
1 
 

Harvard‐World Bank Workshop 

29‐31st May 2008  

 

 

Media Pluralism, Democratic 
Discourses and Political Accountability 

in Africa 

  

Wisdom J. Tettey 
 

 

 

Paper 5.1 in The Role of the News Media in the Governance Reform 
Agenda Co‐sponsored by the CommGAP Program at the World Bank 

and the Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
at HKS. 

 
 
 



2 
 

 
 
Introduction: 
A major fillip to the process of democratization and citizen engagement in Africa has been the changes 
in media ownership and pluralism over the last two decades or so. There  is no question about the fact 
that  the media  landscape  in  Africa  over  this  period  has  shown  significant  shifts,  with  tremendous 
expansion in the number of media outlets as democratic transformations make inroads into what used 
to be  largely dictatorial political environments.1 Even countries with regimes that are not receptive to 
democratic  ideals  have  not  escaped  these  developments  and  have  seen  spaces  open  for mediated 
politics. For example, Khartoum has 35 dailies, six weeklies and three monthlies, with the independent 
press assuming a visible place in the city, particularly since the peace agreement between the North and 
the South was signed  in 2005.2   While none of the seven private radio stations  in the country venture 
into the political, there  is relatively more room for  independent voices to be heard  in the print media, 
although the extent of that independence is not as elastic as to make one say that there is free rein for 
the media  to be as expressive as  they want,  if  that means  taking a position  that  is  fundamentally at 
variance with that of the government.   
 
Various analysts contend that there is a positive relationship between expanded access to information, 
political pluralism and demands for more accountable government. As Jacob points out:  

It  is widely agreed  that  the health of democracy  in  the 20th and 21st  century  is  linked  to  the 
health of systems of communication, though of course democracy cannot be reduced to issues 
of  the media…. However,  the dynamics of democracy are  intimately  linked  to  the practices of 
communication,  and  societal  communication  increasingly  takes place within  the mass media. 
Concern for democracy, therefore necessitates a concern about media.3 

 
There are, however, pessimists who argue that these relationships, which are expected to flow mainly 
from media  privatization,  do  not  necessarily  yield  the  expected  dividends  but  rather    reinforce  the 
influence, and protect the interests, of powerful elements in society to the neglect of the less powerful. 
In order to avoid this consequence, Kuper and Kuper argue that the media have to operate in ways that 
allow them to achieve critical independence, democratic constructiveness and commercial viability.4  In 
the following discussion, we will explore the extent to which Africa’s media have been able to achieve 
this  critical  balance,  by  first  examining  the  contributions  that  they  have  made  to  democratic 
accountability, political education, and an informed citizenry. This is followed by a critical interrogation 
of  the challenges  that confront  them as  they strive  to  find  the balance suggested above. The chapter 
ends with a discussion of what  could be done  to enhance  the media’s ability  to  influence  the public 
sphere as a progressive force and to contribute to accountability on the part of various actors in society. 
 
The Media as Conduits for Accountability and the Development of Civic Competence 
Media, Democratic Accountability, and Fostering Informed Citizenship 
It is no secret that governments everywhere are not enamored of coverage that will put them in a bad 
light.    However,  an  informed  and  engaged  citizenry  is  not  cultivated  by  foisting  on  them  only  the 
politically palatable. The media  in various African countries have demonstrated that they are willing to 
defy  the  wrath  of  their  governments  to  bring  information  to  the  public  that  will  enable  them  to 
accurately assess their political leaders and to hold them accountable.  
 
In his  analysis of  South African media,  Jacobs  contends  that  “media  are not merely  conduits  for  the 
government,  political  parties  or  citizens  in  post‐apartheid  South  Africa,  but  have  emerged  as 
autonomous power centers  in competition with other power centers.”5 This  is vividly  illustrated by the 



3 
 

significant  influence  that  the media have had  in  relation  to  civic education, election monitoring,  and 
results tallying. The extent to which a vibrant media environment affects citizens’ engagement with their 
political system, particularly in relation to elections, has been extensively established by several studies. 
Kuenzi  and  Lambright,  for  example,  conclude,  based  on  a  study  of  countries  that  have  had  two 
consecutive multi‐party elections since  the early 1990s,  that  there  is a significant positive relationship 
between media exposure and voter turn‐out in Africa’s multiparty democratic elections.6  
 
In their analysis of the impact of private media growth in Madagascar, Adriantsoa et al (2005, p. 1939), 
note that “over 90 private radio stations and 15 private radio stations have begun operation over the 
last decade. The  resulting profusion of private media has played a key  role  in  improving governance, 
most recently in the hotly contested presidential election of 2001.” They not only became sources for a 
diverse array of perspectives and political platforms, but also provided  the  conduit  for  civic action  in 
support  of  particular  causes,  as  they were  used  to  galvanize  and mobilize  supporters  of  opposition 
parties  for  rallies  against  the  incumbent  regime,  a  scenario  that was  inconceivable when  only  state‐
controlled media existed. In the Democratic Republic of Congo, community radio stations were credited 
with playing a critical role in getting information about the country’s political transition and elections to 
the public, particularly  in  areas  isolated by  the  long, drawn‐out,  conflict.    In  view of  the  relationship 
between an informed citizenry and a sophisticated voter, it is obvious that the more people are able to 
access information, and engage with the public discourses around them, the more likely they are to hold 
politicians accountable, make the political choices that benefit them, reward or sanction governments 
through  those  choices,  and  hence  increase  the  chances  of  getting  a  responsive  state.  As  Schaffner 
opines,  
 

the extent  to which elections are useful  instruments of accountability  is closely related  to  the 
ability  of  citizens  to  acquire  and  utilize  information  about  candidates  and  elected  officials 
running in those constests. If citizens are not presented with a sufficient amount of information 
about competing candidates,  then  they may be  less able  to evaluate  these candidates and  to 
make reasonable choices between them.7 

 
Various media organizations and practitioners have played a  significant  role  in holding public officials 
and  institutions  to  account  by  exposing  acts  of  commission  and  omission  that  undermine  good 
governance. One such major case  involves the “Oilgate Scandal”  in South Africa, which was exposed  in 
2005 by  investigative  journalists  from  the Mail and Guardian.   The gist of  the scandal, which  is worth 
quoting directly from the newspaper, is as follows: 
 

A Mail  &  Guardian  investigation  into  covert  party  funding  has  revealed  how  R11‐million  of 
public money was diverted to African National Congress coffers ahead of the 2004 elections. In 
what may be  the biggest political  funding  scandal  since 1994,  the M&G has  established  that 
South Africa’s state oil company, PetroSA, irregularly paid R15‐million to Imvume Management 
— a company closely tied to the ANC — at a time when the party was desperate for funds to 
fight  elections.  The M&G  possesses  bank  statements  and  has  seen  other  forensic  evidence 
proving  that  Imvume  transferred  the  lion’s  share of  this  to  the ANC within days. PetroSA  this 
week said  it was unaware of  this. The ANC denied  impropriety and said  it was not obliged  to 
discuss  its  funders. The scheme unfolded  in  two stages. First, PetroSA management bent over 
backwards  to pay  Imvume  the money  as  an  advance  for  the procurement of oil  condensate. 
Then, when Imvume diverted the funds to the ANC instead of paying its own foreign suppliers, 
PetroSA had to cover the shortfall by paying the same amount again. A multimillion‐rand hole 
remains in the parastatal’s books. PetroSA has gone through the motions to recover the debt by 



4 
 

suing  Imvume — but most of  it  remains outstanding. The effect of  the entire  transaction was 
that  PetroSA,  and  ultimately  the  taxpayer,  subsidised  the  ruling  party’s  election  campaign:  a 
blatant abuse of public resources.8 

 
The revelations from this story led to an investigation by the Public Protector, a statutory position under 
the South African Constitution, whose responsibility it is to hold public officials accountable.  The Public 
Protector subsequently issued a report which was seen by many observers as unsatisfactory. In the 
context of this reaction, it is revealing of the commitment of the South African media to their watchdog 
and agenda‐setting roles that the Mail and Guardian did not rest on its laurels after revealing the alleged 
connivance among the ANC, Imvume and PetroSA.  For two years, since the report’s release in 2005, it 
vigorously pursued another line of action that focused the lens on the Public Prosecutor and the quality 
of the investigations; it sought recourse to the courts for the report to be reviewed, under the 
Promotion of Administrative Justice Act. This was to ensure that certain dimensions of the initial 
allegations that were not taken up by the Public Protector, or for which the parties involved were 
exonerated, were explored further. The newspaper’s efforts paid off when, in November 2007, a court 
started hearing its case. It is worth noting that the allegations of campaign contributions from Imvume 
were confirmed when the ANC’s former Treasurer disclosed  at the Party’s Congress last December that 
the party did receive the 11 million rand donation, but “immediately returned the entire donation to the 
donor in two instalments of R6‐million on the 31st May 2005 and R5‐million on the 20th June 2005.”9 In 
spite of the assertion from the ANC that the issue was resolved by repaying the donation, the 
newspaper continues to keep the matter on the national agenda by raising certain unresolved 
questions, and the opposition parties have taken up the issue as well. Similar work by other South 
African media outlets have helped to expose the nefarious activities of public officials, such as the links 
between former Police Chief Jackie Selebi and associates of slain shadowy businessman Brett Kebble. In 
Ghana, investigations by the Inquirer led to credible recorded allegations, by a Chairman of the New 
Patriotic Party of President Kufuor, that his government was receiving kickbacks from contractors 
working on government projects.10 
 
The valuable role of the media in agenda‐setting is borne out by the fact that initial investigative work by 
various journalists has provided the basis from which relevant state institutions have taken up and 
pursued  lapses in performance, malfeasance, corruption in government, etc, and consequently brought 
those concerned to book. The Mail and Guardian’s Adriaan Basson and Carien du Plessis were, for 
example, responsible for revelations of impropriety on the part of former prisons Commissioner Linda 
Mti in the award of contracts, an exposure that eventually led to the ‘early departure’ of the 
Commissioner and the Department of Correctional Services’ Chief Financial Officer from their posts. 
“Despite being threatened with court action, the two journalists established a link between Mti and a 
company that won a dubious, multimillion‐rand tender, and then proved that the tender document had 
been written by the company which won it.”11   
 
A critical role of government in ensuring good governance is the exercise of due diligence in decisions by 
various  arms  of  government  and  their  implementation.  Unfortunately,  many  governments  on  the 
continent have shirked these responsibilities, with significant repercussions  for the national purse and 
the provision of quality stewardship to their citizens. Fortunately, the media are stepping  in to fill this 
gap by  scrutinizing  legislative and executive decisions,  for example,  to ensure  that  they are  credible, 
feasible,  and  in  the  national  interest.  The  work  of  some  Ghanaian  media  helps  to  illustrate  this 
contribution.  In 2002 the Kufour government sought parliamentary approval of a  loan agreement with 
International Finance Consortium (IFC) for an amount totaling about US$1 billion. Investigations by the 
Ghana  Palavar,  an  opposition  newspaper,  revealed  that  the  company was  bogus  and was  using  an 



5 
 

acronym similar to that of the International Finance Corporation of the World Bank to gain credibility for 
its dubious operations.12  
 
The  revelations  led  to pressure on  the government by opposition parties, other media organizations, 
and the public to defend  its decision to enter  into the agreement or save the country, from a hoax of 
tremendous proportions, by pulling out.13 The latter option eventually prevailed. The fact that the same 
government got caught up in another sham loan agreement with Chinese New Techniques Construction 
Investments  Limited  (CNTCI)  is  troubling  and  shows  that  in  the  absence  of  an  active  public  sphere, 
where such agreements are subject to public scrutiny, the country can be taken to ransom. In the latter 
case, the leading opposition party, the National Democratic Congress, raised significant questions about 
the  trustworthiness of  the agreement, after  it was passed by parliament. Follow‐up  investigations by 
Ghana  Palavar  and  Radio Gold  confirmed  the  fraud when  they  revealed  that  the  location  of  CNTCI, 
indicated on the agreement, was occupied by a hairdressing salon.14  
 
The extensive opacity of government  transactions  in Africa  is  inimical  to good governance because  it 
makes it difficult for citizens to know the ‘whys’ and ‘hows’ of processes and decision that impact their 
lives and, therefore, their ability to hold their public officials to account. It is, therefore, refreshing when 
the media bring  transparency  to  those  transactions and  interactions and help citizens understand  the 
basis  for  certain  occurrences  and  consequences  and  actions which will,  otherwise,  not  be  known  to 
them.  This  was  the  case  recently,  in  Uganda,  when  President Museveni  sent  a  letter  to  his  Prime 
Minister and members of parliament on May 4, 2008,, expressing concern about  the  inflation of road 
construction  costs  and  corruption  in  the  award of  road  contracts.  In order  to  situate  the president’s 
concerns within a context, the Daily Monitor managed to get access to the brief on the basis of which 
the president wrote his  letter.  It then provided the public with  information that showed the extent of  
impropriety within the Road Agency and Formation Unit (RAFU) of the Ministry of Works. According to 
the Daily Monitor’s report: 
 

The brief to the President noted that the contract award figures differed sharply with estimates 
of external  consulting engineers hired by  the ministry and noted  that  the government  in  the 
worst case scenario could have saved $20 million for the three projects, if the tendering process 
had been transparent. For example, while consultants ‐ PKS Group of South Africa estimated the 
Kabale‐Kisoro Road construction to cost $36 million (approx. Shs65billion); Rafu later contracted 
it out at a cost of $80 million (approx. Shs147 billion). This means that the government is paying 
Shs82  billion more  than  the  consultant’s  estimates.  The  accompanying  analysis  for  the  brief 
handed over  to  the President also notes  that another consultant – Gauff Engineering Ltd had 
estimated  the  cost of  Soroti‐Dokolo‐Lira Road  at $ 47million  (approx.  Shs85 billion) but Rafu 
handed over the tender to China Road & Bridge at $88 million (approx. Shs160 billion).15  

 
In a country where the road network  is  falling apart,  it  is useful  for the public to  fully understand the 
machinations behind escalating construction costs and shoddy work in order to counter other narratives 
explaining why  they have  to contend with crumbling  infrastructure. The  same desire  to contextualize 
developments that impact the public explains why, despite efforts by the Nigerien regime of Mamadou 
Tandja to clamp down on coverage of the Tuareg question by jailing several journalists who write about 
the matter,  the  persistence  of  those  journalists  has  succeeded  in  bringing  it  to  the  attention  of  the 
international community. The importance of drawing Nigeriens’ as well as world attention to the conflict 
between  the  rebels and  the government  is  important.  It helps  to unravel  the  real  reasons behind  the 
conflict,  expose  its  nature,  and  to  critically  assess  the  role  of  the  various  actors  in  order  to  foster 
solutions that go beyond those based on the government’s claim that the rebels are just drug traffickers 



6 
 

or bandits. In the words of Callahan, “journalism is a profession with unique privileges and obligations. 
Journalists  can  claim  their goal  is  to  seek and  communicate  truths about  the world on behalf of  the 
common good.”16  
 
A fundamental responsibility of the media in support of democratic governance is serving as a means for 
the expression of varied views.  It  is a sign of  the development of democratic discourse  in Africa  that, 
even  in  a  country  such  as  the  Sudan where  the  authorities were  obdurately  intolerant  of  dissent  a 
decade  ago,  we  can  see  editorials,  such  as  the  pro‐South  Khartoum Monitor’s  of March  18,  2007, 
excoriating  China  and  Russia  for  fuelling  the Darfur  conflict  by  pursuing  activities  in  Sudan  that  put 
pecuniary gain above human rights. The editorial argues that “it  is not solely the government of Sudan 
that kills its own people, but it does so in collaboration with whoever helps it reach these heinous levels 
of human rights violation.” On the same day, The Citizen slammed the Sudanese government’s  links to 
the  Janjeweed  militia,  denouncing  it  as  “a  racist  regime  that  is  in  many  respects  worse  than  the 
Apartheid  regime  in  South  Africa, which  at  least  had  the  dignity  not  to  employ  rape  as  a  tactic  of 
suppression.” The foregoing provides the context for the following comment from Adil Elbaz, editor of 
the private paper Al‐Sahafa: “the Sudanese press is not really free, … but we are making progress”17 
In African countries, where political differences and their attendant tensions can create highly volatile 
political situations, the media have a significant role in curbing those potentials. This was demonstrated 
during the recent post‐election violence that engulfed Kenya. While the media were not able to prevent 
the eruption, spread and continuation of violence, they did make a conscious effort not to exacerbate 
the  situation.  They  did  this  by  bringing  to  the  fore  perspectives  that  aimed  at  calming  tempers  and 
promoting reconciliation among the various factions. In fact, a number of traditional rivals in the media 
rose above the fray and came together to forge a common purpose of galvanizing support for peace and 
defusing  the  political  tension.  On  Jan.  3,  2007,  The  Nation  and  The  Standard  published  a  common 
editorial, headlined “Save Our Nation.” The caption was echoed by television stations, as they streamed 
the words across  television  screens, and  radio  stations carried  the editorials. As noted  in a  report by 
Reporters Without Borders, “the press very quickly agreed on appealing for calm and collective prayers, 
running joint editorials  in Nairobi’s main newspapers and avoiding sensationalism and comments  likely 
to aggravate ethnic divisions. The line was “peace above all.18 
 
Many African journalists are living with, and haunted by, the aftermath of indelible images imprinted on 
their  consciousness partly as a  result of  some Rwandese media’s  complicity  in  the genocide of 1994. 
Consequently, they are careful not to fan sentiments that could degenerate  into chaos, discrimination, 
and targeted reprisals. Indeed, Kenya had seen the markings of such tendencies when, during the 2005 
constitutional referendum, some media organizations were accused of fomenting violence and division 
between those groups which supported the Constitution and those who did not – divisions that broke 
down  largely along ethnic  lines. Kass FM, a private radio station which broadcast  in Kalenjin, was,  for 
example, suspended as a result of these accusations.  
 
The ingenuity of the media in facilitating political discourse and holding officials to account is borne out 
by the use of political satire. For example, in September 2007, Zimbabwean playwright, Daniel Maphosa, 
put up a performance of his play The Final Push which showcased a satirical look at 8 years of political 
crisis  that had bedeviled  the country. Even  though  the performance was disrupted by police, at  least, 
the audience was fed with a critical assessment of the country’s predicament. In Burkina Faso “a robust 
satirical press comes out regularly without suffering any particular difficulties” whereas  its counterpart 
in Guinea, despite being “battered, threatened and attacked, has become very powerful.”19 
 
 



7 
 

Holding Non‐State Actors Accountable 
There  is  a  tendency  among  analysts  who  look  at  the  media’s  watchdog  role,  in  the  context  of 
democracies  and  transitional  polities,  to  focus  on  state  officials  and  government  institutions  to  the 
neglect  of  other  actors  and  centers  of  activity whose  actions  have  significant  implications  for  good 
governance, democratic accountability and sustainability of democratic  institutions and practices. This 
dimension of the media’s watchdog and agenda‐setting roles is manifested by the efforts of journalists 
in Guinea Bissau to bring visibility to the activities of drug traffickers in their country and seek action on 
the part of  state  institutions  to  stem  the  trade  and expose officials who  are  aiding  and  abetting  the 
barons. The work of Allen Yéro Emballo and Agnello Regala in this respect is noteworthy, even though it 
has  led  to exile  for  the  former  and  continued  threats  and  intimidation of  the  latter by highly‐placed 
military officials suspected of being accomplices. The media’s work in keeping an eye on this burgeoning 
transnational drug business  is as critical  to building and sustaining good governance as  the  traditional 
foci on  state‐media  relations. This  is because of  the  fact  that  these activities  tend  to undermine and 
corrupt state institutions, cow journalists, and sow seeds of fear among the populace in ways that take 
away its ability to confront the perpetrators and protect the rule of law. 
 
The media are also extending  their scrutiny of  the public realm  to encompass  the activities of private 
companies whose activities undermine the  integrity of the polity and undercut the ability of the public 
to  get  what  it  deserves.  In  South  Africa,  Independent  Newspapers'  Bruce  Cameron  investigated  a 
pension‐fund  scandal,  unearthing  the  fact  that  companies  administering  the  retirement‐fund  were 
making, and stashing away, huge profits to the detriment of beneficiaries. The significance of this story 
is captured in the following citation by a panel of judges, explaining the basis for declaring Cameron the 
winner of the Sanlam Financial Journalist of the Year Award for 2006: 
 

Cameron's  tenacity  in  exposing  undesired  practices  in  the  financial  services  industry  and 
generally  promoting  consumer  education,  has  set  new  standards  for  personal  finance  and 
investigative  journalism  in  the  country.  "In  his  entries,  he  exposed  how  Alexander  Forbes 
skimmed off millions of "secret profits" at the expense of retirement funds and their members ‐ 
arguably the most telling financial story break of 2006 with wide‐ranging consequences for the 
financial services  industry. The exposé resulted, amongst other things,  in an  industry‐wide FSB 
investigation,  proposed  legislative  amendments  and  a  repayment  of  some  R500  million  to 
retirement funds."20 

 
There  have  been  numerous  stories  across  the  continent  outlining  the  impact  of  private  extractive 
industries on  the  lives of marginalized communities whose voice has been drowned by  the exigencies 
and dictates of a neo‐liberal economic agenda being pursued by governments and  corporations.21 By 
focusing on such development news the media not only reveal the immediate  detrimental impacts that 
come  with  the  operations  of  these  industries,  but  engage  the  public  in  a  larger  debate  about  the 
benefits  and  beneficiaries  of  state  and  private  company  policies,  including  the  socio‐economic 
dislocation of communities, the impact on the environment and sustainable livelihoods. A May 19, 2008, 
editorial by The Citizen of Tanzania explores these issues as it analyzes the plight of  

About 200 families in Geita District [who] are living as refugees in their own country after their 
houses were demolished to pave the way for large‐scale mining. What is even more heart‐
rending is the fact that the families have been destitute for almost a year after they were 
evicted on a court order early last year.  
The tents they are living in were donated by Norwegian benefactors, which suggests that 
Tanzanian society as a whole has been indifferent to their plight.  



8 
 

It is easy to dismiss the evictees as law‐breakers since they were forcibly moved on a court order 
after apparently encroaching on land owned by a gold mining company, but it is immoral for 
district and regional authorities to assume the role of onlookers as the families continue to 
suffer. … 
It is cause for concern that conflicts over land pitting big business against ordinary Tanzanians 
are now an all too familiar occurrence in the country. Apart from the Geita tug‐of‐war, there are 
similar disputes in Dar es Salaam, Arusha and Mara regions, some of which are the subjects of 
long drawn‐out court cases. Some of these conflicts have turned bloody as locals resist eviction 
from land which some have occupied for years.22 

 
Injecting Marginalized Voices into the Public Sphere 
It  is  fair  to  acknowledge  that  much  of  the  mediated  public  sphere  in  Africa  is  captured  by  elite 
discourses, raising concerns about whose interests are served by the spaces opened up by processes of 
democratization. While this issue of a constricted public sphere will be taken up later, it is important to 
note the efforts being made by sections of the media to champion the interests of the marginalized and 
vulnerable in society and to ensure that their situations are given visibility on the national agenda. This 
was the case with a group of Sudanese journalists who were arrested in August 2006 while investigating 
the  negative  impact  of  a  dam  on  dislocated  residents  of Marawi  and  the  displacement  of  people  in 
Algazera province as a result of the authorities giving their lands to a foreign businessman. Efforts such 
as these allow the public to raise questions about government actions, their impacts, and to hold their 
officials accountable, even if there is no immediate respite for the victims.  
 
Joyfm,  a private  radio  station  in Ghana, went beyond  reporting  to mobilize  financial  support  for  the 
medical  expenses  of  a  seven‐year  old  victim  of  sexual  abuse  at  the  hands  of  her  67‐year  old 
grandfather.23 Not only did the station raise thousands of dollars for the treatment of the victim, whose 
genitals  and  rectum were  severely  damaged  by  the  abuse  and  is HIV‐positive,  but  kept  the  issue  of 
pedophilia on the national consciousness in a very palpable but sensitive way, leading to the prosecution 
of the grandfather and demonstrations expressing outrage at the  increasing spate of child rape  in the 
country. There is, indeed, growing realization among media practitioners that they are not just there to 
report facts, but have a responsibility to put those ‘facts’ in context,  tease out the reasons behind them 
as well as their implications, and elevate them as foci of public engagement and state action. As noted 
by several media practitioners  in Ghana’s Northern Region,  following  training programs by  Journalists 
for Human Rights (JHR),  
 

journalists’ perceptions about human rights have changed. “We  just reported  incidents  like,  ‘A 
man  in Saboba has raped a school girl,’ but we wouldn’t  investigate  it further. We wouldn’t go 
into the societal problems underlying it.” Radio Justice now has a weekly human rights program 
and  regularly covers human  rights  issues  in  its daily news updates. At Radio  Justice, Ramadan 
Abdul Razak, an  investigative reporter, said, “We always  looked at human  interest, not human 
rights. We would  just get the facts. We never followed up to make a change. Now we push to 
change  things. We now  realize  there  are human  rights  issues  in every  story.”  (J.  Llewelin, N. 
Whaites & A. Filipowich, 2007 – Journalists for Human Rights) 

 
The  leadership  role  taken  by  some  of Africa’s  to  advocate  respect  for  human  rights,  in  spite  of  the 
dangers entailed in such advocacy, is vividly illustrated by two cases. The first involves a report in early 
May, 2008, by Uganda’s Independent, which documented alleged abuse and torture of civilian detainees 
by operatives of  the  state’s para‐military  institutions,  thereby  drawing  attention  to  the  plight of  the 
alleged  victims  and  raising questions  about  the  appropriateness of  the  state’s  tactics  in dealing with 



9 
 

civilian detainees accused of  links  to  rebel groups  such as  the Peoples Redemption Army, association 
with the opposition Allied Democratic Forces (ADF), or for  leaking classified government  information.24 
As Jones admonishes,  

truth telling speaks to the responsibility of journalism to cover those people who normally may 
not  have  access  to  the media  and  to  cover  those  issues  that  need  light  shone  upon  them. 
Investigative journalism in particular, should not be a witless apologist for dominant values – … 
stories can expand, even if only a little, the community’s understanding of its values, along with 
its willingness  to  apply  them more  justly  –  or  it may  reveal  that  the  community  no  longer 
cares.25 

 
The  second  example  involves  a  principled  position  by  the  Editor‐in‐Chief  of  Ghana’s  Statesman 
newspaper, Gabby Otchere Darko, who came out in support of what is considered a taboo by arguing for 
the  right of  gays,  lesbians, bisexual,  and  transgendered people  to  inclusive  citizenship. He made  this 
contribution  in  the wake of  extensive public outrage  against  the  gay  lifestyle,  following  some media 
reports about a purported gay conference in the country in late 2006. The bold position adopted by such 
a high‐profile journalist is highly commendable in view of the fact that his position was significantly out 
of tune with that of an overwhelming majority of citizens, public officials, journalists and media outlets, 
religious  leaders, and that of the statutory body tasked with protecting human rights  in the country – 
the Commission on Human Rights and Administrative  Justice  (CHRAJ). The Chairman of CHRAJ  stated 
unequivocally that the Commission will not advocate gay rights.  What the journalist did was to educate 
the public on the need to protect minority rights in a democracy and to provoke a discourse that pushed 
for  a  critical  assessment  of  the  basis  for  public  revulsion  toward  homosexuality  and  the  laws  that 
criminalize that  lifestyle. His  intervention helped to fulfill a vital role for media practitioners  in support 
of democracy, which  is  to educate  the public  to understand and appreciate  the  value of  substantive 
citizenship for all members of society and the  importance of protecting  it. The work of Uganda Media 
Women’s Association in educating women, particularly in rural areas, about their rights, providing them 
with  avenues  to  articulate  their  concerns,  and  inserting  those  voices  into  deliberations  in  the public 
sphere  is  another  laudable  achievement  by  the  media  on  behalf  of  the  marginalized.  These  acts 
constitute what Carroll and Hacket call progressive media activism.26 
 
 
Post‐National Constellations and the Virtual Public Sphere  
A very important consequence of the opportunities provided by the internet is the extent to which the 
state’s  hold  on  its  citizens  has  been  ruptured,  if  not  completely  eliminated.  Under  the  media 
configurations  of  the  past,  characterized  by  centralized  control  of  mass‐mediated  information 
production and dissemination  in African countries, the ability of citizens to produce content and share 
their  views was  constrained  by  the  gate‐keeping  role  of  state  agents.  The  transformations  in media 
ownership, control, and  information dissemination made possible by the  Internet means that counter‐
discourses that challenge the hegemonic viewpoint of the state are being vigorously articulated within 
the virtual architecture of this reconfigured public sphere.27  
 
These opportunities are particularly available  to Africans  located outside  the  territorial boundaries of 
their states of origin. The location of Africans in the Diaspora affords them the opportunity to access and 
assess  information  in ways that most of their compatriots may not be able to. They are, consequently, 
better able  to authenticate or debunk various narratives  that may be put out by  state actors  in  their 
countries  of  origin.  These  are  then  posted  to  support  or  challenge  those  dominant  discourses. 
Discussion forums and chatrooms, thus, provide a plethora of deliberative politics, as burning issues are 
brought up, opinions expressed, and analyses provided. This  is  illustrated by Bernal’s  (2006)  study of 



10 
 

Eritrean  internet  networks  which  provide  a  veritable  public  sphere  in  which  ideas,  that  cannot  be 
expressed  in  the  context  of  the  oppressive  controls  of  the  state,  are  articulated,  disseminated  and 
debated among interactants who may not be familiar with each other in physical space but engage one 
another in the ether of cyberspace. It is obvious that the following poster will not have the temerity to 
say  the  following  words  in  the  real  world  of  Nigerian  politics  without  fear  of  physically  harmful 
retribution: 
 

no  incorrigible  president  has  a  case, moral  or  otherwise,  against  an  incorrigible  deputy.  You 
keep writing  like OBJ has some moral ground to stand on here, he doesn't. OBJ and Atiku are 
murderers  and  thieves  [emphasis  in  the  original].  They  were  both  disbursing  money  from 
government  accounts  to  buy  cars  for  girlfriends  while  nigerian  children  were  dying  from 
treatable diseases like malaria. Why not ask how Atiku should have dealt with the issue? In the 
fight between  two  rogues, he  is doing what he should be doing exactly. Otherwise, he would 
have ended up  like  the Audu Ogbehs and Theophilus Danjumas who stole with OBJ,  then got 
their hands chopped off while OBJ kept eating. (Oladipo, Posted: Mon Apr 16, 2007 2:13 pm) 

 
Nancy Fraser critiques the national/Westphalian orientation of public sphere theory, which she thinks is 
threatened by depoliticization, and calls for a reformulation of the theory in a way that “can illuminate 
the emancipatory possibilities of the present postnational constellation.”28 In this new constellation, the 
communicative targets of those who operate in the public sphere, contra the Habermasian model of the 
bourgeois Westphalian  state  and  public,  is  not  just  the  territorial  sovereign,  but  the  desegregated 
sovereign, characterized by multiple and distinct  institutional  levels  ‐‐    some contained within, others 
extending beyond, the state. As Africans engage in communicative action on the internet, therefore, the 
institutional and other receptacles, to which they are directing attention, reflect these multiple foci and 
loci of sovereignty, depending on the  issues at hand. One of the conduits for exercising voice  in these 
post‐national constellations is the blogosphere. 
 

In 2007 Wael Abbas went worldwide. An Egyptian blogger, Wael spent the past few years using 
his site to showcase alleged police abuse  inside prisons and also at the site of protests against 
the government. But early this year, a video posting he made on YouTube of a bus driver being 
sodomized with  a  stick  at  the  hands  of  Egyptian  police,  forced  an  international  spotlight  on 
Egypt’s security forces and their tactics. Two policemen from that incident were later sentenced 
to  jail  time  and  Egypt  is  taking  action  over  other  incidents.  Still Wael,  who  briefly  had  his 
youtube account  suspended  some weeks ago, wants more,  to  inspire  the Egyptian people  to 
demand change. And as the first blogger to win the prestigious Knight International Journalism 
Award by the International Center For Journalists earlier this year, Wael intends to keep up the 
fight online and keep his check on the Egyptian government.29 

 
The  ability  of  the  internet  to  allow  for  subjective  narratives  of  history  is  significant  enough;  but  its 
capacity  to  bring  alive  images  that  are  ubiquitous,  accessible  to  a  myriad  of  people,  (re)generate 
passions,  contest  particular  versions  of  history,  and  mobilize  transnational  constituencies  for  the 
purpose  of  holding  governments  and  various  actors  accountable  for  their  actions,  make  it  a  very 
powerful  tool  for  democratic  expression.  In  the  African  context,  such  imagery  is  exemplified  by  a 
website  that was  set up by  some citizens of Anlo,  in  the Volta  region of Ghana,  to publish  images of 
victims of what  they  considered  to be  government‐supported police brutality during  a  confrontation 
among factions in a chieftaincy dispute. The caption accompanying the images, states: 
 



11 
 

This Website (prototype)  is being created to Honor of [sic] the Heroes and those who Paid the 
Ultimate Sacrifice to protect The Heritage and Culture of the Anlo’s [sic] on November 1 2007 in 
the Volta Region of Ghana. May Their Souls Rest in Peace! (http://anlostate.org/) 

 
The watchdog role of the media has, thus, not only been enhanced by developments in ICTs, but also by 
migration and the attendant creation of diasporas which serve as expansive sources of  information for 
media outlets  located  in their countries of origin. This fact, together with the time‐space compression 
made possible by ICTs means that local media can receive information relevant to their countries from 
compatriots located in other parts of the world. This connection is strengthened by the intense interest 
that many Africans domiciled abroad have in the politics of their home countries and their willingness to 
inject  themselves  into  the deterritorialized public  spheres of  those  countries.  It  is  this  confluence of 
developments that triggered extensive coverage in Ghanaian media about alleged kickbacks to Ghanaian 
officials by Scanscom, a Norwegian company operating in Ghana, and subsequent investigations by the 
media.30 The follow‐up investigations showed that election ‘donations’ from Scanscom were not  limited 
to the NDC government, the focus of the original revelations, but that the web of complicity extended to 
various  political  parties  in  the  country,  in  apparent  violation  of    Section  23(1)  (Funding  of  Political 
Parties) of  the Political Parties  Law  (Act 574). The Act  stipulates  that only  citizens may  contribute  to 
political parties.  
 
Challenges to Media as Facilitators of Accountability in Africa 
Dadge (2005) argues that the African Peer Review Mechanism has so far not been used as a credible tool 
to uphold and promote freedom of expression and independent media in several African states. In fact, 
many  African  governments  use  covert  and  overt  means  to  deny  access  to  information  and  or  to 
intimidate media houses and personnel. Among  the most notorious of regimes  in  this respect are  the 
Eritrea, Zimbabwe, and Ethiopia. In spite of gains made over the last several years, 
 

Freedom of the press in Africa was badly damaged in 2007. On at least 12 occasions during the 
year, men received orders to kill  journalists. Police received orders on almost 150 occasions to 
make  an  arrest,  not  of  a  corrupt  minister  or  a  notorious  killer  but  of  a  journalist.  Even 
governments  of  countries  in  which  Reporters Without  Borders  had  invested  some  hope  in 
previous years, have brought instruments of repression to bear against the press.31 

 
The  use  of  legislation  and  executive  fiat  is  a  tried,  tested,  and  effective  weapon  in  the  hand  of 
governments  which  want  to  hide  behind  self‐serving  legality  to  circumscribe  deliberations  in  the 
mediated  public  sphere  and  beyond.  In  Sudan,  for  example,  Article  130  of  the  Code  of  Criminal 
Procedure  is used to gag reportage on significant events that the government does not want exposed. 
This provision was invoked to indefinitely suspend Al‐Sudani in 2007 for making reference to the murder 
of Mohammed Taha, editor of Al‐Waifaq. Al‐Sudani’s action was  in defiance of a government directive 
imposing a news blackout on the case, ostensibly to avert any trouble. In August 2006, Rwanda’s highest 
court upheld  the “public offence” conviction of Charles Kaonero, editor of Umuseso, a weekly private 
newspaper. He was given a one year suspended prison sentence and fined one million Rwanda francs 
(1450 euros) for articles that appeared in the newspaper criticizing the conduct of government business, 
raising questions about the political  influence of the country’s Deputy Speaker vis‐à‐vis the presidency, 
and alleging that he rented offices  in his private building to various state‐institutions.   
 
The  re‐introduction  of  an  advanced  censorship  committee  in  Chad,  under  a  state  of  emergency 
legislation,  has  been  the  bane  of  newspapers  as  has  the  banning,  on  radio  and  television,  of  issues 
considered  inimical  to  national  security.  The media’s  ability  to  inform,  raise  questions,  and  critically 



12 
 

engage with  issues confronting  the citizenry, at a  time of national  turmoil and desperation, has been 
severely  eroded.  Apart  from  one  pro‐government  private  newspaper,  Le  Progrès,  all  publications  in 
Njamena come to the newsstands with substantial parts blacked out. Ostensibly to protect the national 
interest, a  journalist of a community  radio station, Radio Brakoss, was arrested and  jailed  in 2007  for 
publishing a story accusing the  local police chief of extorting money from  local residents. His crime? – 
“ruthless handling of sensitive news which could harm national cohesion”!32 
 
There  continues  to  be  a  preponderance  of  laws  that  punish media  practitioners  for  “insulting  the 
president”. These  laws restrict the use of the media for  legitimate critique of government policies and 
officials.  This  is  especially  so  because  of  the  nebulous  definition  given  to  such  violations. Any  views 
against the stance of the president could be characterized as an insult for which the persons expressing 
them  could be  arrested  and  incarcerated.  It  is  a  sad  commentary on  the  state of democracy on  the 
continent that even countries such as Kenya, which are considered to be beacons of democracy, have 
retrogressive laws that punish journalists, ostensibly for the “publication of false news.” For example, a 
story  in  the  February  25,  2007  edition  of  The  Standard,  indicating  that  a meeting  had  taken  place 
between  the president  and  a  former  cabinet minister, who had  left  the  government  several months 
earlier due  to his opposition  to  the government’s draft constitution, evoked  the government’s anger. 
This  led to the arrests of the paper’s managing editor, editor and a reporter. They were charged with 
publishing false rumors with the aim of causing public panic. This was followed, days later, with a raid on 
the  premises  of  the  paper’s  printer  by  police who  seized  and  burnt  copies  of  the March  2  edition. 
Instead of punishing journalists who may have made genuine errors in their reportage, it is more useful 
to see  these mistakes as an  indictment on governments  that are reluctant  to grant access  to relevant 
information,  thereby  compelling  journalists  to  scramble  through other means  to  gather news  and  to 
inform  the public. Based on  the above  incidents  in Kenya,  it  is  important  that analyses of  the media‐
democracy  nexus  in Africa  not  lose  sight  of  the  fact  that  a  vibrant  and  diverse media  system  is  not 
necessarily coterminous with civil liberties for journalists.33 This is also exemplified by Nigeria, probably 
the most animated media setting on the continent where attacks, intimidation, and arrests of journalists 
are commonplace. The notorious State Security Service  (SSS) continues  to wage a constant assault on 
media freedom.34  
 
In some instances, aggrieved public officials take it upon themselves to settle scores with the media for 
subjecting their government to public scrutiny and/or providing a forum for perspectives that contradict 
or are critical of those espoused by state officials. A most ignominious example of this occurred in Ghana 
in April 2008 when a government minister angrily  interrupted a  live discussion program on Metro TV, 
broadcasting on location at a facility where an UNCTAD meeting was taking place, and ordered it closed. 
He  said  later  that  his  goal was  to  protest  the  views  of  one  guest,  presumably  for  being  partisan  in 
violation of UNCTAD  rules  that  the  conference premises  should not be used  for political purposes. A 
more  credible  reason  seems  to  be  the  fact  this  guest, who  is  a  regular  critic  of  the  government’s 
economic policies and a  leading member of an opposition party, was voicing unpleasant views  in  the 
presence of international media and conference participants. 
 
The  targets of  the  state actions  referred  to above are not  just  local  journalists, but extend  to  foreign 
journalists whose  portrayal  of  events  are  considered  contrary  to  the  interest  of  the  governments  in 
power.  Thus, many  foreign  journalists who  seek  to  cover  the  atrocities  in  Darfur,  for  example,  are 
characterized as spies,  refused visas or denied permits  to go  to  that  region because  they are  seen as 
reflecting perspectives that do not put the government  in a positive  light  in the global community. As 
noted by Reporters Without Borders, blacklisting of foreign journalists stems from the perception that  
 



13 
 

“many media have proved to be insulting towards the Sudanese government.” In other words, it 
is portrayed as a legitimate self‐defence by the government in reaction to criticism in the US and 
European press  since  the  start of  the  civil war  in Darfur and, before  that,  to  the 21  years of 
fighting between government troops and the southern rebels, especially John Garang’s SPLA.35 

 
Restrictions on the movement of  journalists are not  limited to the Sudan. Prior to the  last presidential 
elections  in Uganda,  the Media Center, a  recently  created, government‐controlled media  surveillance 
entity, summoned  foreign correspondents  to  its offices and    instructed  them not  to  travel more  than 
100km outside of Kampala without  its authorization. The BBC’s Will Ross had his accreditation slashed 
from one year to four months soon after he filed a report about the death of seven civilians in a refugee 
camp in the north of the country. In the face of such obstacles, it is not surprising that some journalists 
are  compelled  to  use  unconventional  and,  sometimes  illegal,  means  to  get  their  stories,  including 
unsanctioned entry into the county or certain areas. In Eritrea, foreign journalists function at the behest 
of  the  Information Minister,  who  has  no  qualms  about  revoking  their  permits  if  their  coverage  is 
deemed  unfavorable  to  the  government,  such  as  violations  of  civil  and  political  rights.  It must  be 
acknowledged,  though,  that  in  some  instances,  foreign  media  personnel  have  given  cause  for 
governments to react negatively to them due to the lack of understanding of local realities, a fact that is 
betrayed by their reportage. 
 
On a continent where access to  information, through state  institutions,  is a huge challenge, the media 
have to depend on ordinary citizens to provide relevant insights on the basis of which to undertake their 
responsibilities of  informing deliberations, and galvanizing action,  in  the public sphere. Unfortunately, 
the  fear of  reprisals by  targets of media  scrutiny dissuades  some  citizens  from  taking up  the  role of 
informers. Such fears are not unfounded as demonstrated in the a case involving the Head‐teacher of a 
primary school in Ghana who is believed, by most observers, to have been demoted and transferred as a 
result  of  granting  an  interview  to  journalists  in which  she  lamented  low  enrolments  in  the  school, 
thereby  critiquing  the  effectiveness  of  the  government’s  education  reform  program.36  In  2006,  the 
Rwandese  Interior Minister directed police to hold,  in custody, any  journalist who publishes an official 
document until he or she identifies the source of the leak. Such a fate stared Max Hamata, the editor of 
Namibia’s Informante,  in the face when he was threatened with  imprisonment  in February, 2008,  if he 
refused to reveal the source of information that formed the basis for a story the paper wrote about the 
mayor of Windhoek. These  types of orders and  threats are not  comforting  to prospective  sources of 
information for journalists. In the light of these facts, President Kibaki has to be commended for refusing 
to  sign  the Media Bill  of  2007, which  included  a  provision  that would  have  compelled  journalists  to 
reveal their sources. According  to him, such a provision constitutes a threat  to  freedom of expression 
and undermines the country’s democratic achievements. 
 
While the media  landscape generally reveals significant challenges that still need to be addressed, the 
obstacles that confront the media are particularly dire in conflict areas. Here, the emotional proximity of 
journalists to atrocious realities that impact their very lives and the difficulty of being dispassionate vis‐
à‐vis  the  different  interests  and  claims  behind  the  conflicts  affect  journalists’  ‘objectivity’.  The 
consequent mistrust  towards  journalists by  various protagonists  complicates  journalistic practice  and 
the  role  of  the media  in  fostering  compromises,  consensus,  national  unity  or  peace.  In  Darfur,  for 
example, “displaced persons  ‘mistrust Sudanese  journalists and, more generally,  those  from  the Arab 
world’ unless they are accompanied by trusted people.”37 In addition to the above challenges in conflict 
areas  is the constant threat of physical violence. Somalia continues to be the most dangerous  location 
for journalists.  
 



14 
 

The heavy toll for the Somali press reads as follows: Eight dead, four injured, some 50 journalists 
in exile, and others holed up at home after abandoning their work  in fear. To this toll must be 
added  53  journalists  arrested  while  doing  their  job,  either  in  southern  Somalia,  where  the 
capital Mogadishu is sited, in semi‐autonomous Puntland in the north or in the self‐proclaimed 
state of Somaliland in the north‐west.38 

 
While states with a sanguine attitude  towards  the media have created an environment  for  journalists 
and media  organizations  to  build  and  or  enhance  their  capacity  as  active  voices  in,  and  vessels  for 
democratic discourses,  in  the public  sphere,  their brutal,  intolerant and dictatorial  counterparts have 
succeeded in eroding the capacity of media practitioners to champion democratic causes. This is due to 
the fact that the most accomplished  journalists who are unwilling to compromise professionalism and 
commitment  to  vocation  are  either  being  lost  through  jail  sentences,  death  or  exile.  These 
developments take a heavy toll on the ability of the profession to regenerate  itself  in ways that allow 
members to contribute meaningfully to the emergence, growth and sustainability of a plural, democratic 
polity. 
 
As  the  internet  becomes  a  powerful  nexus  for  information  dissemination,  civic  engagement,  and 
contestations of state action and propaganda, a number of governments are beginning to monitor it and 
to  curb  expression  in  this  virtual  public  sphere.    Since  2006,  the  Ethiopian  government  has  blocked 
access  to  websites  and  blogs  that  it  considers  critical  of  the  regime,  with  the  Ethiopian 
Telecommunicatons Agency instructing cybercafés to record names and addresses of customers so that 
they  could  be  punished  for  any  untoward  behavior,  including  imprisonment.  Similar  requirements 
obtain  in Tunisia. Zimbabwe has secured Chinese technology  to enable  it  implement  the provisions of 
the Interception of Communication Act, which authorizes state agencies to monitor telephone, fax, and 
e‐mail messages. The Egyptian government, on  its part, has  increased online censorship, coming down 
very hard on bloggers who express critical views. In fact, in the summer of 2006, the government passed 
a law on Internet regulation that facilitates such clamp‐downs under the pre‐text of protecting national 
security. Several bloggers were arrested and  incarcerated  for varying periods,  in 2007,  for expressing 
their opinions.39 State monitoring of the Internet for dissenting views is what led to the arrest, in March 
2007, of Fatou Jaw Manneh, a US‐based Gambian  journalist, when she arrived  in the country. She had 
published several articles on websites, including AllGambain.net, and  
 

was prosecuted for an article,  in October 2005,  in which she accused President Yahya Jammeh 
of  “tearing our beloved  country  to  shreds”  and describing  the head of  state  as  a  “bundle of 
terror”. She was charged with “intention to commit sedition,” “publication of seditious words” 
and “publication of false news intended to create public fear and alarm” and faces three years in 
prison.40 

 
Governments  and  state  officials  employ  not  just  the  crude  and  brazen  tactics  referred  to  above  to 
prevent the media from pursuing their roles of holding those officials accountable for their stewardship; 
they also deploy subtle means to  intimidate media personnel and their organizations or to deprive the 
public  of  access  to  diverse  political  views. One  such  tactic  is  to  starve media  organizations  that  are 
critical  of  the  government  of  advertising  revenues,  a  very  damaging  tactic  since  such  revenues 
constitute a  significant part of operating  funds  for private print and electronic media. The use of  this 
tactic is exemplified by the Kenyan government’s advice to public sector institutions, in April 2007, not 
to advertise  in The Standard newspaper and Kenyan Television Network, both of which belong  to  the 
Standard Group. The e‐mail message instructed the institutions to send their ads to media organizations 
that were  favorably disposed  to  the government’s policies. The  relationship between  the government 



15 
 

and the Standard Group had been frosty since a publication by the The Standard, about a year earlier, 
suggesting that a Minister had had discussions with a group of Armenian hit‐men to eliminate the son of 
former president Arap Moi.  
 
Another  tactic employed by some governments  to block  the public’s access  to opposing viewpoints  is 
jamming broadcast  signals.  In  fact,  in  February 207,  Zimbabwe’s Deputy Minister of  Information  and 
Publicity, Bright Mutongo, acknowledged before Parliament that the government was  jamming signals 
from Studio 7, a Washington DC station which broadcasts programs by Zimbabwean  journalists  in  the 
United States that can be received in Zimbabwe on short and medium wave frequencies. In Cameroon, 
the  government of  Paul Biya  simply  limited  access  to  the  airwaves by not  implementing  a  1990  law 
allowing private broadcasting; waiting until 2000 to pass  legislation to outline  its  implementation; and 
only granting licenses to the first four private broadcasters in 2007. Criminal or civil libel suits continue 
to be a strategy of choice to compel the media to acquiesce, self‐censor or fold up under the weight of 
fines or imprisonment.  
 
Watching the Watchdogs, Agenda Setters, and Gate‐keepers 
As we explore the relationship between the media and democratic governance, it is imperative that we 
focus the critical  lens on the media as well. This  is to ensure that the positive contributions discussed 
above are not undermined by the lack of credibility as a result of the unprofessional conduct on the part 
of some journalists and media organizations.41 As noted by Reporters Without Borders, 
 

across  the continent,  chiefly  in  the French‐speaking part,  there are numerous  scandal  sheets, 
which feed on ordinary corruption, chasing spectacular headlines and “little envelopes.” But the 
politicians, from Madagascar to Mauritania, from Guinea to Cameroun, via Cote d’Ivoire ad the 
Central African Republic, are the main beneficiaries, making use of badly or unpaid journalists to 
settle their scores with opponents through bogus “revelations”. 42 

 
The  erosion  of  solidarity  among  media  practitioners  in  upholding  the  fundamental  right  to  free 
expression  can  be  the  single most  damaging  threat  to  the media’s  role  as  a  forum  for  the  exercise 
democratic citizenship and a catalyst  for  sustaining democratic  institutions and practices.    It  is  in  this 
context  that  recent  developments within  Rwanda’s  inky  fraternity  are  troubling.  The  Rwanda Media 
Ethics Commission, together with some media owners and journalists issued a statement on March 19, 
2008  indicating  their  resolve  to  sue  the privately‐owned Umoco newspaper  for publishing  slanderous 
and defamatory articles against President Kegame in its  March 12‐27 edition.43 They accused the paper 
of tarnishing the reputation of the president by likening him to Adolf Hitler and criticized it for offering 
outrageous  options  for  the  president  to  consider  in  the  light  of  indictments  brought  against  forty 
Rwandese Defence Forces officers by a Spanish court. The group suggested that, through the article, the 
paper was  denying  the  1994  genocide  in  Rwanda  and  that  the  story  had  caused  panic  among  the 
populace. It, therefore, called on the High Council of the Press to withdraw the paper’s accreditation and 
to ask the line ministry to ban it for a year.  
 
The right of this group to caution against and condemn incendiary comments from journalists that could 
create socio‐political chaos  is appreciated and respected. What  is disturbing  is the fact that a group of 
media practitioners deems  is  fit  to arrogate  to  themselves  the  right  to be  the president’s unsolicited 
legal  team,  to  pursue  criminal  charges  against  the  editor,  and  to  urge  the  authorities  to  ban  the 
publication.    Not  only  are  they  encouraging  a  government  that  has  a  record  of  clamping  down  on 
opposition to continue its hostility towards dissenting voices, but are undermining the principles of free 
expression that is the best protection the media have against state harassment.   



16 
 

 
As alluded to earlier, there are concerns about the extent to which the mass mediated public sphere in 
Africa has, largely, been constricted to the advantage of particular segments of society. These concerns, 
which  echo what  has  been  expressed  in  other  places,  challenge  the  Harbermasian  ideal  of  equally 
situated citizens engaging in deliberative politics.44 Jacobs notes, in relation to mediated politics in South 
Africa,  that  “the  new  deliberation  processes  are  restricted  to  policy  professional  and  already 
empowered  (meanly  largely  ‘white’  and  neo‐liberal)  non‐governmental,  business,  professional  lobby 
groups as well as think tanks. …  ‘the  irony  is that the  levels of  involvement  in political and civic  issues 
were  higher  under  the  repressive machinery  than  under  the  new  democratic  dispensation.’”45  Elite 
capture  of  the mass mediated  public  sphere might  be  portentous  for  democratic  governance  in  a 
number of ways. First, it could mean a multiplicity of voices that produce different versions of the class 
interests of  the most powerful groups. The  ‘have nots’ might not have a place  in  the discourses  that 
shape the direction of their countries and, therefore, might be unable to have their  interest served  in 
the new democratic dispensations that are taking hold on the continent. The signs of such exclusion are 
evident in the nature and language of the preponderant discourses in the mediascape, the locations of 
major media outlets, and the distributional contours for media output. The majority of the continent’s 
media are  located  in urban areas, use European  languages, and have a  reach  that do not extend  far 
beyond their areas of production. Rural dwellers who constitute the majority of the population in many 
countries, but do not attract the media because they do not have the economic power on which these 
media depend. By extension, their voices do not get articulated in the mediated public sphere. While the 
commitment of various media practitioners  to democratic consolidation  is not  in doubt,  the  reality  is 
that,  for many media organizations,  the economic  imperatives behind  their operations  tend  to  trump 
their public service role.46 As Kivikuru  points out in the assessment of community radio in South Africa 
and Namibia,  “it  is easy  to  talk about  community and grassroots orientation, but  to  implement  such 
policies is difficult, especially when the basic task is to promote democracy and citizenship.”47 
 
Secondly,  if  these media outlets become means  for  spewing  the  views of  their backers  and owners, 
without  the opportunity  for engaging directly with  contesting views, and  thereby and  cross‐fertilizing 
them, Africans might end up with a cacophony of media silos and voices that do not produce a useful 
synthesis of well‐distilled  ideas  that  can move  society  forward.   This  situation veers very  closely  to a 
corroborating  Gerstl‐Pepin’s  skepticism  about  the mediated  public  sphere  in which  she  argues  that 
“although the media can function as a form of the public sphere, … they essentially operate as a “thin” 
public  sphere   …  in  the  sense  that genuine dialogue about govern‐ance  issues does not  take place  in 
most forms of media coverage. Instead, the media operate more as a billboard of opposing viewpoints 
rather than a forum for debates and analysis of issues.”48  
 
Another  concern  about  elite  capture  stems  from  trends  that  show  that  they may become  a  tool  for 
limiting democratic expression to the wealthy who might use it for their own parochial political interests 
rather than as true catalysts of a vibrant, accessible and open public sphere. For example,  
 

some danger signs have emerged in Madagascar’s media transition. Money matters much more 
in politics now  than  it did before. Wealthy candidates, who can afford  to purchase  their own 
media  outlets,  become more  competitive most  quickly.  Private media  ownership  appears  to 
have reduced  incentives  for direct candidate debates, as candidates prefer to run propaganda 
wars from their own media outlets (Adriantsoa et al, 2005, p. 1955). 
 

The results of such propaganda wars can be catastrophic if they are not controlled and conducted with 
circumspection. A case in point is the mayhem in the Democratic Republic of Congo that resulted from a 



17 
 

statement by  Jean‐Pierre Bemba on one of his  radio  station, after he  lost  the presidential election  in 
2006. He  claimed  that  the  top hierarchy of  the army was embezzling 500 million Congolese  francs a 
month from the army payroll. Over the next two days bloody clashes erupted in the streets of Kinshasa 
pitting the DR Congo Armed Forces (FARDC) against the personal guard of Senator Bemba. …Repeated 
death threats forced numbers of staff on Jean‐Pierre Bemba‐owned media into hiding.”49  
 
In view of  the  foregoing concerns about elite and commercial capture,  it  is necessary  that alternative 
media which champion the cause of the marginalized, and provide disinterested diverse perspectives on 
national  and  local  issues  are  supported.  In  Madagascar,  for  example,  “highly  respected  religious 
publications  and  broadcasts  offer  a  valuable  counterweight  to  the  purely  commercial  private  press. 
Unlike purely commercial stations, the religious media are actively striving to serve rural communities 
more fully. The national print media, though private, have likewise contributed to political debate, some 
with  strongly  partisan  rhetoric,  others  counterbalancing  the  purely  political  press  by  contrasting 
candidate positions and providing content‐focused political analysis.”50 
 
One of the challenges that the media have had to contend with is to find a balance between the public’s 
right  to  know and  the need  for political  stability and national  security. The dilemma  imposed by  the 
dialectics  of  responsible  journalism  and  self‐censorship  is manifested  in  several  cases where media 
personnel have toed the government’s line with respect to what the public needs to know or its right to 
free expression. It is important to note that the context in which these journalists operate needs to be 
taken  into  account  when  we  make  assessments  of  whether  or  not  they  are  pandering  to  the 
government of the day.  It  is, thus, understandable that  in the midst of Kenya 2007‐2008 post‐election 
violence media outlets were willing to follow instructions from the Ministry of Information to broadcast 
news items with a delay.  
 
It  is  important,  though,  that  these mechanisms  are  not  used  to  deny  the  public  access  to  relevant 
information because it might not carve a positive image for the one group or the other. Self‐censorship 
has dire consequences  for democratic accountability.  In  the context of Kenya’s post‐election violence, 
for  example,  some  analysts  of  the  media  scene  have  criticized  journalists  for  not  pursuing  issues 
intensively  and extensively enough because of  the  gnawing  fear  that  they might undermine national 
security.  Consequently,  the  truth  about  the  reality  that  people  were  living  was  not  adequately 
unraveled, thereby making it difficult to determine who the real winner of the presidential elections was 
and what the nature and extent of malfeasance was. These insights are necessary in order to assess the 
veracity of claims and counterclaims regarding the conduct of the elections; hold people accountable; 
protect  the vulnerable, and ensure  that  there  is no  future  replication of  the  triggers of  the violence. 
According to one of the country’s most senior journalists,  
 

the media failed …. It did not properly  investigate what happened after the voting and he said 
this has haunted him ever  since  Journalists had not pushed  to  find out  the  truth after  it was 
clear the results were rigged. {However], so much was at stake that not seeking the truth was 
impermissible, he said.51 

 
The failure of the media to verify, authenticate or challenge state officials’ rendition of reality might rob 
the  public  of  the  critical  conversation  need  to  develop  appropriate  policy  interventions  and  correct 
erroneous impressions that can have dangerous consequences. Danso and Macdonald provide evidence 
of such failure and  its consequences,  in South Africa, when they assert that the print media was partly 
responsible for some of the worst examples of xenophobic rhetoric in the country by failing to check the 
veracity of government statements on immigration, arguing thus: 



18 
 

 
there is a self‐reinforcing mechanism at play, with the Department of Home Affairs ( as well as 
the police and defence  forces)  issuing anti‐immigrant statements and statistics and  the media 
uncritically reproducing them. This creates a feedback loop to bureaucrats and policy makers as 
to  the  legitimacy and “correctness” of what  they are  saying. When  combined with  the highly 
xenophobic  attitudes  of  the  population  at  large,  this  self‐reinforcing  mechanism  serves  to 
foreclose  more  progressive  policy  options  and  acts  to  stifle  (and  even  shut  down)  more 
informed public debates about the issues.52  

 
The significance of this assessment is eerily brought home by attacks on, and killing of, immigrants in 
various parts of the country in May, 2008. 
 
Conclusion 
The foregoing analysis shows that many media outlets and journalists in Africa are fulfilling their watch‐
dog, agenda‐setting, and gate‐keeping roles commendably under trying circumstances. They are making 
tremendous contributions  toward  the building of democratic practices and  institutions.  It  is also clear 
that the traditional media are being complemented significantly by the opportunities made possible by 
the Internet. As Tettey notes,  

cyberspace  has  encouraged  the  development  of  a  civic  culture  and  an  active  citizenry  that 
integrates the  local and the global, and compels the state to be responsive to a public sphere 
that is external to it and over which it does not exercise complete, if any, sovereign control. This 
is not to suggest that domestic politics is driven by virtual politics, but just that it is inflected by 
it in some instances.53 

 
The above achievements, notwithstanding, the evidence also shows that the development of an active, 
diverse, and critical mediated public sphere  faces  tremendous obstacles which need  to be removed  if 
the  continent  is  to make  strides  in  creating  a  conducive  environment  for democratic  expression  and 
accountability which facilitate good governance. 
 
One of the ways that African media can be supported to perform their critical function as facilitators of 
critical discourse  in  the public  sphere  is  through  solidarity among various  stakeholders  in  civil  society 
working together to demonstrate their commitment to a multi‐vocal public sphere and standing up to 
support diversity  in the media whenever that comes under attack. Such solidarity sends a message to 
even the most unyielding dictators the media practitioners are not just a fringe bunch of trouble makers 
whose views are not shared by society at large and that they cannot continue to pursue hostile policies 
toward  the  media  without  eroding  their  own  political  security.    Mobilization  in  support  of  media 
freedom, through protests by journalists and media organizations, was effective in getting the Sudanese 
government  to  revoke  the  suspension  of  Al‐Sudani,  referred  to  above,  after  48  hours.    Such  acts 
demonstrate, in the words of Dahlgren, not just ‘civic agency’ but also ‘civic competence’ which means 
that “for democracy to work, we must look beyond its institutionalized structures and dynamics. While 
these are essential, if they are not filled by real flesh‐and‐blood people with relevant values, virtues and 
competencies, democracy will become merely a hollow formalism.”54 
 
Obviously, the media are a crucial ingredient for democratic governance and its consolidation. They will, 
however, not be able  to play this role without support  from other key  institutions of the state. These 
include the legislature, which should ensure that the media are not hamstrung by laws that are inimical 
to  a  vibrant  and  pluralistic  public  sphere  and  which  degrade  their  ability  to  hold  various  actors 
accountable to the citizenry. Laws that support the cultivation and sustenance of such an environment 



19 
 

are  necessary.  The  judiciary  also  needs  to  interpret  laws  in ways  that  are not  dictated  by  loyalty  to 
persons in government but to the cause of democracy, civil liberties, and political freedoms.  
 
In  spite  of  the  difficulty  of  getting  governments  to  pass  Freedom  of  Information  and Whistleblower 
legislation  on  the  continent,  civil  society  organizations,  journalists,  and  the  general  public  should 
continue advocating and lobbying for these. It is only through the opportunities presented by these laws 
that the media, and citizens  in general, can accomplish their role of holding governments accountable 
and  providing  the  public with  information  it  deserves  to  know, without  the  onerous  obstacles  and 
threats to their  lives and freedoms that they currently have to endure. A number of countries, such as 
Nigeria, Ghana and Kenya have come close to passing such laws, and further pressure is needed to get 
their governments to making them a reality.55    It  is  in the  interest of governments to pass these  laws, 
because  the  transparency  that  comes  with  unfettered  access  to  government  information  and  the 
protections that comes with a Whistleblower Act helps to build trust in government which, in turn, helps 
to elicit the support of the citizenry  for decisions and actions of state  institutions. As Fard et al. point 
out, “public  trust has a  tremendous effect on  the quality of public administration. Trust  is one of  the 
most valuable social capitals, and its decline will impose heavy expenditure on the political system.”56 
 
The  media  themselves  have  a  role  in  sustaining  their  place  as  vessels  for  democratic  expression, 
accountability, and democratic consolidation. Based on the discussion above,  it  is appropriate that we 
balance  the enthusiasm surrounding the numerical pluralization of the media  landscape  in Africa with 
what Karppinen refers to as the ‘ethos of pluralization’, which requires “an understanding of the media 
structures and the public sphere in which the point is not to celebrate all multiplicity and heterogeneity 
but rather an effort to question the inclusiveness of current pluralist discourses and their understanding 
of economic and political power.”57 
 



20 
 

Endnotes: 
                                                 
1  Kwame Karikari. 2004. “Press Freedom in Africa.’ New Economy, 11(3) 
2 Reporters Without Boarders, **, p. 7 
3 S. Jacobs. 2002. “How Good is the South African Media for Democracy?,” African and Asian Studies, 1(4), p. 280 
4  Andrew Kuper and Jocelyn Kuper, 2001. “Serving a New Democracy: Must the Media “Speak Softly’? Learning 
from South Africa,” International Journal of Public Opinion Research, 13(4), pp. 355‐376 
5 S. Jacobs. 2002. “How Good is the South African Media for Democracy?,” African and Asian Studies, 1(4); see also 
Hanspeter Kriesi. 2008. “Political Mobilization, Political Participation and the Power of the Vote,” West European 
Politics, 31(1), p. 152 
6  M. Kuenzi and G. Lambright. 2007. “Voter Trunout in Africa’s Multiparty Regimes,” Comparative Political Studies, 
40(6) 
7  Brian Schaffner. 2006. “The Political Geography of Campaign Advertising in U.S. House Elections,” Political 
Geography, 25, p. 776 
8 Mail and Guardian, May 3, 2005 

http://www.mg.co.za/articledirect.aspx?articleid=241135&area=%2foil_from_mg%2f) 
9 Mail and Guardian, December 21, 2007 
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=328223&area=/insight/insight__national/ 
10 Inquirer. November 22, 2005. http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/rumor/artikel.php?ID=94785 
11 Mail and Guardian, March 26, 2007: 
http://www.mg.co.za/printPage.aspx?area=/breaking_news/breaking_news__national/&articleId=305991 
12 Palavar. 2002. “NPP in $1billion ‘419’ Scam” 
http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/printnews.php?ID=25386 
13 See: http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/search.php 
14 Ghanaweb. 2004. “$300 Million Loan from Hairdressing Salon?” 
http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/artikel.php?ID=57552 
15 Monitor Online. 2008. “How Museveni Learnt of Roads Corruption.” 
http://www.monitor.co.ug/artman/publish/news/How_Museveni_learnt_of_roads_corruption_printer.shtml 
16  Callahan. 2003., p. 3 
17 Reporters Without Borders, **, pp. 7‐8.  
18 Reporters Without Borders, 2008, p.1  
19  Reporters Without Borders, 2006. 2006 Annual Report – Africa, pp. 6 and 18. 
20 http://www.journalism.co.za/news/cameron‐wins‐sanlam‐award‐7.html 
21 See Mahmood Monshipouri, Claude Welch Jr., and Evan Kennedy. 2003. “Multinational Corporations and the 
Ethics of Global Responsibility: Problems and Possibilities,” Human Rights Quarterly, 25, pp. 965‐989 
22 The Citizen. 2008. “Act on the Plight of Geita Evictees.” 
http://allafrica.com/stories/printable/200805190605.html 
23 Joyfm. 2006. “Grandpa Rapes 7‐year Old Granddaughter” 
http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/artikel.php?ID=97772 
24 Independent. 2008. “Tortured in a Safe House.”  
http://www.independent.co.ug/index.php?option=com_content&task=view&id=469&Itemid=2475 



21 
 

                                                                                                                                                             
25 Jones, 2005, p. 164 
26  William Carroll and Robert Hackett. 2006. “Democratic Media Activism through the Lens of Social Movement 
Theory,” Media, Culture and Society, 28(1), pp. 83‐104 

 
27 Brenda Chan. 2005. “Imagining the Homeland: The Internet and Diasporic Discourse of Nationalism.” Journal of 
Communication Inquiry, vol.  29, no. 4, pp. 336‐368; Ananda Mitra . (2001). “Diasporic Voices in Cyberspace.”  New 
Media and Society, vol. 3, no. 1, pp. 29‐48; Jo Bardoel and Leen d’Haenens. 2004. “Media Meet the Citizen: Beyond 
Market Mechanisms and Government Regulations” European Journal of Communication, 19(2), p.172 
28  Nancy  Fraser.  2005.    “Transnationalizing  the  Public  Sphere,”  p.  1, 
http://www.republicart.net/disc/publicum/fraser01_en.pdf)   

 
29 CNN. 2007. “Inside the Middle Easts’ ‘People of the Year’ – Your Votes.” 
http://edition.cnn.com/CNNI/Programs/middle.east/blog/2007/12/inside‐middle‐easts‐people‐of‐year‐your.html 
30 Ghanaweb. 2007. http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/search.php 
31 Reporters Without Borders, 2008, Annual Report, p. 7. 
32 Reporters Without Borders, 2008, p. 8. 
33  Mudhai, 2007 
34  Reporters Without Borders. 2008. Nigeria – Annual Report 2008. 
http://www.rsf.org/print.php3?id_article=25399 
35 Reporters Without Borders (**, pp. 2‐3) 
36  Ghana News Agency. 2007. “NAPTA Condems Demotion of Head Teacher.” 
http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/artikel.php?ID=132169 
37  Reporters Without Borders, **, p. 12 
38 Reporters Without Boarders, 2008, p. 26. 
39  See also Naomi Sakr. 2003. “Freedom of Expression, Accountability and Development in the Arab Region,” 
Journal of Human Development, 4(1), pp. 29‐46 
40  Reporters Without Borders, 2008, p. 17 
41  Wisdom Tettey, 2006, “The Politics of Media Accountability in Africa: An Examinatin of Mechanisms and 
Institutions, the International Communication Gazette, 68(3), pp. 229‐248; Mudhai, 2007, p. 538 
42 Reporters Without Borders, (2008, p. 7), 
43  The New Times, May 20, 2008: http://allafrica.com/stories/200803200153.html 
44 Axel Bruns. 2008. “Life Beyond the Public Sphere: Towards a Networked Model of Political Deliberation,” 
Information Polity, 13, pp. 65‐79; Doug Walton. 2007. “Revitalizing the Public Sphere: The Current System of 
Discourse and the Need for the Participative Design of Social Action,”  Systemic Practice and Action Research, 20, 
pp. 369‐386 
45  S. Jacobs. 2002. “How Good is the South African Media for Democracy?,” African and Asian Studies, 1(4), p. 298 
46  See Green, 2004;  Tettey, 2001; 2004. 
47 Kivikuru (2006) 



22 
 

                                                                                                                                                             
48 Cynthia Gerstl‐Pepin. 2007. “Introduction to the Special Issue on the Media, Democracy, and the Politics of 
Education,” Peabody Journal of Education, 8(1), p. 4 
49 Reporters Without Borders. 2008. 2008 Annual Report – Africa, p. 10 
50 Adriantsoa et al. 2005. pp. 1955‐1956 
51 Reporters Without Borders, 2008, p. 5. 
52 Ransford Danso and David McDonald. 2001. “Writing Xenophobia: Immigration and the Print Media in Post‐
Apartheid South Africa,” Africa Today, 48 (3), p. 132 
53 Wisdom J. Tettey. “Transnationalism,  the African Diaspora and the Deterritorialized Politics of the Internet. “ In 
F. Mudhai, W. Tettey, and F. Banda (eds), African Media and the Digital Public Sphere, Palgrave Macmillan 
54 Peter Dahlgren. 2006. “Doing Citizenship: The Cultural Origins of Civic Agency in the Public Sphere,” European 
Journal of Cultural Studies, 9, p. 272 
55  See Juliet Gill and Sallie Hughes. 2005. “Bureaucratic Compliance with Mexico’s New Access to Information 
Law,” Critical Studies in Media Communication, 22(2), p. 134 
56  Hassan  Fard, Ali Asghar and Anvary Rostamy. 2007. “Promoting Public Trust in Public Organizations: Explaining 
the Role of Public Accountability,” Public Organization Review, 7, p. 332 
57  Kari Karppinen. 2007. “Against Naïve Pluralism in Media Politics: On the Implications of the Radical Pluralist 
Approach to the Public Sphere,” Media, Culture and Society, 29(3), p. 496 

 


