
 
  
 
 
Steven J. Seegel, Brown University (USA)    February, 2002 
Center for European Studies/Kennedy School  Kokkalis Workshop Paper 
 

Virtual War, Virtual Journalism?: Russian Media Responses to  
   ‘Balkan’ Entanglements in Historical Perspective, 1877-2001 
 

 
The Russian-Serbian relationship is one of declining sentiment, not one of vital 
interest.  But it did become the symbolic measure of whether Russians were 
being treated as genuine partners by the [U.S.] and Europe: slights were too often 
interpreted as being of far greater significance than was ever intended. . . .  
Whenever Russia has to choose between its vital interests, usually involving 
keeping on good terms with the U.S., and its sentimental attachments, . . . it came 
down on the side of interest.  Russia will never be treated as an inferior partner -- 
and whenever that prospect emerged the Russians became difficult. 
 

       Lord David Owen 
 

For all their talk of Slavic brotherhood, the Russians decided that their ultimate 
national interest lay with America, not with a Balkan dictator.  Herein lies 
another major irony.  If Russia had been what Western policy-makers had wanted 
it to be for a decade – it would not have behaved as the West wanted it to.  A 
democratic Russia would have supported the Serbs more actively.  Yeltsin the 
autocrat was able to ignore popular feeling in favor of Serbia and instruct 
Chernomyrdin to abandon the Milosevic regime.    

   
     Michael Ignatieff 

 
Wise Kosovars acknowledge that a new Kosova (the Albanian spelling) will need 
international foster parents before it can walk on its own feet.  The Russians will 
have to be part of this international framework.  They are an essential part of the 
solution.  They are also part of the problem. 

 
       Timothy Garton Ash 
 
 
A.  Political Geography and Presumed Spheres of Influence in ‘The Balkans’ 
 
 

When, why and how are pan-Slav appeals for solidarity relegated to the political  
 
fringes among the Russian public, and how does this affect the national and international  
 
balance in Southeastern and East-Central Europe?  On a larger scale, to what extent do  
 
the “virtualized” rhetoric and stipulated conventions of political journalism influence  
 



foreign policy, and vice versa?  A substantial amount of metajournalism surrounding  
 
 
      1 
the 1990s wars and interventions in the former Yugoslavia has been dominated by a  
 
west-to-east perspective, as is demonstrated by the very notions of an “East-Central” and  
 
a “Southeastern” Europe.  When an east-to-west view is introduced, it is most likely  
 
Turkey and Greece, or to a lesser extent Bulgaria and Romania, that are selected as the  
 
primary vantage points.  Indeed, a rather neat trans-Atlantic grand narrative has been  
 
formulated around and about the region, arguing against the stereotype of ancient ethnic  
 
hatreds, citing latent or manifest evidences of [Occidentalist] Orientalism, all the while  
 
calling for a common, integrative, multicultural European home, or at the very least a  
 
strategic move away from the unpredictable shadow that Russia as an “Asiatic” outsider  
 
allegedly casts.   
 

The interaction of Russian foreign and domestic policies, in conjunction with the  
 
difficult question of how to maintain a sprawling land mass that was all at once a nation,  
 
state, and empire, presented an enormous challenge when Russian, Soviet, and post- 
 
Soviet leaders of state confronted the problem of defining national identity and deciding  
 
when and how – based on values or interests or both – to intervene in Balkan affairs.   
 
The functional history of Russian and Soviet journalism and reportage about the  
 
preconceived ‘Balkans’ is a vital and neglected part of the debates about politics, culture  
 
and identity within the internal region of Southeastern Europe.  In the path of  
 
longstanding Slavophile/Westernizer debates, fundamentally quarrels over the optimal  
 
paths of modernization, the question of whether Russia is Occidental or Oriental,  
 
European or Eurasian may seem like a vague and empty intellectual parlor game.   
 
However, it certainly affects policy decisions about the relative strength or weakness of  
 
state actors, and colors geopolitical perceptions, whether in actual or symbolic terms,  



 
about presumed spheres of influence.  Citing static civilizational faultlines in the  
 
      2 
Huntingtonian vein, geodeterministic cliches still abound, for instance, about the  
 
presupposed pan-Slav loyalties between the Russians and the Serbs, or Bulgarians, or  
 
Macedonians, as if the Kosovo conflict was a direct continuity from the Russo-Turkish  
 
War of 1877-1878.  Of course, in an age of information technology and societies of mass  
 
spectacles, the historical context of media structures that impact and react to public  
 
opinion differ dramatically from the milieu of the late nineteenth century.  My intention  
 
is to attempt to periodize and characterize Russian media coverage of the Balkans,  
 
analyzing the functions of the press within specific historical contexts and devoting  
 
particular attention to the relative strength or weakness of the Russian/Soviet/post-Soviet  
 
state.     
 
 
B.         Pan-Slav Popular Journalism, the Russo-Turkish War of 1877-1878, and the 

Ambiguities of Russia’s ‘Balkan’ Designs 
 

 
With the state (gosudarstvo) and society (obshchestvo) commonly at odds and  

 
separated by gulfs of silence, public opinion in multiethnic and multilingual Russia and  
 
its effects upon foreign policy has seldom been easy to evaluate.  References to a  
 
semi-transparent, semi-opaque, juridically ensured Western “public sphere” or “civil  
 
society” presuppose relative freedom of the press and a minimally impeded exchange of  
 
information and ideas, rarities indeed throughout Russian, Soviet, and even post-Soviet  
 
history.  External censorship and internal self-censorship further complicate the issue in  
 
the historiographical literature. 1  For example, the influences of the commercial press  
 
during the tsarist period were systematically ignored by the newfangled, Bolshevik- 
 
founded state after 1917, which confiscated and nationalized the private firms of  
 



newspapers and publishing houses.  Consequently, greater attention was for a long time  
 
 
      3 
accorded in retrospect to the agitation and propaganda activities of the radical, “non- 
 
bourgeois” underground elements prior to the October Revolution.  Adopting the strict  
 
Marxist orthodox view that journalism was mere “superstructure,” and conditioned by  
 
their experiences during World War I and the Civil War shortly thereafter, neither Lenin,  
 
Trotsky, Bukharin, Stalin, nor any of the so-called Old Bolsheviks believed, as did some  
 
later liberal proponents in the era of glasnost’ and perestroika, that the press could ever be  
 
entirely free, or at least bear a more refined semblance of objectivity and fair reporting. 
 
 Popular coverage of foreign affairs independent of elite diplomatic channels,  
 
starting with those in Western Europe, began most significantly after Russia’s disastrous  
 
defeat in the Crimean War (1853-1856) and with the Great Reforms of Alexander II  
 
(1855-1881).  The educational reforms, the loosening of centralized censorship, and the  
 
establishment of zemstva (provincial and municipal district councils) gradually raised  
 
the numbers of a literate audience, including the nearly 22 million newly emancipated  
 
serfs.  No longer the preoccupation of salon-type circles of intelligenty in St. Petersburg  
 
and Moscow, socially mobile and largely self-taught workers and peasants during the  
 
second half of the nineteenth century strove for everyday knowledge initially outside of  
 
their cities and villages, and then beyond the borders of the country itself.   
 

The Russo-Turkish War of 1877-1878 marks the beginning of Russian journalistic  
 
discourse about ‘the Balkans,’ a long and multidimensional process whereby public  
 
opinion both reflected and opposed Russian foreign policy initiatives on a local and  
 
international scale.  Despite the popularization of such intensely nationalistic and  
 
chauvinistic books like Nikolai Danilevsky’s Russia and Europe (Rossia i Evropa) in  
 
1869, the “Tsar-Liberator” Alexander II was a pan-Slav sympathizer only with  



 
tremendous reservations.  Experiencing splits of opinion between the diplomats and  
 
      4 
advisors at his side, like Count Aleksandr P. Gorchakov, the foreign minister who tried  
 
without avail to calm pan-Slav sentiments; General Cherniaev, the vainglorious pan-Slav  
 
and pan-Russian crusader who mendaciously claimed that the Serbian government was  
 
behind him, and then sallied unauthorized to the military front in 1876 on behalf of the  
 
Serbs; and Nikolai P. Ignat’ev, a pro-Serb Russian who favored a greater Serbo- 
 
Bulgarian state led by a Balkan League with Serbia at the helm and Russia relegated to  
 
the background. 2  
 

Remembering the reputation of his predecessor, Nicholas I, the “gendarme of  
 
Europe” and professed adherent of “Orthodoxy, Nationality, Autocracy,” Alexander II  
 
attempted to concentrate on domestic social reforms and remained cautious about  
 
Russian imperial adventures following the crippling effects of the Crimean War.  In fact,  
 
his suppression of the Polish revolt for national independence in 1863 and quashing of  
 
the Ukrainian language in two separate decrees in 1863 and 1876 demonstrated both the  
 
nature of pan-Slav double standards as well as his own doubts about such universal and  
 
messianic appeals for fraternity.  Fearing assassination by rising radical and revolutionary  
 
groups on the right and left, who eventually succeeded in killing him in 1881, his reign  
 
witnessed the transformation of Slavophilism from a rather pacific romantic nationalist,  
 
yet culturally conservative reaction to the French Revolution into a more belligerent,  
 
inflammatory, and politically aggressive organizational doctrine, mixed with currents of  
 
Social Darwinism on a geopolitical plane. 3  Concerned with the marginalization of the  
 
Russian state and its European humiliations, organizations like the Moscow Slavonic  
 
Benevolent Committee and populist-oriented  “yellow journalist” newspapers such  
 
as Aleksei Sergeevich Suvorin’s Novoe vremia aggressively pushed for Russian  



 
reassertions of its exceptionalist civilizational imperatives on the front lines. 4  Although  
 
      5 
Alexander II was quick to recognize the weakened and troubled status of the Habsburg  
 
and Ottoman empires and Russia’s own relative economic backwardness, he ultimately  
 
came to the conclusion that Russia would have little to gain concretely from intervening  
 
on behalf of the Serbian and Bulgarian romantic nationalist hawks.  It is reasonable to  
 
conclude that popular pressure led him reluctantly into the Russo-Turkish conflict of  
 
1877-1878, out of which emerged a humiliating pyrrhic victory when Bismarck the  
 
“honest broker” redrafted of the Treaty of San Stefano to suit West European interests.      
 

In theory, decisions to enter the Southeast European battlefronts were based   
 
largely upon the calculating Realpolitik of the post-Westphalian and then post- 
 
Metternichian European state system, and upon domestic pressures felt by heads of state,  
 
rather than upon the rhetorical appeals of ethnopolitical bloodlines.  The study of popular  
 
opinion reveals a vexatious cause-and-effect relationship.  Russia’s imperial adventures  
 
to conquer Ottoman and Habsburg lands and establish its own spheres of influence within  
 
these territories were not unique, in the same sense, as Misha Glenny and Aleksa Djilas  
 
have argued, that the delayed reactions of Yugoslav ethnocrats in the 1990s to create  
 
unitary, ethnically homogeneous states are not unique within the wider European “Great  
 
Power” context. 5  From 1877 to 1914, the rightist, often nativist racial and religious  
 
civilizing missions, taken in historical perspective, were hackneyed, largely internalized  
 
editorial tropes, simultaneously employed by the state as a diplomatic pretext for  
 
interventions, and by enterprising national-liberal editors simply in order to sell copies of  
 
their books and newspapers.  In pre-revolutionary Russia, in cases where the owners of  
 
major presses fretted about not being adequately profitable, rival editors of rival papers  
 
filled with inflammatory rhetoric traded barbs with each other.  Crusading Orthodox or  



 
pan-Slav leitmotifs of real or imagined solidarity requires a more nuanced evaluation.                          
 
      6 
C. Russian Reporting from the ‘Balkan’ Front: Entanglements of Russian 

Foreign Policy and Public Opinion, 1878-1917 
 
 

The classic editorial trope of Russia as ‘the Third Rome’ intervening on behalf of  
 
her ‘brother Slavs’ or ‘fellow Orthodox brethren’ masks a far more complex reality.  In  
 
his seminal overview, “Persistent Factors in Russian Foreign Policy: An Interpretive  
 
Essay,” Alfred J. Rieber opposes three prevailing monocausal myths about Russian  
 
expansion, (1) the geodeterministic “urge to the sea”; (2) the image of Russia as an  
 
“Asiatic oriental despotism”; and (3) the theme of Russian messianism, to the actual  
 
and reoccurring conditions of (1) relative economic backwardness; (2) permeable  
 
frontiers subject to invasion and poor administration; (3) a tenuous multicultural society;  
 
and (4) cultural marginality in reference to “Europe” and “Asia.”  Rieber plausibly  
 
argues that the history of Russian aggressive and defensive measures needs to be studied  
 
on a case-by-case geographical basis, taking into account how the centralized state  
 
tailored its policies – whether successfully or unsuccessfully – to particular national,  
 
ethnic, and religious groups within a presumed sphere of influence.  Referring to Russian  
 
dilemmas and its choices for involvement in the Balkans, he writes initially from within a  
 
state-centered approach: 
 
 

The tension between Russia’s obligations to the European system and to the 
Orthodox-Slavic population of the Ottoman Empire spawned a series of crises 
throughout the nineteenth century: the Greek War for Independence in the 1820s, 
the Crimean War, the Russo-Turkish War of 1877-78, and the rapid succession of 
crises from 1907 to 1914.  In each case, Russian policymakers were torn between 
two courses of action.  One was to attempt to resolve the crisis within the context 
of European diplomacy; the other was to intervene unilaterally in the name of a 
higher allegiance to Slavic or Orthodox solidarity disguised by appeals to 
Russian national interest. . . . In the 1870s, rebellions in Bosnia and the Bulgarian 
provinces of the Ottoman Empire once again plunged official Russia into a crisis 



over intervention.  Alexander II was no pan-Slav; his leading ministers opposed 
the war.  But the pressure of the vociferous nationalist-Panslav right – organized  
 
    7 
in Slavic committees, sustained by elements of the press, and buoyed by a 
widespread surge of sympathy from the Russian-educated public – created an 
atmosphere in which the government could not easily abstain from intervention 
without seriously compromising its honor and prestige both at home and abroad. 

 
 
It is then toward this cultural context, one which clouds the matter of an interdependent  
 
domestic and foreign policy, that Rieber persuasively shifts his focus: “On the eve of  
 
World War I, the Russian government attempted to manipulate the Slavic cause to defend  
 
its position within the European balance.  But it was inexorably dragged into an  
 
emotional involvement with the Serbian cause.  A Panslav sentiment colored the opinions  
 
of diplomats throughout the Balkans, stirred the passions of the political right, and  
 
aroused a broad segment of public opinion at home.” 6 

 
 How did such a situation arise, where Russia stood to gain little economically by  
 
intervening, yet felt so doubly obligated to march toward Constantinople?  Bent on  
 
refuting the “urge to the sea” myth, Rieber neglects to mention the Dardanelles Straits, a  
 
major foreign policy aim since Catherine the Great.  That notwithstanding, pan-Slavism  
 
had indeed grown more vociferous and popularly receptive as a reaction to perceived  
 
national humiliations within the European balance of power.  Imperial logic bolstered by  
 
wounded national pride dictated that Russia could not suffer marginalization, internal  
 
or external.  Like another sorcerer’s apprentice in Russian history, Mikhail Gorbachev,  
 
Tsar Alexander II had set in motion forces that stretched beyond his immediate control.   
 
One of the major implications of his Great Reforms was the loosening of strictures on a  
 
large-scale commercial press, which ‘independently’ played to the sentiments of its  
 
variously growing literate audiences.  When in doubt, Russian national pride in its  
 
territorial advances and an influential Russian-language press, not the personal whims of  



 
the tsars and not the uncoordinated actions of the state, could serve as the last court of  
 
      8 
appeals.  Reportage on the “Eastern Question” following the Russo-Turkish War and  
 
leading up to World War I witnessed an expansive role for an increasingly  
 
professionalized class of journalists eager for mobility, who flocked to the front in times  
 
of war and strife, but remained aloof in maritime.  Russia’s Balkan interventions, not  
 
unlike the actions of other European states before World War I, were “virtual” in the  
 
crucial sense that the Russian media had created its own epistemology and “made” the  
 
news for its audience.               
 
 In her book, The News Under Russia’s Old Regime, Louise McReynolds samples  
 
a number of popular Russian newspapers during the late-nineteenth and early twentieth  
 
centuries, and profiles editors and professional reporters who drew selectively from the  
 
legacies of the earlier intelligentsia.  Newspapers such as Golos’ (The Voice) and  
 
Peterburgskaia gazeta (St. Petersburg Gazette) underscored Russia’s civilizing mission  
 
in the Balkans, while selectively disagreeing with the state’s expansion into Central Asia  
 
and later questioning the goals of the Russo-Japanese War.  Bismarck’s negotiations at  
 
the Congress of Berlin in 1878 had apparently proven the urgent need for reconsidering  
 
Russia’s appropriate place in Europe, and had shattered pan-Slav preconceptions about a  
 
mutually reciprocated Russian support from and for both Serbia and Bulgaria.  The most  
 
influential newspaper in late imperial Russia, Russkoe slovo (The Russian Word),  
 
published and edited by Ivan D. Sytin, inaugurated an era of “new journalism” for an  
 
expanding audience of middle-class consumers.  Not disavowing the trope of Russian  
 
exceptionalism for his rather liberal Russian audience, V. M. Doroshevich, one of the  
 
“star” populist journalists, “took for granted Russia’s status as a Great Power,”  
 
conscientiously identified with the struggles of peasants and workers, and sought to  



 
undermine and expose the avaricious and hypocritical nature of capitalism in Western  
 
      9 
culture.  However, the foreign policies of the last two Romanov tsars, Alexander III  
 
(1881-1894), and Nicholas II (1894-1917), were not beyond criticism.  The roving A. V.  
 
Amfiteatrov, for instance, joined with his fellow reporter S. M. Propper of Birzhevye  
 
vedomosti in criticizing Russia’s treatment of the Macedonian question from 1901-1903.   
 
However, their complaints still implicitly assumed Russia’s historical mission in the area  
 
by way of comparisons to the presumed better living conditions of Balkan peasants and  
 
better organized nationalist movements in Serbia and Bulgaria, and combined their  
 
reporting with touches of resentment that Russia was losing or neglecting its supposed  
 
patronage status.  While stationed in Manchuria during the Russo-Japanese War,  
 
however, both Doroshevich and another “star” foreign correspondent, V. I. Nemirovich- 
 
Danchenko, opposed British and Russian imperial interventions vociferously, and  
 
carefully avoided references to any sort of “yellow peril” within Chinese or Japanese  
 
territories.  In fact, of the seven major Russian newspapers, Golos’, Peterburgskii listok,  
 
Peterburgskaia gazeta, Birzhevye vedomosti, Moskovskii listok, Russkoe slovo, and  
 
Novoe vremia then in circulation, only one, Suvorin’s conservative Novoe vremia, was  
 
still pro-war by the end of 1904. 7       
 

Predictably, neutral reportage proved to be impossible for these wartime  
 
correspondents, and so did attempts to stand apart from the assumed imperatives of  
 
Russian nationalism.  In the embarrassing aftermath of the Russo- Japanese War and  
 
the constitutional experiments of the four Dumas from 1905-1917, “great power  
 
nationalism” 8 had largely assimilated pan-Slavism and fragmented irreconcilably into  
 
radical, liberal, and conservative strains that reflected the formation of political parties.   
 
The Great Russian “nation” – tied to the dissonant alliances of the West European concert  



 
in Southeastern Europe and reacting to the revanchiste mood of its daily reading  
 
      10 
populace – would ultimately prove incapable of staying out of entangling alliances and  
 
national movements among Balkan rivals in Habsburg and Ottoman territories.  The  
 
coverage of the Russo-Turkish War of 1877-78, the first major conflict in which  
 
journalists had been allowed to take part and make uncensored reports back to popular  
 
Russian-language reading audiences, proved to be a formative experience.  Although  
 
there was some economic incentive to intervene in Southeastern Europe, the fragile  
 
tsarist state could not take such a calculated risk while beset with the grander domestic  
 
problems of its own.  The “bourgeois writers,” as Lenin would later categorize the  
 
prerevolutionary journalists, rhetorically associating liberalism, capitalism and  
 
imperialism, readily presumed that ‘the Balkans’ justifiably fell within the Russian  
 
sphere of influence, unlike the territories in the Far East.  Even while rejecting Europe’s  
 
social values and political and economic clout, the tsarist state at the very least had to  
 
seek parity with its European statist competitors.  Moreover, “new journalists” of the  
 
commercial and commonly sensationalist press such as Doroshkevich had adopted many  
 
of the nineteenth-century themes of West European cultural and political exceptionalism  
 
along national, ethnic, or racial lines, with the additional (and perhaps contradictory)  
 
caveat of an anticapitalist and anti-bourgeois ethos that would metamorphose into a novel  
 
form of utopian exceptionalism, “Bolshevik culture.”       
 
 
D. The Vanishing Balkans: Soviet Russian Exceptionalism and the 

“Bolshevization” of Russian Journalism, 1917-1985 
 
 
 During the period from the October Revolution to the start of World War II,  
 
Soviet Russian public reportage about ‘the Balkans’ beyond the reaches of the Comintern  
 



was practially non-existent.  The Kingdom of Serbs, Croats, and Slovenes, created by  
 
 
      11 
what was perceived to be an already decadent capitalist West, no longer could strike any  
 
popular chords.  Leftover pan-Slav sentiments from the tsarist period were considered  
 
outdated and irrelevant.  While the percentage of foreign affairs coverage was a  
 
substantial part of the press, ranging sometimes around 20-25%, Pravda, Izvestiia, and  
 
Bednota managed and interpreted the news through the lens of an actual or symbolic  
 
international class warfare, and not in national terms.  In depriving their immediate  
 
popular audience of everyday value-laden knowledge from other perspectives, the  
 
Bolsheviks sought to advance their international aims through underground means, and  
 
through direct financial support for (national) communist parties and “popular front”  
 
organizations.  Arguably, in spite of the infamous “percentages agreement,” Yugoslavia  
 
was of minimal importance to the USSR until the Tito-Stalin rift in 1948.  As Jeffrey  
 
Brooks has shown, “Journalists [in Pravda] portrayed Eastern Europe as grateful and  
 
dependent, not revolutionary.  They noted the demise of the Yugoslav, Bulgarian, and  
 
Romanian monarchies, but quietly.” 9  
 
 One of the great historiographical divides in Russian and Soviet history is the  
 
question of whether the utopian experiment from 1917 to 1991 was doomed to failure  
 
from its “totalitarian” outset, or whether the Soviet state had the capacity to reconfigure  
 
itself, perhaps during the New Economic Policy of the 1920’s, Khrushchev’s short-lived  
 
“thaw,” or Gorbachev’s later attempts at a “third way” liberalization.  This divide is also  
 
evident in research on the history of Soviet journalism and its international reporting.   
 
What was the actual meaning of “democratic centralism” in practice?  For instance, while  
 
trying to decouple the direct line from Lenin to Stalin, Stephen Cohen in his revisionist  
 
Bukharin and the Bolshevik Revolution argues, “Economically, intellectually, and  



 
culturally, NEP Russia became a relatively pluralistic society.” However, Cohen seems to  
 
      12 
overstate his case and base his judgment solely on the political rhetoric of the Soviet  
 
newspapers before Stalin, finding them “moderate” in comparison with the wildly  
 
exhortative and dismissive language of high Stalinism. 10  In The Birth of the  
 
Propaganda State, 1917-1929, Peter Kenez examines the social structures of the press,  
 
and concurs with Sheila Fitzpatrick’s “The Civil War as a Formative Experience,”  
 
arguing that the Bolsheviks’ experiences during the Civil War after the October  
 
Revolution “were the formative period of the Soviet press.  The Bolsheviks repudiated  
 
the principles governing the bourgeois press, but they did not have a clear idea of the  
 
kind of newspaper that would be appropriate for the new age.”  Being a “street-fighting  
 
party,” in Fitzpatrick’s phrase, the Bolsheviks apparently had no recourse other than to  
 
impose a one-party monopoly over the press in order to reach out to the literate audience  
 
of workers and peasants whom they claimed to represent.  Lenin’s own strategy and  
 
tactics, namely his agitational and propaganda activities, stresses Kenez again in his  
 
essay, “Lenin and the Freedom of the Press,” taught him and his constituency the  
 
importance of collective organization, mass mobilization, and intraparty discipline.   
 
“Immediately after the November [October] Revolution the Bolsheviks enjoyed the fruits  
 
of victory.  They confiscated the paper supply, machinery, and buildings of the  
 
‘bourgeois’ papers as spoils of war.” 11 

 
 But how did the Bolsheviks allow their audience to learn about foreign affairs  
 
through the mouthpieces of their monopolized press?  Enhanced content analyses by  
 
Jeffrey Brooks in his “The Breakdown in Production and Distribution of Printed  
 
Material,” disclose that the major daily newspapers established by the Bolsheviks from  
 
1917-1924, Pravda, Izvestiia, Bednota, Rabochnaia gazeta, and Gudok did “cover” the  



 
international scene.  From 1922 to 1923, as a sample, the percentage of newspaper  
 
      13 
content devoted to foreign affairs in Rabochnaia Moskva rose from 10% to 20%, and that  
 
of Bednota rose from 15% to 18%, perhaps due to the war scares.  While highbrow  
 
intellectuals were permitted a significant amount of leniency and the central government  
 
actually supported and funded elite cultural and artistic experimentation, the popular  
 
audience of worker and peasant newspaper readers experienced far greater censorship,  
 
and were forced to condition themselves to a strict dichotomy between private and public  
 
codes and values.  Hence, in this context, even lowbrow knowledge of foreign affairs  
 
from other sources was off-limits.  Political engagement for the average journalist meant,  
 
first and foremost, commitment to the policy and ideology of the Bolshevik party.   
 
According to Brooks in “Public and Private Values in the Soviet Press, 1921-1928,”  
 
 

Emphasis on foreign affairs as the subject most likely to attract the 
common reader reflected the editors’ unequal contact with passive and 
uninformed common readers.  The world abroad was an important subject 
in the pre-Revolutionary print media, and was, revolution, and civil war 
stimulated further curiosity.  Soviet journalists tried to portray Bolshevik 
leaders as Soviet Russia’s defenders against a hostile and depraved 
capitalist world in order to address their interest. 12 

 
 
 Stalin’s accession to power and direction of the war effort signaled a shift toward  
 
a more aggressive tone in the popular press, and old-fashioned values like honor and  
 
dishonor, loyalty and disloyalty acquired a more performative framework.  From Tito and  
 
the other supposedly party-bound leaders of Eastern bloc countries, as Milovan Djilas has  
 
shown in his exquisite conversations, Stalin expected enormous personal gratitude, not  
 
“nonalignment,” and yet it is questionable whether or not he considered communist  
 
Yugoslavia as a critical part of his post-war spoils.  On the domestic post-war scene, the  
 
cult of the noble, quasi-divine leader and his robust yet modest people rallying around  



 
him became more visible and vocal.  Stalin’s notorious toast on June 26, 1945 to the  
 
      14 
Great Russian people prompted a backward slide toward Russian national chauvinism at  
 
the expense of non-Russian groups within the empire, especially the Jewish population.   
 
Those soldiers and officers who had been to the front and who had witnessed Western  
 
living conditions were perceived as a most dangerous threat to the leader’s authority.  In  
 
Brooks’ abbreviated random sample at the outset of the Cold War, attention to foreign  
 
affairs shifted from a harmonious and coordinated Allied triumphalism toward a rise in  
 
emphasis upon a hostile, menacing outer world beyond the borders of the USSR.  “The  
 
presentation of foreign affairs in the press changed in 1947 and 1948.  Pravda’s editors  
 
cut space on friendly and neutral relations with noncommunist countries and peaceful  
 
international activity from half in 1946 and 1947 to just over a quarter in 1948,  
 
under a fifth in 1949, and less than a tenth in 1952.  Reports on conflicts increased  
 
correspondingly.  Coverage of the bad life abroad declined and, after 1948, was  
 
integrated into more general coverage of the cold war.  The new ‘peoples democracies’  
 
never became a prime subject of reportage, however.  Reports on foreign communist  
 
regimes exceeded 10 percent of Pravda’s space only in 1949 and 1950, after Mao  
 
Zedong’s victory.” 13             
 
 The crackdown on reporting during the Zhdanovshchina and final period of high  
 
Stalinism called for increased partiinost’ in all publications.  The everyday public culture  
 
of sacrifice and devotion to the national leader manifested an insularity from the outside  
 
world and a retreat into private codes and values.  While dissidents would later struggle  
 
for change under the often separate banners of human rights and nationalist sympathies,  
 
especially in Eastern Europe and the non-Russian republics of the USSR, there remained  
 
no “outside” within the grand text of Soviet official reportage.  The disallowance of a free  



 
press, enforcement of a centralized policy of socialist realism in the arts, and inability to  
 
      15 
travel abroad, even after the “thaw” and exposure of the Stalinist cult of personality under  
 
Khrushchev, meant that the average Russian had no outlet in order to analyze how his or  
 
her actions were seen by the rest of the world.  After the Hungarian uprising in 1956, for  
 
instance, the editors of Kommunist warned, “The events in Hungary have demonstrated  
 
the consequences of disregarding Leninist adherence to principle in questions of the  
 
guidance of literature and art.”  Calls for further liberalization were relegated to an  
 
internal space of personal and private resistance. 14                   
 
 Since the October Revolution of 1917, the Russian press had been transformed  
 
from a commercial, “bourgeois” outlet which catered to a growing, middle-class literate  
 
audience who overwhelmingly supported Russian national and exceptionalist pursuits in  
 
Southeastern Europe, and into a new kind of vehicle for a new geopolitical, civilizational  
 
imperative supported by peasants, workers, and fellow travelers.  The late imperial tsarist  
 
state, foundering and weakened relative to the European Powers prior to World War I,  
 
ultimately had neither the authority nor the ability to monitor what its journalists were  
 
writing and publishing.  The “street-fighting” Bolsheviks, who took command of a weak  
 
state and centralized the economy and “superstructure,” applied their tactics to build a  
 
“propaganda state,” in Peter Kenez’s phrase.  After World War II, one of the major  
 
casualties of this enforced centralization was the inability to send information and receive  
 
ideas in a world of greater technological sophistication.  At the popular level, the  
 
extended and exaggerated version of a siege mentality, the recoupling of a civilizing  
 
mission under the guise of Soviet Great Russian nationalism, and the inability to “cover  
 
the news” and foreign affairs from multiple perspectives on an everyday basis weakened  
 
the credibility of the state itself and ultimately damaged it beyond repair.  During this  



 
period, “the Balkans” significantly seemed to vanish from the USSR/Russian map, and  
 
      16 
former presumed spheres of influence were noteworthy only insofar as their multiple  
 
ethnic groups forsook their nationalities and professed their loyalties to the communist  
 
line, especially after World War II.  Everyday Bolshevik-monitored, overly didactical  
 
reporting thus “virtualized” the news, passing it through formulaic ideological filters,  
 
sharing a fundamental elitist distrust of its populace.  As Lenin, stressing discipline and  
 
supervision, had written in a 1905 essay, “Party Organization and Party Literature,” all  
 
literature “must become party literature.”         
 
                  
E. Conclusion: The Post-Glasnost’ Retrenchment of the Russian “Independent” 

Press: Russian and ‘Balkan’ Quests for the Map of Europe, 1985-2001 
 
 
 The notions of objectivity, rhetorical transparency, and multiperspectivalism are  
 
central to the post-Soviet social transitions and reactions to the “Balkan” wars of the  
 
1990s.  Lenin and his adherents had created an entirely opaque public sphere in which  
 
knowledge of the outside world from differing points of view was prohibited.  One of the  
 
main differences in the function of the press before and after 1917 was that unlike the  
 
commercial press’ consumer audience, the Bolsheviks were fantastically beyond the  
 
critical reaches of their projected and presumed constituents, and as a result were not  
 
obligated to rely upon the profit motive in order to “sell copies.”  The former agencies of  
 
the Comintern (dissolved in 1943) and the post-WWII ITAR-TASS, the two official Soviet  
 
instruments for reporting the international news, functioned as one giant, mononuclear  
 
filter.  Public dissidence and criticism of the central government, while emerging  
 
occasionally during the “thaw” after Khrushchev’s de-Stalinization campaign, were  
 
compelled to stay grounded, nationally insular, and comparatively silent until glasnost’  
 



and perestroika.  However, Gorbachev’s reforms proved to be no panacea either, and by  
 
 
      17 
the heyday of the Yeltsin administration, an improvised retrenchment had taken place.   
 

According to the journalist Il’ia Dzirkvelov, the pre-glasnost’ ITAR-TASS agency  
 
was frequently used as a cover for KGB provocateurs and infiltrators, who would instruct  
 
the party-referent professional journalists which international events to cover and  
 
emphasize, and which to ignore altogether. 15  Even under Gorbachev, correspondents  
 
often became confused about the formulaic policies established by the Kremlin in  
 
determining what news was “fit to print.”  With respect to Eastern Europe, writes John  
 
Murray, “Before the collapse of the Soviet bloc in Eastern Europe, the position of  
 
the Russian correspondent covering the ‘fraternal’ socialist countries had become ever  
 
more difficult, in particular for those reporting from countries which had not followed the  
 
Soviet path of reconstruction and media openness.” 16  Consequently, news from such  
 
countries as Bulgaria, Romania and the disintegrating Yugoslavia would not easily reach  
 
the Soviet public audience.   
 

During glasnost’, the “one-dimensional triumphalism of fraternal news” slowly  
 
gave way to a “full warts-and-all coverage of the Soviet Union.” 17  But it would still take  
 
quite a while for accessibility to more than one political perspective to become the norm.   
 
In August, 1990, a formal law was passed permitting private and “independent”  
 
publications, but principally for economic reasons of interdependency and subsidization,  
 
it did not signal a complete break with the state. According to Irina Petrovskaia in a 1991  
 
article in Ogonek, “The returnee: The Authorial Television of Leonid Kravchenko,” the  
 
head of the TASS national news agency remained adamantly opposed to Gorbachev’s  
 
liberalization program until nearly the end of 1990. 18  After the final collapse of the  
 
USSR, the subscription system in Moscow and St. Petersburg was prone to bouts of high  



 
inflation, and in fact had to rely upon Yeltsin’s shrunken Russian state for funds and  
 
      18 
loans.  Initially, the new Russian journalists sought to adopt a Western-style language  
 
with its conventional modes of “wire reporting,” simply translating “factual” data and  
 
commenting on articles in syndication from Reuters, the Associated Press, and France  
 
Presse. Under the Yeltsin administration, Izvestiia became firmly based within his camp,  
 
and the task of “objectively” reporting of the news was assumed by the more liberal and  
 
less constrained Nezavisimaia gazeta. 19             
 

After 1996, “Russia’s media empires,” as a series of special investigative  
 
correspondents of Radio Free Europe have dubbed the enterprise, have consisted largely  
 
of “oligarchs” beholden to the Kremlin who are in charge of shaping and distributing  
 
information in support of one or another political candidate. 20  In the United States,  
 
where the focus regularly leans toward celebrity and news personalities at the expense  
 
of constructive analysis, the question of media ownership remains somewhat taboo, often  
 
sliding down the slippery slope into anti-Semitic and conspiratorial accusations.  In  
 
post-Soviet Russia, by contrast, the “manufacturing” or “shaping” of public opinion is  
 
readily assumed, particularly after the state-sanctioned wars in Afghanistan and  
 
Chechnya.  In fact, in a strange and ironic “Western” twist, the function of the new media  
 
largely serves the purpose of “PR” varieties of imagemaking and rhetorical posturing  
 
among potential leaders on the contested terrains of the political homefront.  The June 11,  
 
1999 “march to Pristina” (marsh-brosok na Prishtinu) and arrival of troops under  
 
Yeltsin’s orders indicated Russia’s renewed attempt to place itself once again on the  
 
European map and within the strong-armed decision making apparatus of the  
 
international community. 21   
 

However, as Michael Ignatieff, Timothy Garton Ash, Aleksa Djilas, and Misha  



 
Glenny have argued, the new modes of peacekeeping/nationbuilding in Southeastern  
 
      19 
Europe once again are falling within the presumed Russian sphere of influence, but under  
 
a very different geopolitical umbrella.  An opportunistic yet capricious Vladimir Putin,  
 
able to combine appeals for renewed national pride with a more careful consideration of  
 
the geopolitical diplomatic scene, has taken control of a weakened but potentially strong  
 
state while successfully consigning the ultranationalists and imperial irridentists to the  
 
fringe.  Parallels sensibly abound between the ongoing American-led war in Afghanistan  
 
and Vladimir Putin’s “splendid little war” against real or imagined Chechen “terrorists,”  
 
which consolidated his meteoric rise to power as Yeltsin’s handpicked successor.  Putin  
 
himself, quite unpredictably vacillating between prosecution of oligarchs like Boris  
 
Berezovsky and his Media Most, which heavily influenced Yeltsin’s 1996 election, and  
 
deliberate crackdowns on “independent” journalists and NGO’s, has openly expressed his  
 
preference for order and admiration for Gorbachev’s conservative turn and the failed  
 
Kriuchkov military coup in 1990.  His speech in German to the Bundestag in late  
 
September, 2001 brashly called for Russian entry into NATO and re-integration into  
 
a European “edintsvo kultury” (“unity of culture”). 21                
 

In the 1990s, from the standpoint of a Russian public preoccupied by the  
 
frequently intractable domestic economic problems of its own, militantly supporting the  
 
‘Balkan’ ethnocratic regimes of Milosevic and/or Tudjman did not prove to be a viable  
 
option for the Russian state.  Identification with the victimized “brother” Serbs remained  
 
merely symbolic and on the extreme political fringes.  There is nothing to indicate an  
 
extensive average Russian historical knowledge of their presumably Serbian, Bulgarian,  
 
or Macedonian brethren, and more to indicate their disaffection with other “Central  
 
European” Slavs like the Czechs, the Poles, and (perhaps most sensitive of all) the  



 
Ukrainians. As Peter Bonin has argued,  “To start with the allegedly special relationship  
 
      20 
between Russians and the Slavic population of Southeastern Europe, Russian Balkan  
 
policy was – even in Western perception – largely understood in religious and cultural  
 
categories.  However in Russia it was only the radical national-patriotic opposition that  
 
made the close relationship between Russians and Serbs their priority issue.  This kind of  
 
attempted political mobilization was limited to the national revivalist movement.   
 
Supposedly cultural or religious commitments towards the Serbs were and are not the  
 
basis of action for politics or government action.” 22   
 

Within the improvised frameworks of the “new journalism” in Russia, the state  
 
and society have a more fluid and complex relationship following ten years of economic,  
 
political, social and cultural transitions. 23  Easily forgotten are the delicate and complex  
 
diplomatic involvements of the Russian, Habsburg, and Ottoman Empires within the  
 
Westphalian-based European balance of power.  While the late imperial period,  
 
characterized in part by its emergence of pluralistic political parties, has begun to be  
 
slowly rehabilitated, Russian foreign policy and mainstream government-sponsored  
 
international news coverage ultimately (if reluctantly) supported U.S. and European  
 
NATO invention from within a classic raison d’etat framework, rather than from the  
 
standpoint of any pan-Slav or ethnonationalist expansionist adventure.  Through the  
 
media lenses, historically decontextualized, culturally constructivist studies of public  
 
opinion and state and supranational initiatives, as Michael Ignatieff has shrewdly warned  
 
in his Virtual War, run the danger of reducing analyses of foreign policy to an  
 
oversimplified and deterministic model of coordinated action and reaction.   
 
 
 
 



      21 
Notes 
 
1. The prime example of such dual censorship is the research of B. I. Esin, which 
slants teleologically toward the development of a “pre-revolutionary” press.  See his 
Puteshestvie v proshloe: gazetnyi mir XIX veka (Moskva: Izdatel’stvo Moskovskogo 
Universiteta, 1983); Russkaia gazeta i gazetnoe delo v Rossii: zadachi i teoretiko- 
metodologicheskie printsipy izucheniia (Moskva: Izdatel’stvo Moskovskogo Universiteta, 
1981); and most importantly Russkaia dorevoliutsionnaia gazeta, 1702-1917 (Moskva: 
MGU, 1971). 
 
2.   See David MacKenzie, Serbs and Russians (Boulder, Colorado: East European  
Monographs, 1996): 10-12; and also V.V. Zaitsev, “Russko-serbskie otnosheniia kontsa 
70-kh – nachala 80-kh godov XIX veka v russkoi dorevoliutionnoi publitsistike I 
istoriografii,” Etudes Balkaniques 1983 19(3): 40-57; and Svetlana Ivanovna Danchenko, 
“Russkaia zhurnalistika o Serbii i russko-serbskikh otnosheniiakh, 1885-1903,” Sovetskoe 
Slavianovedenie 1990 (2): 33-43. 

 
3.     Hans Kohn, Pan-Slavism: Its History and Ideology (New York: Vintage Books, 
1960); Andrzej Walicki, The Slavophile Controversy: History of a Conservative Utopia 
in Nineteenth-Century Russian Thought (Oxford: Oxford Press, 1975). 
 
4. Louise McReynolds, The News Under Russia’s Old Regime: The Development of 
a Mass-Circulation Press (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1991): 79.  On the 
career of Suvorin and his relation to the state and his editorial peers, see Effie Ambler,  
Russian Journalism and Politics: The Career of Aleksei S. Suvorin, 1861-1881 (Detroit: 
Wayne State University Press, 1972). 
  
5.        In his article, “The Yugoslav Tragedy” (Prospect, October 1995), Djilas writes, 
“The civil war in Yugoslavia is part of the same process of border formation and ethnic 
homogenization which the rest of Europe has already been through.  What is happening is 
not Balkanization, but Europeanization, and it is irreversible.”  Glenny and Djilas each 
opposed the NATO intervention, but from very different historical angles: Glenny from 
the standpoint of human rights and unilateral violations, Djilas from the tradition of 
Serbian nationalism and dissent.  For a discussion on the issues of war guilt, ethnic 
cleansing, and “moral equivalence,” see Michael Ignatieff, Virtual War: Kosovo and 
Beyond (New York: Metropolitan Books, 2000): 137-157.  
 
6.      Alfred Rieber, “Persistent Factors in Russian Foreign Policy,” Imperial Russian  
Foreign Policy, ed. Hugh Ragsdale (New York, NY: Cambridge University Press, 1993): 
352-353. 
 
7.      McReynolds, 176-183. 
 
8.    The term “great power nationalism” is used by Astrid S. Tuminez, Russian 
Nationalism Since 1856: Ideology and the Making of Foreign Policy (Lanham: Rowman  
& Littlefield, 2000): 115-171.  For a discussion of the Russian state’s insuperable  
 



      22 
challenges in choosing Balkan sides, see Andrew Rossos, Russia and the Balkans:  
Inter-Balkan Rivalries and Russian Foreign Policy, 1908-1914 (Toronto: University of  
Toronto Press, 1981).  On the changing patterns of state censorship, see Charles A. Ruud,  
Fighting Words: Imperial Censorship and the Russian Press, 1804-1906  (Toronto: 
University of Toronto Press, 1982). 
  
9. Jeffrey Brooks, Thank You, Comrade Stalin!: Soviet Public Culture from 
Revolution to Cold War (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2001): 207.   
 
10.   Stephen F. Cohen, Bukharin and the Bolshevik Revolution: A Political Biography 
(Oxford: Oxford University Press, 1971), 125.  For a critique of Cohen’s assessments, see 
Matthew E. Lenoe, “Agitation, Propaganda, and the “Stalinization” of the Soviet Press, 
1922-1930” (The Carl Beck Papers in Russian & East European Studies, no. 1305.  
Pittsburgh: University of Pittsburgh, 1998), especially chapter 2. 
 
11.     Peter Kenez, The Birth of the Propaganda State, 1917-1929: 48.  Sheila 
Fitzpatrick, “The Civil War as a Formative Experience”; and Kenez, “Lenin  
and the Freedom of the Press,” Bolshevik Culture: Experiment and Order in the Russian 
Revolution, ed. Abbott Gleason et. al. (Bloomington, IN: Indiana U. Press, 1985): 143. 
 
12.     Brooks, “The Breakdown in Production and Distribution of Printed Material,” 
Bolshevik Culture, 171; and Thank You, Comrade Stalin!: Soviet Public Culture from 
Revolution to Cold War; “Public and Private Values in the Soviet Press, 1921-1928,”  
Slavic Review, Spring 1989: 20. 
 
13.    Brooks, Thank You, Comrade Stalin!, 208.  For further background, see Antony.  
Buzek, How the Communist Press Works (London: Pall Mall Press, 1964); and Angus 
Roxburgh, Pravda: Inside the Russian News Machine (London: Gollancz, 1987). 
 
14.     Quoted in Harold Swayze, Political Control of Literature in the USSR, 1946-1959   
(Cambridge, MA: Harvard University Press, 1962): 188.  See also Elena Zubkova, Russia 
After the War: Hopes, Illusions, and Disappointments, 1945-1957 (London: M. E.  
Sharpe, 1998): chapter 19, 191-201, “Public Opinion and the ‘Hungarian Syndrome.’”                   
 
15. Il’ia Dzirkvelov, Secret Agency (Collins, London, 1987). 
  
16. John Murray, The Russian Press from Brezhnev to Yeltsin: Behind the Paper 
Curtain (Hants, England: Edward Elgar Publishing, 1994): 111. 
 
17.     Brian McNair, Glasnost, Perestroika and the Soviet Media (London and New 
York: Routledge, 1991): 119. 
 
18. Murray, 51; and Irina Petrovskaia, “Vozvrashchanets: avtorskoe televidenie 
Leonida Kravchenko,” Ogonek no. 6, 1991: 3-4. 
 
19. Murray, 157 and 70. 
 
 



      23 
20. “Russian Media Empires I-VI,” Radio Free Europe on-line archive, 
http://www.rferl.org/nca/special/rumedia6/logovaz.html. 
 
21.    For a copy of the speech by Putin in German on September 25, 2001, see: 
http://www.bundestag.de/blickpkt/2001/putin_wort.html. 
 
22.     Peter Bonin, “The Last Reserves of the imagined Great Power: On the 
Significance of the Balkans for Russian Political and Economic Actors,” Osteuropa 51 
(2001) 4/5: 540-553; and Russland und der Krieg im ehemaligen Jugoslawien (1994).  
See also Iugoslavskii krizis i Rossia: dokumenty, fakty, kommentarii (1990-1993) 
(Moskva: “Slavianskaia letopis’, 1993); N. V. Nikiforov, Mezhdu kremlem i Respublikoi 
Serbskoi (1999); and Iurii Davydov, “Problema Kosovo v rossiiskom vnutripoliticheskom 
kontekste” (“The Problem of Kosovo in a Russian Internal Political Context”), 247-279, 
Kosovo: mezhdunarodnye aspekty krizisa (Kosovo: International Aspects of the Crisis), 
ed. Dmitri Trenin and Ekaterina Stepanovaia (Moskva: Moscow Carnegie Centre, 1999).  
 
23. As shown in the recent monograph and profile of Russian journalists by Pascale 
Bonnamour, Les Nouveau Journalistes Russes (1999); and the sociological study and 
collection of essays, Pressa v obshchestve (1959-2000): otsenki zhurnalistov i 
sotsiologistov; dokumenty (Moskva: Moskovskaia shkola politicheskaia issledovanii, 
2000). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



      24 
  


