the  four  countries where  change  came 

through natural causes – Morocco, Jordan and Syria – the sons have risen to fill the void. In Saudi Arabia, 

power shifted to the late king’s brother, while in Egypt, Mubarak’s son Gamal waits in the wings for his 

own coronation. The so‐called “Arab Spring” of 2005 has given way to a renewed cold snap as the Bush 

administration’s “forward strategy of freedom” has faltered, leaving the region’s reformers “increasingly 

scornful of a democracy agenda that seems selectively applied to suite narrow U.S. interests.”14  

But while media has yet  to create broad political change,  its  impact on policy  is beginning  to 

become evident – even if still nascent enough that one can easily cite most instances when it has been 

apparent. 

The  Lebanon  conflict  in  the  summer  of  2006 was  one  of  the most  vivid  examples  of media 

driving Arab government policy. At the beginning of the conflict, Saudi Arabia and other Sunni‐majority 

Gulf states criticized the Shiite militia Hezbollah for provoking the Israeli assault on Lebanon. In the early 

days of the war, Al‐Jazeera’s main competitor, Saudi‐owned Al‐Arabiya, downplayed the conflict. But it 

was not  long before  it  joined Al‐Jazeera, the privately‐owned Lebanon Broadcasting Corporation (LBC), 



4 
 

and Hezbollah’s own channel, Al‐Manar,  in providing wall‐to‐wall 24/7 coverage of  the war. The Arab 

world was transfixed. Public opinion from Morocco to Yemen united firmly behind Hezbollah’s defense 

of  the  Lebanese  homeland.  Tensions  between  Sunni  and  Shia,  political  differences  between  Arab 

nationalists and Islamists, were – for the moment – largely set aside. Crowds in Cairo held high, side‐by‐

side,  pictures  of  the  late  Arab  nationalist  leader  Gamal  Abdul  Nasser  and  Hezbollah  chief  Hassan 

Nasrallah,  an  unheard‐of  juxtaposition.  As  the  conflict  dragged  on,  LBC  producer Marwan Matni,  a 

Christian, later told me, “I felt myself changing. Lebanon was under attack. We were all Lebanese. By the 

end,  I,  too,  felt myself  to be Hezbollah.”15 The  sentiment was  shared by Arabs across  the  region  to a 

degree governments could not ignore. Soon after hostilities ended, Nasrallah was welcomed in the Gulf 

as a conquering hero. “The Lebanese people and their resistance have achieved the  first Arab victory, 

something we had  longed  for,”  said Qatar’s emir, Hamad bin Khalifa al‐Thani.16  In a matter of a  few 

weeks, Gulf policy had come 180 degrees. 

Lebanon also served as the backdrop for another, even more dramatic, confluence of media and 

policy. Since the country was carved off from Greater Syria by the colonial powers after World War One, 

the government  in Damascus has  considered  Lebanon  its natural  fief.  For 29  years,  since  their  initial 

intervention during the civil war, Syrian troops had kept a permanent presence  in Lebanon, fighting at 

one point or another on the side of virtually all of the confessional groups. Though various factions tried, 

no militia had  the power  to  force  the Syrians  to go home. But with  the 2005 assassination of  former 

Lebanese Prime Minister Rafiq Hariri, whose death was widely assumed to be the work the Damascus 

regime, the political landscape changed. Tens of thousands of Lebanese took to the streets to demand a 

Syrian withdrawal  in what was  quickly  dubbed  the  “Cedar  Revolution.”17  The movement  featured  a 

made‐for‐TV color scheme reminiscent of the Ukraine’s Orange Revolution and produced 24/7 coverage 

by all of the main Arab satellite channels. As during the conflict with Israel a year later, Arab audiences 

were riveted to their television screens. Here, on live TV, was a revolution against one of the most brutal 

Arab regimes.  

At one point, Syrian President Bashar Assad  forlornly called on  the cameras  to “zoom out”  to 

show that the crowds weren’t as large as they appeared on the TV screen, but it was not long before he 

gave in to the new media reality. The powerful army of Syria was ordered home. It would be misleading 

to  say  that  television  alone  forced  Assad’s  hand.  The  Bush  administration  had  been  ramping  up  its 

pressure on Damascus even before the Hariri assassination, and with the murder of the  former prime 

minister,  who  was  related  by  marriage  to  the  Saudi  royal  family,  Riyadh  also  began  turning  the 



5 
 

diplomatic and economic screws. But a credible argument can be made that without the unblinking lens 

of Arab television, which in turn drove anti‐Syrian sentiment across the region, Assad might easily have 

resorted to the kind of brutal tactics that led his father to wipe one of his own cities off the map to put 

down an  Islamist revolt  in the 1980s, back  in the days when punishment could be applied well out of 

frame. 

The impact of media is also being seen on what were once purely internal issues, long ignored or 

hidden by the tame domestic media. A case  in point  is that of an 18‐year old Saudi girl who was gang 

raped by seven men when  they discovered her sitting  in a car with a male schoolmate, who was also 

gang  raped. Under  Saudi  law,  it  is  illegal  for  an  unrelated man  and woman  to  be  alone. When  the 

woman reported the assault, she was arrested and eventually sentenced to six months in prison and 90 

lashes for violating the separation of sexes law. But when she went public to protest the sentence, a rare 

move  in  that  controlled  society,  the  court  increased  the  punishment  to  200  lashes,  because  of  "her 

attempt to aggravate and influence the judiciary through the media.” Her plight set off a bitter debate in 

the Saudi media, which dubbed her “Qatif girl,”  for  the  town where  the attack occurred.  "Qatif girl's 

dream of redeeming any of her self‐respect through the judicial system was crushed in front of her own 

eyes,” the Saudi Gazette reported.18  

The story was quickly picked up by pan‐Arab satellite channels, with talk show hosts  like LBC’s 

Shatha Omar pitting government officials, the girl’s lawyer and her husband in live debates. The ministry 

of  justice  reacted  to  the  media  fracas  by,  as  one  Saudi  blogger  put  it,  “slandering  the  girl  and 

portray[ing] her like a slut who deserved to be raped.”19 Adding fuel to the fire, an appeals court judge 

told the Saudi daily Okaz that the controversy was all a conspiracy on the part of the foreign media and 

said everyone  involved  in the  incident –  including the girl – should receive the death penalty.20 By that 

point,  the story was making headlines around  the world and  the Saudi government was  firmly on  the 

defensive, with  the White House calling  the  situation “outrageous,” Canada decrying  the  sentence as 

“barbaric.” 21  Saudi commentators on both ends of the political spectrum expressing concern about the 

damage to the country’s reputation. In the face of the domestic and international uproar, King Abdullah 

finally  stepped  in  and overruled  the  court with  a pardon  read  live on  Saudi  television by  the  justice 

minister. The crime, said the King, was “brutal,” and a pardon was justified because “the woman and the 

man who was with her were subject to torture and stubbornness that is considered in itself sufficient in 

disciplining both of them and to  learn from the  lesson.”22  It was a ruling designed to placate both the 

critics  and  those  on  the  right  who  felt  the  girl  deserved  punishment,  but  it  also  represented  an 



6 
 

undeniable, and unprecedented, response to media‐driven pressure by a man labeled by Reporters sans 

Frontiers as one of the Arab world’s “predators of press freedom.”23 

Along with violence against women  in places  like Saudi Arabia and  Jordan, many other once‐

forbidden issues are now being reported in the Arab media. In 2005, UNICEF, the UN children’s agency, 

noted a sharp spike  in the number of  inquiries from  journalists on topics such as HIV‐AIDS and female 

genital mutilation (FGM).24 One reason is that the rise of Arab satellite television has brought a growing 

acceptance of discussion about human sexuality. That has filtered down to national print media as well. 

Front‐page  reporting of  the deaths of  two young Egyptian girls who died after botched  circumcisions 

sparked an unprecedented debate that led to a national campaign against the practice, led by Suzanne 

Mubarak,  wife  of  Egypt’s  president.  Much  the  same  was  happening  with  other  sensitive  topics. 

Governments  like  those  of  Egypt,  Saudi  Arabia  and  the  United  Arab  Emirates  were  still  jailing  on 

homosexuality charges men who were diagnosed as HIV‐positive, but fact‐based stories on the disease, 

its methods of transmission and treatment were beginning to appear in media across the region.   

UNESCO also noted a dramatic increase in media interest in Darfur, a story Arab journalists had 

struggled with for years. The fighting turned on its head the narrative of Arab as victim – as in coverage 

of Palestine and  Iraq.  In Darfur, Arab  tribes were  responsible  for  the  killing.  It was an Arab  Jihad on 

Horseback, as Al‐Arabiya titled a documentary on the conflict. That program, produced  in 2005, never 

aired. It was killed after a phone call from Sudan’s president to the then‐Saudi crown prince, who in turn 

called the owner of Al‐Arabiya, who also happened to be King Fahd’s brother‐in‐law. But by that point, 

other Arab journalists were breaking out of the old model in which they parroted the pronouncements 

of  Sudan’s Arab  government;  they were  skipping  the  government‐run  guided  tours  and  slipping  into 

Darfur  on  their  own  to  take  an  uncensored  view.  Suddenly,  a  new  version  of  the  story was  being 

reported: Muslim victims of Arab Muslim fighters. 

Watchdogs and lapdogs 

One of the criticisms of the pan‐Arab media  is that while they focus on the big regional stories 

like Lebanon, Palestine,  Iraq, and, more  lately, Darfur,  they  ignore  local  issues –  like water, sanitation 

and  roads  –  that  are  far  less  sexy.  They  also  avoid  soiling  their own nests.  In Al‐Jazeera’s  case,  that 

involves  largely  ignoring domestic Qatari  issues;  for Al‐Arabiya,  the  “red  lines”  involve  Saudi politics, 

religion, and domestic terrorism.25  

The  contrast between  regional  and  local media was  vividly played out during  the April  2008 

bread  riots  in  Egypt,  centered  on  a  textile mill  in  the  Delta  town  of Mahalla.  There,  thousands  of 



7 
 

protesters  clashed with government  troops  in violence  that  left  several dead,  including a 15‐year old 

bystander, hundreds  injured and resulted  in scores of arrests. Al‐Jazeera and other pan‐Arab channels 

featured graphic footage of the violence; and still photos of protestors stomping on posters of Egyptian 

President Hosni Mubarak and bleeding victims of  the violence appeared on  the websites of Egyptian 

bloggers and  foreign news organizations, until  the government banned  journalists  from  the area. But 

such  images were harder to find  in the domestic media. Even pan‐Arab broadcasters  like Orbit, Dream 

and Al‐Mehwar, which are based  in Egypt’s so‐called “free zone” Media City,  largely avoided showing 

the more  dramatic  scenes. News managers  at  those  channels  privately  told me  that  they  had  been 

warned by the Mubarak regime to tone down their coverage and to make sure their talk shows included 

a heavy representation of the government’s viewpoint. The implicit “or else” did not need to be stated: 

Just days before, Egypt pulled  the plug on a London‐based channel highly critical of the regime which 

has been distributed on the Egyptian‐owned satellite.  

The move was facilitated by the adoption of an Arab League Satellite Charter, authored by the 

Egyptians and Saudis, who control the two main satellites in the region, Nilesat and Arabsat. The charter 

contained vague  language warning against  jeopardizing “social peace, national unity, public order and 

general  propriety”  and  ordering  that  channels  must  protect  “the  supreme  interests  of  the  Arab 

countries.”26  Other  sections  warned  against  offending  “moral,  social  and  cultural  values”27  and 

"threatening  national  unity,  spreading  propaganda  and  harming  the  overarching  interests  of  the 

country."28 Similar catch‐all phrases had long been used to shut down newspapers, block Internet sites 

and jail journalist.  

Charter  supporters  insisted  the document was aimed at hard‐line  Islamist channels  that were 

allegedly radicalizing the youth;29 but the silencing of Al‐Hiwar, a secular anti‐regime channel, just weeks 

after the charter was adopted appeared to put lie to that claim. So too, did subsequent raids in Cairo to 

confiscate satellite transmission equipment used by Al Jazeera and other international broadcasters, the 

closure of the Cairo offices of several foreign satellite channels, a campaign against satellite channels in 

the state‐run Egyptian media, and the introduction of a draft law in the Egyptian parliament that would 

prohibit  journalists  from  undermining  “social  peace,”  “national  unity,”  “pubic  order”  and  “public 

values.”30  

As the Mahalla riots dragged on, dozens of activists were arrested  in security sweeps  in Cairo. 

Bloggers were among the targets, including “Facebook Girl,” a 27‐year old woman who created a group 

on the social networking site that became the focal point for a one‐day national strike in support of the 



8 
 

Mahalla workers.31 The government’s attitude was summed up by Prime Minister Ahmed Nazif when, 

during  a  speech  at Cairo University, he  told  a  student  in  the  audience who defended  Facebook Girl, 

“There  is  a  thin  line  between  expressing  your  opinion  and  encouraging  destruction,  striking  and 

rioting.”32 The  fact that the student was arrested a few days  later and briefly detained underlines  just 

how thin that line really is.  

Amid the riots and roundups, which coincided with local elections widely condemned as rigged 

by the regime, the reporting in government‐owned Al‐Ahram seemed to hark back to an earlier era. As 

the  paper  framed  it,  the  government’s  response  to  the  riots  was  magnanimous:  “President  Hosni 

Mubarak agreed yesterday to give a one‐month bonus to the workers  in the Mahalla textile factory,  in 

addition to a 15‐day bonus granted to textile workers throughout the republic  in appreciation of their 

noble positions.”  

Al‐Ahram’s coverage was an example of the lapdog function of the government‐controlled press 

in much of the Arab world. But even those semi‐independent and opposition papers that aspire to be 

watchdogs often lack teeth. Criminal libel laws in many countries mean that journalists who try to root 

out corruption and uncover malfeasance often find themselves being sent to jail as a result of  lawsuits 

filed by the subjects of their stories. And truth  is no defense. A reporter and editor for a newspaper  in 

Alexandria, Egypt, for example, were given prison sentences after being convicted of libel, even though 

their corruption story was factually correct. Similar examples could be found across the region. As the 

Committee  to Protect  Journalists  reported  in 2007, “scores of  journalists who challenged  the political 

order were threatened by government agents, hauled before the courts, thrown in prison, or censored 

in media crackdowns that stretched from Algeria to Yemen.”33 

Many Arab governments talk about “freedom of the press,” but it is often code for precisely the 

opposite. The Freedom House map of press freedom  in the Arab world  is monochromatic; most of the 

region  is colored dark blue for “not free.”  In the 2008 edition,  just three countries qualified as “partly 

free.”  But  that  is  very much  a  relative  term;  Arab  countries  occupy  the  bottom  third  of  the  global 

rankings. One of  those  “partly  free”  countries  is  Lebanon, where  several high profile  journalists have 

been assassinated or maimed  in assassination attempts. Another  is Kuwait, where  laws were  recently 

adopted making  it a crime to criticize the constitution, the emir or  Islam, or to  incite acts that “offend 

public morality, religious sensibilities, or  the basic convictions of  the nation.”34 And  the  third  is Egypt, 

which was moved  from  the  “not  free”  category  as  a  result  of  the  appearance  of  several  new  semi‐

independent media outlets and despite the increased government campaign against the media.  



9 
 

[INSERT FIGURE 13.1 (FREEDOM OF THE PRESS) ABOUT HERE] 

But even in places where there seems to be a commitment to media reform, the contradictions 

between words and actions abound. At a gathering of American and Arab reporters at the Dead Sea in 

the  spring  of  2008,  Princess  Rym  Ali,  sister‐in‐law  of  Jordan’s  King  Abdullah, made  an  impassioned 

speech  in support of press  freedom. There was no doubt of her sincerity. The  former Rym Brahimi  is 

herself a former CNN correspondent. Sitting beside me as we  listened to the talk was Osama al‐Sharif, 

former editor of  Jordan’s Al‐Dustour newspaper, who,  just days before, had been  sentenced  to  three 

months in prison on charges of contempt of the judiciary for reporting – correctly – that a Jordanian had 

filed  a  lawsuit  against  a  court  that  stripped  him  of  his  citizenship.35  The  disconnect  between 

commitment to media reform in Jordan and its implementation, al‐Sharif and other Jordanian journalists 

say,  lies  in  the  gulf  between  the  desires  of  the  palace  and  the  agenda  of  the  bureaucracy  that 

implements the laws. In other places, they are completely in synch, but not in a positive sense.  

Nowhere  does  the  national  agenda  take  a  backseat  to  media  reform.  Even  the  façade  of 

freedom in Dubai’s much vaunted Media City, where news organizations are supposedly guaranteed the 

right  to  operate  without  interference,  proved  hollow  in  when  Pakistan  declared  martial  law  in 

November 2007. After two private Pakistani channels based in Media City, GEO TV and Ary One, refused 

a demand  from  the Musharraf government  to sign a new “code of conduct,” Emirati authorities gave 

them two hours to stop broadcasting. Officials left little doubt the principles of press freedom on which 

Media City was supposedly based had taken a back seat to Emirati foreign policy. “As an entity within 

the UAE, Dubai Media City would also observe the broadcast principals of the country’s foreign policy 

and prevent the telecast of news and material that would undermine those principles,” said Amina Al 

Rustamani, executive director of Dubai Media City.36  

The incident underlined the schizophrenic approach to media in the Arab world. Media is power, 

nowhere more so that in the Middle East. By controlling the messenger while fostering some perception 

of media  independence,  Arab  governments  can  at  least  attempt  to  control  the  nature  and  pace  of 

change. At a major Saudi‐financed  conference on  the media  in Dubai  in  the  fall of 2005,  I asked  the 

president of  the Arab Thought Foundation, Prince Bandar bin Khaled al Faisal, why a nation  that was, 

after  all,  a  feudal  monarchy  with  no  pretensions  to  representational  democracy,  would  finance  a 

gathering on media freedom, itself an historic precursor to democracy. "Journalism is a part of change," 

said Bandar, the owner of Saudi Arabia's Al‐Watan newspaper. "And this conference is an effort to say, 

'OK, maybe we should expedite the process a little bit because we really do have a lot to lose.'” 



10 
 

On one  level, national  leaders want  the power and prestige of high‐profile media outlets;  the 

Saudis, Qataris and Emiratis,  in particular, are  in a cycle of media one‐upmanship. They point  to  their 

supposedly “independent” media as evidence of political and social reform. But the façade  is often far 

prettier than what  is going on behind the scenes. No project  is more emblematic of this contradiction 

than The National, an English‐language daily with a staff of almost 200,  including high‐priced reporters 

and editors from The New York Times, the Daily Telegraph, the Wall Street Journal and a variety of other 

Western news organizations.  

Hyped by its British editor as "the last great newspaper launch in history,"37 the inaugural issue 

was modern and flashy in design but its content was vacuous; in all, the new paper was strikingly similar 

to  that of Singapore’s well‐designed but  toothless government‐owned Straights‐Times. The National’s 

front‐page  in  its  first week highlighted  cheerleading  stories about UAE government  reform,  “five‐star 

food” in the country’s prisons, and the first Emirati kidney transplant. Not exactly crusading journalism, 

but not surprising for a newspaper owned by the government and backed by Abu Dhabi’s $850 billion 

investment  fund.  Within  days,  foreign  reporters  on  the  paper  were  grumbling  about  a  “go  easy” 

mandate from the top and a virtual ban on controversial stories like the plight of foreign laborers in the 

Emirates. A media executive who had considered taking a post at the paper told me the approach was 

described to him this way: “It’s not Arab censorship; it’s Arab sensitivity.”  

But the paper’s deputy editor, former New York Times correspondent Hassan Fattah, says that if 

they are going to help set the agenda, Arab media cannot afford to emulate the attack‐dog approach of 

some of their Western counterparts. “We’re not screaming. We’re trying to influence and convince,” he 

told me by phone, one week after  the  first  issue hit  the  street. The  lead  story  that day was a much‐

hyped “investigation” into the private trade in rare animals, which was actually based on the work of a 

government  agency,  not  the  paper’s  own  reporters.  “We  are  part  of  a  broader  reform  initiative.  By 

definition, we will push boundaries and try to make change, but  in the Arab world change does come 

slowly.” 

Meanwhile, Al‐Jazeera’s effort to address criticisms of its failure to focus on more local issues by 

launching  a  daily  broadcast  from  Rabat  about  the  Maghreb  ended  abruptly  when  the  Moroccan 

government pulled the plug after some local reporting that cut a little too close to home.  

Despite  their  fascination with media,  it  is  clear  that  some Arab  leaders  are  still  struggling  to 

understand – or refusing to accept – the  implications of the new media  landscape. On one  level, they 

are hungry for the instant access to information made possible by the media revolution. In the first days 



11 
 

of  the U.S.  invasion of  Iraq,  I visited a media monitoring command center established at  the Emirates 

Center for Strategic Studies and Research in Abu Dhabi. In a small villa in a residential area of the city, a 

special team sat  in front of a wall of television monitors 24 hours a day, while  in the next room video 

decks  recorded every minute of  coverage on every  channel. The  smallest development was  instantly 

sent by SMS to all of the rulers in the Gulf, and major breaking news required an immediate telephone 

call to their aides de camp.  

Yet,  in  stark  contrast, when  in  the  summer  of  2007  the media  began  to  report  rumors  that 

Egyptian President Hosni Mubarak was  seriously  ill, or perhaps  even dead,  the  government  failed  to 

respond for more than a week. No statement, no photo op with the president, nothing; which naturally 

meant the rumors spread like wildfire. Eventually, the government had the first lady give an interview in 

which she said her husband was healthy, expecting that would be taken as gospel. It was not and only 

then did the president appear  in public.  It was a textbook example of a government  locked  in the old 

media  paradigm,  underscored  by  the  fact  that  the  regime  followed  up  by  arresting  the  editors who 

published the rumors and eventually sentenced them to prison. 

The  Catch‐22  of  press  freedom  is  that media  helps  drive  political  reform,  but without  some 

modicum of political openness, that very media struggles for a foothold. As the final communiqué of a 

2005 conference on “Media and Good Governance” put  it, “The role of the media  in supporting good 

governance  is  conditional  on  the  freedom  and  the  independence  of  the  media  as  well  as  it 

professionalism,”  and  “the  lip  service  pledges  made  by  the  governments  through  various  official 

declarations  have  not  been  translated  into  serious  and  effective  acts.  …  An  arsenal  of  laws  and 

regulations  have  remained  that  block  any  attempts  for  accountability  and  transparency,  both  in  the 

areas of access to receive and impart information … which make the attempts of the press to question 

corruption  and  abuse of  power next  to  impossible.38  In  the West,  the  idea of media  as watchdog  is 

grudgingly accepted by political  leaders as part of the checks‐and‐balances of government. In the Arab 

world, the watchdog is treated as if he is a rabid stray. “Arab rulers, regardless of their differences, agree 

on one thing – all of them consider the Arab press to be their sworn enemy,” according to Jamal Amer, 

editor‐in‐chief  of  Al‐Wasat  in  Yemen,39 where  Reporters  sans  Frontiers  said  a  “climate  of  violence” 

exists.40  Some reporters – and news organizations – don’t even make a pretense of being a watchdog. 

“What kind of pressures do you  face?”  I asked  the editor of one Gulf paper after  chatting about  the 

attacks  on  Lebanese  journalists.  “None,”  he  replied.  “We  don’t  report  about  political  issues.”41 

Complained another senior Gulf editor: “Our press is infected with the self‐censorship virus.”42 



12 
 

Centurions at the Gate 

Self‐censorship is as real on the satellite spectrum as it is in the local newsrooms. “Red lines,” as 

they are known in the Arab world, surround many issues. As noted above, for Al‐Arabiya, those involve 

issues of Saudi domestic politics, domestic terrorism and many areas of religious debate. The constraints 

at Al‐Jazeera are less restrictive, but just as real. Al‐Jazeera was created to break the lock on Saudi media 

hegemony  in  the  region.  It was  one  piece  in  the  regional  power  struggle  between Qatar  and  Saudi 

Arabia. On Al‐Jazeera’s airwaves, Saudi Arabia was fair game. Few stories were off limits. But in the face 

of the rising threat from Shiite Iran in late 2007, Sunni Arab governments began to close ranks. In Doha, 

the palace sent word to the Al‐Jazeera newsroom: Back off on the Saudis. The channel’s coverage wasn’t 

the only victim. Plans for an Al‐Jazeera newspaper to challenge Saudi Arabia’s stranglehold on the pan‐

Arab print media were put on hold. “We were  sacrificed on  the altar of  regional politics,” one  senior 

journalist involved in the project told me.  

The  incident  is  emblematic not only of  the degree  to which  governments  still  set  the media 

agenda,  rather  than  the  other  way  around,  but  also  the  fact  that,  all  too  often,  Arab  media  are 

protagonists  to  the  region’s  conflicts.  The  traditional  media  gatekeeper  role,  as  discussed  in  the 

introduction,  involves “encouraging dialogue,  tolerance, and  interaction among diverse communities.” 

Instead, Arab journalists commonly help fan the flames of conflict and intolerance, whether in the case 

of  the  regional  Cold War  that  arose  in  2007  between  the  Sunni‐led  Arab  states  and  Iran  –  and,  by 

default,  Sunnis  and  Shia  in  the  region  –  or within  individual  countries.  In  Egypt, much  of  the media 

alternates between being dismissive of the religious element of Muslim attacks on Coptic Christians and 

fanning the flames of sectarian strife. The fact that Iraq is the most dangerous place in the world to be a 

journalist has much to do with the partisan nature of media outlets, which are virtually all owned by one 

faction  or  another.  Ditto  Lebanon,  where  what  has  been  termed  a  “refeudalization”  of  the media 

landscape meant that when Hezbollah and its allies briefly took over West Beirut in the spring of 2008, 

they immediately stormed the newsrooms of a television and newspaper company owned by their main 

political rival. 

Gatekeepers  are  also  supposed  to  provide  balanced  coverage  of  groups  across  the  political 

spectrum.  Suffice  to  say,  that doesn’t happen  in  Iraq or  Lebanon, but  in places where  journalists do 

strive to achieve that goal, roadblocks are often thrown in their path. Egyptian media were encouraged 

to give (relatively) equal time to opposition candidates in the 2005 parliamentary elections, but it was all 

part of  a  carefully  stage‐managed  effort  to  allow  President Hosni Mubarak  to present  the  façade of 



13 
 

democracy after he had successfully crushed the secular opposition,  leaving only the bogeyman of the 

outlawed Muslim Brotherhood. But by the 2007 local elections, the media had been driven back into its 

corral  through a campaign of  intimidation, which a  lawyer  for  the Press Syndicate estimated  included 

more than one thousand summonses and 500 court cases.43  

A study of media coverage of  the 2006 Bahraini elections by a human  rights group concluded 

that despite” the relative margin of liberty in Bahrain … the media played a role in hindering democracy 

instead  of  supporting  it”  through  self‐censorship,  favoritism  and  one‐sided  access.  The  report 

concluded: “When radio and TV channels lack independence and refuse to take a campaigning role, and 

when the national newspapers lack impartiality and professionalism, and when candidates lack effective 

means  to  reach  voters,  that  all  reflects  negatively  on  participation,  the  voter's  right  to  access  to 

information, and their ability to make the right choice, which would put under question the credibility of 

the entire democratic process.”44 

The  report was  issued by  the Bahrain Center  for Human Rights, whose own  Internet  site was 

blocked  by  the  government  prior  to  the  election,  one  of  several  dozen websites  shut  down  by  the 

authorities  in  the  tiny  island nation. Subsequently,  the government would detain dozens of  journalist 

and ban publication of a controversial report that claimed the Sunni Muslim royal family had financed an 

effort  to undermine  the majority Shia during  the elections,  through  tactics  that  included handing out 

Bahraini citizenship  to Sunnis  from other countries. Elections  in Yemen  that same year saw broadcast 

outlets relegate opposition candidates to the  late night hours and newspapers simply reprint  identical 

accounts of President Ali Abdullah Saleh’s rallies written by the official national news agency. Numerous 

websites were blocked, and in the run‐up to the election, five new newspapers appeared on the street, 

reporting positively about the president and attacking journalists who took a less laudatory approach.45 

Syria’s  government‐controlled  media  took  a  somewhat  modestly  professional  approach  to  that 

country’s 2007 elections, yet journalists, bloggers and human rights activists regularly found themselves 

being questioned or behind bars.  

While  the pan‐Arab media  is certainly helping  to write  the  region’s broad narrative,  the gate‐

keeper role in most domestic media – like that of agenda‐setter and watchdog – remains limited, for all 

the  same  reasons.  Those  ‘alternate  voices’  the  theory  says  journalistic  gatekeeper  are  supposed  to 

empower, remain marginalized in the mainstream media across the region. Civil society, the foundation 

of representative democracy,  is given short shrift; human rights groups as often  ignored.  Indeed, even 

on  the more outspoken domestic media outlets, many  journalists harbor high  levels of  suspicion and 



14 
 

resentment  toward activists  in  the NGOs, who  they  frequently accuse of being mercenaries doing  the 

bidding  of  foreign  aid  agencies  and  governments.  That  was  epitomized  by  the  muted  reaction  to 

conviction in absentia of Egyptian civil society activist and one‐time presidential candidate Saad Eddine 

Ibrahim in the summer of 2008.  

Along with  the obvious  tactics of arrests and  intimidation, news organizations  that  try  to give 

voice  to  the  voiceless  often  find  themselves  silenced  by  an  array  of  other weapons wielded  by  the 

centurions of  the government security services who man  the proverbial gate.  In most Arab countries, 

the government‐run press controls the printing and distribution infrastructure, and is thus able to freeze 

individual  issues that the government takes umbrage with. They can also wield an economic stick. Just 

as a boycott by Saudi Arabia, which dominates the advertising industry in the region, means Al‐Jazeera 

has few commercials despite its huge audience, independent publications on the local level can also find 

themselves frozen out of the market.  

Tunisia’s Al Mawqif is one of the few newspapers in that tightly‐controlled country to report on 

civil society organizations. As a result, most newsstands refuse to carry it and revenues are sparse. "We 

do not even have access  to private advertising because companies know  that buying ad  space  in our 

paper can  lead to problems," says editor  in chief Rachid Khechana. "Companies even remove their ads 

from newspapers  if these write about sensitive  issues." As a result, he says, the paper’s reporters and 

editors practice “self‐censorship” when it comes to issues like corruption and coverage of the president, 

which frees them to continue to focus on civil society. "We have to choose between carrying a part of 

the message  or  present  ourselves  as  victims  of  repression. We  have  decided  to  pass  the message," 

Khechana  says.  But,  as  in  many  Arab  countries,  the  “red  lines”  of  self‐censorship  are  constantly 

moving."Even sunny weather can be censored if it is a bad new for agriculture. Taboo topics are updated 

by the government on a daily basis," says Sihem Bensedrine, the editor of the online newspaper Kalima, 

who was herself barred from  leaving the country and roughed up by security police at Tunis airport  in 

late summer 2008.46 

Change Agents 

The good news  is that despite the challenges, Arab  journalists continue to push the envelope. 

My research partner, Jeremy Ginges of The New School for Social Research, and I carried out a survey of 

601  journalists from 14 Arab countries.47 The results painted a portrait of a press corps determined to 

drive political and social change.  “Encourage political reform” was ranked at the most significant job of 

an Arab journalist by 75% of those surveyed. The next six choices – “educate the public,” “use news for 



15 
 

the  social  good,”  “serve  as  a  voice  for  the poor,”  “encourage  civil  engagement,” drive  “regional  and 

national development,” and “analyze  issues” – all  supported  that change agent mission  (Figure 13.1). 

Likewise, total of 96% said Arab society must be reformed (Figure 13.2). But the majority of  journalist 

surveyed agreed with Hassan Fattah’s observation about the pace of change in the Arab world, with 64% 

indicating that “Arab society must be gradually reformed,” and one‐third indicating that reform must be 

“radical.”48  That  sense  of  caution  was  also  seen  in  the  fact  that  the  traditional  watch‐dog  role  of 

investigating government claims, which U.S.  journalists rank as their top priority  (Weaver et al. 2007), 

did not make the top ten job functions cited by the Arab journalists. 

[INSERT FIGURE 13.1 AND 13.2 ABOUT HERE] 

They also cited political reform as the most  important  issue facing the region, followed closely 

by human rights, poverty, and education (Table 13.3), while “lack of political change” virtually tied with 

U.S. policy as the greatest threat facing the region, when the ever‐present issue of Israel was put aside 

(Table 13.4).  

[INSERT FIGURE 13.3 AND 3.4 ABOUT HERE] 

Almost half the journalists surveyed described themselves politically as supporter of democratic 

change,  as opposed  to  self‐identifying  as Arab nationalists,  Islamists or nationalists  (Table 13.5),  and 

“government control” essentially tied with the lack of professionalism as the most significant challenge 

to Arab journalism (Table 13.6). 

[INSERT FIGURE 13.5 AND 13.6 ABOUT HERE] 

Significantly,  journalists working  for domestic media  (78%) were even more  supportive of  the 

reform  agenda  than  those  working  for  pan‐Arab  news  organizations  (58%).  The  overall  results 

demonstrate  that  the majority of Arab  journalists  fall within what we have  labeled  the Change Agent 

typology, a set of priorities unique to the Arab media, in which setting an agenda based on political and 

social change  is  the  top priority. This  self‐perceived  role puts Arab  journalists  firmly at odds with  the 

ruling powers of the region.  

Conclusions and Recommendations 

It is clear that media in the Arab world is beginning to have an impact on policy in the region. It 

is also clear that the Arab media  is on a collision course with the entrenched regimes of the Gulf, the 

Levant and North Africa. The confrontation is, and will continue to be, painful for both sides and fraught 

with  contradiction.  If  Arab  journalism  is  going  to  continue  to  evolve  as  a  catalyst  for  change  and, 



16 
 

eventually, an independent and responsible partner in governance, much support is needed. As a recent 

National Endowment for Democracy report observed, media assistance is a fundamental building block 

in the government reform process that can “help countries make democratic transitions, spur economic 

growth,  improve government accountability, conduct public health campaigns,  increase education and 

literacy levels, and empower women and minorities.”49 

Concrete steps  that can be  taken by  international agencies, governments, and private donors. 

The  targets  for  such  reforms  include  changes  affecting  the  role  of  the  state,  the  market  and  the 

profession.  Policy interventions directed at each of these include: 

Reforming the regulatory environment and the legal framework of civil liberties: Arab media will 

never be free until governments decide to allow such freedom. Nor, in this age of satellite television and 

the  Internet, will  governments  ever  again  truly  be  able  to  control  the media.  To  date, most media 

reform efforts have focused on convincing governments they must adopt a Western model. Little effort 

has been expended on helping them understand how the process has evolved in non‐Western countries. 

International agencies should explore initiatives that bring Arab government officials together with their 

counterparts  in countries that have already experienced media reform, such as Eastern Europe, South 

Asia and  Indonesia,  in order  to expose  them  to concepts and approaches  that might better  suit  their 

cultural and political environments.  In  the meantime,  international agencies and  foreign governments 

must  use  their  influence  to  support  journalists  being  targeted  by  government  pressures  and 

government‐to‐government encouragement of media reform must continue.  

Alternative  Media:  The  growth  of  online  media  should  be  encouraged.  It  is  particularly 

important  to  foster  the evolution of Arab online  journalism, as opposed  to pure activism,  to make  it 

harder for governments to crack down on Internet sites using the excuse that they are irresponsible and 

vitriolic.  Private funders should also provide financial support to online ventures that break new ground. 

Examples  include Ammanet, a private  radio  station  in  Jordan  that  covers  the kind of grassroots  local 

news ignored by the mainstream media and which began as a purely online venture funded by foreign 

agencies; and Mogtamana.org, created by the Adham Center for Journalism at The American University 

in Cairo with USAID funding to serve as an information portal by and for Egyptian civil society. Coupled 

with an extensive training program in civil society coverage, the project has produced a notable increase 

in  reporting  on  the  sector  within  the mainstream media  and  opened  new  lines  of  communication 

between the media and NGOs. 

 



17 
 

Journalism  Training:  Substantial  funds  are  being  put  into  professional  training  for  Arab 

journalists by various  international organizations, notable among them USAID, the British Council, and 

the governments of Canada,  Sweden,  the Netherlands, and Germany, along with a  variety of private 

donors, such as Open Society Institute, Carnegie Corporation of New York and others. However, there is 

a significant “hit or miss” aspect to this training, with virtually no coordination among the donors. The 

result  is a plethora of short, one‐off workshops and a  lack of strategic vision. Donors should consider 

creating  a  mechanism  for,  at  a  minimum,  “exchanging  notes”  on  training  projects  and/or,  more 

ambitiously,  pooling  efforts  to  support  a  series  of  regional  training  facilities  that  can  create 

comprehensive training programs that provide ongoing support and professional development focused 

on an array of basic journalistic tools, specialized reporting skills and the kind of management expertise 

needed to foster an economically‐sustainable media sector.  Most journalism training in the Arab world 

is  also  carried  out  by  Western  journalists  and  trainers.  Yet  vibrant  forms  of  journalism  are  being 

practiced  in  Eastern  Europe,  South  and  Southeast  Asia,  Latin  America  and  parts  of  Africa.  Arab 

journalists have much to  learn from how their profession has evolved and  is practiced  in non‐Western 

parts of the world. Training projects that draw on the talent in these regions should be encouraged.  

Media Education Reform: There are just a handful of academic journalism programs in the Arab 

world. Most universities teach a more theoretical approach to “mass media” with little application in the 

newsroom.  But  reform  is  beginning.  Projects  are  underway  to  build  serious  Arabic‐language 

undergraduate and graduate journalism programs  in places  like Jordan and Dubai, while “mass comm” 

programs  in  Saudi Arabia, Qatar and North Africa  are beginning  the process of  curriculum  reform  to 

introduce practical  journalism programs.  These programs need  advice,  expertise  and,  in  some  cases, 

financial support.   

Media  Literacy:  “You  can’t  believe  everything  you  read  in  the  newspaper.”  That  adage  is 

accepted wisdom in the Developed World, but the degree to which it rings true elsewhere in the world 

varies dramatically. As the Arab world rapidly transitions from a controlled media model to one in which 

there are numerous competing voices,  including a  cacophony of bloggers, Arab publics must  learn  to 

distinguish truth – or near‐truth – from carefully manufactured fiction. Media  literacy programs at the 

region’s universities provide one venue which deserve  support,  so,  too, do  literacy projects  run  from 

regional NGOs to reach the grassroots.  

There  is no panacea for media reform  in the Arab world; no magic wand that can be waved to 

create overnight a  journalistic  corps of agenda‐setters, watchdogs and gatekeepers.  It’s also possible 



18 
 

Arab  journalists  will  never  easily  fall  into  those  democratic  roles.  Arab media  is  in  the midst  of  a 

revolution,  so,  too  the  relationship between  journalists  and  governments.  International  agencies  can 

support,  defend,  nurture  and  encourage,  but  they  cannot  dictate.  It  is  for  the  Arabs  themselves  to 

decide the precise model of media‐government relations that will emerge.  

   



19 
 

Table 13.1: Press Freedom in the Arab region, 2008 

Global Rank (of 195)  Country  Rating  Status

114  Kuwait  54  Partly Free

117  Lebanon  55  Partly Free

124  Egypt  59  Partly Free

134  Algeria  62  Not Free

135  Jordan  63  Not Free

138 (tie)  Morocco  64  Not Free

138 (tie)  Qatar  64  Not Free

151  United Arab Emirates  68  Not Free

153  Iraq  69  Not Free

157 (tie)  Bahrain  71  Not Free

157 (tie)  Oman  71  Not Free

160  Djibouti  72  Not Free

161  Chad  74  Not Free

170 (tie)  Yemen  78  Not Free

170 (tie)  Sudan  78  Not Free

175 (tie)  Saudi Arabia  81  Not Free

175 (tie)  Tunisia  81  Not Free

179  Syria  83  Not Free

181 (tie)  Palestinian Territories  84  Not Free

181 (tie)  Somalia  84  Not Free

190  Libya  94  Not Free

Source: Freedom House. Freedom of the Press 2008, www.Freedomhouse.org 



20 
 

Figure 13. 1: Journalistic perceptions of their roles 

 

Note: “Complete the following sentence, ‘It is the job of a journalist to…’” (Participants were given a list 

of 21 choices; totals reflect percentage answering “most important”). Survey of Arab Journalists. N=601.  

Source:  Lawrence Pintak and Jeremy Ginges. 2008. ‘The Mission of Arab Journalism: Creating change in 

a time of turmoil.’ The International Journal of Press/Politics 13(3). 

 

   

75%

66%
60% 58% 56% 53% 51% 48%

44% 43%



21 
 

 

Figure 13.2: Journalistic attitudes towards reform of Arab society 

 

Note: “Please choose the one which best describes your own opinion:  ‘Arab society…’” Survey of Arab 

Journalists. N=601.  

Source:  Lawrence Pintak and Jeremy Ginges. 2008. ‘The Mission of Arab Journalism: Creating change in 

a time of turmoil.’ The International Journal of Press/Politics 13(3). 

   

Must be radically 
changed

Must be gradually 
reformed

Is not in need of 
change

32%

64%

2%



22 
 

 

Figure 13.3: Journalistic perceptions of the most important issues facing the Arab world 

 

Note: “Rate the importance of the following issues in the Arab world today” (participants were given a 

list of 12  choices;  totals  reflect percentage  answering  “most  important”).  Survey of Arab  Journalists. 

N=601.  

Source:  Lawrence Pintak and Jeremy Ginges. 2008. ‘The Mission of Arab Journalism: Creating change in 

a time of turmoil.’ The International Journal of Press/Politics 13(3). 

  

 

 

   

4%

15%

18%

23%

28%

28%

29%

34%

41%

42%

45%

46%

Other

Environment

Globalization

Health

Terrorism

Economy

Iraq

Palestine

Education

Poverty

Human rights

Political reform

n=601



23 
 

 

Figure 13.4: Journalistic perceptions of the greatest threats facing the Arab region 

 

Note:  “Please  indicate  how  significant  you  think  the  following  challenges  are  to  the  Arab  region 

(percentage answering ‘most significant”’).” Survey of Arab Journalists.N=601.   

Source:  Lawrence Pintak and Jeremy Ginges. 2008. ‘The Mission of Arab Journalism: Creating change in 

a time of turmoil.’ The International Journal of Press/Politics 13(3). 

 

   

34%
32%

23%
20%

18%
14%

6%
2%



24 
 

Figure 13.5: Political Identity of Arab journalists 

 

Note: "Politically, which philosophy best describes you?" Survey of Arab Journalists n=578.  

Source:  Lawrence Pintak and Jeremy Ginges. 2008. ‘The Mission of Arab Journalism: Creating change in 

a time of turmoil.’ The International Journal of Press/Politics 13(3). 

 

 

   

Nationalist

Islamist

Arab nationalist

Other

Democrat

8%

10%

15%

18%

49%



25 
 

 

Figure 13.6: Journalistic perceptions of the most significant challenges to Arab journalism 

 

Note:  “Please  indicate  how  significant  you  think  the  following  challenges  are  to  Arab  journalism.” 

(Participants  were  provided  with  nine  choices;  percentage  answering  “most  significant”).  N=601. 

Source:  Lawrence Pintak and Jeremy Ginges. 2008. ‘The Mission of Arab Journalism: Creating change in 

a time of turmoil.’ The International Journal of Press/Politics 13(3). 

 

 

 

  

   

71% 70% 66%
62%

56%

37%
31% 30% 28%



26 
 

 

                                                            
1 2004. ‘Egypt’s Torture Epidemic.’ In Briefing papers. New York: Human Rights Watch. 

2 2007a. Amnesty International Report 2007 ‐‐ Egypt.  London: Amnesty International. 

3 2008b. ‘Egypt 2007.’ In Country Reports on Human Rights Practices. Washington, D.C.: Bureau of 

Democracy, Human Rights and Labor, U.S. State Department. 

4 Douglas Jehl and David Johnston. 2005. ‘Rule Change Lets C.I.A. Freely Send Suspects Abroad to Jails.’ 

In The New York Times. New York. Mar. 6. 

5 Human Rights Watch. 2007. ‘Egypt: Police Officers Get Three Years for Beating, Raping Detainee.’ New 

York: Human Rights Watch. 

6 Lawrence Pintak. 2006. Reflections in a Bloodshot Lens: America, Islam and the War of ideas. London; 

Ann Arbor, MI: Pluto. 64. 

7 George C.  Edwards and B. Dan Wood. 1999. ‘Who Influences Whom? The President, the Media, and 

the Public Agenda.’ American Political Science Review 93:327‐344; Dan B. Wood and Jeffrey S. Peake. 

1998. ‘The Dynamics of Foreign Policy Agenda Setting.’ American Political Science Review 92:173‐184. 

8 Anat First. 1997. ‘Television in the Construction of Reality: An Israeli Case Study.’ In Communication 

and Democracy : exploring the intellectual frontiers in agenda‐setting theory, eds. Maxwell E. McCombs, 

Donald Lewis Shaw and David H. Weaver. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates; Chanen Naveh,. 

2001. ‘The Role of the Media in Shaping Israeli Public Opinion: Israel after Rabin.’ In Peacemaking in a 

Divided Society, ed. Sasson Sofer. London: Frank Cass. 

9 Mustafa Kabha. 2007. The Palestinian Press as Shaper of Public Opinion, 1929‐1931: writing up a storm. 

Edgeware, UK and Portland, OR: Vallentine Mitchell. 

10 Abdallah S. Al‐Haweel, and Srinivas R. Melkote. 1995. ‘International agenda‐setting effects of Saudi 

Arabian media: A case study.’ Gazette 55:17‐37. 

11 To be clear, satellite television did exist when the study was conducted. But the only channel offering 

news was the Middle East Broadcasting Centre, a Saudi‐owned station that largely toed the official line. 



27 
 

                                                                                                                                                                                                
12 M.I. Ayish, 2002. ‘Political Communication on Arab World Television: Evolving Patterns.’ Political 

Communication 19(2):137‐154; Marc Lynch. 2006. Voices of the New Arab Public: Iraq, Al‐Jazeera, and 

Middle East politics today. New York: Columbia University Press; Lawrence Pintak. 2006. Reflections in a 

Bloodshot Lens: America, Islam and the War of ideas. London:/Ann Arbor, MI: Pluto;  Naomi Sakr. 2001. 

Satellite Realms: transnational television, globalization and the Middle East. London: I.B. Tauris; Philip 

Seib. 2008. The Al Jazeera Effect: How the new global media are reshaping world politics. Washington, 

D.C.: Potomac Books. 

13 Erik C. Nisbet, Matthew C. Nisbet, Dietram A. Scheufele and James E. Shanahan. 2003. ‘Public 

Diplomacy, Television News, and Muslim Opinion.’ Harvard Journal of Press/Politics 9(2):11‐37. 

14 Radwan Masmoudi, and Joseph Loconte. 2008. ‘A Faltering Freedom Agenda: The disillusion of 

Muslim reformers.’ In The Weekly Standard. Washington, D.C.  Apr. 23. 

15 Marwan Matni, ‘Conversation with the Author.’ (Monte Carlo: Oct 21, 2006). 

16 Qatar Emir Hails First Arab Victory. (The Peninsula), Aug 22, 2006 [accessed Sep 3, 2006] available 

from http://www.gulfinthemedia.com/index.php?m=search&id=237173&lang=en. 

17 Paula Dobriansky, undersecretary of state for global affairs, told reporters, ‘As the president noted in 

Bratislava just last week, there was a rose revolution in Georgia, an orange revolution in Ukraine, and, 

most recently, a purple revolution in Iraq. In Lebanon, we see growing momentum for a cedar 

revolution.’ See On‐the‐Record Briefing on the Release of the 2004 Annual Report on Human Rights. vol. 

2007 Washington, D.C.: U.S. Dept. of State, 2005. 

18 Suzan Zawawi,. 2007. ‘The agony of the 'Qatif Girl'.’ In Saudi Gazette. Jeddah: Sabria's Out of the Box. 

Nov. 20. 

19 Ahmed Al‐Omran. 2007. ‘The Qatif Girl Again.’ In Saudi Jeans (blog). Riyadh. 

20 Abdullah El Areefg. 2007. ‘The Judge in El Riyad: Ulterior motives of how the foreign media dealt with 

the Kotaif girl incidence.’ In Okaz. Riyadh. Nov. 26. 

21 Andrew Hammond. 2007. ‘Saudi gang‐rape victim pardoned after outcry.’ In The Independent. 

London. Dec. 18. 

22 Ebtihal Mubarak. 2007. ‘'Qatif Girl' subjected to brutal crime: King.’ In Arab News. Jeddah. Dec. 19. 



28 
 

                                                                                                                                                                                                
23 2007f. ‘Predators of Press Freedom.’ Paris: Reporters sans Frontières. 

24 M. Anis Salem. 2008. ‘Development Communication: advocacy, programming and participation ‘. 

Cairo: The American University in Cairo. 

25 Private conversations with executives of both channels. 

26 2008a. ‘Arab League Satellite Broadcasting Charter.’ In Arab Media & Society. Cairo: Kamal Adham 

Center for Journalism Training and Research. www.arabmediasociety.org/?article=684. 

27 Amy Glass. 2008. ‘Du CEO plays down net censorship.’ In Arabianbusiness.com. Dubai. 

http://www.arabianbusiness.com/516483‐du‐exec‐plays‐down‐restriction‐fears. 

28 2008. ‘Government cancels license of independent weekly.’ In Alert. Toronto: IFEX: International 

Freedom of Expression Exchange. 

29 Hussein Amin. 2008. ‘The Arab States Charter for Satellite Television: A quest for regulation ‘ In Arab 

Media & Society. Cairo: Kamal Adham Center for Journalism Training and Research. 

http://www.arabmediasociety.com/?article=649. 

30 Alaa al‐Ghatrifi. 2008. ‘Al‐Masry Al‐Youm Exclusively Publishes the Draft Law of Audio‐Visual 

Transmission and Monitoring the Internet.’ Cairo: Al‐Masry Al‐Youm. Jul. 9, http://www.almasry‐

alyoum.com/default.aspx?l=en&IssueID=1096. 

31 Yasime Saleh. 2008. ‘Lawyer expects 'Facebook Girl' to become Mahalla scapegoat, receive prison 

sentence.’ In Egypt Daily News. Cairo, Apr. 12‐13. It later turned out that she was acting at the behest of 

her boss, a political activist and blogger, who was them himself arrested and, according to his account, 

stripped, hung by his arms and tortured. 

32 Safaa Abdoun. 2008. ‘Nazif’s heckler at Cairo University says he was provoked by PM’s speech.’ In 

Egypt Daily News. Cairo, Apr. 22. 

33 Joel Campagna. 2007. ‘Attacks on the Press 2007: Middle East and North Africa.’ New York: 

Committee to Protect Journalists. 

34 2007. ‘Freedom of the Press 2007.’ New York: Freedom House. 



29 
 

                                                                                                                                                                                                
35 2008. ‘Five journalists given three‐month prison sentences over critical articles.’ In IFEX: International 

Freedom of Expression Exchange. Amman: AAI/IFEX, Mar. 18, 

http://www.ifex.org/en/content/view/full/91766/. 

36 2007. ‘National Media Council clarifies closure of GEO, ARY TV stations.’ In Emirates News Agency 

(WAM). Dubai, Nov. 17. 

http://www.wam.org.ae/servlet/Satellite?c=WamLocEnews&cid=1193028279857&pagename=WAM%2

FWamLocEnews%2FW‐T‐LEN‐FullNews. 

37 Sonia Verma. 2008. ‘New Abu Dhabi newspaper aims to create fully free press.’ In The Globe and Mail. 

Toronto, Apr. 19. 

38 2005. ‘The role of media in activating good governance.’ In Final Report. Amman, Jordan: Center for 

Defending the Freedom of Journalists (CDFJ)  

39 Media Forum. 

40 2007. ‘Letter to President Saleh about threats to press freedom.’ Paris: Reporters Sans Frontières. 

41 Unnamed source, Conversation with the author, Beirut, Sept 18, 2006. 

42 Abdul Hamid Ahmad, ‘Self‐Censorship Virus Plagues Media.’ Gulf News, May 5, 2006. 

43 2008. ‘Freedom of Opinion & Expression in Egypt 2007.’ Cairo: Arabic Network for Human Rights 

Information (HRInfo). 

44 2008. ‘On World Press Freedom Day: A Report by a Regional Group Calls for Reforming the Media in 

Bahrain.’ Manama: Bahrain Center for Human Rights. 

45 2006. ‘Despite progress, media performance flawed during presidential elections, says EOHR.’ Cairo: 

Egyptian Organization for Human Rights. http://www.eohr.org.  

46 2006. ‘Newspapers Punished and Information Controlled in Tunisia.’ Newsletter No 18/2006 Edition. 

Cairo: Arab Press Network. For details on the airport encounter, see ‘Journalist attacked at Tunis 

Carthage Airport, barred from leaving country,’ Observatory for Freedom of the Press, Publishing and 

Creation in Tunisia (OLPEC), Aug 20, 2008. 



30 
 

                                                                                                                                                                                                
47 Lawrence Pintak and Jeremy Ginges. 2008. ‘The Mission of Arab Journalism: Creating change in a time 

of turmoil.’ The International Journal of Press/Politics 13, 3(3). The figure included a small group based in 

the U.S. and Europe but working for media outlets in the Arab world.  

48 The desire for ‘radical’ change was most pronounced in Morocco, where 70 percent of journalists 

surveyed supported that approach, and Egypt, where the figure was 27 percent. 

49 Kaplan, David E. 2008. ‘Empowering Independent Media: U.S. efforts to foster free and independent 

news around the world.’ ed. Marguerite Sullivan. Washington, D.C.: National Endowment for 

Democracy. 


