
 

T

P
Re
the

 
 

H

he str

Paper for 
eform Ag
e World B

arvard

ructu
broad
as 

Ma

The Role
genda Co‐
Bank and t

Politic

‐World
29‐31st

ure an
dcast
a pub

arius 

e of the N
‐sponsore
the Joan 
cs and Pu

 

d Bank 
May 20

 
 

 

nd fun
ing in
blic fo
 
Drago
 
 
 
 
 

News Med
ed by the
Shorenst
ublic Polic

 

Works
08  

nction
ndust
orum

omir

dia in the
 CommGA
tein Cente
cy at HKS.

shop 

 

ns of t
ry 

e Governa
AP Progra
er on the
. 

the 

ance 
am at 
 Press, 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 2

Synopsis: 
 
Organized  as  a  dual  system,  comprising  public  service  broadcasting  (governed  by  State‐
imposed structures) and commercial broadcasting (in private hands), European broadcasting 
has come under fierce criticism in years for failing to provide a balanced public forum for all 
political  perspectives  and  viewpoints.  A  vital  element  of  the  European  broadcasting  and 
culture,  public  service  broadcasting  is  played mainly  in  the  hands  of  the  political  power. 
There are notable examples in Western Europe where public service broadcasters fulfill their 
mission  to  provide  diversity  and  pluralism.  But  in  the  young  democracies  in  Eastern  and 
Central  Europe,  public  service  broadcasting  is  still  heavily  politicized.  Every  change  in 
political  power  triggers  there  immediate  changes  in  the  management  and  governing 
structures of public  service broadcasters. Commercial broadcasting  in Central and Eastern 
Europe promotes to a  large degree the  interests of the broadcasters’ owners, which often 
coalesce  with  those  of  political  elites.  In  this  environment,  examples  of  objective  news 
coverage and solid investigative reporting are marginal. Public service broadcasting is losing 
its distinctive voice in providing balanced information. 
 
This paper looks into how broadcasting policies shape the independence of broadcasters. It 
is  focused  on  television  in  Central  and  Eastern  Europe  and  draws  on  the  findings  of  an 
extensive series of research in broadcasting carried out over the past several years. 
 
Editorial  policies  and  news  coverage  are  much  influenced  by  the  general  regulatory 
frameworks,  policies  and  legislation.  Therefore,  before  analyzing  the  news  coverage  on 
public  service  and  commercial  television  in  the  region,  the  paper  describes  the  general 
broadcasting  environment  and  the  influence  that  western  models  have  had  on  the 
broadcasting  in Central and Eastern Europe.  It  then  reviews the main trends  in viewership 
and programming and briefly describes  the  general broadcasting  regulatory patterns. The 
study  reviews  separately  the  system  of management  and  financing  of  public  service  and 
commercial broadcasting,  respectively,  to  identify  the main  factors  shaping  their editorial 
and  programming  policies.  These  sections  are  followed  by  an  analysis  of  the  general 
programming on public service and commercial television, with a  focus on how much of a 
balanced public  forum  the  two  sectors provide and on how  they  fulfill  the watchdog  role 
that the media should play in a democracy. The final section maps the main challenges that 
digitalization and technological convergence bring about. 
 

 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 3

1. European broadcasting at a glance 
 

The television business in Europe has seen similar, although not simultaneous, development 
in both Western and Eastern Europe. The sector remained largely controlled by the State for 
more than half a century. Unlike other systems, such as the U.S., the European broadcasting 
developed  in  the past almost  three decades on  the dual public‐private pattern  combining 
public  service broadcasting  (increasingly  competing with  the  commercial  sector and often 
becoming the weaker side) and the commercial broadcasting (controlled by private owners). 
 
Television  in Western Europe was originally envisaged as a national enterprise  in charge of 
promoting culture and education and the dissemination of controlled political  information. 
The Reithian motto  “to  inform,  to educate and  to entertain” became  in  the early days of 
broadcasting the cornerstone of broadcasting “philosophy” not only in the U.K., but in other 
Western European nations. The only two broadcasters on the U.K. market until 1982 were 
the BBC and  the  ITV network, which kicked off operations  in 1936 and 1955,  respectively. 
The system saw radical reforming in 1990. The BBC constituted the model for the recreation 
of the Western German broadcasting after 1945. 
 
In Western  Europe,  the monopoly  of  public  service  broadcasting  ended  in  the  1980s.  In 
France,  for example,  the State monopoly on broadcasting  saw  its  final days  in 1982 when 
private players were permitted on the market. However, the State has continued all these 
years to play an important role in the regulation of broadcasting. 
 
The  post‐communist  countries  in  Europe  saw  a  similar,  however  delayed,  pattern  of 
development. Authoritarian communist governments maintained their grip on broadcasting 
until the collapse of the communist system in the late 1980s. Soon after the fall of the Iron 
Curtain in the late 1980s, post‐communist governments in Eastern Europe began the reform 
of their national broadcasting systems. This reform was conducted on two fronts: first, the 
transformation of  the State broadcasters  into public  service broadcasters and  second,  the 
build‐up of a private sector  in broadcasting with the opening of the frequency spectrum to 
private  players.  By  1991,  for  example,  Slovak  Television  (STV)  formally  became  a  public 
service broadcaster and  in the early 1990s, six private TV operators were  licensed. In some 
countries,  the  State  would‐be  public  service  broadcaster  maintained  its  hegemony  in 
broadcasting until late 1990s. In Hungary, for example, the first private TV operators landed 
in the country only in 1997. 
 
The 1990s were marked by a series of turbulences, including in many of the countries in the 
region “media wars” waged by emerging political elites against  journalists who were trying 
to  build  an  independent  media  sector.  At  the  same  time,  the  process  was  marred  by 
confusion  stemming  from  lack of any  clear policy or  legal  frameworks, which  led  in many 
places to an explosion of unlicensed broadcasting outlets.  In Poland,  for example, by early 
1993,  57  illegal  television  broadcasters  operated  and  only  between  1993  and  1997,  the 
major nationwide TV broadcasters were licensed in this country. 
 
Some experts talk about a generic “European” model that was employed in the course of the 
media  reform  in  post‐communist  nations, which  is  based  on  two  components:  a  private 
media sector complying with domestic legislation and rules imposed by national regulators; 
and a public service broadcasting sector, which should be  independent from the State. The 
reform of the broadcasting sector in South‐Eastern Europe and Central and Eastern Europe 
was  therefore  part  of  a  larger  process  of  “Europeanization”,  encompassing  instituting 
political  liberties and building media structures. This process varied widely from country to 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 4

country.  Although  it  affected  all  of  these  transitional  states,  each  nation  has  developed 
specific broadcasting legislation. 
 
Across Europe,  television has  remained heavily  regulated. The  rationale behind  regulation 
was based on the “scarcity of frequencies” argument. But with the rise of new technologies 
in the past decade allowing for transmission of audiovisual content on a theoretically infinite 
number of platforms, broadcasting regulation is seeing fresh challenges at the horizon. 
 
Public service  television has enjoyed  throughout the years a special place  in  the European 
broadcasting  landscape,  being  envisaged  as  a  vital  contributor  to  democracy  and  as  a 
constitutive  part  of  the  European  cultural  heritage.  Its  mission  was  also  to  offer  an 
alternative  to,  and  even  to  raise  the  standards  of,  commercial  television.1 However,  the 
public service broadcast has come  in the past decade under  fierce criticism. The European 
Commission,  for  example,  has  demanded  more  transparency  and  accountability  in  the 
finances of public service broadcasting while the World Trade Organization (WTO) criticized 
the  privileged  position  that  public  service  broadcasting  has  been  enjoying  in  terms  of 
funding, which  in many  cases  comes  from  license  fees  imposed  on  households,  or  State 
budget money. 
 
On top of these structural issues, public service television broadcasters have been frequently 
castigated  for  their  ties  to Government and political parties and  for  commercializing  their 
programming to the point where the distinction between them and the commercial stations, 
in terms of program content and quality, becomes increasingly blurred. 
 
The  commercial  television  sector  has  been  characterized  by  a marked  tendency  of  high 
concentration of ownership. In Western Europe, there is higher concentration of ownership 
than  in  transition  countries  in  Eastern  Europe.  However,  in  Eastern  Europe  as well,  the 
sector  has  seen massive mergers  and  acquisitions,  leading  to  the  consolidation  of  large 
media groups. Moreover,  in Eastern Europe, commercial broadcasters are often controlled 
and owned by political circles or operate within larger holdings with interest in other sectors 
than  the media.  In  such  an  environment,  commercial  television  is  often  used  as  a mere 
instrument for pursuing political or business interests.2 
 
The deployment of new technologies that have lately threatened the traditional patterns of 
consumption of broadcasting  combined with  the  sustained expansion of  the multichannel 
environment  revived  the debate on  the  future of  the public service broadcasting, which  is 
undergoing  fundamental  changes. This  is prompting powerful  commercial broadcasters  to 
seek ways  of  reaping  the  benefits  of  this  change.  In  Eastern  Europe,  governments  have 
committed themselves to uphold public service broadcasting. However, there is widespread 
professional and public indifference to the role of these entities and politicians do not often 
show  willingness  to  help  build  the  independence  of  their  flagship  public  service 
broadcasters. On the contrary, recent developments showed that public service media have 
become even more politicized. 
 
But despite the deteriorating environment for the public service broadcasting, the concept 
still gathers support. 
 

The  argument  for  public  service  broadcasting  remains  compelling.  Public  service 
broadcasting  is not only a bulwark against commercial trends that,  left unchecked, 
would be  likely to drive standards further down, reducing the  less  lucrative strands 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 5

towards  invisibility.  It  also  provides  essential  leverage  for  raising  standards  in  all 
program genres.3 

 
1.1 Audiences and programming 
Television has maintained  in a  long time  its stranglehold on media consumption, being the 
most  influential medium. Television  viewing  time has  increased  steadily  in  the 1990s  and 
early 2000s, reaching an average of more than three hours a day in 2003. However, in recent 
years, with young audiences moving  from  television  to  Internet,  the average viewing  time 
started  to drop slightly. Average TV viewing  time per  individual decreased  in 20 out of 32 
European  countries  between  2004  and  2005,  according  to  Eurodata‐TV.  Young  viewers 
between  16  and  24  have  shown  a  decline  in  interest  in  watching  traditional  television, 
according to a study carried out by the U.K. communications and broadcast regulator Ofcom. 
These  young  viewers watch  one  hour  less  than  the  average  viewer  and  spend  less  time 
watching public service channels.4 
 
The television markets  in Europe are seeing  increasing fragmentation of the audiences due 
to  entrance  of more  players  on  the market  and  expansion  of  the  distribution  networks. 
Nationwide  television  networks  experienced  an  economic  downturn  in  2002  to  the 
detriment  of  niche  players,  such  as  thematic  channels,  pay‐TV  or  teleshopping  channels, 
which saw that year healthy economic growth. However, the bulk of nationwide audience is 
still concentrated in many markets on the three largest channels. In Bulgaria, Croatia and the 
Czech Republic, over 80 % of the audience was captured by no more than three channels in 
2003. Exceptions were the German and Turkish markets where the largest three channels in 
the  country  attracted  a  combined  audience  under  50 %.  But  over  the  recent  years,  the 
mainstream TV stations have gradually lost audiences. (See table 1.1) 
 
Table 1.1 Concentration of national audiences (2003‐2006) 
Ranked by aggregate audience share (2006) 
Country  Top  3  channels  in  terms  of  audience 

share 
Aggregate audience share 
of 
the top 3 channels 
(%) in 2006 

2003  2006  2003  2006 
Czech Republic  TV Nova,  ČT 1, Prima 

TV 
The same 86.1 83.5 

Bulgaria  bTV, Kanal 1, Nova TV The same 84.2 79.2 
Slovakia  Markíza TV, STV 1, TV 

Joj 
The same  72.9  67.7 

Lithuania  LNK, TV 3, LRT  The same  63.4  61.9 
Poland  TVP 1, TVP 2, Polsat  TVP  1,  TVN, 

TVP 2 
62.6  61.7 

Republic of 
Macedonia 

A1 TV, MTV 1, Sitel  The same  60.0  45.6 

Italy  RAI 1, Canale 5, RAI 2  The same  59.4  56.2 
Romania  TVR 1, Pro TV, Antena 

1 
The same 57.5 46.8 

Albania  NA  NA NA NA 
SOURCE: OSI research5 
 
Public  service  television  commanded  the  largest  audience  on  news  programs  in  most 
European  countries. Only  in  countries  such  as  the  Czech  Republic,  Slovakia  and Hungary, 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 6

private  channels managed  to  attract more  viewers  for  newscasts.  However,  in  terms  of 
consolidated  audience  shares,  private  TV  stations  have  done  better  than  public  service 
stations. In 2003, public service broadcasters only  in Bosnia and Herzegovina, Croatia, Italy, 
Poland,  Romania  and  the  U.K. managed  to  command  higher  audience  shares  than  their 
private competitors. However,  since  then, public  service broadcasters  in Croatia, Romania 
and Poland saw  their audiences down. Moreover, many public service broadcasters  lost  in 
the past three years their  leading positions  in the audience of newscasts. From a clutch of 
eight Eastern and Central European countries, only in two of them the primetime newscasts 
did better in ratings than their private competitors. 
 
Table 1.2 Most watched newscasts (2006) 
Country  Channel  Type of channel 
Bulgaria  BTV  Private 
Czech Republic  TV Nova  Private 
Italy  Canale 5 Private
Lithuania  LTV  Public 
The Republic of Macedonia  A1  Private 
Poland  TVP1  Public 
Romania  Pro TV Private
Slovakia  TV Markíza  Private 
SOURCE: OSI research6 
 
1.2 Regulation 
Broadcasting regulation in Europe is part of the broader political process. The main rationale 
behind the creation of a regulatory framework since the early days of broadcasting was the 
limited  number  of  frequencies.  This  “scarcity  rationale”7  called  for  public  service 
broadcasters  to provide generalist  channels and ensure universal  coverage, with due  care 
for programming for minorities. Since the very beginning, broadcast regulators were under 
the influence of political institutions and their representatives who were seen as  legitimate 
representatives  of  the  public.  However,  the  history  of  broadcasting, mainly  in  the  post‐
communist countries, was a series of political pressures and  interference with the work of 
the regulators aimed at pursuing economic and political interests. 
 
There  is  no  single model  of  broadcasting  regulation.  Each  such  system  had  to  take  into 
consideration national specificities, including cultural codes, the history of broadcasting, and 
the peculiarities  of  local  political  culture.  In many  transition  countries  in  Eastern  Europe, 
broadcasting  regulation has been  firmly  established. However,  the main problem  is weak 
implementation of legislation that would ensure the regulators’ independence. 
 
In  the  Czech  Republic,  for  example,  the  appointment  of  the members  of  the  Radio  and 
Television Broadcasting Council, the national regulator, solely by one chamber of Parliament 
was  criticized  as  being  unhealthy  for  the  independence  of  the  regulator.8  In  a  separate 
example,  in Serbia, when  they appointed  the  first post‐authoritarian broadcasting council, 
the Government and Parliament completely ignored the legal procedure for the nomination 
of these members, pushing through their cronies and allies to this body. 
 
The main tasks of the broadcast regulators include: 

o licensing  of  broadcasting  activities  (including  sometimes  setting  of  programming 
criteria and public service obligations in the license contracts), 

o monitoring how broadcasters  fulfill  the  requirements hammered out  in  legislation 
and license contracts, 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 7

o enforcement of legal provisions and sanctioning (ranging from warning to fines and 
revocation of the broadcast license). 

 
In some countries, the broadcast regulators have also some specific tasks such as appointing 
management bodies of  the public  service broadcasters  and  development of media policy 
and proposals of laws. Nationwide broadcast regulators regulate all terrestrial broadcasters 
(nationwide, regional and local) and broadcasters airing via cable and satellite. For cable and 
satellite  channels,  the  regulation  regime  is  less  complicated  than  for  terrestrial operators, 
requiring these operators only to formally register with the regulator. 
 
In some countries, the State is directly involved in regulating the broadcasting. In Estonia, for 
example, licensing of private broadcasters and monitoring of their work is carried out by the 
Ministry of Culture.  In  the Republic of Macedonia, until  three years ago,  the Government 
was  licensing broadcasters,  albeit  in  cooperation with  the Broadcasting Council. With  the 
change in legislation in 2005, the Macedonian Broadcasting Council there took over from the 
Government this task. 
 
The regulatory frameworks  in Europe consist also of a “technical” component, represented 
by  a  manager  of  the  frequency  spectrum.  The  influence  of  technical  regulators  in 
broadcasting  varies  from  country  to  country.  Usually,  their  involvement  in  broadcast 
regulation  is minimal,  their  task  being  to  inform  the  broadcast  regulator  about  available 
frequencies and confirm  to  those companies  licensed by broadcast  regulators  the  right  to 
use a certain frequency. With the rise of new technologies and convergence of technological 
platforms,  there  is  a  tendency  to  merge  the  two  regulators.  Such  models  have  been 
established mostly in Western Europe.9 
 
It is  linked with the manner of appointing the regulator’s members. Usually, the number of 
members  in  such bodies  varies between  five  and 13. Parliament has  in many  countries  a 
strong  say  in  the appointment of  the  regulators. Their members are usually appointed by 
Parliament upon nomination by various bodies, including the President of the Republic, the 
Government,  individual  Members  of  Parliament,  political  parties  or  civil  society 
organizations. 
 
The  independence  of  the  regulators  is  central  to  the  health  of  the  broadcasting  sector 
because  they  have  an  important  say  in  shaping  the  broadcasters’  behavior.  Legislation 
almost everywhere guarantees freedom of expression and sets obligations on broadcasters 
to  present  unbiased  and  objective  information.  This was  the  result  of  an  acceptance  by 
governments  across  Europe  to  loosen,  at  least  formally,  their  grip  on  broadcasting 
regulators.  But  how  this  legislation  is  implemented  depends  to  a  large  extent  on  the 
regulators  who  are  there  to monitor  any  breaches  of  legal  provisions.  However,  in  this 
process,  regulators  are  still  faced  with  harsh  pressures,  most  commonly  coming  from 
political and business circles. 
 
The appointment procedures still leave room for political interference. The Czech Council for 
Radio and Television Broadcasting (RRTV) has its members officially appointed by the Prime 
Minister. But in practice, the whole process is in the hands of the Chamber of Deputies, the 
lower  house  of  Parliament.  Their  right  to  appoint  and  sack  these  members  makes  the 
regulator a heavily politicized  institution, which mirrors the political parties  in the Chamber 
of Deputies. The Prime Minister’s final approval is a mere formality. 
 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 8

Involvement  of  the  civil  society  organizations  in  the  appointment  procedures  of  the 
regulator was seen as a positive step  in diluting  the political control over  these bodies.  In 
Lithuania, a majority of the regulator’s members come from professional associations. Nine 
out  of  the  13 members  are  appointed  by  professional  organizations  or  groups  such  as 
painters,  cinematographers,  writers  and  journalists.  That  reduced  significantly  the 
opportunity for the Government or Parliament to meddle  in the regulator’s internal affairs. 
However,  the  civil  society  involvement  can  be  easily  hijacked  by  political  power  and 
businesses.  In some countries where civil society organizations can nominate members  for 
the regulatory body, political parties have started to recruit these candidates to serve their 
interests. 
 
Over  the  past  three  years,  the  broadcasting  has  changed  dramatically  and  with  it  the 
patterns of regulation. With the arrival of digitalization and technical convergence, many of 
the content regulators find themselves overwhelmed by the new realities. They increasingly 
overlap with  the  technical  regulators  or  relegate  part  of  their work  to  the market  itself. 
Regulatory  changes  are  mainly  triggered  by  the  change  of  delivery  opportunities  from 
scarcity to plenty. With an  increasing number of opportunities  for broadcasting and media 
delivery, new regulatory frameworks are emerging.  In general, national media regulation  is 
becoming less meaningful as the media market becomes more international.10 
 
In this fast‐changing broadcast world, regulators have failed so far to be more pro‐active and 
respond  to  the  challenges.  Instead, despite  some breeze of  reform, politicization of  these 
bodies has escalated. Broadcast regulators are facing today even worse pressures. 
 
Besides political circles,  lobbying of commercial TV stations  is also threatening directly  the 
independence of  the  regulators. There have been numerous  cases of  corruption  involving 
the broadcasting regulators  in Central and Eastern Europe. One of the most notorious such 
scandals  was  the  ‘Rywingate’  in  Poland  where  the  National  Broadcasting  Council  was 
involved  in  illegally  changing  legal  provisions  to  satisfy  the  interests  of  private  media 
interested in purchasing more outlet.11 
 
Broadcasting  regulators  are  usually  financed  from  the  State  budget.  Some  of  them  can 
generate their own income from charging application fees in tenders for broadcast licenses, 
taxing  private  broadcasters  and  donations.  Legislation  generally  sets  provisions  on  the 
conflict of  interest  for  the  regulator’s members, barring members of political parties or of 
Government  structures  and  people  linked  with  broadcasting  and  broadcasting‐related 
companies  to  be  appointed  on  these  bodies. But despite  such provisions,  in most  of  the 
cases  they  are  affiliated  to  various  political  circles.  Rarely, members  of  the  broadcasting 
councils are appointed based on their professional qualifications. 
 

2. Public service broadcasting 
 

A vital component of the European broadcasting ecology, the public service broadcasting  is 
confronted with numerous challenges posed by political and economic interests, the impact 
of new media platforms and increasing competition from commercial broadcasters. All those 
have been prompting for a reinvention of the public service broadcasting system. 
 
In  the mid‐1990s,  the monopoly of  the  former  State broadcasters  in Central  and  Eastern 
Europe was  dismantled.  Following  the  entrance  of  private  broadcasters  in  these markets 
since  1995,  public  service  broadcasters  have  seen  a  continual  and  in many  cases  steep 
decline in their audiences. In Hungary, for example, the average nationwide audience of the 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 9

public service broadcaster went down from 80 %  in 1995 to a mere 13 % six years  later.  In 
Croatia, the public service broadcaster managed to maintain  its audience for  longer thanks 
mainly to the late arrival of strong private operators. But in 2004, when German broadcaster 
RTL  launched  a  station  in  this market, Croatian public  service  television  saw  its  audience 
almost halved. 
 
2.1 Governing structures 
Although legally and in theory they are public organizations independent from the State, PSB 
operators in Central and Eastern Europe have always experienced harsh politicization. They 
have  showed acute deficiencies  in  their governance  structures, easy manipulability of  the 
sources  of  funding  and  slow  reform  of  their  programming  to  be  distinguished  from 
commercial broadcasters. 
 
It  is  common  for  the governing bodies of  the public  service broadcasters  to be  filled with 
people  close  to  the  local  political  elite.  It  has  become  a  norm  that  each  change  in 
administration  triggers  immediate  changes  in  the  boards  and management  of  the  public 
service broadcasters, which  has  shown  that  these  stations  continue  to be  treated  as  the 
fiefdom of the politicians in power. 
 
The obligations imposed on public service broadcasters are based on three main principles: 
programming  tailored  to  public  service  broadcasting,  impartial  and  accurate  information, 
and universal access. The PSB programming obligations include: 

o airing  independent,  accurate,  impartial,  balanced  and  objective  news  and 
information; 

o ensuring diversity of programming and viewpoints; 
o broadcasting a  certain proportion of news,  cultural, artistic, educational, minority, 

religious, children’s and entertainment programming; 
o promoting local culture and values; 
o producing and broadcasting programs relevant for all the regions in the country; 
o providing  free‐of‐charge  airtime  for  public  interest  announcements,  such  as 

healthcare, road safety and urgent messages of State authorities. 
 
In a number of countries, there is a set of common obligations imposed on both public and 
commercial  television  stations, but  they  vary  significantly. Public  service broadcasters  are 
tasked to produce and air programs that do not necessarily appear on commercial television. 
They  are  especially  cultural  and  educational  programming,  programs  for minorities  and 
regional  news.  They  are  in  general  founded  to  play  a much wider  societal  role  than  the 
commercial stations, including promotion of local culture, traditions and values. 
 
A  problem  exposed  by  various  researchers  is  that  public  service  broadcasters  should  be 
imposed  a  set  of  more  concrete  obligations  in  terms  of  programming.  Until  now,  the 
requirements  that  they  have  to  fulfill  are worded  broadly  or  vaguely  and  can  be  easily 
circumvented.  It  is  common  to  see  legislation  regulating PSB  that demands public  service 
stations  to  air  “adequate”  shares of  information,  cultural,  educational  and  entertainment 
programming.  In general, public service broadcasters are criticized for devoting  insufficient 
time to cultural or minority programming or for broadcasting such programs at unattractive 
hours. They are, however, better in producing such programs than commercial TV stations. 
 
In Western European countries, public service obligations are much clearer and the system 
of programming obligations is much more complex. This has clearly a more positive effect on 
the programming.  In  France,  for  example,  each of  France  Télévisions’  three  channels has 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 10

specific public service obligations. France2 and France3, for example, must give free airtime 
to  political  parties  represented  in  Parliament,  unions  and  professional  organizations. 
France2 must air religious programs and all three public channels must regularly broadcast 
programs on science and technology.12  In the U.K., all terrestrial broadcasters are  imposed 
public service obligations, with the BBC bearing the most responsibility, followed by Channel 
4. 
 
Public  service  broadcasters  are  governed  by  two main  structures.  They  have  on  the  one 
hand a council of governors, which enforces  the station’s general policy and oversees  the 
station’s budget and activities; and on the other hand, a management board, responsible for 
carrying out  the daily management of  the broadcaster. The management body  is  led by a 
general  director.  Sometimes,  the  general  director  has  significant  powers,  making  the 
position  in  itself  a  third  layer  of  governing  power.  There  are  variations  from  this model. 
Czech  Television  (ČT),  for  example,  also  has  in  place  a  commission  that  supervises  the 
activity  of  the  council  and management  and  carries  out  a  financial  audit  of  the  station. 
Estonian public  service broadcaster  ETV  is  governed by  an  “external”  council, which  is  in 
charge  of  appointing  the  station’s  management  and  monitoring  their  activities. 
 
The performance of  the governing  structures  is essential  in  securing  the  independence of 
the public service broadcasters and the quality of the programs they air. The appointment 
procedure of  these  structures  has much  in  common with  those  in  place  for  the  national 
broadcasting regulators. Their members are generally pushed through by Parliaments. As a 
result, PSB governing structures change according to the changes in the political power. The 
management  boards  are  composed  of  television  professionals  and  are  proposed  by  the 
station’s  general  director  and  then  confirmed  by  the  station’s  council.  In  various  Eastern 
European countries,  the general director plays a crucial  role  in  the governing equation.  In 
some countries, such as Romania, the director is chosen by Parliament and that has obvious 
negative  influence  on  the  station’s  independence.  Romania  is  also  sporting  an  oddly 
dangerous system, according to which the station’s general director is at the same time the 
Chair of the Council of Administration, the structure in charge with supervising the station’s 
management.  In other words,  the station’s director  is at  the same  time  the controller and 
the controlled. 
 
In Western Europe, the mechanisms of appointing the governing structures of public service 
television  are  more  complex.  In  France,  for  example,  the  Government,  Parliament,  the 
broadcasting  regulator  and  the  staff  of  the  public  service  broadcaster  France  Télévisions 
appoint  their  representatives  to  the  station’s Council of Administration while  in Germany, 
the boards of public service television stations ARD and ZDF are comprised of relevant social 
groups whose seats in these councils are guaranteed by the law.  
 
2.2 Who pays the bill 
The  system  of  funding  public  service  broadcasting  is  also  of  major  importance  for  the 
independence of  the station. They are  in general  large enterprises with bloated staff. Five 
out  of  the  ten  biggest  European  broadcasters  ranked  by  operating  revenues  are  public 
enterprises. German ARD  and  ZDF  employ  a  total  staff  of  25,000.  In  Central  and  Eastern 
Europe, they employ between 1,500 and 3,000, the size of the staff increasing with the size 
of the country. Polish public service TVP employs over 4,500 people and Turkish TRT some 
8,000.  The  staff  in  public  service  broadcasters  is  typically  much  bigger  than  in  private 
television stations that produce and air the same amount of programming. Hungarian public 
service  television  employed 1,600 people  in 2004 while  in  the  same  year,  its  commercial 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 11

competitor RTL Klub, which produces the same amount of programming, had only up to 400 
employees. 
 
The  funding of  the public service broadcaster  is a hybrid model, combining revenues  from 
various  sources.  The  most  common  are  the  license  fees  paid  by  TV  households,  State 
subsidies, and commercial income from advertising, broadcasting rights. Some of them also 
generate cash from donations and renting technical equipment and other assets  
 
The  financing  of  public  service  broadcasters  from  the  State  budget  is  seen  as  the most 
hazardous model  as  it  automatically  creates dependence of  the broadcaster on  the  State 
structures. The license fee, paid by all owners of TV stations, was considered for years as the 
most appropriate model of financing PSB because  it does not come directly from the State 
budget, ensuring more financial  independence. At the same time, simply  imposing a public 
television  license  fee on taxpayers  is not sufficient to secure the financial  independence of 
the  public  service  broadcaster  if  the  fee  is  not  linked with  economic  indicators  allowing 
fluctuation of the fee according to the economic outlook. In many countries, Parliament or 
the Government decides when to  increase the fee, using this as an  instrument of pressure 
on broadcasters.13  
 
With the exception of France where the  license fee decreased by 0.1 % between 2003 and 
2007, and Switzerland where the fee did not change over the period,  in all other European 
countries, it increased by a percentage of between 0.8 % in Denmark to 12.5 % in the Czech 
Republic. (See a selection of countries in the table 2.1) 
 
Table 2.1. TV license fee cost per year (2003‐2006) 
Country  License fee (in EUR per year)

2003 2006
Italy  99.60  104.0 
Republic of Macedonia  57.33  64.26 
Poland  NA 48.73
Czech Republic  27.77  43.66 
Slovakia  29.15  34.85 
Romania  12.78  13.62 
Bulgaria  None None
Lithuania  None  None 
Albania  NA  4.1 
Source: OSI research14 
 
However, in many countries, there is a decline in paying the license fee due to a combination 
of factors including deficient systems of collecting the fees, widespread economic hardships 
and  the  refusal of householders  to pay  the  fee because  they do not  see any value  for  it. 
Especially  in Central  and  Eastern Europe, public  service broadcasters have  experienced  in 
recent years serious economic hardships, some of them, such as Macedonian MRT, being on 
the verge of collapse.15 
 
The financial and management independence is crucial for the editorial independence of the 
public service broadcasters. They need on the one hand sound financing to be able to carry 
out  investigative  and  solid  news  reporting  and  secondly management  structures  that  are 
guaranteed immunity against external pressures. 
 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 12

Public  funding has been chosen as a basic  financing model  for public service broadcasting 
due  cultural  and  political  reasons.  Such  collective  financing  was  aimed  at  securing  the 
admittance of all individuals in society to the content of public service broadcast. Although it 
can sometimes distort the market, this form of financing was accepted also at the European 
Union level as a legitimate source of funding. However, the political and social acceptance of 
the license fee may go down in the digital era where new digital receiver equipment is likely 
to make problematical this model of collection (based on the possession of a radio and/or TV 
receiver). Moreover, the concept of TV channel is eroding due to the new technologies that 
revolutionize the delivery of television, which  is  increasingly being packaged  in bouquets of 
programs.  In  Poland,  the  Government wants  to  abolish  the  license  fee  in  2008 while  in 
Slovakia, various economists have called for a referendum on the license fee payment. 
 
Another problem that public service broadcasters will  face  in terms of  financing  is the  fact 
that the revenue from  license fee, despite being the most stable and predictable source of 
financing, remains a static source without a potential for growth to match the needs of the 
public service broadcaster in the digital market. That makes even more imperative the need 
to establish a model of automatic  indexing of the fee according to the rate of  inflation and 
other economic indicators. In the Netherlands, for example, the license fee was replaced by 
a government contribution to public service broadcasting. This money is raised by imposing 
a supplement to income tax. 

 
Realizing the developments in the market (multi‐media, and the change in the media 
value  chain)  public  broadcasters  cannot,  in  the  long  run,  avoid  co‐operation with 
commercial  companies  performing  gate‐keeping  functions.  Thus,  it may  be more 
and  more  difficult  to  separate  public  broadcasting  from  the  wholly  commercial 
market and  its sources of  financing, and  to draw a clear  line between commercial 
and non‐commercial activities.16 

 
Nissen speaks about three solutions in solving the PSB financing conundrum. They are either 
to expand the basis for collecting the fee to all types of devices able to receive and display 
public service media, or to abandon the fee completely and find a new source of financing, 
or to change the fee regime to a compulsory “excise duty” collected from all households and 
citizens.17 
 

3. Commercial television 
 

Commercial  television  in  Europe  has  undergone  a  process  of  consolidation  and 
concentration  of  ownership.  Legal  ceiling  on  concentration  of  ownership  has  prompted 
media  owners  in many  countries  to  resort  to  various ways  of  hiding  the  traces  of  their 
ownership in order to escape legal requirements on their ownership. In Central and Eastern 
European countries, broadcasters were used by their owners more as a tool of pursuing the 
political or business  interests or their own or their cronies. Therefore,  lack of transparency 
on  the media  ownership  is  a  direct  threat  to  the  editorial  independence  of  these media 
outlets. 
 
In general, commercial  television  in Europe  is sacrificing general quality  in  their desperate 
search for ever‐higher audiences, which are the engine of advertising spending. Commercial 
TV  stations  in Western  Europe  are  usually  under  some  general  obligations  to  serve  the 
public interest, but the same cannot be said about the young democracies in Eastern Europe 
where  the  concept  of  public  service  obligations  on  commercial  broadcasters  is  not 
widespread.  In  general, both public  service  and  commercial  broadcasters  are  bound  to  a 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 13

legal set of general broadcasting content obligations such as protection of minors, a ban on 
incitement  to  ethnic  or  religious  hatred  and  so  forth.18  In  some  countries,  commercial 
broadcasters  are  subject  to  a  set of  additional programming obligations  stipulated  in  the 
license agreement. 
 
In  general,  commercial  television  is not  a  reference  for  solid  investigative  journalism  and 
quality  news  programs.  Their  main  yardstick  of  success  is  the  size  of  their  audience. 
Therefore,  in  their  effort  to  beef  up  their  ratings  these  stations  increasingly  promote 
lowbrow  entertainment  and  sensationalist  newscasts.  In  many  Central  and  Eastern 
European countries, commercial TV stations rarely employ self‐regulatory mechanisms and 
their journalists are often targets of direct or indirect pressures. 
 
Television  has  traditionally  been  the  sector  that  has  pulled  in  the  largest  part  of  the 
advertising spending. With some exceptions such as the Czech Republic, Latvia and Estonia, 
it  is  common  for  television  to  attract more  than  half  of  the  total  advertising  spending. 
Commercial television controls the largest share of TV advertising. 
 
However, with  the  rise  of  new  technologies  and  especially with  the movement  of  large 
numbers of media consumers, especially youth, to the Internet, the advertising sector is also 
experiencing major shifts. One of the trends is that television is rapidly losing its grip on the 
advertising money. In 2007, Internet advertising revenues were estimated to grow to $21.1 
billion worldwide, which represented a healthy  increase of 25 %  increase over 2006, which 
was  also  a  record  year  with  nearly  $16.9  billion  in  Internet  advertising  revenues.19  It  is 
expected that between 2008 and 2012, most of the growth  in advertising spending will be 
triggered by online advertising, which is expected to increase on average by 17 % every year 
until 2012 worldwide. Advertisers will not  increase  their budgets, but will  further work on 
redistributing  their  spending.  That  will  badly  hit  mostly  print  media,  radio  and  cinema 
advertising.20 
 
Some  print media  responded  to  these  challenges  and  started  to  diversify, mostly  on  the 
Internet.  Norwegian  media  conglomerate  Schibsted,  for  example,  publisher  of  VG,  the 
largest newspaper in the country, embarked in the past several years on a reform aimed at 
stopping  the decline  in print media audiences. Although  it  ran  the  risk of cannibalizing  its 
own products, Schibsted has built a solid online presence, but  it took seven years until the 
new project broke through. Today, 50 % of  its revenues come from the online business.  In 
April 2007, VG had for the first time more online readers than readers of the newspaper  in 
hard‐copy form.21 
 
Television  has  been  in  a  long  time  the most  influential medium  in  developed  societies, 
playing therefore a crucial role at the societal  level. The most negative development  in the 
commercial television sector, with serious repercussions mostly on their news coverage has 
been  the  steady  concentration  of  ownership,  which  translates  into  concentration  of 
influence that can be used for political, personal, ideological or commercial gains.22 The level 
of  concentration  of media  ownership  is  higher  in Western  Europe  than  in  the  transition 
countries in Central and Eastern Europe. An example of extreme concentration is Italy where 
the  largest three commercial TV stations are  in the hands of Mediaset, which  is owned by 
the Milan entrepreneur Silvio Berlusconi who returned to power as Prime Minister, for the 
third  time,  in  the  early  elections  of  April  2008.  With  RAI,  the  Italian  public  service 
broadcaster controlled by those in power, 90% of the Italian media was for almost a decade 
(except  for  the  period  2006‐2008 when  Berlusconi  lost  power)  in  the  hands  of  a  single 
entrepreneur. 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 14

 
Following  the opening of  the Eastern and Central European markets  in  the 1990s,  several 
Western  groups built  large TV networks  in  the  region. The  largest pan‐regional  television 
operators  in Central and Eastern Europe include the U.S. company Central European Media 
Enterprises  (CME), German RTL Group, part of  the Bertelsmann media  conglomerate,  the 
Swedish Modern Times Group (MTG), News Corporation and German ProSiebenSat.1 Media, 
following its acquisition of SBS Broadcasting in 2007. 
 
With  the  exception  of  a  few  countries,  legislation  commonly  forbids  cross‐ownership 
between  two  broadcasters  with  similar  footprints  and  between  print  media  and 
broadcasting media. However, with the convergence of transmission platforms, interdictions 
of  cross‐ownership  become  obsolete. Moreover,  in  the  past  decade, media  owners  have 
used sophisticated ownership structures to hide their ownership. One preferred way to do 
this was registering media companies in offshore countries such as Cyprus or in states such 
as  Switzerland  where  confidentiality  of  ownership  is  guaranteed.  For  years,  the  real 
ownership  of  Romanian  and  Bulgarian  broadcasters  remained  a  mystery.  Lack  of 
transparency of media ownership hides conflicts of  interests and owners’  interference with 
the stations’ programming. 
 
To make the sector more transparent, there have been calls for: 

o introduction of  legal provisions empowering broadcasting regulators to examine all 
the ownership layers; 

o establishing central publicly available databases of media owners; 
o introduction  of  more  drastic  sanctions  for  broadcasting  companies  that  hide 

ownership data or providing false such data.23 
 

4. What’s on TV 
 
The  trends  in  television  programming  over  the  past  years  are,  on  the  one  hand,  an 
increasing  commercialization  of  the  programs  produced  and  aired  by  public  service 
broadcasters, especially  in Central and Eastern Europe and, on the other hand, an extreme 
tabloidization of  the newscasts on commercial  television where  investigative  journalism  is 
steadily becoming marginal. 
 
In general, TV stations have been scrambling in the past decade to find innovative, dynamic 
and  frequently sensationalist program  formats. There  is a  tendency  to hybridize  television 
formats, mixing news and political debates with light entertainment. This is part of the larger 
trend of building newscasts on a markedly tabloid structure  from where hard  investigative 
reporting is being removed. The typical programming of generalist commercial television is a 
combination  of  reality  shows,  commercial  films,  soap  operas,  quiz  shows,  local 
entertainment and advertising. 
 
The  public  service  television was  supposed  to  offer  an  alternative  to  such  programming, 
including  minority  and  cultural  programming,  in‐depth  investigative  reports,  news  and 
information programs, children’s programming, regional news and drama. But  in reality, an 
increasing  number  of  public  service  televisions  have  engaged  in  competition  with 
commercial stations, copying the programming produced by commercial television. 
 
Thanks  to  a  specific  remit  and  obligations  imposed  on  them,  public  service  broadcasters 
indeed  air  more  news  and  current  affairs,  documentaries,  religious  and  minority 
programming than their commercial peers. However, public service television broadcasters 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 15

are progressively increasing the quantity of low‐quality entertainment, preferring to relegate 
cultural and minority programming to unattractive timeslots. 
 
The  formula of one channel, which airs more commercial content complemented by other 
channels,  which  air  more  public  service  programming,  has  been  employed  in  several 
European countries.  In Romania, for example TVR1, the first channel of the Romanian PSB, 
airs  light  comedy  and  reality  shows  while  the  second  PSB  channel  are more  geared  on 
cultural  programming.  In  the  Czech  Republic,  the  public  service  broadcasters  runs  a 
generalist  channel  airing  a  combined  diet  of  public  service  content  and  commercial 
programs  a  second  channel, which  is  focused  on  programs  for minorities,  sports, music, 
documentaries and independent films. 
 
Research  has  shown  that  programming  is  directly  influenced  by  the  financing  of  public 
service television.  In Estonia, for example, when advertising was completely scrapped from 
the  schedules of  the public  service ETV  in 1998,  the  station managed  to become  a more 
public service‐oriented broadcaster.  In Western Europe, public service broadcasters have a 
more distinct voice than commercial stations. German public service broadcasters ARD and 
ZDF are by far leading in providing information programs while in France public channels are 
the only ones that air political debates and programs. 
 
The decline  in the quality of commercial TVs programming  is directly  linked with  inefficient 
regulation.  In  countries  such  as  the  U.K.,  Germany,  France  where  private  broadcasters 
receive broadcast licenses with strings attached, these broadcasters air better programming. 
Another problem  is that  in some nations where such obligations exist, private broadcasters 
do not comply with them as the regulator has no mechanisms to enforce such obligations. In 
the  Czech  Republic,  for  example,  a  private  broadcaster  such  as  TV  Nova,  the  leading 
commercial  station  in  the  country,  has  become  a  common  denominator  for  the  lowest 
quality  programming  although  the  station  received  a  broadcasting  license  to  create  an 
“intellectual” station. The Czech broadcasting regulator, the Council for Radio and Television 
Broadcasting  (RRTV),  has  no  legal  power  to  force  the  station  to  stick  to  the  license 
conditions. 
 
In  many  transition  countries,  including  Bulgaria,  Latvia,  Lithuania,  the  Republic  of 
Macedonia,  Poland  and  Slovakia,  private  broadcasters  have  no  public  service  obligations 
enshrined  in  legislation. Where  such  public  service  obligations  exist,  they  are  sometimes 
vague. It is the case of Romania. In contrast, in Hungary, the law obliges commercial stations 
to air “public programs” on at least 10% of daily airtime, and at least a 20‐minute newscast 
and  25  minutes  of  public  programs  in  prime  time.  The  law  clearly  defines  “public 
programming” as news or programs for children and teenagers, information helping citizens 
in everyday life, works of art, programs serving freedom of religion, etc.24 
 
Minority  programming  is marginal  on mainstream  television.  Usually,  only  public  service 
broadcasters air such content. The Republic of Macedonia, theater of interethnic conflicts in 
2001, has  a  system of mandatory quotas  for minority programming on  the public  service 
broadcaster.  In Serbia,  the public  service broadcasters are obliged  to “adhere  to  linguistic 
and  speech  standards  not  only  of  the majority  population  but  also,  proportionately,  of 
national minorities and ethnic groups  in  the area where  the program  is being broadcast”. 
But  in most other countries, the public service broadcasters only have broad requirements 
to include minority programming in their schedules. 
 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 16

In transition countries, local television is financially ailing. Controlled by municipalities, these 
stations  have  become  tools  to  promote  the  interests  of  their  owners.  Broadcasting 
regulators  lack  resources  to  monitor  the  programming  of  local  and  regional  television 
stations.  Journalists  working  with  local  stations  are  underpaid  and  have  little,  if  any, 
contractual  protection.  In  some  countries,  local  TV  stations  only  survive  thanks  to  their 
affiliation to nationwide commercial TV stations, for which they produce local news feeds. 
 
An  emerging  reality  in  the  European  broadcasting  is  the  community media,  consisting  of 
local media outlets run by non‐governmental organizations (NGOs), non‐profit organizations 
or minority  communities.  It  is  estimated  that  there  are  thousands  of  such  outlets  in  the 
European Union. In 2004, a group of community media adopted the European Manifesto of 
community media, which called on the European Commission, the European Parliament and 
the  Governments  of  the  member  States  to  recognize  the  minority  media  as  a  public 
community  service. However,  in Eastern and Central Europe,  this  sector  is  still  in  infancy. 
They  lack  resources and are hardly ever awarded broadcasting  licenses.  In  the Republic of 
Macedonia, for example, only in 2005 were introduced legal provisions recognizing the non‐
profit broadcasting sector. Three years after the adoption of these provisions, however, this 
sector  is  practically  inexistent.  Only  one  license  was  awarded  so  far  to  a  student  radio 
station. To help build this sector, the country’s regulator has been asked by media experts to 
adopt a set of bylaws containing provisions to help boosting non‐profit broadcasters. That 
should  be  preceded  by  an  assessment  of  the  potential  that  the  non‐profit  broadcasting 
sector has. 
 
4.1 A public forum, but how balanced? 
When it comes to news and current affairs on television in Central and Eastern Europe, the 
picture is dishearteningly bleak. News production is still under pressure from the market and 
from  political  agents  and  owners.  Investigative  reporting  is  marginal  in  most  television 
stations. All‐news TV channels have unfolded at a  fast pace  in  the  region, gaining healthy 
popularity. With the appetite for news reaching new heights, news has become the favorite 
genre on television. However, that  is not translated  in most of the cases  in solid reporting 
and high‐quality news production, which are very rare commodities. 
 
On  the  one  had,  newscasts  are  increasingly  tabloidized  on  both  public  service  and 
commercial television, but more markedly on private TV stations. One of the reasons is the 
appetite for frugal and frivolous topics. Secondly, television choose to focus on such topics 
(including  cases  of  domestic  violence,  petty  thefts  or  celebrity  fares)  in  order  to  avoid 
reporting  on  sensitive  issues.  They  are  becoming  increasingly  apolitical  instead  of  being 
politically  neutral.  In  Romania,  especially  until  2004,  some  of  the  largest  TV  stations, 
indebted to the State after failing to pay back taxes, chose this policy to avoid controls from 
the State tax offices or other administration bodies. The second worrying trend is the biased 
reporting  in  both  public  service  and  commercial  TV  sectors. On  public  service  television, 
there  is an obvious positive bias  in the coverage of the State structures, due to the control 
the political power exerts on these broadcasters. On private television, there is clear slant in 
favor of allies and businesses related to the owners of the private TV stations. 
 
In  Central  and  Eastern  Europe,  the  tradition  of  the  communist  State  control  over 
broadcasting has  left a pesky  legacy  in  the region’s media. Regimes have continued to use 
these  broadcasters  to  strengthen  their  power  and  in  the  much  war‐battered  former 
Yugoslavia, television was a tool of propaganda and source of instigation to ethnic hatred. 
 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 17

Today, despite reforms of the State broadcasting behemoths, the old practice still survives, 
preventing real progress to fully‐fledged public service broadcasters. There is no real success 
story  among  public  service  broadcasters  in  this  region.  None  of  them managed  to  fully 
articulate their program structure to fit the public interest. “[…] The traditional difference in 
news between public and commercial media appears to be fading,” wrote Radenko Udovičić 
in  the  Introduction  to a content analysis study  that covered news  in 10 Eastern European 
countries.25 
 

It should come as no surprise that the market is gaining  increasing control over the 
media and that the media field has been the most attractive field for public relations 
for quite some  time. Media are controlled by a combination of private ownership, 
advertising strongmen, elite sources, State pressure and cultural dominance.26 

 
The frailties of the news coverage on the public service broadcasters have their roots in the 
days  of  monopolistic  State  television  during  communism.  Criticism  on  the  news  on 
communist State television would never target the Government and the State bodies. In the 
1990s, Hungarian public  service  television MTV was  visibly  favorable  to  the Government. 
Only  recently,  the  station  made  more  visible  progress  toward  impartiality  and 
independence.  In general, smaller TV stations  in Hungary tend to be more biased than the 
large ones. 
 
The newscast on the RTS 1, the first channel of the public service broadcaster in Serbia, has 
traditionally attracted the largest audience, beating sometimes even popular soap operas or 
quiz  shows  aired  by  commercial  stations.  However,  RTS1’s  newscast  has  equally  stirred 
fierce  criticism  for  failing  to  be  a  public  forum  and  being  more  a  supporter  of  the 
Government  and  the  ruling  party.  After  2000,  RTS managed  to  achieve  greater  editorial 
autonomy, making more efforts to promote pluralism of opinions in its news programming.27 
 
Some characterized RTS as a promoter of State policies rather than an  independent outlet 
that would serve first as a public forum where a wide variety of opinions would find place. 
RTS  1’s  primetime  newscast  is  usually  “comprehensive”  and  free  of  attacks  on  anyone. 
However,  it  still proved a  lack of professionalism  in various  instances. For example, when 
covering Kosovo, the Albanian majority‐populated newly  independent State, which used to 
be part of Serbia, the news is dominated by the preponderant public opinion and prejudices. 
News  reports  on  this  issue  include  statements  by  local  and  international  officials  and 
experts. However, the station has repeatedly failed to make room in its news reports for the 
viewpoint of the Albanian side.28 
 
One of  the most extreme examples of  a public  service broadcaster blatantly  favoring  the 
authorities is Moldova. Public television here is devoting the bulk of its news coverage to the 
authorities, mostly the President of the country. News reports about irrelevant appearances 
and  acts  of  the  President,  such  as  opening  a  tractor  station  in  a  village  or  addressing 
Parliament on his economic initiatives, can go as long as six minutes. At the same time, the 
station  is  constantly  avoiding  covering  topics  that  can  put  the Government  in  a  negative 
light.  Some  of  the  commercial  stations  regularly  report  on  such  sensitive  issues.29  In 
Moldova,  commercial  broadcasters  are  closer  to  offer  an  open  forum  for  debate  and 
pluralism  of  opinions.  The  public  television’s  first  channel  Moldova1  is  notorious  for 
interviewing only officials. There  is almost no report  including opinions of common people. 
During  electoral  campaigns,  commercial  stations  always  polled  ordinary  people  and 
candidates for the mayor’s office  in the capital Chisinau while Moldova1 has never run any 
single poll. Moreover,  the opinions of officials on  the public broadcaster go on air usually 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 18

unchecked and unquestioned. Moldova1 has never included in its reports the opinion of any 
independent experts or representatives of non‐governmental organizations. 
 
A  similar  approach  is  found  in  Serbia  where  private  TVs  rather  than  the  public  service 
broadcasters  sometimes  fulfill  better  the  role  of  a  balanced  public  forum.  Commercial 
television B92 very often promotes civil activism in its news programs, something that public 
service does not do regularly.  
 
In most countries, the public service broadcasters have a completely different approach  in 
their news coverage than their commercial peers. Commercial TV station Nova TV in Croatia 
makes its new simpler, easier to understand while the public service station HTV has become 
known for a more serious approach in presenting the news. Their news is more conservative 
and treats more serious topics, which  in the opinion of some media experts,  is a guarantee 
of credibility. 
 
In Western  Europe,  both  public  and  private  fulfils  better  its  role  of  a  public  forum.  The 
largest  single  group  with  access  to  television  news  was  the  general  public,  followed  by 
political parties.  In  Italy, celebrities are popular on TV newscasts while  in the U.K., experts 
are more  often  present  on  news.  But  although  a  broad  range  of  stakeholders  are  given 
access to news, TV stations have the tendency everywhere to   rely on political  institutions 
and the general public rather, marginalizing civil society organizations and groups of interest. 
More worrying  study  is  the gender  imbalance. The most  frequent  faces on newscasts are 
males, with women representing only some 20% of the interviewees in news bulletins.30 
 
In  Croatia,  when  it  comes  to  diversity  of  topics  and  actors  presented  in  the  news,  the 
differences between the public service broadcaster and the commercial stations are minor. 
Croatian public service TV puts some more emphasis on the economic and business news, 
political  affairs  and  public  service  topics.  At  the  same  time, HTV  relies more  on  “official 
sources” and  ignores celebrities. This could be explained by the fact that the public service 
broadcaster  pulls  in  some  80%  of  the  national  audience  in  news  and  current  affairs 
programs.31 
 
4.2 Watchdogs or lapdogs? 
Serbian station B92 is an example of private broadcasters fulfilling the role of watchdog over 
powerful interests. The station follows a strict editorial policy focused on serving the public 
by creating a space for a wide array of opinions and on covering issues that other stations do 
not  do.  B92  is  known  for  its  solid  investigative  reporting  on  sensitive  issues  such  as 
corruption  and  crime.  Founded  in  1989  as  a  youth  radio  broadcaster  in  Belgrade,  B92 
expanded into a multimedia house that runs today a regional radio station, a nationwide TV 
station, a website, a cultural center and  so on.  It was highly praised  internationally  for  its 
brave coverage and promotion of human rights. TV B92 launched its broadcasting in 2000. It 
has gained since then high popularity, becoming  the  fastest developing broadcaster  in  the 
country.  
 
But such examples are rare in Central and Eastern Europe. In the Republic of Macedonia, the 
commercial  TV  station  A1,  one  of  the  largest  in  the  country,  was  in  several  instances 
promoting  the  interests of  its owners  rather  than  sticking  to principles of  impartiality and 
objectivity. The station became known  for promoting events organized by  the “Ramkovski 
foundation”, an organization founded by the station’s owner. The same could be said about 
the commercial NTV Hayat in Bosnia and Herzegovina, which ran numerous positive reports 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 19

on  various  companies.  That  was  seen  by  media  observers  as  concealed  advertising. 
However, any connections with these companies are not always easy to prove. 
 
As mentioned  several  times  in  this  report,  tabloidization  of  newscasts  is  detrimental  to 
investigative  reporting. Romanian commercial TV station Antena1 chooses to skip relevant 
political, economic and social issues, and rather report on unusual and trivial topics. Reports 
in primetime newscasts about a several‐month‐old baby in the United States who received a 
recruitment  letter  from  the  army  or  about  a  cat  that  traveled  800  kilometers  to  find  its 
masters  are  common.  Such  news  reports  are  less  common  on  the  public  channel, which 
leads mostly with  hard  news  on  politics  and  foreign  affairs,  devoting  only  the  last  news 
reports in a newscast to trivia.  
 
In  Montenegro,  the  differences  between  the  news  on  public  television  and  those  on 
commercial  TV  stations  are  blurred.  They  reports  in  primetime  newscasts  similarly  on 
sessions of Parliament and press conferences. Differences are related mostly to the manner 
they define their priorities and package the reports. What  is common for both private and 
public broadcasters  in  this country  is  the disheartening  lack of criticism  in  their  reporting. 
News reports look rather like promotional reports. The public service television, TVCG is also 
known for its laudatory tone in covering Montenegro’s state policies. 
 
The watchdog function of the media continues to be jeopardized when journalists are often 
subjected to criminal prosecution based on secrecy or defamation laws. Such practices have 
been  found  in 20 European countries despite campaigns by  international organizations  for 
decriminalization of such laws.32 Even in Western European countries, such as Germany and 
the  Netherlands,  governments misuse  the  law  to  protect  themselves  from  incriminatory 
evidence proving their incompetence. In Ireland, the editor and a reporter of The Irish Times 
have been  sued  for  refusing  the orders of  the  courts  to disclose  the  source of published 
information in an investigative report on corruption surrounding the country’s serving prime 
minister. 
 
In Romania, setbacks  in the country’s anti‐corruption campaign are considered to be linked 
to a bitter infighting within the media for and against the reformist President Traian Băsescu. 
The  saga of a  corruption  case  in Romania and how  it was handled by  the political power 
shows the weakness of the public service broadcaster in defending its independence. On 10 
October 2007, Romanian public service broadcaster TVR aired  in  its primetime newscast a 
video  featuring  the minister of agriculture Decebal Traian Remeş allegedly  receiving bribe 
from a  former minister of agriculture,  in exchange  for  favouring a businessman  in a public 
tender. The secretly filmed video showed Remeş accepting EUR 15,000, 20 kilos of sausages 
and 100  litres of plum brandy via a middleman. Remeş  resigned and  refused  to make any 
comments.  But  instead  of  criticising  his  colleague,  the  country’s  Prime Minister  threw  a 
tantrum against TVR for what he called Remeş’s “public execution”. 
 
The shooting stirred a heated debate, with the director of the station himself saying publicly 
that the video was illegal and  incorrect because  it breached the presumption of  innocence. 
Media organizations and the broadcast regulator said that it was legitimate to air the video 
because  it served  the public  interest.33 The story was  followed by concentrated attacks by 
politicians  in  power  against  the  station.  TVR’s  board  reorganized  the  station’s  news 
department  in  two divisions, one dealing with news and  sports and  the other working on 
research  for  the news programs. One of  the most critical  journalists  in  the station, Rodica 
Culcer, was given the generous task to supervise the two departments. In reality, the move 
was aimed at denting the scope of Culcer’s decision‐making. Such reorganization inside state 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 20

institutions has been a typical practice through which ruling parties in Romania managed to 
reduce  the decisional power of non‐loyal people.  They preferred  such  strategies  to other 
moves,  which  would  have  attracted  criticism  and  accusations  of  censorship.  More 
independent  journalists  were  then  annihilated  by  being  removed  from  the  primetime 
newscast to unattractive afternoon or night news slots. 
 
The  interferences of owners into the programming of their TV stations badly hurt the news 
coverage. The private Top Channel in Albania was particularly biased as its owner has also a 
majority stake  in the digital TV platform Digitalb. Top Channel’s coverage sometimes went 
too far in promoting the interests of its owners. It ran, for example, a report about a family 
with three sons who were all paralyzed by a genetically inherited disease. The report did not 
refrain  from  saying  that despite  the poverty of  the  family,  the only entertainment  for  the 
sick  children was  the programming  aired by DigitAlb, which made  their parents  to buy  a 
DigitAlb  subscription card every month.34 Top Channel was  checked  repeatedly by  the  tax 
office, which prompted the station’s owners to enter a direct conflict with the Government. 
The station claimed that the Government, unhappy with the station’s coverage, was trying 
to  find ways  to  shut  down  the  television  station.  The  public  service  broadcaster  ignored 
almost completely the dispute. 
 
In  Bulgaria,  public  service  BNT  focuses  in  its  programs  on  internal  political  issues  while 
commercial  stations  cover more human  interest  stories. The  interest of  the public  service 
broadcaster  in domestic policies and politics  is also dictated by  the  fact  that  the station  is 
dependent  on  the  State money.  The  station  has  the  tendency  to  air more  news  about 
unimportant political events than commercial stations. The news on public service television 
lack the inquisitiveness required and expected when covering such issues.  
 
Usually, commercial electronic media  tend  to be more negative  in  the  tone of  their news. 
They follow instinctively tragedies, scandals and crime. On the other hand, it is clearly felt on 
public service TV newscasts a more positive to laudatory tone when covering current affairs 
and domestic politics. In Macedonia, public service broadcaster MTV is unlike its commercial 
competitors visibly positive in its coverage of business and politics. Commercial stations tend 
to be either negative or neutral and that makes them more popular among viewers who see 
in  this  approach  a  sign  of  independence.  Romanian  public  service  channel  TVR1  follows 
closely  the daily agenda, but does not venture often  into original,  in‐depth  reporting.  It  is 
therefore criticized sometimes for its stereotypically dull tone. 
 
Recent years witnessed renewed efforts by politicians to control the media. 

 
As  the  impact of the media, especially  television, has grown, political  leaders have 
not  only  grown more  sophisticated,  hiring  “spin  doctors”  and  trying  to  win  the 
media over with blandishments or privileges. They have also grown more intolerant 
of criticism. The Czech Prime Minister, Mirek Topolanek, accused the media of bias 
against him and threatened to enact a new  law to curb press  freedom.  In Slovakia 
prime minister Robert Fico branded the media as “the political opposition”.35 

 
Commercial channels do not see themselves as part of the democratic process. They do not 
take  their democratic  function as  seriously as  the public  service broadcasters do. Usually, 
public service broadcasters provide more news and  information than private broadcasters, 
which are  focused more on entertainment.  In 2003, French public  service media had 38% 
entertainment on  their programming  compared with almost 70% on private broadcasters. 
Public  service  broadcasters  provided  news  and  information  on more  than  40%  of  their 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 21

programming  compared  to  only  13%  on  private  broadcasters.  The  same  situation was  in 
Eastern Europe. In Poland, public service television had entertainment and fiction on 43% of 
their  schedules while  private broadcasters  aired  almost 75% of  such programming. News 
and  information  filled almost 23% of Polish public service broadcasting and a mere 8% on 
private stations. 
 

A  reduction  of  public  service  broadcasting  will  lead  to  a  weakening  of  the 
democratic  functions  of  broadcasting.  It  could  also  lead  to  a  concern  that  if 
transnational broadcasting becomes too strong compared to national broadcasting 
structures  where  public  service  broadcasting  is  an  integral  part,  freedom  of 
expression and information will be negatively affected.36 
 

The opinions on how concentration of media ownership affects pluralism of content differ. 
Some say that concentration hinders the free formation of public opinion, a basic principle 
of the foundation of democratic societies. Others argue that on the contrary, consolidation 
of media outlets and concentration of ownership does not have a negative  impact on  the 
plurality of content simply because  larger media conglomerates are able  to  invest  in  solid 
newsrooms  and  investigative  reporting. Without money, media outlets will only  resort  to 
reproducing or rewriting wire and TV reports, without being able to go in‐depth. 
 
However,  the  larger  media  holdings  become  the  more  they  cut  costs  and  struggle  to 
maximize  their bottom  line. A  trend  that has characterized  the  television market over  the 
past  years  was  the  interest  of  numerous  transnational  private  broadcasters  in  cheap 
productions able  to attract hefty audiences. Such policies geared on cost  reductions badly 
hit the capacity of such stations to produce investigative reporting. Solid news coverage and 
investigative reporting are also affected by the interests of the owners to maintain a healthy 
flow of advertising money. Owners are afraid  that programs  that are  controversial or  too 
specialized for a large audience can dent their sales or audience.  
 
The news coverage and editorial  lines of these broadcasters  further suffer  in transnational 
media companies because of the lack of transparency on the ownership of these outlets. 
 

The  traditional  link  between  the  owner  of  the  media  and  the  audience  served 
created  transparency  (the  audience  knew who  the  owner was)  and  responsibility 
(the owner  lived “among” the audience, and could also be approached personally). 
This link does not exist in  the  transnational media,  or  only  to  a  very  limited 
extent. The traditional responsibility to serve the audience and enlighten or educate 
the public, especially  in relation to democratic processes, has suffered accordingly. 
The focus on profits and the corresponding focus on the audience not as the public 
but as consumers have direct consequences on the programming schedules […].37 

 
There  is then the group of broadcasting owners  interested in promoting various political or 
ideological views. The cases abound in both Eastern and Western European countries. It has 
been shown, however, that direct interventions of owners in the work of journalists are rare. 
More worrying  is  the  self‐censorship professed  at  a  large  scale by  editors  and  journalists 
who avoid raising issues that are in conflict with the owner’s views and economic interests. 
 
Other  studies  have  shown  that  there  is  no  direct  link  between media  concentration  and 
content diversity and pluralism  in quantitative terms. The diversity of content  is  influenced 
by another clutch of factors such as the resources of the media outlet, the size of the market 
where media operate and the set of regulatory obligations imposed on the media. There is a 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 22

tendency  among  broadcasters  to  air  extended  news  bulletins,  which  has  become  an 
important  genre  of  programming.  However,  programming  that  provide  analysis  and 
information  about  political  or  current  affairs  are  marginal  on  both  public  service  and 
commercial television. 

 
Where commercial broadcasters have minimum or no positive regulatory obligations 
there  is  a  distinct  lack  of  programming  of  high  social  value  and  an  absence  of 
domestic investment in programming with a heavy reliance on imported programs.38 
 

In  a  content  analysis  covering  Italy,  the  U.K.,  Norway  and  Croatia,  Ward  identifies  the 
establishment of  three  tiers of broadcasters: broadcasters  that have programming of high 
social value; established commercial broadcasters with some high social value programming; 
and  commercial  broadcasters whose  schedules  are  essentially  entertainment  and  import‐
based. Although the first tier  is mainly represented by public service broadcasters,  it  is not 
exclusively the playfield of public media. 
 
The newscasts on public service broadcasters are largely dominated by hard news39, with the 
U.K.  channels  boasting  the  greatest  percentage  of  international  news  coverage  unlike  its 
Italian peer, RAI whose first channel tends to focus on nationally based topics. The preferred 
topics  tackled  by  newscasts  are  issues  related  to  home  security  and  crime.  Only  U.K. 
channels give more prominence to political affairs. Foreign affairs, political affairs and social 
issues  are  also  included  in  news  bulletins  on  both  public  service  and  commercial 
broadcasters. 
 
To  summarize,  in  transitional  countries  from  Central  and  Eastern  Europe,  the  differences 
between  public  and  commercial  television  are  increasingly  blurred.  Trying  to  survive  in 
emerging economies where  the market drives  the  content,  television  stations are  fighting 
for audiences. A legacy of their past, public service broadcasters still show reverence for high 
politics  and  the  government  while  private  stations  are  more  interested  in  pleasing  the 
interests of their owners and their advertisers. 
 

5. Changing times 
 

The  fast  development  of  new  technologies,  with  digitalization  of  broadcasting  and 
technological  convergence,  is  fundamentally  changing  the media  environment.  The  past 
several years have seen major shifts  in  the media archeology. Some analysts  in  the 2000s 
have dwarfed  the  importance of  the digitalization and  the potential of  the  Internet  in  the 
media business. But  it has become clear that digitalization does not mean merely replacing 
analogue  production  and  distribution  technology with  digital  equipment.  Digitalization  is 
already  altering  the  workflows  in  the  process  of  program  production  and  prompts  for 
retraining of the staff to respond to the new challenges. At the same time, it opens a whole 
range of new media services to the public. 
 
The main drive  in  the dynamics of  the broadcast media  is  the  technological  convergence, 
which  triggers  unprecedented  changes  in  the  market,  regulatory  framework  and  user 
behavior. 
 
 
 
5.1 The market 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 23

The main trend  in today’s media market  is  its  internationalization, with the main actors on 
the media  scene  becoming  international  corporations  that  go  beyond  national  frontiers. 
They have no  territorial  links or cultural obligations. The  internationalization of  the media 
market  is  accompanied  by  a  sustained  process  of  concentration  in  the  value  chains  of 
different  parts  of  the  media  industry.  In  Central  and  Eastern  Europe,  public  service 
broadcasters tend to be slower in diversifying  into other sectors than broadcasting, namely 
the  Internet. On  the  other  hand, most  of  the  commercial  companies  are much  faster  in 
expanding their presence  in as many sectors as possible. They run newspapers, periodicals, 
radio and TV stations, and produce film and music. 
 
Distribution  via  the  old  analogue  terrestrial  networks  was  a  neutral  technical  function 
fulfilled usually by telecom companies that used to be public corporations. But digitalization 
is creating “a more differentiated value chain” comprising a new important function, that of 
gatekeeper. 

 
They are the ones who control customer access to content and those who make and 
package channels. The signal carrying the TV channel is encrypted, compressed and 
packed  in  bundles  (“multiplexes”)  and  can  only  be  decoded  and  accessed  by 
users/customers who have paid a subscription to receive the channels. Handling this 
subscription system  (often called “Subscription Management System” or SMS) and 
the  “Electronic  Program Guides”  or  EPGs  that  are  comparable  in  function  to  the 
search machines we  know  from  the  Internet  are  two  key  functions  of  the whole 
delivery system. Those who are  in control of these functions also control to a  large 
extent the whole value chain.40 

 
Closed  systems  are  seen  by  experts  as  a  threat  to  both  commercial  and  public  service 
television stations because they endanger the  free exchange of  information  in society and 
encroaches upon free competition. The recommendations in this respect have to do, on the 
one hand, with  the  establishment of  freer  spectrum by digitising  the  terrestrial networks 
and, on the other hand, with imposing mandatory common and open technical standards in 
delivery systems. 
 
5.2 Challenges on regulation 
Regulation  is  tightly  linked  in  Europe  with  the  State.  The  behavior  of  governments  and 
parliaments  in  shaping  new  models  of  regulation  is  crucial  in  the  new  context  of 
convergence  and  digitalization.  The  main  trend  is  the  exit  of  an  increasing  number  of 
platforms  from  the  regulatory  ambit.  Expansion  of  satellite  distribution  covering  cross‐
national  territories,  the  increase  in  the number of  large  transnational media  corporations 
and the boom in the distribution of content via the Internet created an international market 
of content, which is already outside the regulation. 
 
One result of these trends has been more freedom of choice for the viewers and  listeners. 
But  it  is still questionable whether  the new media means,  in reality,  free choice and more 
diversity.  TV  programs  have  become  commodities  traded  by  commercial  companies  in  a 
growing market, which is in search of completely new business and economic models. 

 
It  is self‐evident that such a market will tend to become homogenous,  leaving  little 
room either  for content of an experimental character or  for programs catering  for 
small  language groups, national and  regional cultures all of which characterize  the 
European scene.41 

 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 24

5.3 User behavior 
The  traditional  pattern  of  consuming  television was  based  on  the  access  to  ephemeral, 
individual, scheduled programs. The digital revolution is already changing this pattern. With 
the  use  of  digital  “personal  video  recorders”  (PVR)  becoming  increasingly  popular, 
consumers of broadcasting  are  in  the position of better  controlling  their  choice.  In other 
words, the viewers are now in the position to watch “what‐when‐and‐how” they want. This 
change  in the pattern of media consumption has  led  in a very short time span to a marked 
fragmenting and individualization of the audiences. 
 
5.4 Where is PSB going 
The  arguments  in  favor  of  the  public  service media  used  to  be  in  the  analogue media 
environment  of  a  technical  and  economic  nature.  The  rationale  behind  the  privileged 
position of the public service broadcasting had to do first with the scarcity of the frequency 
spectrum.  As  explained  before,  this  argument  was  also  the  basis  for  regulation  of  the 
broadcasting since the very inception of commercial broadcasting. With a limited number of 
frequencies up  for  grabs,  the  argument  for  creating  and maintaining  a  space  for  a public 
service broadcaster  that would  cater  to  the  general public, parts of which  could not  find 
their  programs  on  commercial  broadcasters,  was  compelling.  But  such  arguments  are 
becoming  obsolete  as  with  digitalization,  the  frequency  spectrum  is  enlarging 
extraordinarily.  Therefore,  the  arguments  for  public  service media  turn  now  to  be more 
value‐based and set root more in cultural policies. 
 
In this new environment, the public service broadcasting has to reinvent  itself. One of  the 
most  important quantitative criteria for  its success should be universal reach. They have to 
reach the entire population with a wide range of content. Until now, most PSBs based their 
programming  philosophy  on  the  “flow  paradigm”  whereby  popular,  more  commercial 
programs worked as the “lead  in” to distinctive programs such as news, current affairs and 
culture. With  increasing  interactivity, on‐demand and multi‐channel systems, public service 
broadcasters will have  to create schedules  that are more distinctive and slash commercial 
programming. 
 
Secondly,  practitioners  argue  that  public  service  broadcasters  should  to  refocus  on  the 
quality  of  content  and  its  price.  The  governance  structures  of  the  PSB  must  also  be 
fundamentally  revamped.  In many  countries,  especially  in  Eastern  Europe,  public  service 
organizations are usually linked with the governmental power. With a few exceptions, public 
service broadcasting  is coming  in many European countries under a harsher  regulation by 
the State and increased politicization. In explaining this trend, Nissen speaks about a change 
in culture and the nature of political communication. Last century print media  lost much of 
their  affiliations  with  political  parties,  becoming  “omnibus  newspapers”  targeting  mass 
audiences  in  a  competitive,  commercial market.  That  was  seen  by  political  parties  and 
governments a  loss  in  their system of communication  to  their constituencies. The political 
codes and behaviors have also seen major changes. 
 

The strategic,  long‐term perspectives based on political  ideology and formulated  in 
party  programs  have  been  toned  down  and  replaced  by  a more  tactical way  of 
operation  in day‐to‐day politics.  In  such a  scenario,  the  communicative aspects of 
political  initiatives, both the message  itself and  its timing, often have  just as much 
importance as their material substance.42 

 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 25

In  reforming  the governance of  the PSB  to adapt  to  the new  realities, one has  to keep  in 
mind the political realities in various European countries. Building on Nissen’s models of PSB 
political architecture, we could distinguish between four models: 
 

1. The  State‐controlled  model  where  State  authorities  and  the  majority  parties  in 
Parliament have the most important say in the business of the PSB (France, Greece 
and Spain) 

2. The proportionality model where  the State structures  such as  the Government do 
not have a formal role in the running of PSB, but this is rather distributed according 
to the  influence of the political parties,  including the opposition,  in Parliament and 
the power of civil society groups (Germany, Austria, the Netherlands) 

3. The  insulated PSB model where  the PSB  is  removed  from  the political system and 
various  independent  bodies  are  interposed  between  the  broadcaster  and  the 
Government (the U.K., Ireland and the Scandinavian countries) 

4. The  State‐proportionality  hybrid  model,  a  combination  of  the  first  two  models 
where both State bodies and influential groups (mostly political parties) control the 
PSB (some Eastern European countries) 

 
Equally central to the debate on the future of the public service media is its financing. In the 
new reality where the on‐demand and pay‐per‐view models gain significant ground and the 
platforms and sources of content expand frenetically, the collectively financed public service 
broadcasting model  is also becoming obsolete. The advertising patterns that worked  in the 
pre‐digital  era  are  also  changing  very  fast.  First,  advertising  budgets  are  moving  from 
traditional media to the  Internet, hitting the pockets of traditional broadcasters. Secondly, 
with  the  fragmentation  of  audiences,  advertising  is  spread  on  an  increasing  number  of 
platforms. These shifts  in advertising spending hit badly  the commercial broadcasters, but 
also  public  service  broadcasters  as  on  average  40%  of  their  funding  is  coming  from 
advertising.  All  these  trends  in  the  financing  of  the  public  service  media  prompt  for  a 
reinvention of the financing model for the public service media. 
 
As a conclusion, with the segmentation and  individualization, public service media have to 
adapt  to  a  completely new model, moving  away  from  collective broadcasting  to  a model 
based on providing tailor‐made content and services. 
 
5.5 Does more mean less? 
In this fast changing environment remodeled by the new technologies, two trends dominate 
the news production and distribution. First, the number of sources of news is expanding at a 
fast pace, making access to  information much easier than  in the analogue world. Secondly, 
the growth of news distributors  is accompanied by an unprecedented  loss of  the value of 
reference that the media had in the analogue world. 
 
How much these trends do affect the overall quality of news is at the heart of heated debate 
among journalists and media experts. One school of thought argues that the new media are 
killing journalism. Andrew Keen, the leading contemporary critic of the Internet, argued that 
the online world transformed journalists into bloggers. He calls the blogosphere a “rebellion 
against  the  authority  of  professional  journalists”43  and  bitterly  criticizes  the  cult  of  the 
amateur that the  Internet has promoted.  In such an environment, the sources of news are 
“personalized networks of friends” that are increasingly pushing traditional media out of the 
game. The tradition of balanced reporting, proponents of this critical school say, is going to 
be lost with the unregulated broadcasting via the Internet. 
 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 26

The opposite opinion  is  that  the  Internet and new  technologies only help  journalism. The 
web 2.0 is a viable platform for the journalism of the future. Moreover, the defenders of this 
viewpoint say, trends such as blogging and USG (user‐generated content) should not be seen 
as dangers to balanced,  impartial, objective  journalism but rather a conscience keeping an 
eye  on  journalism.  The  expansion  of  the  news  production  is  also  a  reaction  to  the 
weaknesses and bias of the journalism profession, which in numerous occasions performed 
dishearteningly. 
 
Between the two opposing opinions, more moderate voices argue that the digital era  is  in 
fact a redefinition of the economy of the media. The journalism’s monopoly has been shaken 
and a more networked type of journalism was born. There must be made a clear distinction 
between  journalism,  which  is  and  will  remain  a  trade,  and  the  general  communication, 
which has been made easier and more convenient by the Internet. In this environment, the 
key is finding viable economic models as those employed in the traditional media market are 
unworkable.  In other words, media have  to adapt  to  the new environment shaped by  the 
Internet. Those media companies that anticipated the upcoming shifts in the media ecology 
have already established a strong foot on the new platforms. 
 
However, despite a huge increase in the number of sources of news, news aggregators and 
distributors, objective news content and reporting  is still  in demand. It  is symptomatic that 
the  most  frequently  consulted  sites  at  present  are  those  run  by  large  newspapers, 
telecommunications  firms  and  search  engines.44  The  devolution  of  editorial  responsibility 
that accompanied the development of the online sector could,  in  fact, play  in  favor of the 
independent media. 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 27

 
                                                 
1Marius Dragomir, Dušan Reljić, Mark Thompson (eds.). 2005. Television across Europe: regulation, 
policy and independence, Budapest: Open Society Institute (hereafter OSI/TV Across Europe), p. 25. 
2 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 22. 
3 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 23. 
4  They watched in 2007 public service channels in 58% of the total viewing time, compared with 74% 
in  2001.  (Video  on  Demand  in  Europe,  A  report  by  NPA  Conseil,  commissioned  by  the  European 
Audiovisual Observatory and the Direction du Développement des Médias (DDM‐France), May 2007.) 
5 Ongoing research: Marius Dragomir, Mark Thompson (eds.). Television across Europe: Follow‐up 
Reports 2008, expected date of publication: June 2008. 
6 Ibid. 
7 Digital  Strategy Group  of  the  European  Broadcasting Union.  2002. Media with  a  purpose.  Public 
Service Broadcasting in the digital era. 
8 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 43. 
9  France  (the High Council  for Broadcasting, CSA),  Italy  (the Communications Guarantee Authority, 
AGCOM) and the U.K. (Ofcom) are some examples of such a regulation pattern. 
10 Digital Strategy Group of  the European Broadcasting Union, Media with a purpose. Public Service 
Broadcasting in the digital era, November 2002. 
11 ‘Poland’ in OSI/TV Across Europe, pp. 1,097‐1,098. 
12 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 58. 
13 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 62. 
14 Ongoing research: Marius Dragomir, Mark Thompson (eds.). Television across Europe: Follow‐up 
Reports 2008, expected date of publication: June 2008. 
15 The Macedonian State had to inject cash in the country’s public service broadcaster in 2007 to save 
it from extinction. 
16 Digital Strategy Group of  the European Broadcasting Union. 2002. Media with a purpose. Public 
Service Broadcasting in the digital era. 
17 Christian S. Nissen. 2006. ‘Public service media in the information society’ (Report prepared for the 
Council of  Europe’s Group of  Specialists on  Public  Service Broadcasting  in  the  Information  Society 
(MC‐S‐PSB); Media Division, Directorate General of Human Rights, Council of Europe. 
18 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 66. 
19 “Internet Advertising Revenues Again Reach New Highs, Estimated to Pass $21 Billion  in 2007 and 
Hit Nearly $6 Billion in Q4 2007”, a study commissioned by the Interactive Advertising Bureau (IAB) to 
the  consultancy  PricewaterhouseCoopers  (PwC).  Founded  in  1996,  IAB  represents  over  375 
companies specializing in sale of online advertising. IAB members are responsible for selling over 86 % 
of online advertising in the U.S. 
20  Screen Digest,  “TV  advertising  faces  hard  times  in  2008  and  2009.  Two  tough  years  ahead  but 
outlook improving to 2012 ‐ especially online”, London, 3 March 2008.  
21 Kjell Aamot, CEO Schibsted, speech at the “Digital Winners” conference in Oslo, 28 March 2008. 
22 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 67. 
23 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 69. 
24 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 75. 
25  Radenko Udovičić  (ed.).  2007.  ‘Introduction’  in  TV  prime  time  domestic  news  ‐ monitoring  and 
analysis of TV news programs in 10 SEENPM countries – Indicator of public interest. Sarajevo: Media 
Plan Institute. 
26 Adam Briggs, Paul Cobley. 2005. Uvod u studije medija (The Media: An Introduction). Belgrade: Clio. 
27 OSI/TV Across Europe, op. cit., p. 1,359. 
28 Dubravka Valić Nedeljković, Višnja Bačanović. ‘Serbia’ in TV prime time domestic news, op. cit.  
29 IJC Research Center, “Moldova” in TV prime time domestic news, op. cit. 
30 Final report on the study commissioned to Mr D. Ward by the MC‐S‐MD “the assessment of content 
diversity in newspapers and television in the context of increasing trends towards concentration of 
media markets” (David WARD, Director, Centre for Media Policy and Development) Media Division, 
Directorate General of Human Rights, Strasbourg, 27 February 2006. 
31 Zrinjka Peruško, Helena Popović. ‘Content diversity vs. ownership concentration in a new media 
market: the case of Croatia’. 2006. 



May 14, 2008  THE BROADCASTING INDUSTRY AS A PUBLIC FORUM – MARIUS DRAGOMIR 

 

 28

                                                                                                                                            
32 William Horsley  (ed.). 2007.  ‘Goodbye  to  Freedom? A  survey of media  freedom  across  Europe’. 
Association of European Journalists. 
33 Manuela Preoteasa. 2008. ‘Romania’ in Television across Europe: Follow‐up Reports 2008. 
Budapest: Open Society Institute. Available online at http://www.mediapolicy.org/tv‐across‐
europe/tv‐across‐europe‐follow‐up‐reports‐2008‐country/Romania‐web.pdf/view (accessed 30 April 
2008). 
34TV  prime  time  domestic  news  ‐  monitoring  and  analysis  of  TV  news  programs  in  10  SEENPM 
countries – Indicator of public interest, op. cit. 
35 ‘Goodbye to Freedom? A survey of media freedom across Europe’, op. cit. 
36 “Transnational media concentrations in Europe”, report prepared by the AP‐MD (Advisory Panel to 
the CDMM on media  concentrations, pluralism and diversity questions), Media Division Directorate 
General of Human Rights Strasbourg, November 2004. 
37 Ibid. 
38 Final report on the study commissioned to Mr D. Ward by the MC‐S‐MD “the assessment of content 
diversity  in newspapers and  television  in  the context of  increasing  trends  towards concentration of 
media markets”, op. cit.. 
39 Ward  distinguishes  between  hard  news,  consisting  of  business  and  economy,  consumer  affairs, 
education, environment, health, home security and crime, international affairs, party political affairs, 
political affairs, public services, social  issues; and soft news, consisting of arts and culture, celebrity, 
entertainment, human interest, lifestyle, religion, science, sports, women issues. 
40 Christian S. Nissen. ‘Public service media in the information society’, op. cit. 
41 Ibid. 
42 Ibid. 
43 ‘New Media is killing Journalism’. Debate at the Frontline Club. London: 2 May 2008. 
44 ‘Transnational media concentrations in Europe’, op. cit. 


