
 

1 

 

Chapter 7 

Election campaigns, partisan balance, and the news media 

Holli A. Semetko 

The mass media  are  the most  common  source  for  information  about  election  campaigns  in 

democracies and societies  in transition around the world. In terms of the sheer volume of  information 

available  to  citizens  via  the media  on  issues,  political  parties  and  leaders,  election  campaigns  often 

represents a high point for political communications. Concerns about political bias in the mass media are 

at the heart of debates about the roles and responsibilities of the media at election time. Behind these 

concerns  is  the assumption  that  there may be effects,  intended or unintended, on public opinion and 

political behavior and, ultimately, electoral outcomes.    

In every election campaign, citizens must not only decide upon the party or candidate they wish 

to  support,  they must also decide whether  they will vote at all.  In democracies  that do not mandate 

compulsory  voting, most political observers would  agree  that  turnout  in  an  election  is  a measure of 

success where the higher the turnout, the better.  In most cases, parties and candidates use all means to 

stimulate  turnout  and motivate  supporters  to  go  to  the  polls.  In  some  cases,  however,  parties  and 

political camps aim to repress turnout to accomplish their goals. It is the larger context of political party 

strategies and tactics, and the structure of the mass media environment, that we also need to consider 

when we turn to addressing questions about balance during election campaigns. 

The normative concepts of balance and bias 

What  does  the  normative  concept  of  balance  imply  for  the  news?    Although  balance  is 

problematic  to  define,  it  remains  an  assumption  behind  allegations  of  political  bias  in  the  news, 

especially at election  time. Political parties monitor media  coverage  closely and  sometimes  complain 

loudly  when  they  perceive  themselves  to  be  accorded  less  time,  less  prominent,  or  less  favorable 

coverage in comparison with their leading contenders.  

In established democracies, broadcast journalists, whose medium is often mandated to provide 

impartial  reporting  of  politics  at  election  time,  are  confronted  with  the  problem  of  balance  when 

reporting  election  campaigns.1 Research on  television news has  shown  that  the principle of balance, 

while used during election campaigns  in a number of established democracies, has been applied quite 

differently.  If  the  principle  of  balance  in  reporting  on  contending  parties  and  candidates  is  strictly 

adhered  to,  then  it  conflicts with  the  journalistic principle of objectivity which drives  story  selection. 



 

2 

 

News values provide objective criteria by which editors determine what stories end up  in the news.  If 

television news  is  responsible  for presenting a  range of political voices at election  time,  then normal 

news values will need to be suspended to accomplish these objectives.  

Allegations  of  political  bias  in  the  media  may  be  aimed  at  the  system  level  or  at  the 

program/individual  level.   An  example of  the  former  is  the  allegation by  Edward Herman  and Noam 

Chomsky  that  there  is  an  ideological  bias  in U.S.  news  reporting  on  Central  and  Latin  America  that 

supports  U.S.  government  foreign  policy.2  An  example  of  allegations  of  political  bias  at  the 

program/individual  level  are  those  that  emerged  in  the  early  part  of  the  fall  2008 U.S.  presidential 

election campaign about political talk‐shows and news programs on MSNBC and Fox. 

Some of the earliest research on media and elections in the U.S. stemmed from a concern about 

media bias having an impact on electoral outcomes. Paul Lazarsfeld and his colleagues compared radio 

and press reporting on the presidential candidates in the 1940 U.S. election. They found that Roosevelt 

had a visibility advantage in the news by a margin of 3:2 in quantitative terms, but the tone of the news 

actually favored Wilkie by a margin of 2:1,  illustrating the  independence of measures of degree and of 

direction of attention.3  This early research illustrates two important dimensions to assessing balance in 

the news, namely visibility and valence.   

In established democracies, the concepts of visibility and valence have been applied to the main 

political parties  in assessing balance and bias  in the news  in election campaigns.4 The visibility of party 

spokespersons  and  party  leaders,  and  the  tone  of  coverage  toward  these  political  actors, may  be  a 

component of the analysis.  While the notions of balance and bias in the news at election time are often 

about  political  parties,  they might  also  be  extended  to  include  interest  groups  and  regions.  In  the 

context  of  a  post‐conflict  election,  and  in  societies  in  transition with  little  in  the way  of  established 

political parties, it may be more difficult to apply these concepts to assessing the news coverage during 

an  election  campaign.  Another  question  is  whether  internal  diversity  or  external  diversity  is  most 

important. The  former refers  to reporting  taking  into account  the  full range of parties and viewpoints 

within  a  news  program, while  the  latter  refers  to  the  balance  of  coverage  across  all  different  news 

outlets. In comparing a number of established democracies on these questions, the answers are by no 

means identical. 

 

 



 

3 

 

Four Case Studies 

This  issue of partisan balance  in election  campaigns  is particularly  important  in  transnational 

autocracies and consolidating democracies when one party  is dominant, and where opposition parties 

and  reform movements have difficulty  in getting  their message out  to mobilize voters. Based on  the 

experience with recent elections and the extent to which media reporting was seen to be an issue, and 

the national trajectories on the paths of democracy and development, four countries are studied here: 

Kenya, Mexico, Russia and Turkey.  

These  are  diverse  cases,  drawn  from  different  world  regions  and  cultures.  Some  of  these 

countries have more resources available to study election campaigns and changes in partisan balance in 

the media over  time.   Mexico  and  Turkey,  for  example,  each have  teams of  researchers working on 

national election studies based on survey and panel data, as well as media content analysis of campaign 

news.  Russia  also  has  been  the  subject  of much  research with  respect  to media  and  politics,  public 

opinion and elections. Kenya has had media monitoring and public opinion polls, but no systematic data 

collection  that  enables  linking  the  two  to  address  questions  about  influence.  Although  access  to 

television  in  Kenya  is  far  less  widespread  than  in  the  other  three  countries  in  which  9  out  of  10 

households have television, television news reporting was perceived as imbalanced in the 2007 elections 

and this has been connected  to the election’s violent aftermath.    In  the sections that  follow,  I discuss 

each case drawing upon available scholarship and reports from recent elections. 

[Table 7.1 about here] 

Table 7.1 presents a matrix with key features of political and media system characteristics in the 

four countries. Based on the latest available Freedom House rating, these countries represent different 

levels of democracy ranging from free (Mexico) to not free (Russia), with Turkey and Kenya in between 

described as partly free. Press freedom is less variable, with Russia described as not free and the other 

countries as partly free, based on Freedom House ratings. The number of journalists killed in the country 

is another indicator of press freedom, and the common unfortunate degree of experience in Mexico and 

Russia  on  this  indicator  sets  them  apart  from  the  Kenya  and  Turkey  over  the  past  five  years.    All 

countries  have mixed  broadcasting  systems with  public  service  (government  funded)  and  private  or 

commercial channels that operate nationwide,  in addition to a number of regional and  local channels. 

The  countries  vary  in  terms  of  the  number  of  national  newspapers,  reflecting  to  some  extent  the 

variance in the reported level of literacy.  Mexico, Russia and Turkey stand apart from Kenya, in terms of 

literacy, internet use, and access to television and radio. While television is a very accessible medium in 



 

4 

 

Mexico, Russia and Turkey, reaching more than 90 percent of households  in those countries,  less than 

18 percent of households  in Kenya have access  to  television and  radio use  is more widespread.   The 

political systems vary from presidential in Kenya and Mexico to a mixed executive in Russia and Turkey, 

and  the  share  of  vote  taken  by  the  largest  party  in  the  last  election  suggests  the  least  amount  of 

electoral competition in Russia. 

Kenya 

Kenya became independent from British rule in 1963. Kenya’s constitution guarantees freedom 

of the press, free speech and freedom of assembly. The public service broadcasting ethos, with the duty 

to  ‘inform, educate and entertain’ predominates. Journalists are known for  independent and objective 

reporting.5 Broadcasting in Kenya was originally modeled on the BBC, following the introduction of radio 

in  1927  under  British  colonial  rule.  Television  stations  include  the  government‐owned  Kenya 

Broadcasting Corporation (KBC), Kenya Television Networks (KTN) among others as well as international 

channels. Newspapers  in Kenya are privately owned and  they have played a Fourth Estate  role when 

criticizing the government, policies and political leaders.   

In  recent decades, until  the  fateful elections of December 2007, Kenya was viewed as one of 

Africa’s most stable democratic countries with a thriving tourism industry and growing economy due to 

political stability, a developed financial sector, communications networks and liberal economic policies. 

The nation shares borders with Tanzania, Uganda, Sudan, Ethiopia, and Somalia.  

The  27  December  2007  presidential  election  had  nine  candidates  on  the  national  ballot, 

representing nine parties. Turnout was 69%. Incumbent President Mwai Kibaki (Party of National Unity, 

PNU) took 46.4% of the votes compared with Raila Odinga (Orange Democratic Movement, ODM) who 

took 44.1%.  Kalonzo Musyoka (Orange Democratic movement‐Kenya, ODM‐K) came a distant third with 

8.9%  and  all  other  candidates  received  less  than  one  percent.  Although  the  2007  election  is most 

remembered  for  its  violent  aftermath which was  reported  in  some detail  in news media  around  the 

world,  in  fact  there were  also  a not  inconsiderable number of  violence  incidents during  the  election 

campaign that received attention  in Kenya’s news media. The campaign violence  in the Kenyan media 

appears  to have been described  in  terms of who  the victim(s)  supported and who  the perpetrator(s) 

supported. 

In  the  run up  to  the 2007 general election,  the UNDP contracted Strategic Public Relations & 

Research  Limited  to  conduct monitoring  from  September  through December  2007, with  the  goal  of 

informing  journalists, public, and politicians to ensure “enhanced  far and accurate media reporting on 



 

5 

 

electoral issues.”6  Balance, accuracy, impartiality and fairness was the goal of the exercise, with a focus 

on equitable access to media by political parties.  Media monitoring reports were issued regularly with 

quantitative and qualitative assessments of political news in six newspapers, four television channels, six 

English/Swahili radio stations, and ten vernacular radio stations.7 

The media monitoring operation  specifically aimed  to  influence  journalists, editors and media 

owners  to provide accurate,  impartial and  fair  reporting, and  to encourage adherence  to professional 

standards by journalists. By publicizing results periodically during the months preceding the election, the 

monitoring operation aimed to alert citizens to question their sources of information and to encourage 

parties and candidates to refrain from negative campaigning. The UNDP project also sought to advocate 

for new legislation to protect freedom of the press, the right to information, and the right of expression.   

Kenya’s  leading  four  television  channels  are  owned  by  different media  groups.  Citizen  TV  is 

owned by Royal Media, a Kenyan multimedia house; Nation TV (NTV) is owned by Nation Media group, a 

Kenyan media  company.  Kenya  Broadcasting  Corporation  (KBC)  is  owned  by  the  state/government, 

which is the equivalent to Britain’s BBC. And Kenya Television Network (KTN) is owned by the Standard 

Group, a regional media company. 

Kenya’s code of conduct and practice of journalism provides guidelines on a number of issues to 

ensure free, fair and accurate coverage of election campaigns  including: accuracy and fairness; right of 

reply;  letter  to  the  editor;  unnamed  sources  confidentiality; misrepresentation;  obscenity,  taste  and 

tone  in  reporting;  pay  for  news;  plagiarism;  discrimination;  reporting  ethnic,  religious  and  sectarian 

conflict;  recording  interviews  and  conversations;  privacy;  intrusion  into  grief  and  shock;  sex 

discrimination;  financial  journalism; protection of  children;  victims of  sex  crimes; use of pictures  and 

names; innocent relatives and friends; acts of violence; editor’s responsibilities; advertisements.  There 

are also guidelines  for election  coverage  that have been developed by news practitioners and media 

owners,  with  the  goal  of  facilitating  free,  fair  and  democratic  elections  to  assist  voters  in making 

informed  choices.    Subjects  of  the  guidelines  include:  accuracy  and  fairness;  sources  of  information; 

favors  and  special  treatment;  role  of  media  owners;  opinion  polls;  hate  speech  and  incitement; 

minorities;  state  media;  private  media’  separation  of  fact  and  opinion;  advertorials;  identification; 

attacks  and  threats;  journalists  and  assignments;  electoral  processes  and malpractice;  informing  and 

educating voters; human rights, political activity.8 

The  first  report at  the end of September 2007 pointed up  the political highlights  that month 

including the  launch of a new Party of National Unity (PNU) that was a coalition  including parties that 



 

6 

 

supported  the  re‐election of President Mwai Kibaki.   An opinion poll  showed  the Orange Democratic 

Movement (ODM) party leader and presidential candidate Raila Odinga ahead of President Kibaki, and a 

third  candidate Kalonzo Musyoka, as  the most popular presidential  candidate. A political  rally  in Kisii 

became violent with ODM leaders injured in the chaos. Kenya’s Electoral Commission refuted allegations 

that  it was  to blame  for  the Kisii  violence  and pointed  to police  for  acting  as bystanders.    The  third 

political grouping was the Orange Democratic Movement of Kenya (ODM‐K) and  it also ranked third  in 

visibility,  far below  the other  two. Print media  in general give more coverage  to PNU and  its affiliate 

parties  than  other  competing  parties.  The  pattern  is  also  evident  in  the  coverage  of  parties  on 

mainstream  radio,  with  PNU  receiving  the  most  coverage,  ODM  second,  and  ODM‐K  a  far  third. 

Vernacular  radio stations provided more opportunity  for ODM  than PNU  in  three out of  five stations.  

Incumbent  Kibaki  received  the most  coverage  in  all  types  of media,  followed  by  Raila  Odinga,  and 

Kalonzo Musyoka coming a distant third. The first media monitoring report concluded that there was a 

general bias favoring the incumbent President in both state‐owned and private media, in terms of more 

time and  space  in all major media, with  largely  favorable  coverage. ODM’s Odinga was  second  in all 

major media, and despite some negative coverage, “the media  largely reported  it factually.” The third 

candidate was  far  less  visible, and  the  reporting was  labeled accurate and  fair. Tone of  reporting on 

television was described as positive or neutral and none of the programs on television critically engaged 

with the parties or candidates. The first report pointed up a tendency for television to avoid reporting a 

story  than present  a negative  story.   Hate  speech was  a  focus of  the  first monitoring  study because 

mainstream media have  attempted  to  censor  speeches  that may  cause  violence  and  chaos. But,  the 

report pointed out, there were cases such as live broadcasts, in which editors did not have the time to 

edit out inflammatory statements and the PNU launch was one such occasion.  

Gender was also a  focus of  the monitoring  study and  the  first month’s  report concluded  that 

women candidates received minimal coverage compared to their male counterparts, with only 6% of the 

total coverage of candidates on television given to women. This cannot be explained away by the lower 

number of women candidates, as channel comparisons found that  in many cases political activities by 

women  candidates  often  went  unreported  in  the  news.  One  newspaper  story  by Maxwell Masava 

reported on a poll that asked voters if they would support a female candidate: 54% said slightly or very 

unlikely, compared with 46% slight or very  likely.   The article pictured three women candidates under 

the headline “Number of women MPs set to rise after poll” and key sub‐headlines in the article revealed 

the gist of the story: “Jealousy was cited as the main reason why women were not voted in as leaders” 

and “Men seen by voters as more courageous and less jealous.” 



 

7 

 

The  conclusion  of  the  first  monitoring  report  recognized  the  visibility  bonus  given  to  the 

incumbent President and the PKU, but judged the situation overall to be a “significant  improvement  in 

the  coverage  of  the  competing  political  parties  and  candidates.”    Biases  in  favor  or  the  incumbent 

president and his party, sitting MPs, and male candidates were highlighted. The study urged media to 

provide more news on underrepresented groups such as women and disabled. 

The second monitoring report one month later at the end of October 2007 concluded that there 

was  “extensive,  preferential  coverage…given  to  the  incumbent  presidential  candidate  and  the  ruling 

party  and  little  coverage or  resources were  assigned  to opposition parties.”9    The  Electoral  Law was 

criticized for being vague so that the allocation of airtime on broadcast media was very selective, as “all 

broadcast  media  monitored  failed  to  comply  with  the  basic  obligations  of  balance  and  equitable 

coverage  of  parties  and  candidates.”  The  press  was  deemed  to  be  less  biased  than  broadcasting, 

thought it was also described as clearly leaning towards the ruling party in its reporting. 

The report made several recommendations:  

1. The free air time granted to candidates should be made available during prime‐time, as 

this can be the only time that candidates have access to media.  

2. Paid political advertising should be regulated and clearly labeled, accompanied by 

financial transparency to ensure equality among contestants. 

3. Publicly funded broadcasting organizations and print media should serve the public and 

not the political forces, and therefore guaranteed editorial and financial independence. 

4. There should be a clear separation between election programs and other programs that 

are not about the campaign, and the latter should not be used to promote political 

parties and candidates. 

These recommendations suggest that although the British model of public service broadcasting 

(PSB) was  introduced  in Kenya,  it did not result  in the extensive efforts to balance campaign reporting 

that have been found in flagship news programs in the UK, namely on BBC and ITN.10  The free provision 

of air time to political parties also follows on the British PSB model, but the allocation of this time to the 

parties was  obviously  highly  contested  in  Kenya’s  2007  campaign  and  the  placement  of  these  party 

broadcasts outside of prime‐time failed to reach many potential voters.  There was also a clear tension 

in Kenya’s PSB and state‐funded media with  less of a tendency to take a critical stance  in reporting on 

the parties and top candidates. The report also condemned the use of entertainment programming to 



 

8 

 

promote political parties and leaders, so the spillover into a variety of formats that is so common across 

media at election time in western democracies was clearly seen as problematic in the Kenyan context. 

The  third  monitoring  report  covered  Oct.  29‐Nov.  25,  2007  during  which  time  the  party 

manifestos were launched and the presidential candidates were nominated. At these routine campaign 

events, the British PSB model would have produced reports of approximately the same amount of time 

given to each main party but this was not the case here. Each of the four television channels displayed 

noticeable differences in amounts of time given to the manifesto launches of each party, and in three of 

the four cases ODM K received the most time, with PNU a close second, and ODM a distant third. On 

KTN, for example, ODM received just slightly over half the amount of time given to ODM K’s launch, and 

PNU  came  in  just  a  few  minutes  after  ODM  K.    By  contrast,  on  the  coverage  of  the  presidential 

nominations on these four channels, the ODM K candidate Kalonzo came in a distant third on three out 

of four channels. On KTN, Raila was almost twice as far ahead of Kibaki in terms of the coverage given to 

his nomination, and gap between the two was much less on KBC with Kibaki in the lead, and almost no 

gap between the two on NTV. CTV gave almost a third more airtime to the nomination of Kibaki than 

ODM’s Ralia, who was closely followed by ODM‐K Kalonzo.    

The third report finds that across all television channels, PNU had the most coverage followed 

by ODM, and NTV and KTN appeared to aim for some parity across the three main parties while KBC and 

CTV gave significantly more time to PNU than the other two parties.   With respect to reporting on the 

presidential candidates, KBC and KTN gave more coverage to the PNU incumbent Kibaki than the others, 

NTV gave the most balanced coverage to all the candidates, and CTV gave the most negative coverage to 

Ralia.  Newspapers were  deemed  to  have  provided  a  comparatively  fair  reporting  on  the  top  three 

parties and candidates, with PNU coming first in the Nation, People and Kenya Times, and ODM first in 

Standard and Nairobi Star.  Across all newspapers monitored, Kibaki and PNU received the most positive 

coverage. 

Violence became  a part of  the nomination process,  and  the  report  states  that  supporters of 

candidates who  lost  resorted  to  violence  and  demonstrations  to  protest  the  outcomes  of  the  party 

primaries.  ODM  was  the  focus  of more  post‐nomination  coverage  than  other  parties,  all  of  which 

portrayed  the  party  negatively.  The  report  blames  the media  for  releasing  preliminary  results  in  an 

attempt  to  beat  each  other  on  forecasting  outcomes  which  precipitated  violence.  The  report  also 

criticized the media for overemphasizing violence, citing the example that CTV covered a demonstration 

against ODM in Moyale for about a half hour. 



 

9 

 

The third report also offered a number of conclusions about women and elections: women are 

not given any special treatment  in the media; there are commentaries  in the media on the difficulties 

women face running for office; all media treat women candidates as equal to their male counterparts; 

and women who complain of unfair treatment are given a fair audience by the media. These conclusions 

were presented without any data to substantiate them. 

A  fourth  report,  November  27‐December  10th,  focused  exclusively  on  election  violence.  The 

report concluded  that violence has been an  important  issue  in  the elections and  the government and 

the  Electoral  Commission  are  left  to  handle  the  situation  after  news  about  violence  has  been 

transmitted by the media to the public. 

The  fifth  report,  dated  December  13th,  2007,  drew  attention  to  the  fact  that  reporting  on 

opinion polls  in  the media has  improved over  the  course of  the  campaign.  For example, media have 

called  attention  to  the  sponsors  of  the  surveys,  sample  size  and  allocation,  margins  of  error  and 

confidence levels, survey instruments and their administration, and data analysis procedures. The report 

also points out  that  there are  fewer cases  in which politicians allege bias or misrepresentation by  the 

media, which the report indicated suggests greater fairness and accuracy in reporting.   

The  final  report,  from December 11‐20, 2007,  found  that PNU  and ODM  led  in  terms of  the 

amount of radio coverage during prime‐time. But the sections of the report on television and the press 

did not offer general conclusions about the visibility bias or tone of coverage toward each of the main 

candidates and parties, and instead only showed a number of charts presumably to leave conclusions to 

the reader.  Those charts suggest to this reader that for television, the incumbent Kibaki maintained his 

visibility lead over the other candidates with Ralia only even or almost even with him on KTN and NTV, 

and Kibaki was always the more likely lead news story on all four channels.  The PNU (Kibaki’s party) also 

maintained this visibility bonus on all channels apart from KTN. Kibaki also received the most favorable 

coverage of all the candidates on all four television channels, exceeding Raila’s percentage of favorable 

coverage by some ten percentage points on KTN and KBC, with  less of a gap between the two on NTV 

and  CTV.  The  press  was  more  balanced  than  television  with  respect  to  the  top  two  presidential 

candidates’ visibility and the visibility of the two  leading parties PNU and ODM. The report offered no 

charts or qualitative judgment of the tone of the coverage in the press, however.  

The report concluded that there have been improvements in coverage with respect to ‘fairness 

and accuracy’: 



 

10 

 

“Even  though sections of  the media have provided  inordinate coverage  to certain parties and 

candidates, the media has generally attempted a fair balance and has largely reported accurately…Cases 

of misrepresentation have greatly reduced…The coverage of delicate issues such as ethnic, religious and 

other  sectarian differences has been well handled with none of  the mainstream media overtly  taking 

stands in such cases.”  

This official monitoring exercise attributed some blame for the violence during the campaign to 

both media  reporting  and  ineffective  response of  the  Electoral Commission  and  the  civil  authorities. 

What is not addressed is what specifically is provoking the violence during the campaign in various parts 

of the country. The monitoring also did not discuss the issues that were reported on in connection with 

the coverage of the main parties and  leading presidential candidates, and  it  is  important to know how 

and whether  certain  issues played  favorably  for one or another  candidate and party. The absence of 

issue reporting is also an important finding, but we don’t have any indication of the importance of issues 

in the news during this historic campaign based on these monitoring reports.  

There is a need for a stronger regulatory framework governing elections in Kenya that can also 

exert some influence over access to television and radio. There also appears to be little in the way of 

expert research on the consequences of election reporting on political behavior and electoral outcomes. 

While two publications discussed below highlight the role of the media in the campaign, and offer 

valuable policy suggestions, there remains a lack of systematic data collection on media content, public 

opinion and voting behavior in Kenyan elections. 

 A 16‐page policy briefing published by the BBC World Trust Service was published in January 

2008 on the role of the media in the post‐election violence in Kenya. Specific policy relevant conclusions 

that also pertain to the media in 2007 Kenyan election campaign include these twelve points11: 

1. "The media... play a central role in shaping Kenya’s democracy. The recent record of the 

media, according to many within it, is that media has undermined as well as invigorated 

that democracy....[The briefing urges] development actors to be better engaged and 

more supportive of media in the future.  

2. The problem facing Kenya’s media is not an excess of media freedom. [but rather] a lack 

of it....Journalists and broadcasters face immense commercial and political constraints 

which are constraining their journalistic independence and integrity.  



 

11 

 

3. Some local language radio stations have incited fear and hatred....Talk shows have 

provided the greatest opportunities for hate speech and... [hosts] are not trained in 

conflict reporting or moderation....[T]his [training] was [felt to be] a priority.  

4. [L]ocal language stations appear to have been playing an important role in calming 

tension and promoting dialogue. A strengthening of such a role... will form a critical 

contribution.  

5. Training... remains a major priority, [particularly] training talk show hosts and others 

engaged in facilitating public debate. Training [journalists] on conflict reporting [is] now 

consider[ed]... an urgent need.  

6. [A] debate [on media policy and regulatory environment] should be encouraged, and 

particular attention could usefully be focused on a public interest approach to 

broadcasting and media.  

7. Media monitoring by civil society and research organizations has done a good deal to 

discourage the broadcast of hate speech by media organizations. Such monitoring is 

currently haphazard and could be more systematic and better supported.  

8. Community media has...emerged with great credit [in calming the violence] and 

arguably provides a model for the future. It requires better, more strategic engagement 

and support in Kenya and elsewhere. This support is partly a question of policy 

engagement, partly one of financial, funding and sustainability models.  

9. The poor remuneration, status and safety of journalists is hampering a free and plural 

media. Substantial progress in strengthening the media will not be possible unless the 

working conditions of journalists are improved.  

10. There is no independent public service broadcaster in Kenya. If there is a debate and a 

move in the country to transform [a station] ... into one, it could usefully be intensively 

supported.  

11. Kenya faces the most important public debate in its history. The media will be central to 

its character, conduct and its outcome. An inclusive and balanced debate may need 

financial support.  



 

12 

 

12. Coordination, information sharing and long term strategic planning of media support 

within Kenya could be substantially improved, including in ensuring that external media 

support is both demand led and strategically coherent. Much capacity building of media 

over recent years has been donor led (focused for example on specific health or other 

issues) rather than addressing the core challenges facing media in Kenya."  

The policy briefing was based on a number of interviews with national and international figures 

in the Kenyan media and supporting organizations by the authors Jamal Abdi and James Deane.12   

The Journal of Eastern African Studies devoted a special  issue  in July 2008 to the 2007 Kenyan 

elections, with more than a dozen articles on the background and context, the campaign, the vote, the 

violence, and  the  future.13   The deeply  contested official  results are  the  subject of one article  in  the 

special issues whose author Toni Weis notes, “…even if these figures are questionable, their effects are 

quite real: however flawed the numbers are, they profoundly shape the political reality Kenya will have 

to live with in the years to come.”14 

Mexico 

For most of  the 20th  century, media  in Mexico were  inextricably entwined with  the  country’s 

single  party  system.  But  in  the  last  two  decades, Mexico  has made  a  remarkable  transition  from  a 

government‐controlled media  system  to  a market‐driven  competitive  system.  This  transformation  in 

Mexico’s media system furthered democratization in the country.  Competition encouraged new forms 

of  reporting  to  appeal  to  audiences  and,  according  to  Chappell  Lawson,  these  “changes  in  media 

coverage  themselves  exerted  a  powerful  influence  on  politics  and  political  transition,”  including 

“increased scrutiny of government actions and decisions, [and]…greater coverage of opposition parties 

during election campaigns.”15 The shift to a market‐driven media system did not occur simultaneously in 

the  broadcast  and  print media,  it  started  earlier  in  the  press  and  took  place  over  a  longer  period 

whereas a culture of independence developed more slowly among owners and journalists in broadcast 

media. 

With  respect  to  newspapers, which  have  a  very  limited  readership  in Mexico,  below  10,000 

copies per day  in  the mid‐1990s,  there was  the  important  recognition among  journalists  that greater 

independence comes from financial autonomy. Lawson describes the remarkable transition to a Fourth 

Estate print media in these terms: 



 

13 

 

In the 1970s 1980s, and 1990s, journalists with a different vision of their profession  founded a 

series of  independent publications: Proceso, El Financiero,  La  Jornada,   Reforma, Siglo21, and others. 

Because  these publications were more popular    than  their  traditional counterparts,  they were able  to 

attain some measure of financial autonomy. Financial autonomy, in turn, enabled these publications to 

better  resist  official  pressures  and  encouraged  other  papers  to  follow  suit.  Ultimately,  independent 

journalism spread  to virtually all major media markets. By  the  late 1990s, Mexico’s Fourth Estate was 

firmly established in the print media. 16 

While entrepreneurial newspaper journalists were responsible for building the Fourth Estate  in 

the press over several decades, Televisa was the single company that dominated that Mexican television 

from the 1970s to the mid‐1990s. It took an earthquake in 1985, registering 8.1 on the Richter scale in 

Mexico City,  to  recognize extreme public dissatisfaction with  the government and  to demonstrate  to 

media owners that the Mexican public demanded accurate information.  Radio forged ahead with timely 

and  accurate  assessments  of  damage,  while  Televisia  “continued  to  transmit  mild  reports  of  the 

damage—up  until  its  own  tower  collapsed  and  it was  forced  off  the  air.”17    A  large  number  of  the 

channel’s employees were killed.   By  the 1990s, Televisa’s coverage of earthquakes and other natural 

disasters had become “extensive and graphic.”  The 1988 presidential election coverage was influenced 

by  the earthquake, with  radio offering a more even‐handed approach  to  reporting  the PRI’s electoral 

challengers, though television coverage continued to provide a  ‘profoundly biased’ view of the race to 

the point that it became an issue in the election campaign itself.  

With the economic  liberalization program of President Salinas, the broadcast media  landscape 

was forever altered with the privatization of government‐owned television channels. Television Azteca 

brought competition into the television landscape and, financed by banks in Texas, Mexico and NBC, the 

new network specifically challenged Televisa as an alternative national broadcaster. It took several years 

however  for  the new private  television  channel  to become more assertive  in  the delivery of political 

news, with ratings rivaling Televisa’s by 1997.  

With legislation in 1996 to guarantee the autonomy of the Federal Election Institute (IFE), there 

was  a  deliberate  attempt  to  ensure  balance  in  broadcast  news  coverage  during  the  1997  and  2000 

elections despite the fact that IFE had no authority to sanction networks.   IFE provided public funds to 

political  parties  after  1996  which  funded  advertising  and  television  networks  competed  for  their 

business.   Broadcast  journalists  insist that the opening of television occurred from the bottom up and 



 

14 

 

that  despite  the  changes made  by  the  Salinas  administration  the  President  actually  had  a  negative 

influence on the process of opening the broadcast media.  

The  1997 Mexico City mayoral  elections brought  PRI opponent Cardenas,  a  candidate  of  the 

PRD,  into power, and some observers claim that Mexico’s transition to democracy was solidified when 

PRI President Ernesto Zedillo officially  recognized  the victory of Cardenas  in  this mayoral  race. Others 

point  to  the presidential election of 2000 as  the watershed election  that guaranteed  the  transition  to 

democracy in Mexico.  

The  election  of  Vicente  Fox  of  the National  Action  Party  (PAN)  in  2000  altered  the  political 

landscape as he was the first opposition party leader to ascend to power peacefully and many therefore 

say he was responsible for bringing democracy to Mexico.18 As President, he brought major changes  in 

the news media and  in  the  laws and practices governing  free expression and  freedom of  information 

legislation which  opened most  areas  of  government  to  external  scrutiny.  The  establishment  of  the 

Federal  Institute  for Access  to  Public  Information, which  serves  to  process  requests  for  government 

documents  and  files,  and  the  release  of  tens  of  thousands  of  secret  files  by  the  government,  for 

example, brought about an unprecedented openness in the country. In 2001, President Fox launched “e‐

Mexico” to have the Internet provide more access to government information.  

With the result of the 2000 election, and a newly elected President Fox, the many print media 

found themselves in a difficult position as they had supported the incumbent Institutional Revolutionary 

Party (PRI) and had been subsidized by the state or the party for years. Television and broadcast media 

had  also  worked  closely  with  the  incumbent  PRI.  The  election  of  Vicente  Fox  and  the  end  of  the 

accommodating relationship between the state and the media brought about a new era, one  in which 

there was no longer room for conscious avoidance of criticism of the government and the President. A 

new critical Fourth Estate role was evidenced by a number of exchanges Fox himself had with the media.   

Televisa continues to be Mexico’s leading broadcasting company and is also among the world’s 

leading syndicators. Televisa controls a number of Mexico’s national broadcast channels that are among 

the  favorite  channels  of  television  viewers,  and  the  company  also  has  interests  in  radio,  cable, 

magazines,  sports,  film  and TV production  studios.   TV Azteca,  the main  competitor  to Televisa, was 

launched  in  the mid‐1990s  under  the  administration  of  President  Carlos  Salinas  through  the  sale  of 

state‐owned networks in an effort to privatize and democratize. It later emerged that the networks that 

became  TV  Azteca  were  bought  by  a  businessman  whose  opportunity  to  purchase  was  facilitated 



 

15 

 

through payments to the President’s brother Raul Salinas, and TV Azteca came to support PRI and the 

government just as Televisa had.   

Research on Mexico’s 2000 presidential campaign found that privately owned television stations 

were  generally more  balanced  than  public  broadcasters,  which  continued  to  follow  propagandistic 

models  of  reporting.  Yet  private  ownership  also  often  involved  special  arrangements  between 

broadcasters and politicians based on the prospect of future business, which Sallie Hughes and Chappell 

Lawson  describe  as  “crony  capitalism.”19    Changes  in  ownership  therefore  do  not  appear  to  be 

eradicating partisan bias in the news. 

Content analysis of  the coverage of  the 2000 election campaign on  the country’s  two  leading 

television channels found that the tone of the news reporting on PAN candidate Vicente Fox on Televisa 

shifted considerably over the course of the campaign, with a marked change against him after it became 

evident that he might actually defeat the PRI nominee.20  Many political observers viewed the change in 

Televisa’s reporting on Fox as a consequence of government pressure on the network. 

A  four‐wave panel  survey conducted during and  surrounding Mexico’s watershed presidential 

elections  in 2000  found that exposure to television news had significant effects on both attitudes and 

vote choices.21 By 2000, public disenchantment with  the government’s handling of  the economy, and 

with  corruption, was widespread and  this was an  important  influence on voters. News  coverage was 

also a key factor in influencing voter attitudes and behavior in 2000. There were differences in the tone 

of coverage on the main candidates and this indeed shaped citizens’ comparative assessments of those 

candidates.   In cases  in which reporting was balanced, the effects of exposure to television news were 

not important but key differences in the tone of coverage to which citizens were exposed did emerge in 

public opinion. With respect to vote choice, the study shows that Vicente Fox benefitted from the fact 

that  those who were  exposed  to network news on  Television Azteca displayed declining  support  for 

Labastida  over  the  course  of  the  campaign  whereas  only modest  effects  emerged  among  Televisa 

audiences.  

Mexico held simultaneous presidential and national legislative elections on 2 July 2006. There 

were five registered candidates standing for president and the result was very close between the PAN 

and PRD candidates, with turnount at 58.6%..  Felipe de Jesus Calderon Hinojose (PAN) took 36.7% of 

the vote compared with 36.1% for Andres Manuel Lopez Obrador (PRD). Roberto Madrazo Pintado (PRI) 

came a distant third with 22.7% of the vote. In the Senate which has 128 seats, PAN took 52 seats, PRD 

took 36 seats, and PRI took 38 seats. In the Chamber of Deputies which has 500 seats, the results in 



 

16 

 

terms of seats for the three largest parties were PAN 206, PRD 160, and PRI 121.  The 2000 election 

therefore paved the way for PAN to succeed in 2006, winning across the board. Alejandro Moreno 

shows how economic voting was activated in the 2006 presidential campaign. 22 

Content analysis of  campaign news on  television  found  that during  the  first part of  the 2006 

race,  Television Azteca  leaned  toward  Lopez Obrador  (PRD)  in  part  because  the  channel wanted  his 

advertising money and in party because “it was betting on him to win.”23 The channel’s coverage tilted 

against  Lopez  Obrador  after  the  race  began  to  narrow  and  the  new  law  regulating  television  – 

nicknamed Ley Televisa  ‐‐ was passed. Taking the period  from  January 19 through  July 2, 2006 on the 

two main television channels, Televisa and Tevision Azetca, TV news was slightly more negative towards 

the PRD/Left 5.6%, compared with the PRI 2.7% and PAN 2.5%, while the vast bulk of television news 

was coded as neutral in its depiction of the 2006 federal elections. Positive coverage of the parties was 

1% or  less on television. There was a greater difference among  the parties  in terms of visibility on TV 

news, however: The PRI  received  the most  television news  time with 1,118,701  seconds,  followed by 

PRD with 903,175 seconds, and PAN with 864,723 seconds.   Radio news was more negative: PRD/Left 

with 14.3%, PRI with 9.9% and PAN 6.8%.  Radio also ranked the parties differently on air time. PRD/Left 

with 4,682,634 seconds, PRI 3,604,812 seconds and PAN 3,830,639 seconds. All of these data come from 

Mexico’s Federal Election Institute.24     The visuals of candidates on television have been almost always 

favorable or neutral with net positive  ratings  for all of  the  three main presidential candidates around 

+30% in both 2000 and 2006 campaigns.25 

Although  there has been no systematic research on the balance of poll or horserace coverage 

versus  substantive or policy  reporting on  the Mexican media  coverage of  campaigns,  there  is  limited 

space  given  on  television,  radio  and  in  print media  to  discussing  the  outcomes  of  polls.  And  this  is 

despite the fact that a number of news media themselves often commission or conduct polls.  Mexican 

media  also  tend  to  give more  ‘soundbite’  time  to  candidates  than  their U.S.  counterparts, with  the 

average soundbite about 20 seconds, and there is less interest in Mexico in reporting on the private lives 

of candidates unless it concerns allegations of corruption.  

In  terms  of  political  advertising,  parties  traditionally  invested  heavily  in  television  relative  to 

other media outlets, and in 2006 this was by a ratio of 3 to 1 spent on television vs. radio, and a ratio of 

6 to 1 on non‐broadcast media. The  legislation  introduced  in 2007 curbed the amount of public funds 

provided to the parties, but they remain well funded with about $100 million annually  in non‐election 

years  for activities and up  to about $130 million  in years with midterm elections and $150 million  in 



 

17 

 

presidential election years. Parties will not be permitted  to purchase  time on  television or  radio with 

these  funds,  but  they  will  receive  substantial  free  advertising  time  during  campaigns.  Television  is 

therefore expected to continue to be the main medium for party campaigning and for voter information 

during election campaigns. Central party organizations with state  funding are expected  to continue  to 

dominate campaigning.   

The 2006 elections occurred before the  implementation of Article 79‐A of the Ley Televisa, so 

the  next  election will  be  the  basis  for  understanding  how  this  new  regulatory  environment  affects 

balance and access  in  campaigns. At present,  the Mexico’s electoral authorities are  in  the process of 

translating the broad legal mandates into specific regulations. The IFE was affected by the 2007 reforms. 

The President of the IFI will sever for six years with the possibility of re‐election for one further six year 

term and other members are to serve single terms of nine years.  Current IFE members were selected in 

2003 and their replacement will be staggered to prevent  influence of party politics. The IFE oversees a 

large number of civil servants and political appointees who train polling station workers and supervise 

the  campaign,  as  well  as  negotiate  with  political  parties  which  are  required  to  report  campaign 

expenditures  to  the  IFE.  The  2007  reforms  put  IFE  in  change  of  allocating  free  airtime  during  the 

campaign to the parties and no other group  is allowed to purchase airtime, thus no “swiftboating” by 

outside  interest groups as was  the case  in  the U.S. 2004 presidential election campaign.    IFE will also 

have the power to stop broadcasts that it views as in violation of the provisions. IFE also has the power 

to ban sports due to accuracy and tone, and  in 2005 they  issued bands on 29 separate spots “deemed 

deceptive,  defamatory  or  excellively  nasty.”26   Mexican  law  does  not  give  IFE  the  right  to  sanction 

channels for thetone and content of news coverage, however, and it has been suggested that this leaves 

“room for bias stemming from collusive relationships between broadcasters and the political leaders.”27  

The regulatory changes continue to change however. By the summer of 2007, Mexico’s Supreme Court 

in effect nullified a number of key provisions of the Ley Televisa with several rulings, which alongside the 

contested  outcome  of  the  2006  election,  presented  an  opportunity  for  the  Congress  to  produce 

legislation on  electoral  reform  that  “further  ensures  the  integrity  and  authority of Mexican  electoral 

institutions.”28   

In sum, Mexico has all pieces in place to guarantee an opportunity of access to the main political 

parties and presidential candidates during election campaign.   Mexican elections are also the  focus of 

research among a  vibrant and growing  community of  scholars and polling experts. Their  research on 

Mexican election campaigns  is guaranteed to unveil any perceived biases  in the news media and their 



 

18 

 

potential consequences for electoral outcomes and may  in fact have  implications for future regulatory 

policy.   

Russia 

Russians went to the polls  in national  legislative elections on 2 December 2007 and then again 

on 2 March 2008 to vote in the presidential election. In both cases, one party, United Russia (ER), took 

the majority of votes. In the legislative election, ER took 64.3% of the vote, followed by the Communist 

Party of the Russian Federation (KPRF) with 11.6% of the vote, and turnout of 63.7%.  In the presidential 

election, Dmitrii Medvedev received 70.3% of  the vote, well ahead of  the Communist Party candidate 

Gennadii Zyuganov with 17.7%, on a turnout of 69.7%. Since the presidential election, Vladimir Putin has 

been appointed Prime Minister by President Medvedev.   This overwhelming support  for one party by 

the public mirrored the overwhelming consensus in the Russian media.  

The Soviet Russian state retained the system of censorship that existed in czarist Russia in which 

self‐censorship by journalists themselves was the key. The purpose of news organizations was to extend 

to the public the Party’s view and stimulate national support for the regime. News was drab, official, and 

unchallenging. Despite  this,  the Soviet press was widely  read and  television news was widely viewed. 

When Mikhail Gorbachev took office in 1985, his introduction of glasnost was welcomed by media in the 

form of questioning government policy, yet most of  the  revelations were “carefully orchestrated and 

leaked by Gorbachev’s few close supporters,” or by himself, so that it was essentially “free speech from 

the top down.”29 

The 1991 Russian Law on the Mass Media predated the 1993 constitution. While censorship was 

barred and freedom of  information guaranteed, there was no  law guaranteeing  journalists the right of 

access  to  government  information.  Journalists  could  also  be  required  by  the  courts  to  disclose  their 

sources. Media were  liable  for defamation  and  left  the news organization with  the burden of proof, 

which  led  to  many  lawsuits  especially  in  the  provinces  by  government  officials,  individuals  and 

businesses.  Two government agencies were created: the State committee on the Press which registered 

print media and distributed state subsidies, and the Federal Service of Television and Radio Broadcasting 

which issued and revoked broadcasting licenses.  

All media were hard hit by the economic crises in Russia in the 1990s and many saw advertising 

revenues fall appreciably. Economic pressures on the news organizations and their poorly paid or unpaid 

employees made fertile soil for the growth of a culture of corruption in journalism which already had a 

precedent  in the Soviet era. Some  journalists and editors took payments for publishing certain stories. 



 

19 

 

Focus  groups  with  journalists  conducted  for  the  United  States  Information  Agency  (USIA)  in  1998 

pointed out that bribes were common during the 1996 election campaign. One analyst at the respective 

Moscow  business  newspaper  Kommersant‐daily,  said  “there  was  no  objectivity  at  all  in  election 

coverage.  Every  person  stood  up  for  his  own  specific  interests.  I,  for  instance,  bought  myself  an 

apartment.”30 

A content analysis of television reporting on Russian elections in 1995 and 1996 concluded: 

The results of coding television news during the campaign periods for the  1995 Duma campaign 

and  the  1996  presidential  race  show  that  these  channels  generally    failed  to  contribute  fully  to  the 

legitimization  of  the  electoral  process. During  the    parliamentary  campaign,  state‐controlled  Russian 

Public Television (ORT)  focused on pro‐government parties and neglected coverage of the competition.  

Although  the  elections  coverage on  the private NTV  station was more balanced,    the  elections were 

relatively  ignored  in  favor  of  aggressive  coverage  of  the war    in  Chechnya. By  the  1996  presidential 

election,  the  two  stations  both  abandoned  the  pretense  of  neutrality  to  promote  the  incumbent 

presidential candidate, Boris Yeltsin. What emerges from this study is evidence of a missed opportunity 

to  consolidate  the  growth  of  an  independent media  in  Russia—and  the  failure  of  voters  to  obtain 

disinterested information from primary television outlets in a fragile democracy.31 

There  is a considerable  literature on Russian voting and public opinion since the early 1990s.32 

There are also numerous reports on Russian media reporting during election campaigns.33  TheEuropean 

Institute  for  the Media  show  that Russian  journalists  view  themselves  as political players more  than 

watchdogs or challengers to the status quo. Although citizens are aware of the biases in television news 

on  state‐run Channel 1,  it  continues  to be one of  the most  trusted  institutions  in Russia.  In 34  focus 

groups  in  2000  and  2004,  run  by  Sarah  Oates  with  support  from  the  British  economic  and  social 

Research  Council,  citizens  in  Russia  commented  that  they  rely  on  state‐run  television  especially  for 

news, and they supported the role of television as a political player.34  

There were  five national  television organizations  in Russia  in 2000: RTR, which was owned by 

the government and controlled by the Kremlin; ORT which had the largest news audience, in which the 

government  held  51%  ownership  though  otherwise  it  was  known  that  media  oligarch  Berezovsky 

exercised control on ORT news programs; TV Center which was private but in practice controlled by the 

government tof the Mayor of Moscow, which began in 1997; NTV, a wholly private operation, founded 

in  1993,  controlled  by  Gusinsky’s  conglomerate  Media‐Most  until  the  2001  takeover  by  Gazprom 

administrators supportive of the Kremlin; and TV‐6 which was largely entertainment television founded 



 

20 

 

as a joint venture with Turner Broadcasting which later withdrew, and Berezovsky also had a large stake 

in  the company. There continued  to be many newspapers  in Russia  in 2000. The Moscow dailies and 

weeklies  continued  to  set  the  national  media  agenda  when  investigative  pieces  prompted  official 

responses or were picked up by television.  In May 2001, a Noviye Izvestia correspondent said that there 

was no room for independent investigative reporting because “every article in the newspaper is bought 

and paid for.”35 

The USIA focus groups among educated elites in Moscow and three provincial cities in late 1998 

revealed a consensus that the Russian media became much  less diverse and free with the start of the 

1996  election  campaign.  The  1996 presidential  campaign  led  to  the perception  that manipulation of 

public opinion was one of the main functions of the Russian media.  The reporting appears to have been 

less biased in the 2000 presidential campaign in part because one of the main broadcast networks, NTV, 

opposed Putin and the other two ORT and RTR supported him.  

Once Putin came into office, his government quickly took steps to diminish the power of media 

barons who were perceived  to be a  challenge  to  the Kremlin. Gusinsky  (owner of NTV) was  the  first 

target.  His conglomerate, Media‐Most, owed an estimated $1.5 billion to Gazprom. He feld to Spain and 

by April 2001 Gazprom officials  took over Media‐Most and  the  conglomerate’s daily newspapers and 

radio  station.  Berezovsky was  next, who  owned  49%  of  ORT  but  effectively  controlled  the  channel 

because he paid the salaries of the news division staff. He exiled himself from Russia   and there were 

reports in July 2001 that he had sold his share of ORT to Roman Abramovich, oil baron and governor of 

Chukotka who was supportive of the Kremlin. Afetr these takeovers, Russian national television became 

more muted in reporting news and opinion that might offend the Kremlin, but not entirely silenced and 

alternative perspectives were still present in print and local broadcast media. 

Putin also signed  into  law on December 20, 2002,  the new  law on Duma elections, which has 

some good  intentions with respect ot objectivity and balance  in the  informational material scarried by 

the mass media and disseminated by the political parties. But the overly specific restrictions accompany 

the law make it unworkable,and the law has little to do with Russian media reality. Much of the news is 

positive  to pro‐government parties  and  candidates, often  in  the  form of  a  visibility  advantage  in  the 

news.36  

The  democratic  intentions  in  the  design  of  the  electoral  system,  the  media  and  campaign 

practices since 1993 were no guarantee of democratic government. Sarah Oates explained what came 

out  of  these  good  intentions:    “…manipulation  of  the media  and  the  party  system  constrained  the 



 

21 

 

development of  functional political parties. As a  result,  ‘broadcast parties’  that are  little more  than a 

marketing exercise manipulated by the power and money of elites replaced  grass‐roots parties. As such 

elections  increasingly became an exercise  in propaganda and  image, with more  legitimate parties such 

as the Communist Party of the Russian Federation and Yabloko marginalized and finally excluded from 

real power. The  link between party  identification or  judgment of a party by prospective/retrospective 

evaluation doesn’t function in Russia; hence the media coverage is not particularly relevant in the classic 

sense. But it IS important in terms of the image exercise!”37 

Turkey 

Established in 1923, the Republic of Turkey has at times experienced a critical press in a Fourth 

Estate role and at other times a censored press subject to closure and  legislation designed to  limit the 

media’s role in reporting.  From the launch of the press during the Ottoman Empire, legislation in 1858 

restricted  the press  from  criticizing government officials and  violation  resulted  in  fines or  sometimes 

even  closure.38    The  publication  of  photos  and  humor  deemed  to  be  not  in  good  taste was  also  an 

offense. Legislation  in 1864 required government permission to publish, although this  is no  longer the 

case.  In short,  the history of  the press  in Turkey has been one of government  influence or control  to 

guarantee no serious criticism of the government.   

The  media  industry  in  general  in  contemporary  Turkey  is  characterized  by  high  levels  of 

concentration of ownership. The Dogan group owns nearly half of the total newspaper circulation in the 

country, two very important television stations (Kanal D and CNN‐Turk), dozens of magazines and three 

radio stations. The Sabah Group  is  the second  largest owner of media with  five newspapers  including 

one of the  largest  in circulation  (Sabah). There are three additional groups that own the remainder of 

the country’s media.  

Media concentration of ownership has been criticized for resulting in less diversity in news and 

information  as well as  conflicts of  interest  in displaying a  lack of  critical  reporting on  the non‐media 

institutions and organizations owned by media groups. Government subsidies in recent years to expand 

newspapers  have  also  been  said  to  have  diminished  both  critical  reporting  on  corruption  and  press 

credibility.   

Circulation measures do not adequately capture the reach of newspapers as many are also read 

in public places such as coffee houses and in the workplace.  At least 13 daily newspapers are circulated 

to more than 100,000 people each, and 7 sell more than half a million copies each day. The tabloid‐style 

sensationalized  coverage of  crime  and partially dressed women, on  the order of  some of  the British 



 

22 

 

press,  is  matched  by  a  sober  and  serious  quality  daily  press  that  has  a  long  history.  Cumhuriyet 

(Republic),  for  example,  is  one  of  the  country’s  oldest  daily  newspapers,  launched  in  1924 with  the 

mission of explaining to the people the principles of Ataturk. According to the BBC, major newspapers 

include:  two mass circulation dailies, Hurriyet and Milliyet; one left wing daily, Cumhuriyet; and several 

English‐language newspapers Sabah; Today’s Zaman which is the English version of a Turkish daily; The 

New Anatolian; Turkish Daily News.  

Turkey,  like most  of  Europe,  had  a  public  broadcasting monopoly  until  the  late  1980s.  The 

summer of 1990 brought privately owned radio and television stations from Europe via satellite dishes, 

without  permission  from  the  government.  Turkey’s  1982  constitution  authorized  the  state  only  to 

establishing  broadcasting  stations.  By  1993  parliament  legalized  private  broadcasting  with  a 

constitutional  amendment  known  as  Article  133  that  noted:  “radio  and  television  channels may  be 

freely established and managed within the stipulations to be regulated by  law. The  independence and 

the impartiality of the only radio and television institution established by the state as a public corporate 

body and news agencies aided as public corporate bodies are essential.”  Today there are some 300 of 

local television channels owned privately, and more than a dozen nationally broadcast private channels, 

with more than 1,000 private radio stations, competing with the state broadcaster TNT which operates 

four  national  networks.  While  the  majority  of  private  channels  are  commercial  and  feature 

entertainment, sports and news, as in the U.S. religious groups in Turkey own or control some channels 

and include programming on Islamic practice and topics. The growth of the internet in Turkey has been 

substantial over the past decade. Online news media  launched by journalists who  lost their jobs  in the 

financial crisis  that hit  the country and particularly  the  journalism  industry hard  in 2001, are  finding a 

large and active audience.  

Turkey’s major television channels  include: TRT which  is the state broadcaster; Star TV, private 

and  the  first  to break  the  state’s  TV monopoly;  Show  TV,  a private high  ratings network; Kanal D,  a 

private high ratings network; less watched private networks are ATV, TGRT, NTV, and CNN Turk.  TRT is 

also the country’s  leading radio with cultural/educational programin gon TRT1, popular music on TRT3 

and folk and classical music on TRT 4. Show radio and Capital radio are commercial radio stations with 

wide reach, and Radio Foreks is a news station with wide reach. 

The Supreme Council of Radio and Television  is appointed by  the government  to monitor and 

regulate broadcast media and apply sanctions when  it observes a violation of  the  law.  It  is a crime  to 

spread separatist  (read Kurdish) propaganda, and  it  is also an offense to provoke enmity or hatred by 



 

23 

 

displaying  hatred  or  regionalism.   Many  reporters  and  news  organizations  have  been  charged with 

breaking these  laws over the past two decades. One of the sanctions  imposed by the Supreme Council 

included a one day ban on broadcasting by CNN‐Turk, which  is a  joint venture between CNN and  the 

Dogan Group. This was due  to  the  fact  that  the host of a  talk show  raised a question about whether 

Abdullah Ocalan,  the Kurdish  revolutionary  leader, who  is otherwise known as a  terrorist,  could ever 

acquire the stature of Nelson Mandela.  

The  BBC  describes  the  difficult  environment  in which  journalists  in  Turkey  are working:    For 

journalists,  the  subjects of  the military, Kurds and political  Islam are highly  sensitive and  can  lead  to 

arrest and criminal prosecution. Media watchdogs and rights groups report that  journalists have been 

imprisoned, or attacked by police. It is also common for radio and TV stations to have their broadcasts 

suspended for airing sensitive material. Some of the most repressive sanctions against journalists have 

been  lifted as part of reforms  intended to meet EU entry requirements. But the Paris‐based watchdog 

Reporters Without Borders  noted  in  2006  that  journalists were  "still  at  the mercy  of  arbitrary  court 

decisions". An article  in the penal code makes  it a crime to  insult Turkish national  identity. It has been 

used to prosecute journalists and publishers. Kurdish‐language broadcasts, banned for many years, were 

introduced by the state broadcaster  in June 2004 as a part of reforms  intended to meet EU criteria on 

minorities. Some overseas‐based Kurdish TV channels broadcast via satellite. 39 

In  November  2002,  Turkish  politics  was  transformed  with  the  general  election  results  that 

brought a new political party to power with nearly two‐thirds of the seats in the parliament. The Justice 

and Development Party  (AKP) came out of a  tradition of  Islamic oriented political parties which have 

challenged the state’s practices on religious policy.40 In the past, Islamic parties had been banned from 

running in elections, but over time this resulted in a reframing of the message in order to work with the 

constraints of the system.41   

To the dismay of many in Turkey’s secular establishment, Recep Tayyip Erdogan was first named 

Prime Minister  in  2003  as  leader  of  the  Justice  and  Development  Party  (AK).   AK  had  become  the 

country’s  largest  party  in  Parliament  and  claimed  to  be  secular  but  is  criticized  for  having  a  hidden 

Islamic agenda to bring about sharia  law and for openly supporting pro‐Islamic reforms to Turkish  law 

such as lifting the ban on the turban in universities and government institutions.  In the 1990s Erdogan 

was a member of what was a precursor to the AK, then called the Welfare Party, which was an openly 

Islamist party whose members also included his close ally Abdullah Gul.   



 

24 

 

By 2006, Prime Minister Erdogan was expressing possible  interest  in being a candidate himself 

for  the  position  of  President, which would  have made  him  the  first  president  from AK  and  the  first 

president whose wife wears a  turban.  It  is  important  to understand  the meaning of  the  turban  in  the 

Turkish context, which is not the traditional Islamic headscarf or veil often seen worn by Muslim women 

in western European countries: “The turban is not a traditional Islamic head‐cover which has no political 

connotation   and  is not at all problematized within  the  system. That  is our grandmother's attire. The 

turban on  the other hand  is politicized and  is a very modern attire of urban conservative circles. Not 

much  of  a  rural  base  exists  in  the  rural  segments  of  the  society  for  turban.”42 

Many Turks were alarmed by the thought of a First Lady in a turban appearing at official functions and 

expressed  that  it  would  roll  back  80  years  of  progress  and  the  secular  state.  The  press  was  also 

fascinated with this story, but at the same time concerned about what a powerful  leader might do to 

harm  its  interest  if  the widely  popular  Erdogan  became  president  and  another AK member  became 

Prime Minister. The President is not elected directly by the public but by a majority in the Parliament. 

As it became clear from public opinion via the press that this was a very hot issue, the Erdogan 

decided  that he himself should not be considered a possible candidate.  Instead, he claimed he would 

consult various groups  in society before deciding who he would endorse for the position of President. 

There was a cartoon that showed him saying that he will ask for the opinion of group a, group b, group 

c, group d, and finally he would even ask the press, which shows the  journalist running away  in shock 

and possibly also fear.   

Based on the timing of the 2002 election, the due date for the next election was  in November 

2007. In May 2007, however, the Turkish Grand National Assembly controlled by the AKP failed to elect 

the  11th  President  of  the  Republic.  This  came  after  a  long  and  very  polarizing  debate  over  the 

candidates,  the procedures, and  the  implications of  the election  for  the Republican  regime. This  legal 

and political debacle forced the AKP to call for elections about three and a half months earlier than their 

due date.  

On 22 July 2007, Turkish voters went to the polls for the fifteenth time since the first contested 

elections of 1950. Of the six main parties contesting 550 seats the 22 July 2007 parliamentary elections, 

the Justice and Development Party (AKP) took 46.7% of the vote, which represented a 12.4% increase on 

its  share  of  the  vote  since  2002,  and  the  Republican  People’s  Party  (CHP)  took  20.8  percent which 

represented only a 1.4% increase since 2002. Despite these increases in share of vote, AKP lost 22 seats 

and CHP  lost 68 seats  in 2007, because the Nationalist Movement Party (MHP) took 14.3% of the vote 



 

25 

 

which  represented an  increase of 6% and 70 seats since 2002. Turnout was 84.4%. The  independents 

who were Kurdish nationalists who ran as independents to circumvent the 10% threshold for parties to 

win seats,  took 5.2% and 28 seats. The 2007 election was  the second parliamentary election  in which 

citizens opted for  a ‘progressive’ Islamic party over a ‘conservtive’ secular party.  

In 2007, the AK led by Erdogan won an unprecedented share of the percent of the national vote, 

which was  viewed  as  a  landslide  by many  observers.  Shortly  thereafter,  Erdogan  endorsed  his  close 

friend and political ally and AK member Abudllah Gul for the office of president. Parliament elected him 

with  an even bigger majority  than before  and Gul  took office. President Gul’s wife  is  also wearing  a 

turban but rarely appears at official functions. 

The larger questions are now being asked by scholars of electoral behavior, as they analyze the 

data from the 2007 Turkish National Election Study: How far has the AKP been able to transform  itself 

from a marginal  ideological movement  into a party of the centre of Turkish society? 43 To what extent 

does the AKP’s heightened electoral self‐confidence coincide with continued commitment to democratic 

reform? Is Turkey moving to a one‐party system similar to India, Japan and Italy prior to the 1990s?44  Ali 

Carkoglu notes: The AKP  is  the only party with pro‐Islamist  roots  to have  increased  its  vote  share  in 

competitive  elections  after  nearly  five  years  in  office.  The  AKP’s  second  general  election  victory  is 

significant, since it seems the success of the incumbent government was primarily due to evaluations of 

its performance  rather  than  to  ideological  cleavages. Another  critical  factor was  the AKP’s  successful 

transformation of  its  traditionally euroskeptic  constituency  in  less  than  five  years  into  the only party 

constituency that is predominantly pro‐EU. As a result, the AKP remains the sole political engine behind 

Turkey’s  EU  project.  Consequently,  the  AKP’s  conservative  pro‐Islamist  ideological  roots  and 

constituency  characteristics  offer  a  continued  identity  challenge  for  the  EU,  as  the  membership 

negotiations continue to unfold. 45 

Research on  the 2007 election campaign  includes a study of  the  reporting of  the campaign  in 

major  news  media  over  the  ten  weeks  prior  to  the  election,  May  7  through  June  22,  2007  are 

underway.46 Preliminary  findings are  just out  from content analysis of  four national daily newspapers:  

Hürriyet,  Zaman,  Posta,  and  Cumhuriyet  .  Hürriyet    and  Zaman  are  broadsheets,  the  former  is  a 

mainstream,  quality  newspaper  and  the  latter  is  a  quality  conservative  newspaper with  an  Islamist 

leaning. Posta is the tabloid with the highest readership in Turkey. Cumhuriyet is an intellectual quality 

broadsheet and has the lowest circulation of these four newspapers. The front page of each newspaper 

was analyzed for each day, as was a randomly selected inside page for which each story was coded.  The 



 

26 

 

news story is the unit of analysis and each was coded for characteristics such as length and placement, a 

primary and secondary topic, and whether the election was mentioned. Up to 10 actors (party  leaders 

and  candidates) were  coded  in  each  story. AKP  politicians  and  spokespersons were  the most  visible 

actors in the press, far above other party spokespersons as the election drew closer. MHP and CHP were 

nthe next most visible parties in the press, but well below the AKP. High visibility did not mean positive 

coverage, however. With respect to tone towards main party actors in the news, most of the stories in 

all  newspapers  were  negative  and  there  was  very  little  in  the  way  of  positive  coverage  with  the 

exception of CHP and DP  in Cumhuriyet.   Future  research will  focus on  completing  the  coding of  the 

television news programs that were collected during the campaign. 

Conclusions 

Elections are high points for political communication in the lives of democracies and societies in 

transition. In most societies, television continues to be the medium of choice for information about the 

election  campaign,  the  parties,  leaders  and  policy  issues.  In  the  four  case  studies  presented  here  – 

Kenya, Mexico,  Russia  and  Turkey  –  television  has  been  the  focus  of much  attention  during  recent 

election  campaigns  and  it  is  perceived  as  an  influential  player  in  the  electoral  process.  Citizens’ 

responses ranged from resigned acceptance in Russia, to ethnic violence in Kenya, and protest in Turkey 

and  Mexico.  Legislative  action  and  regulatory  change  emerged  in  Mexico  and  the  new  regulatory 

environment governing television in election campaigns will be in place in the next national election.  

The  case  studies  show  four  countries  at  very  different  points  with  respect  to  addressing 

questions about balance in the mass media during election campaigns. By almost all accounts, Russia is a 

‘failed  state’  in  these  terms,  yet  the  public  votes  and  the  citizens  appear  to  trust  state‐controlled 

television news  in  large numbers, despite evidence of overwhelming bias  in the news at election time. 

By  contrast, Mexico  and  Turkey,  in  the most  recent elections,  appear  to have  all  the mechanisms  in 

place  to  study  and  assess  the  contents,  uses  and  impacts  of  the mass media  in  election  campaigns. 

Research is still underway on the most recent elections in these countries on the contents of the news 

coverage  and  the  possible  consequences  for  electoral  behavior. Of  the  four  countries  studied  here, 

Kenya is unique in having a journalistic culture which espouses a Fourth Estate role. That said, the little 

evidence available from the most recent election campaign suggests that media helped to facilitate the 

problem  of  ethnic  violence  in  the  election’s  aftermath,  and  imbalanced  coverage  in  television  news 

during  the  campaign may  have  contributed  to  what  at  the  time  was  perceived  as  random  acts  of 

violence during the campaign.   



 

27 

 

Free and fair elections are a core principle for democratic development. As campaigns mark high 

points  for  political  reporting  in  national  and  international  news  media,  the  consequences  of  a 

problematic campaign and unclear electoral outcome may reverberate in the national economy and the 

national  consciousness  for  some  time. Even  in an established democracy  like The Netherlands, many 

international  business  investors  pulled  out  after  the  highly‐charged  and  rhetorically  intense  2002 

election, when a right‐wing  leader was gunned down  just days before the vote and his  leaderless new 

political party, LPF, went on to win an unprecedented number of seats. The contested election outcome 

in Kenya in 2007 and the violent aftermath of the campaign shut down tourism in the country for some 

time and diminished international investment considerably.   

The four cases studied here are at different points along the path of putting systems into place 

that recognize the importance of the media in elections and enable experts to assess its role and impact. 

Important  goals  are:  (1)  to  enhance media  literacy  among  citizens  before,  during  and  after  election 

campaigns;  (2)  to  monitor  and  measure  media  coverage  in  a  systematic  fashion  which  enables 

comparisons across media  in  real‐time during campaigns; and  (3)  to establish and  strengthen existing 

national election studies to provide the independent collection of valid and reliable survey data before, 

during, and after election campaigns. Technical assistance can build capacity in each of these areas. 

Media literacy refers to the ability of audience members to ask questions about the information 

they are  receiving  rather  than accept  it  immediately without question. While much has been done  to 

educate  young  people  to  become media  literate,  these  has  been  concentrated  in media  saturated 

societies.  In  1982, UNESCO  founded  the Grünwald Declaration  of  1982  to  “emphasize  the  need  for 

political  and  educational  systems  to  promote  citizens’  critical  understanding  of  the  phenomena  of 

communication.”47  In  June  2008, UNESCO brought  together  experts  from  around  the world  to  share 

methods  for  introducing media  literacy  into  teacher  training worldwide.   Election campaigns are  ideal 

territory for testing the critical thinking skills necessary for media literacy. 

Best practices  in media  coverage of  elections  can  contribute  towards  a  larger media  literacy 

education  campaign,  to  enhance  citizens’  awareness  and  abilities  to  reflect  critically  upon  the 

information  before  them.  Such  a  project  would  bring  together  media  professionals  and  expert 

researchers on media  in elections  to  identify  international standards  for election news  reporting, and 

best examples to be shared.  

Real‐time monitoring of election news is done in a number of countries and this information is 

utilized by campaigners, interest groups, and citizens.  Best practices in coding a storing these real‐time 



 

28 

 

data should be the focus of one component of the project, to enable a standard number of variables and 

formats for coding information so that it can be leveraged by those studying the effects of the media on 

citizens political attitudes and electoral behavior.     

The  United  Nations  Democracy  Fund  (UNDEF)  was  established  in  2005  to  support 

democratization  throughout  the  world  and  finance  projects  that  build  and  strengthen  democratic 

institutions, promote human rights, and ensure the participation of all groups in democratic processes. 

UNDEF complements ongoing UN efforts to strengthen democracy and expand it around the world. The 

ACE (administration and costs for elections) Electoral Knowledge Network provides online  information 

on  elections,  promotes  interaction  among  election  professionals  around  the  world,  and  enhances 

capacity development for electoral management. The ACE Electoral Knowledge Network helps Electoral 

Commissions in a number of countries to identify what role the Commissions play in election campaign 

reporting, in the context of the best practices project.48  

Technical assistance  in  surveying  the public  to assess  the  influence of  the election  campaign, 

and the media coverage of the campaign, on political attitudes and behavior, can draw upon a variety of 

experts. Many are active in international survey organizations such as the World Organization of Public 

Opinion  Research  (WAPOR)  and  they  also  include  researchers  in  universities  that  serve  on  national 

election  studies and  international  comparative  research projects. One of  the goals  in  this part of  the 

Best Practices project is to ensure that key questions about the news media and communication sources 

are  asked  in  the  surveys.  The World Values  Survey,  for  example,  in  its most  recent wave  included  a 

series  of  questions  on media  use  that  enable  scholars  to  address  important  questions  about media 

influence  cultural  convergence on a global  scale.49    In  the  context of election  campaigns,  researchers 

working  in national election  studies, as well as  those  in  the  field of comparative electoral and  survey 

research, can help to build capacity for survey fieldwork and research in various contexts, to determine 

the most effective methods for capturing public perceptions of the campaign and campaign effects on 

electoral outcomes. 

   



 

29 

 

Table 7.1 Political and Media System Characteristics 

  Kenya  Mexico  Russia  Turkey 

Democracy4   partly free (7)  free (5)  not free (11)  partly free (6) 

Press freedom3  partly free 
(59) 

partly free 
(48) 

not free (75)  partly free 
(49) 

GDP pc PPP (US$)3  1,240  10,751  10,845  8,407 

HDI3  .521 (148th)  .829 (52nd)  .802 (67th)  .775 (84th) 

Journalists killed         

2006‐2008  0  9  5  2 

2003‐2005  0  6  8  0 

Type of broadcasting system         

Number of terrestrial public and 
private nation‐wide channels 

7  4  6  8 (some 300 
private) 

         

         

Type of newspaper market         

Number of national daily titles  5  300  250  588 

Daily circulation per 1,000    92.76  91.78   

Level of literacy  73.6  91.6  99.4  87.4 

Access         

Internet users per 1,000  32.43  180.64  152.33  222.02 

Radios per 1,000  104  325  418  180 

Household with television (%)  16.83  92.37  97.77  96.29 

Political context         

Type of executive  Presidential  Presidential  Mixed 
executive 

Mixed 
executive 

Share of votes/seats of the largest 
party 

56.11

125 out of 
210 

34.62 
206 out of 

500 

64.33 
315 out of 

450 

46.73  
341 out of 

550 

Notes: 1 ‐ 2002, 2 ‐ 2006, 3 ‐ 2007, 4 ‐ 2008  

Sources: Democracy and press freedom, Freedom House; GDP, HDI, and literacy, UN Stats; journalist 

killed, International Press Institute; newspaper data, World Development Indicators, World Bank; access 

and type of executive data taken from Norris; share of votes, Psephos, http://psephos.adam‐carr.net/.  

 

 

 

 



 

30 

 

                                                 
1  Holli A. Semetko. 1996. ‘Political Balance on Television: Campaigns in the US, Britain and Germany.’ 

Harvard International Journal of Press/Politics 1 (1): 51‐71. 

2  Edward Herman and Noam Chomsky. 2002. Manufacturing Consent:  The political economy the media 

(2nd ed.) Pantheon Books, New York. 

3 Denis McQuail. 1992. Media Performance. Mass Communication and the Public Interest. London and 

Newbury Park CA: Sage. p. 225 

4 See, for example, Holli A. Semetko, Jay G. Blumler, Michael Gurevitch, David H. Weaver. 1991. The 

Formation of Campaign Agendas: A Comparative Analysis of Party and Media Roles in Recent American 

and British Elections. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. 

5   Nicholas  K.  Boas.  2003.    Status  of Media  in  East  Africa.  Encyclopedia  of  International Media  and 

Communications, Vl 1: 461‐468. San Diego, CA: Elsevier Science.  

6  http://www.kenyaelections2007.org/media_monitoring.html 

7   Newspapers:  East African,  Kenya  times, Nairobi  Star, Nation,  People,  Standard.  Television: Citizen, 

KBC, KTN, NTV.  English/Swahili Radio: Capital FM, Classic, Easy FM, KBC, Kiss, Simba.  Vernacular Radio: 

Coro, Egessa, Iqra, Inooro, Kameme, Kass, Mulembe, Musyi, Ramogi, Sayare. 

8 UNDP‐Kenya Monthly Media Monitoring for 2007 Elections Report. 10th September 2007‐30th 

September 2007, Strategic Public Relations and Research Ltd. 

9  UNDP‐Kenya Monthly Media Monitoring for 2007 Elections Report. 30 October 2007, Strategic Public 

Relations and Research Ltd. 

10 See, for example, Holli A. Semetko, Jay G. Blumler, Michael Gurevitch, David Weaver. 1991. The 

Formation of Campaign Agendas: A Comparative Analysis of Party and Media Roles in recent American 

and British Elections. Hillsdale, NJ and London: Lawrence Erlbaum. 

11 These twelve conclusions are online at the Democracy and Governance website: 

http://www.comminit.com/en/node/269468/348 

12 BBC World Service Trust. 2008.  Policy Briefing #1. The Kenyan 2007 elections and their aftermath: the 

role of media and communication. April. London, U.K. 

13  See Journal of Eastern African Studies. 2008. Special issue on ‘Election Fever: Kenya's Crisis.‘ 2 (2) 

2008.  



 

31 

 

                                                                                                                                                             
14 Toni Weis. 2008. ‘The Results of the 2007 Kenyan General Election’ Journal of Eastern African Studies. 

2 (2):1‐41; p. 1. 

15 Chappell H. Lawson. 2002. Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free Press in 

Mexico. Berkeley and London: University of California Press.  p.5 

16  Chappell H. Lawson. 2002. Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free Press in 

Mexico. Berkeley and London: University of California Press.  p. 91.  

17   Chappell H. Lawson. 2002. Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free Press in 

Mexico. Berkeley and London: University of California Press.  p. 100. 

18 Alejandro Moreno. 2003. ‘Campaign Effects in Mexico: Evidence from the 2000‐2002 National Panel 

Study and the 2003 Election.’ Paper presented at the annual meetings of the American Political Science 

Association, Philadelphia, PA.  

19 Sallie Hughes and Chappell Lawson. 2004. ‘Propaganda and Crony Capitalism: Partisan Bias in Mexican 

Television News’ Latin American Research Review. 39 (3): 81‐105; p. 81.  See also Sallie Hughes and 

Chappell Lawson. 2005. ‘The Barriers to Media Opening in Latin America.’ Political Communication. 22:9‐

25. 

20 Chappell Lawson. 2004. ‘Television coverage, vote choice, and the 2000 campaign.’ In J.I. Dominguez 

& C. Lawson (Eds). Mexico’s pivotal democratic election: Candidates, voters and the presidential 

campaign of 2000 (pp. 187‐209). Stanford & La Jolla, CA: Stanford University Press//the Center for U.S. –

Mexican Studies, University of California at San Diego. 

21 Chappell Lawson and James A. McCann. 2004.  ‘Television News, Mexico’s 2000 Elections and Media 

Effects in Emerging Democracies.’ British Journal of Political Science. 34: 1‐30.  See also Alejandro 

Moreno. 2003. ‘The Effects of Negative Campaigns on Mexican Voters.’  In Mexico's Pivotal Democratic 

Election: Campaigns, Voting Behavior, and the 2000 Presidential Race,  Eds. Jorge I. Domínguez & 

Chappell Lawson. Stanford: Stanford University Press; Alejandro Moreno. 2007. ‘The 2006 Mexican 

Presidential Election: The Economy, Oil Revenues, and Ideology.’ PS: Political Science & Politics, 40( 1): 

15‐19. 

22 Alejandro Moreno. forthcoming. ‘’It’s the Economy, Stupid!’ The Activation of Economic Voting in the 

2006 Mexican Presidential Election Campaign’ Jorge Domínguez, Chappell Lawson, and Alejandro 

Moreno (eds.). forthcoming.  Consolidating Democracy in Mexico: The 2006 Presidential Campaign in 

Comparative Perspective.  Baltimore, Md: Johns Hopkins University Press. 



 

32 

 

                                                                                                                                                             
23 Chappell Lawson. 2008. ‘Election Coverage in Mexico: Regulation meets Crony Capitalism.’ In Jesper 

Stromback and Lynda Lee Kaid eds. The Handbook of Election News Coverage Around the World.  New 

York: Taylor and Francis. pp. 368‐383.  p. 378. 

24 These are presented in Table 23.1 on p. 371 of Chappell Lawson. 2008. ‘Election Coverage in Mexico: 

Regulation meets Crony Capitalism.’ In Jesper Stromback and Lynda Lee Kaid eds. The Handbook of 

Election News Coverage Around the World.  New York: Taylor and Francis. pp. 368‐383. 

25 Chappell Lawson. 2004. Television coverage, vote choice, and the 2000 campaign. In Jorge Dominguez 

& Chappell Lawson (Eds). Mexico’s pivotal democratic election: Candidates, voters and the presidential 

campaign of 2000 (pp. 187‐209), Stanford & La Jolla, CA: Stanford University Press/the Center for U.S. –

Mexican Studies, University of California at San Diego. Chappell Lawson, James McCann, M. Flores. 2007. 

Content analysis of news coverage of the 2006 Mexican campaign. Dataset. 

26 Chappell Lawson. 2008. ‘Election Coverage in Mexico: Regulation meets Crony Capitalism.’ In Jesper 

Stromback and Lynda Lee Kaid eds. The Handbook of Election News Coverage Around the World.  New 

York: Taylor and Francis. p.379. 

27  Chappell Lawson. 2008. ‘Election Coverage in Mexico: Regulation meets Crony Capitalism.’ In Jesper 

Stromback and Lynda Lee Kaid eds. The Handbook of Election News Coverage Around the World.  New 

York: Taylor and Francis. p. 380. 

28   Chappell Lawson. 2008. ‘Election Coverage in Mexico: Regulation meets Crony Capitalism.’ In Jesper 

Stromback and Lynda Lee Kaid eds. The Handbook of Election News Coverage Around the World.  New 

York: Taylor and Francis. p. 380. 

29   Michael  J.  Berlin.  2003.  ‘Status  of  the Media  in  Russia.’  Encyclopedia  of  International Media  and 

Communications,  4:  103‐113..  San  Diego,  CA:  Elsevier  Science.  p.  105. Much  of  this  section  on  the 

historical development of the Russian media system draws on Berlin 2003. 

30  Michael J. Berlin. 2003. ‘Status of the Media in Russia.’ Encyclopedia of International Media and 

Communications, Vol. 4: 103‐113. San Diego, CA: Elsevier Science. p. 113.  

31 Sarah Oates and Laura Roselle. 2000. ‘Russian Elections and TV News: Comparison of Campaign News 

on State‐Controlled and Commercial Television Channels.’ The Harvard International Journal of 

Press/Politics, 5 (2): 30‐51. 



 

33 

 

                                                                                                                                                             
32   Since the launch of the Russian Federation in January, 1992, the Center for the Study of Public Policy 

(CSPP) at the University of Aberdeen has been conducting Barometer surveys monitoring mass response 

to transformation across Central and East Europe and the former Soviet Union. In addition to the classic 

text on Russian voting, Steven White, Richard Rose and Ian McAllister. 1997. How Russia Votes. 

Washington, D.C.: C.Q. Press,  Richard Rose and Neil Munro. 2002.  Elections without Order: Russia’s 

Challenge to Vladimir Putin.  New York and Cambridge: Cambridge University Press, and Sarah Oates. 

2006 Television, Democracy and Elections in Russia London: Routledge Curzonsee,  see 

http://www.russiavotes.org/president/presidency_vote_preferences.php?S776173303132=63924c6f1c

2ac7d04fc6b7b8edb49e54 

33 See the European Institute for the Media. www.eim.org 

34  Sarah Oates.  2008. Election Coverage in the Russian Federation.  In Jesper Stromback and Lynda Lee 

Kaid eds. The Handbook of Election News Coverage Around the World.  New York: Taylor and Francis. pp. 

355‐367. 

35   Berlin 2003: 113. 

36  Oates. forthcoming. p. 360 

37 Interview with the author. May 15, 2008. 

38  This discussion of  the development of  the  Turkish media  system draws  extensively upon Christine 

Ogan. 2003. Status of Media in Turkey. Encyclopedia of International Media and Communications, Vl 4: 

511‐517. San Diego, CA: Elsevier Science.  

39 http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/‐/1/hi/world/europe/country_profiles/1022222.stm 

40  Ali  Çarkoğlu.  2003.  ‘The  Rise  of  the  New  Generation  Pro‐Islamists  in  Turkey:  The  Justice  and 

Development Party Phenomenon in the November 2002 Elections in Turkey.’ South European Society & 

Politics,  7(3):123‐156. 

41 R. Quinn Mecham. 2004. ‘From the Ashes of Virtue, a Promise of Light: The Transformation of Political 

Islam in Turkey.’  Third World Quarterly. 25 (2): 339‐358. 

42 Interview by the author with Turkish political scientist, May 12, 2008. 

43  See Ali Çarkoğlu and Ersin Kalaycıoğlu. 2007. Turkish Democracy Today: Elections, Protest and Stability 

in an Islamic Society, I. B. Tauris. 



 

34 

 

                                                                                                                                                             
44 Ali  Carkoglu,  2007.  ‘A New  Electoral Victory  for  the  'Pro‐Islamists'  or  the  'New  Centre‐Right'?  The 

Justice and Development Party Phenomenon  in the July 2007 Parliamentary Elections  in Turkey.’ South 

European Society and Politics, 12 (4): 501 – 519. 

45 Ali  Carkoglu,  2007.  ‘A New  Electoral Victory  for  the  'Pro‐Islamists'  or  the  'New  Centre‐Right'?  The 

Justice and Development Party Phenomenon  in the July 2007 Parliamentary Elections  in Turkey.’ South 

European Society and Politics, 12 (4): 501 – 519. 

46 Canan Balkir, Susan Banducci, Didem Soyaltin & Huriye Toker. 2008. ‘Expecting the Unforeseeable: 

The 2007 Turkish Elections in the Media’. Turkish Studies. 9, 2: 199‐214. June. 

47 http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php‐URL_ID=27056&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html 

48 http://www.un.org/democracyfund/XNewsACEElectoralKnowledge.htm 

49 See Pippa Norris and Ronald Inglehart. 2009. Cultural Convergence? Cosmopolitan Communications 

and National Diversity. New York and London: Cambridge University Press. 


